Een rood kruis boven de weg is er niet voor niets, dat blijkt nu ook weer als er een stoeptegel op de snelweg ligt.
Onze wegbeheerder is Rijkswaterstaat en zij hebben de beschikking over grote borden die boven onze wegen hangen. De matrixborden die eraan zitten kunnen informatie geven aan automobilisten. Vaak voor hun eigen veiligheid. Echter, veel mensen hebben er schijt aan en negeren constant de matrixborden. Zelfs als een weg afgesloten is.
Stoeptegel op snelweg, automobilisten negeren rood kruis
Kijk, de boetes zijn al omhoog gegaan en nu kan je misschien begrijpen waarom. Maar een boete krijgen is niet het ergste. Het gaat hier om de veiligheid van jezelf, maar ook van anderen. Als er bijvoorbeeld een ongeval is en mensen staan op de weg dan is het logisch dat de weg is afgesloten. Als jij er dan toch rijdt is het gewoon oerdom.
Dit keer was het niet een ongeluk, maar een object op de weg. Namelijk een stoeptegel op de A15 bij Rotterdam. Voor bestuurders van auto’s al gevaarlijk, maar voor motorrijders gewoon levensgevaarlijk. Zaak dus om de weg af te sluiten, zodat er geen voertuigen overheen rijden. En natuurlijk om Rijkswaterstaat de kans te geven om de stoeptegel te verwijderen. Een rood kruis dus boven de weg, dat niet werd opgevolgd door tenminste twee auto’s.
Schade
En dat hebben ze geweten. Allebei de voertuigen liepen averij op en konden niet verder rijden. Rijkswaterstaat klaagt al langer over het feit dat veel mensen rode kruizen negeren en waren nu dus ook weer goed boos.
Op Twitter halen ze uit naar de twee bestuurders: ‘We hebben overwogen ze een weekje te laten staan, maar de berger is onderweg’. De twee voertuigen zijn daarna netjes weggesleept. Hopelijk hebben de automobilisten er iets van geleerd. Als andere mensen het kruis ook niet opgevolgd hadden en op de auto geknald waren van een van de automobilisten terwijl hij op zijn knietjes zit, zou dat zeer onplezierig geweest zijn.
Foto via Rijkswaterstaat Verkeersinformatie op Twitter
Thieuke zegt
Dan voel je je zeker wel lullig hahaha, karma!
crashingduke zegt
Ik neem aan dat ze de bijbehorende boete hebben gekregen. En misschien kan de verzekering overwegen de bergingskosten te verhalen.
nicolasr zegt
Het zou grappig zijn als ze hun boete moesten doneren aan het Rode Kruis…
ouwedibbes83 zegt
Haha, heel sterk
lekkerlinksrijden zegt
Spijkermatten neerleggen is het snel gedaan met dit gelul
kniesoor zegt
Dan komt de verkeersveiligheid, die ze trachten te bevorderen, alsnog in het gedrang . . .
lekkerlinksrijden zegt
Alleen de eerste week
mashell zegt
Hmm. Je wilt dus een mannetje van Rijkswaterstaat een spijkermat voor een verloren stoeptegel laten leggen?
Kan dat mannetje onder de “bescherming” van het rode kruis dan niet beter de stoeptegel opruimen?
En kunnen Jan, Arie, Mo en Annelies die een afgekruiste rijstrook zien zonder spijkermat dan lekker door rijden onder het rode kruis?
Wat mij betreft is de echte oplossing simpel: rode kruis alleen nog maar inzetten bij acuut gevaar en dus niet meer bij “slecht camerazicht” en niet meer bij “buiten openingstijden”.
theghost zegt
LOL, Alleen inzetten bij acuut gevaar, dan zullen er veel rode kruizen zijn met al die idioten op de weg….
berlinetta zegt
Hoewel ik het absoluut niet wil goedpraten wat deze mensen hebben gedaan, hoor je wel heel vaak dat dit mis gaat. Blijkbaar zien mensen een rood kruis dan toch te makkelijk over het hoofd. Werkt het systeem dan wel vraag ik me af.
Loek zegt
@berlinetta: ik snap je gedachtegang maar volgens mij is het effectief zat. Het handjevol rotte peren tussen de meerderheid die het wél altijd doet, valt natuurlijk extra op.
Daarnaast zie ik meestal dat de ‘groepsdruk’ ook werkt. Als iedereen ineens van een rijbaan af gaat, dan snap je vrij snel dat er iets mis is met die rijbaan.
Ook denk ik persoonlijk dat een groot rood kruis boven de weg altijd helpt en het probleem meer zit in de oplettendheid. Je hebt op je examen gewoon geleerd dat een rood kruis betekent dat de baan dicht is dus onbegrip is het niet en een gigantisch rood kruis dat hoe dan ook in je gezichtsveld komt is duidelijk zat. Ik wil niet per definitie de link leggen tussen ons aller vriend en vijand de smartphone, maar als die interessanter is dan de weg dan gebeuren dingen als dit.
Laatste categorie is de mensen die het doelbewust negeren en zichzelf belangrijker vinden. Voor die mensen heb ik helemaal geen verdediging, want dat verdienen ze niet.
karhengst zegt
Als je matrixborden over het hoofd ziet, wordt het tijd voor een OV-abonnement.
Zelfs als het rode kruis geen deel was van je rijexamen (wat voor de meerderheid van de automobilisten het geval zal zijn), mag van iedereen met een hogere intelligentie dan de aangehaalde stoeptegel, toch wel verwacht worden dat men snapt wat er mee bedoeld is.
berlinetta zegt
@karhengst: @Loek: ik begrijp wel wat jullie zeggen idd. Het is mij ook nog nooit overkomen dat ik een rood kruis over het hoofd zie. Misschien is het ook gewoon de kracht van de media die dit soort gevallen uitvergroot. En wellicht zijn het idd gewoon mensen die rode kruizen doelbewust negeren. Dat soort gevallen hou je helaas altijd.
karhengst zegt
Dat ongetwijfeld, uiteindelijk zijn er slechts twee mensen hier over die stoeptegel gejakkerd. Van “massaal” negeren kan dan geen sprake zijn, lijkt me.
Verontwaardiging maakt altijd voor goede headlines en twitterposts.
bluebird zegt
Er hebben er twee die stoeptegel geraakt, dan kunnen er nog steeds een heleboel het kruis genegeerd hebben zonder de tegel te raken natuurlijk…
potver7 zegt
Een rood kruis wordt altijd voorafgegaan door een matrixbord met een pijl en knipperende gele lampen. Natuurlijk kan het zijn dat je even afgeleid bent van het autorijden, dat gebeurt de besten onder ons. Maar mensen die dit over het hoofd zien zijn vermoedelijk met hele andere dingen bezig, niet met autorijden.
Dit systeem werkt prima, maar tegen darwinisten die ervan overtuigd zijn dat hun eigen beoordelingsvermogen veruit superieur is t.o.v. die van Rijkswaterstaat is geen enkel systeem opgewassen.
mashell zegt
Probleem is natuurlijk ook dat Rijkswaterstaat de stroken soms sluit vanwege abstracte redenen als “openingstijden” en “slecht camerazicht” en dat het beoordelingsvermogen van de niet zo slimmeriken dus heel vaak gewoon gelijk heeft dat de strook voor niks is afgesloten en ze er prima kunnen rijden. Tja, dat gaan ze dan doen ook en natuurlijk ook wanneer er wel gevaar is. Daarom, het rode kruis alleen nog bij echt gevaar inzetten.
heckblende zegt
zijn diezelfde mensen die geen mondkapjes droegen en 1.5m niet in acht namen, voordringen, vuil op straat gooien en de verzekering af en toe oplichten …
mensen voor je wie je iets echt fysiek onmogelijk moeten maken (zoals de eerder door iemand aangehaalde spijkermat) anders hebben ze schijt
thomassnelweg zegt
Je hebt ook zat mensen die gewoon rode kruizen respecteren, maar zich verzetten tegen regels waar het nut nooit van bewezen is. Voor sommige mensen is dit heel lastig te begrijpen, regels zijn regels voor hun. Toch heeft de geschiedenis geleerd dat het massaal gehoorzamen van bepaalde regels soms tot een hoop ellende kan leiden, terwijl verzet juist vrijheid en blijheid heeft gebracht.
Friez zegt
Ik denk eerder dat het de mensen zijn die nooit verder kijken dan het einde van hun motorkap, omdat ze kromweg te incapabel zijn om auto te mogen rijden.
Ik ben van mening dat autorijden geen recht is en daar lijkt het nu wel op. Levensgevaarlijk als je het mij vraagt, want je hebt wel een moordwapen onder je kont. Met voldoende staatsexamens komt uiteindelijk iedereen zijn roze pasje… eigenlijk te gek voor woorden.
Bij dit soort types moet je gewoon definitief het rijbewijs invorderen en ze lekker met het OV laten reizen. Voordat ze iemand de dood in rijden.
Robert zegt
Karma is in dezen inderdaad een welkome ‘beloning’.
Voor een paar weken terug had RWS een aantal rijstroken op de A4 afgekruist, om zo een landingsplek te creëren voor de traumaheli. Die kon uiteindelijk niet landen omdat meer dan honderd automobilisten zichzelf belangrijker vonden dan de veiligheid van anderen.
V8Vantage zegt
Mooi.
Maar levert dat schade op dan? Ik ben afgelopen zomer op de A3 in Duitsland over een dikke baksteen gereden (dikker dan een stoeptegel) met 110 km/h. Linksvoor en linksachter.. Maar geen problemen en al helemaal geen schade van ondervonden. Maar goed, ik reed toen ook een Citroen C5 PIII met de wel bekende bollen ;-)
pomoek zegt
Even een gouwe ouwe afstoffen:
Ik ga niet oordelen over deze automobilisten. Het is niet zeker of het niet mensen met een beperking zijn. Wellicht waren ze blind/ slechtziend. Overigens rijden die mensen meestal met wit rode kentekenplaten.
kniesoor zegt
Op de site van RTV Rijnmond staat het relaas van de eigenaar van de Avensis, werpt (deels) een wat ander licht op de zaak.
marcomanta zegt
Ik verbaas mij dan ook steeds hoeveel auto’s zelfs over de vluchtstrook rijden bij een file omdat ze na 3 kilometer een afslag hebben.