
Omdat er nog niet massaal elektrische auto’s van Karma rondrijden, pakt het bedrijf het anders aan met hun E-Flex platform.
Van Fisker Karma naar Fisker en Karma: het in 2008 gepresenteerde project om een vierzits hybride sedan op de markt te zetten is minstens zo bijzonder als de uitlopers. Fisker Automotive gooide namelijk na gebrek aan groot succes voor de Karma de handdoek in de ring. Toch wordt er nog steeds gewerkt aan een auto op die basis, de Karma Revero. Ook komt er een nieuwe auto onder de naam Fisker op de markt, de Ocean.
We richten ons even op Karma, het merk wat nu dus onder de typenaam van de Fisker Karma een gelijkwaardige (en bijna nog serieus gelijke) auto op de markt wil brengen. Recent werd duidelijk dat de Revero volledig elektrisch wordt. Het volledig elektrische platform van het merk is nu ook klaar. Het gaat om het Karma E-Flex platform en qua bouwtechnieken is het niks wat we nog niet kenden. Accu’s zo laag mogelijk in de bodem en ruimte voor de elektromotoren direct aan de wielen.

Good guy
Zoals al in de titel staat gaat Karma good guy spelen met het E-Flex platform. Een beetje zoals Volvo met de veiligheidsgordel: een betrouwbaar en vooruitstrevend idee kun je patenteren, of uitbrengen. Daarom is het idee van het E-Flex platform dat niet alleen Karma er mee aan de slag kan, maar het platform kan de markt op gaan voor andere bedrijven. Zo hoeven automerken en/of ontwikkelaars niet zelf een platform en batterijen te ontwikkelen: wel zo efficiënt.
De specificaties zijn afhankelijk van wat je op het platform zet en zijn dus niet vastgesteld. Karma wil zelf op basis van het E-Flex platform een Revero bouwen met zo’n 650 km actieradius. Wanneer het platform uitrolt is niet bekend: ‘zo snel mogelijk’.
Fraaie auto hoor: alleen al vanwege het feit dat het géén SUV is zou ik zoiets wel willen overwegen.
Jammer dat dit soort auto’s voor de ‘gewone stervelingen’ (als in: mensen die zich bij voorkeur voortbewegen in tweede, derde of vierdehands auto’s) voorlopig nog een utopie zal zijn om te rijden. Want leasen komt bij mij niet voor in m’n woordenboek (m’n werkgever ziet me al aankomen) en ik verdom het om anderhalf tot twee jaarsalarissen stuk te slaan op de aanschaf van een auto.
Het platform zou fake zijn volgens insiders in het bedrijf om investeerders over de brug te halen. Hier een interessante link met wat leesvoer:
https://jalopnik.com/source-claims-that-karma-will-layoff-most-workers-and-s-1842985031
@ty5500: Het ziet er nochtans echt uit op foto. Maar of het allemaal werkt, en vooral of het economisch kan geproduceerd worden, dat is nog een heel ander verhaal…
Dit stond begin mei ook al op deze site, al ging dat over bijna hetzelfde platform maar dan specifiek voor een Van…
Afgelopen jaren is dit trouwens al vaker gezegd door bedrijven, een platform die beschikbaar wordt voor andere merken. Uiteindelijk heb ik nog nooit een concrete uitwerking hiervan gezien. Zal wel niet rendabel zijn, voor maker alsmede de afnemer.
We krijgen weer specialty coach building op een rolling chassis., zoals vroegah.