En lelijk zijn ze allesbehalve.
Het vrij nieuwe Karma Automotive, dat de overblijfselen van Fisker heeft overgenomen en nog altijd met de blauwdrukken van het origineel aan de haal gaat, komt op Auto Shanghai eindelijk met iets nieuws op de proppen. Naast een verse update voor de Revero komt het bedrijf aanzetten met niet één, maar liefst twee conceptauto’s. In dit artikel nemen we de bolides onder de loep.
Pininfarina GT
Wie een blik werpt op de door Pininfarina ontworpen, gelijknamige Gran Turismo en een beetje kennis van de huidige supercars heeft, zal direct een vergelijking hebben gemaakt met de recentelijk onthulde Battista. Het 1.900 pk sterke straatkanon mag dan veel weghebben van een zekere Ferrari, bepaalde stijlelementen als de koplampen heeft het ontwerphuis ook op deze GT toegepast. En het oogt zeker niet verkeerd.
Hoewel de GT op het eerste gezicht weinig overeenkomsten vertoont met de Revero, is hij onderhuids wel degelijk hetzelfde. Volgens Karma heeft Pininfarina enkel het koetswerk ontworpen en deze over de basis getrokken. Met het studiemodel wil Karma eventuele interesse peilen voor een mogelijke tweedeursauto. Wanneer voldoende mensen de GT willen hebben, dan zal het bedrijf Pininfarina de opdracht geven een gelimiteerd aantal exemplaren in productie te nemen.
Revero GT
Hierboven gaven we al aan dat de Pininfarina GT gebouwd wordt op de basis van de Revero, maar die is nu juist eindelijk zelf eens veranderd. Hoewel het ontwerp van de nieuwe Revero GT weinig afwijkt ten opzichte van het uitgaande model, zijn er onderhuids meer ingrijpende aanpassingen te vinden.
Karma heeft de tweeliter viercilinder die tot voor kort onderdeel uitmaakte van de aandrijflijn vervangen door een meer hedendaagse krachtbron. Voortaan ligt er een BMW TwinPower Turbo met drie cilinders in de Karma, die fungeert als range-extender. Gezamenlijk produceren de twee elektrische motoren op de achteras, de elektromotor op de vooras en de benzinemotor een respectabele 535 pk. Volledig elektrisch kun je door het 28 kWh-accupakket amper rijden. Volgens Karma bedraagt het rijbereik van de auto een vrij marginale 128 kilometer. Gelukkig maakt de benzinemotor dit weer goed.
SC1 Vision Coupé
Zoals de naam van het beestje al doet vermoeden is dit studiemodel in het leven geroepen om aan te tonen waar Karma de komende jaren precies naartoe wil op het gebied van design. Als dit inderdaad de weg is die het bedrijf van plan is in te slaan, dan zijn wij aan boord. Door zijn gladde lijnen en gigantische deuren is het een machtige machine om te bekijken. Uiteraard is het nog maar afwachten in hoeverre we deze auto in de toekomst terug zullen gaan zien, maar vooralsnog is het veelbelovend.
drdre1 zegt
Tja, smaken verschillen. Ik ben mss vd oude stempel, maar dit soort futuristische designs hebben me nooit kunnen bekoren. Ze spreken geen karakter uit. Maar wellicht/hopelijk heb ik ’t mis.
mashell zegt
@drdre1: ik snap je niet. Die Pininfarina GT is juist een bijzonder klassieke coupe. Een iets te lange daklijn wellicht maar dat is een gevolg van de technische basis. De Revero GT is inmiddels zelf al een klassieker. De SC1 Vision Coupé is futuristisch maar, ja Tesla heeft een roadster dus moeten wij er ook ééntje.
drdre1 zegt
@mashell: een klassieke coupé… Ik zie een 13 in een dozijn design met kenmerken van reeds bestaande modellen. Maar mijn punt is dat er inmiddels, vergeleken met vroegâh ahum…, zoveel concept cars, and prototypes en tekeningen de wereld in worden geslingerd: het staat niet meer op zichzelf. Iedereen jat van elkaar en elke lijn is al getekend zowat. Er zijn er teveel. Kunnen we natuurlijk niets aan doen, maar ik denk soms met weemoed terug aan de tijd dat er minder smaakjes waren en designs moeilijker het daglicht zagen.
JanJansen zegt
@drdre1: zijn ontwerpen worden steevast als de mooiste in de auto industrie beschouwd.
Ben bang dat niet veel mensen het met je eens zullen zijn.
rollingstoned zegt
@janjansen: beauty is in the eye of the beholder.
Esprit_de_Flandre zegt
@janjansen: “Zijn ontwerpen”?
Fisker heeft hier niets meer mee te maken. Houdt zich bezig met VLF en Fisker Inc.
drdre1 zegt
@janjansen: tja, als zijn ontwerpen zo populair waren, werden er mss ook meer van verkocht? Maar ik vind ’t niet extreem lelijk, maar ook niet enorm spraakmakend/bijzonder/eigenzinnig/etc. Maar ’t is ook maar een mening.
KEV9 zegt
@drdre1: geruchten gaan dat ze hem met een warp engine gaan leveren.
drdre1 zegt
@Soulmaster: o. Dan issie wel cool natuurlijk. ? Moet er ook wel een captains chair in komen en een of andere kerel die de eh… Data regelt. ?
tenaci zegt
Erg fraai. Vooral die Pininfarina GT. Ik snap alleen niet waarom ze hem niet meteen met 300.000 pk leveren….. Dat is toch nóg beter dan 1900 pk???!
JanJansen zegt
@tenaci: als je 1900 pk hoort weet je ook meteen van wie de techniek gebruikt wordt.
mats106rallye zegt
Heel gaaf! De Fisker Karma hebben ze er ook mooi in verwerkt! En wat ligt er onder de kap? Lekkere atmosferische V8????
blackmilo zegt
@mats106rallye: zijn dit niet allemaal veredelde fisker karma’s?
brentvdschelde zegt
Vind de voorkant van de pininfarina gt nogal op de nieuwe supra lijken
Dutchdriftking zegt
Voldoende elektrische actieradius voor woon-werkverkeer, en op lange afstanden springt de generator aan. Prima oplossing toch?
flutterby zegt
@dutchdriftking: totdat je batterij half vol is en je geen 500 pk meer beschikbaar hebt. Voor een hoog vermogen heb je een grote accu nodig.
mashell zegt
@flutterby: met 200pk kom je ook nog wel bij de laadpaal. En dat hoeft niet eens in een Spijkstaal SRV wagen tempo.
autodrome zegt
Gelaagde mashup … Elektro en aantrekkelijk kan dus best ..
sulobb zegt
Dubbel gevoel…
ghost zegt
Karma?
mvdd zegt
Die Pininfarina vind ik heel goed geslaagd hoor
Gulli zegt
En weer heeft die GT, net als de oude Fisker Karma die lange neus. Nou is daar an sich weinig mis mee want enkele van de mooiste auto’s op aarde hebben een lange neus, maar deze is te plat, of doorgezakt oid. Het klopt niet echt.
Gulli zegt
het komt door die lijn onderaan de ramen, die begint niet bij de neus maar ergens tussen het voorwiel en de a-stijl
ericd zegt
Het wordt druk in het topsegment met elektrische sportwagens en -sedans… terwijl de wereld vooral behoefte heeft aan betaalbare EVs zonder dat daar een dure subsidie overheen moet.