Met het elektrische platform voor bedrijfswagens heeft Karma een troef in handen.
Elektrische auto’s gaan een gemeengoed worden. Elektrische bedrijfswagens eveneens. Nee, we gaan het niet nogmaals hebben over de Tesla Cybertruck, alhoewel dat strikt genomen wel degelijk een elektrische bedrijfswagen is.
Hip and Happening
Op dit moment zijn de Volkswagen eCrafter, Citroën ë-Jumpy en Opel Vivaro-e helemaal hip and happening. Nu zijn er een wel een paar nadelen (naast de voordelen), zoals een hoge prijs, lange laadtijden, hoog gewicht en beperkte actieradius. Bij een bedrijfswagen zijn dat serieuze minpunten.
Bedrijfswagens zijn er om mee te werken. Financiële incentives vanuit de overheid zijn dan niet voldoende. Gelukkig is er veel mogelijk op het gebied van ontwikkeling van de elektrische motor en met name met diens accu.
Karma Automotive
Gelukkig is Karma Automotive er met het EREV E-Flex Van platform. EREV staat voor Extended Range Electric Vehicle. De bedoeling is dat dit platform voor allerlei doeleinden gebruikt gaat worden. Er zullen diverse varianten van het platform komen, al naar gelang van de wensen en het budget.
Generator
Het meest eenvoudige elektrische platform van Karma levert een actieradius van zo’n 322 km. Dat is afhankelijk van opbouw en gewicht, uiteraard. Mocht je verder willen komen, dan is 644 km maximaal mogelijk. Inderdaad, precies het dubbele. Dat is dan in combinatie met een generator. Deze generator is een verbrandingsmotor, maar over cilindernaantal- en inhoud zegt Karma Automotive niets.
Enorm veel geld
Volgens Karma is het zelfs mogelijk dat het platform gebruikt kan worden voor bedrijfswagens die reeds in productie zijn. Als fabrikanten hiervoor kiezen, scheelt dat hen enorm veel geld in ontwikkeling, research, testen en homologatie. Uiteraard mag het meteen duidelijk zijn dat verkopen van de licentie van het platform het verdienmodel is voor Karma Automotive.
Revero GT
Veel onderdelen uit het platform zijn afkomstig van de Karma Revero GT, een doorontwikkeling van de Fisker Karma. Verder zijn er overigens geen banden tussen Fisker en Karma op dit moment.
ty5500 zegt
Het platform zou fake zijn volgens insiders in het bedrijf om investeerders over de brug te halen.
https://jalopnik.com/source-claims-that-karma-will-layoff-most-workers-and-s-1842985031
Hier nog wat informatie over de bronnen dat het toch extra geloofwaardigheid geeft:
“We should be clear that these statements reported here are from one primary source, confirmed to have a position within the company that could reasonably provide them with access to this information, and have been corroborated by another source inside the company.”
cossiekiller zegt
Karma hits back.
tjorque zegt
Hopen dat het niet truttig rijdt!
Anders:
Karma ‘s a bitch!
Meh meh meh meh. :)
Op zich vind ik dit wel een goed idee.
Kan ik dit onderstel anders even onder een Jagggggg XF sportbrake of een 5 touring plempen?
Lijkt me wel wat.
flutterby zegt
Productieaantallen?
lincoln zegt
Tja ..
We willen allemaal het Rivian skateboard uitgevonden hebben ..
Hou mijn centjes nog wel effe in de FoMoCo iig ..