
Kan de Karma GS-6 de strijd met de Tesla Model S nu wel aan?
Dik 10 jaar geleden was er een ware strijd tussen moderne, luxe supersedans in het sportievere segment. Denk aan de Maserati Quattroporte, Mercedes CLS en Porsche Panamera. Maar er waren twee vernieuwende alternatieven op komst: de Tesla Model S en de Fisker Karma.
Opvallend feitje: de eerste basislijnen van die Tesla Model S zijn door Henrik Fisker zelf getekend! Aanvankelijk leek Henrik Fisker zelfs de betere papieren te hebben. De Fisker Karma was een PHEV en Fisker had meer ‘automotive ervaring’ dan Tesla. We weten hoe het afgelopen is. Tesla is het meest waardevolle merk ter wereld en Fisker probeert het binnenkort met een nieuw elektromerk.
Karma GS-6
De Deense designer heeft niets meer van doen met deze Karma GS-6. De auto heeft wel wat weg van de Revero GT, wat natuurlijk net als dit gewoon een Fisker Karma is. Nog altijd is het een plug-in hybride. De auto heeft een 1.5 driecilinder (van BMW) als generator en twee elektromotoren op de achteras. Het maximum systeem vermogen is 543 pk aan en het maximum systeemkoppel is 746 Nm.
Prestaties Karma GS-6
Daarmee kun je in 3,8 seconden naar 96 km/u accelereren. Daarvoor moet je ‘m wel in de sportmodus zetten. Naast ‘Sport’ is er ook een ‘Stealth’- en ‘Sustain’-modus. Het accupakket is 26 kWh. Een volledig elektrische Karma staat in de planning, die komt later dit jaar en heet dan ‘GSe-6′. Op een volle accu moet die versie zo’n 480 km halen.
Premium
Een groot verschil met Tesla is dat de Karma GS-6 een premium auto is c.q. moet zijn. Qua materialen en afwerking moet de auto op een hoog niveau staan. Dat niet alleen, geheel zoals het een waar premium-merk betaamt, kun je de auto helemaal naar wens aankleden. Qua kleuren, bekledingen, wielen (21 en 22 inch) en dergelijke kun je de auto helemaal naar wens afstemmen. Ook hardware-opties als Brembo-remmen kun je af-fabriek configureren.
Prijzen Karma GS-6
Dan de prijzen. We hebben nog niet de Nederlandse prijzen, maar in de VS kost de Karma GS-6 precies 83.900 dollar (69.210 euro). De Karma GSe-6 wordt aan het einde van dit jaar verwacht en moet dan 79.900 dollar kosten (65910 euro). Als je wilt, kun je nu al een aanbetaling doen. Daarvoor moet je 100 dollar overmaken, die je overigens elk moment kunt terugvorderen. Het merk Karma gaat door Kroymans in Nederlands vertegenwoordigd worden.
Tesla killer? Volgens mij is die term al twee jaar achterhaald. Zeker aangezien de Model S volgens Tesla geen corebusiness is.
Op het luxe segment zal Tesla zich eerder zorgen maken over EQS, Lucid, Taycan en Etron GT.
@flutterby: hopelijk dat de tekst duidelijk maakt dat het enigszins ironisch bedoeld is.
Ik zal het anders duidelijk toelichten als ik het verkeerd gedaan heb ;-)
In 2009-2010 was het nog echt spannend om te zien wat er ging gebeuren. Met de kennis van nu zien we dat Tesla extreem succesvol is en ze nog steeds een goede business case van de Karma proberen te maken. Daarbij staat het merk Fisker ook nog eens (opnieuw) in de kinderschoenen. En Tesla is het duurste merk op de beurs.
Hopelijk is het zo wat duidelijker ;-).
Blijft een schitterende auto, maar als ik zo de interieurfoto’s zie, twijfel ik sterk aan het “premium” gehalte van de afwerking. Ben destijds in de markt geweest voor een Fisker Karma, maar zowel de afwerking als de verkoper in Breda (ding werd verkocht via een Jaguar dealer in Breda) hebben me niet over de streep getrokken.
Toen ook bij Bogaers naar een Karma gekeken, paste er echter met geen mogelijkheid in.
LOL! Ja, het was inderdaad ook wat krap in zo’n Fisker. Maar wat een draak van een dealer was dat zeg. Zie nu pas dat ze al even niet meer bestaan omdat Jaguar het dealerschap daar weg heeft gehaald. Daar kijk ik niet van op.
Nog steeds een prachtig design!
Ik kijk altijd om als ik één van de eerste serie zie rijden.
Mooie auto maar waarom zo’n lange neus?
Het ziet er goed uit maar praktisch lijkt het me niet.
Het is een prachtig design, maar nu ook wel gedateerd. Interieur hetzelfde.
En de afwerking mag hopelijk wel beter zijn dan de originele Fisker Karma’s, daar kon de gemiddelde Amerikaan zich zelfs nog verstoppen in de naden.
Ik zou er geen aandelen van durven kopen..
Mooie wagen, full ev misschien interessant?
Prachtig model
Hoe vaak kun je een pizza opnieuw opwarmen?
PHEVs zijn m.i. binnen no time irrelevant (als in: de (schijn) voordelen wegen niet meer op tegen de nadelen) en dat doet de restwaarde weinig goeds.
Fraai model , echter :Volstrekt kansloos met het aanbod wat er nu al is en nog gaat komen en wel met een degelijke dealersorganisatie.