Mensen die een rood kruis negeren krijgen een lekke band. Er is niemand die dat erg vindt, toch?
Op zich het niet heel erg moeilijk om deel te nemen aan het verkeer. Je houdt je aan de snelheid en je volgt de aanwijzingen op. Als je dat doet, is de lokale hermandad meer dan tevreden. Doe je dat niet, loop je de kans om een prent in de brievenbus te krijgen.
Nu is een overtreding snel gemaakt en soms is dat ook een bewuste keuze. Iedereen heeft weleens 127 km/u gereden waar je 120 km/u mag, toch? En zo zijn er nog meer kleine overtredingen die je maakt. Maar er zit natuurlijk een verschil tussen iets te hard rijden of gewoon echt totaal niet nadenken.
Lekke band rood kruis
Gisteravond was het weer zover. Er waren mensen die het nodig vonden om een rood kruis te negeren. Nu zijn die rode ruizen bovenaan de weg er niet voor niets. Denk aan een ongeval, pech, of een ander obstakel op de weg.
In dit geval speelde het zich af op de A12 bij Den Haag. Jullie kennen allemaal die bocht van de A4 naar de A12 bij Den Haag wel. Nou, daar reed een glaszetter met zijn bedrijfswagen doorheen. Daarbij verloor hij onverhoopt twee glasplaten.
De verkeersleiding – zeg maar de Michael Masi van de de Nederlandse wegen – reageerde adequaat door middels de rode kruizen de rijbanen af te sluiten. Maar ja, zoals gezegd zijn er kennelijk mensen die de rode kruizen negeren en gewoon doorrijden. Een gedeelte daarvan moest deze actie bekopen met een lekke band want jawel: ze reden door het glas…
350 euro boete (nu nog wel)
Het waren flinke glasplaten, overigens. Ze wogen dik 100 kilogram per stuk. Het kostte Rijkswaterstaat dan ook een paar uur om alle scherven bij elkaar te vegen en op te ruimen.
Uiteindelijk reden er 37 mensen door op de rijbanen met een rood kruis. Daarvan hadden er 7 een lekke band opgelopen. De politie heeft ze allemaal op de bon geslingerd. Het boetebedrag voor rijden door een rood kruis is niet mals: 350 euro. We zijn benieuwd wat Siewert van Lienden daarvan vindt.
Gezien de veiligheidsrisico’s die het met zich meebrengt, lijkt die boete gevoelsmatig wel te kloppen. Overigens hebben ze nog mazzel ook, want gisteravond golden nog de oude tarieven. Vanaf vanaag zijn die een stuk hoger geworden.
Via: NOS
Met dank aan @rrrobert voor de tip!
scrmeagle zegt
Helemaal terecht
Robert zegt
Dat is een dure overtreding, zo. Die 350 euro boete en dan nog de kosten voor het afslepen+vervangen van de band(en).
Karma is a bitch 😂
bunnylebowski zegt
Zag het live gebeuren vanaf de andere kant en verbaasde me hoeveel auto’s het deden. Kan hier mega lekker van genieten.
schuimbekje3 zegt
Beetje te kort door de bocht, de tientallen mensen die door glas heen reden voordat er een kruis kwam worden nu aan dezelfde paal genageld… Beetje jammer weer. Gemiddeld duurt zoiets toch zeker een 5 minuten voordat iemand van RWS de kruizen aan zet op de juiste plek maar vaker 15 minuten. Tussen tijd 0 waarbij de glaswagen lading verliest en het tijdstip X waarbij de kruizen aan staan en je ook nog van die rijbaan af kan zonder door iemand heen te moeten.
Gele Koplamp zegt
Nee hoor, die mensen hebben geen rood kruis genegeerd. Voor hen is het gewoon dikke pech (al mag je zelf natuurlijk ook even voor je kijken en anticiperen op glas op de weg)
kilum zegt
Ik denk dit is een of ander plan om spikes uit de weg te laten komen op rijbanen met een rood kruis. Maar dit is ook goed.
Overigens mag je wat mij betreft aan de achterkant van die matrix borden wat mij betreft een camera ophangen. Iedereen die door rij onder een rood kruis meteen op de bon slingeren.
pomoek zegt
Haha, oude tarieven, het waren dus van die automobilisten die ook in de file gaan staan als een tankstation per ongeluk te lage prijzen rekent…
mc96 zegt
Ik ben benieuwd of de politie ook proces verbaal opmaakt ten de glaszetter die lading verliest en een gevaarlijke situatie creërt.
Robert zegt
Waarschijnlijk wel, ja. En die prent zal niet misselijk zijn. Goede kans daarbij, dat ook de opruimkosten worden verhaald.
HZW zegt
Vanmorgen was er één die een dakkapel verloren was op de A10, niemand te bekennen die hem verloren was.
Dus het verliezen van de dakkapel niet opgemerkt , of wel, en gedacht lekker doorrijden.
Robert zegt
As we speak:
Arnhem → Den Haag: tussen Driebergen en knp. Oudenrijn
Een file van 8.2 km met 27 min. vertraging.
Afgevallen lading. Er is één rijstrook open. Stilstaand verkeer.
(bron)
Opnieuw glas op de weg. En dus ongetwijfeld weer rijstroken afgekruisd. Ben ik benieuwd hoeveel ezels zich hier aan de tweede steen stoten…
kareljansen zegt
Hier was een autotransporter zijn lading verloren, dacht dat dat glas van het ongeval zelf kwam
alcantara zegt
Ik geef ze groot gelijk, boetes waren nog tegen gereduceerd tarief dus is wel een gokje waard.
mashell zegt
Als er iemand nog durft te beweren dat scherven geluk brengen die kun je naar dit artikel verwijzen. Scherven brengen geen geluk, scherven brengen leedvermaak.
rollingstoned zegt
Voor de staatskas is het dan weer wel een gelukkige meevaller ;-)
marcomanta zegt
Mooi.
HZW zegt
Is die € 350,- de oude of nieuwe prijs voor onder rode kruizen door rijden, vind het nog steeds een te laag bedrag.