Dingen mooier maken dan ze zijn, daar is de autowereld heel goed in. Met vandaag, BMW en de nieuwe badges.
Badges, wie is er niet mee groot geworden? Al decennialang vormen logo’s en badges de kers op de taart als het bij auto’s gaat. In sommige gevallen niet zonder controverse. “Turbo S” uitgeschreven zien staan op een Taycan, daar moesten veel mensen toch aan wennen.
BMW badges
Fast forward naar 2024. Het is er niet bescheidener op geworden. De nieuwste aanpak komt van BMW, waar de M-light modellen met een optisch grapje nog dikker ogen dan ze eigenlijk zijn. Daar zijn ze overigens niet de enige in. Sinds kort plakt Audi de (R)S-signatuur op ALLE nieuwe modellen als je S-line aanvinkt, wat toch wel een beetje van de badge-magie wegneemt.
Spijkers op laag water zoeken? Want wat maakt het nou uit. Nou ja, ik vind het gewoon stom. Je mag in de comments jouw mening laten horen hoor. Even terug naar BMW. Gister was de onthulling van de 2 Serie Gran Coupé. Net als bij de M135, is de badge op de M235 in de nieuwe huisstijl te vinden.
Die nieuwe huisstijl past een groter lettertype toe op de M plus getal en een kleiner lettertype op de resterende getallen. Dus, de M1 (groot) 35 (klein). En de M2 (groot) 35 (klein). Nu is dat bij de M1 nog een klein ‘issue’, de ekte M1 lijkt natuurlijk in geen enkel opzicht op de hete hatchbak. Dat is bij de M2 al iets anders, voor een leek. Bij een snelle blik denk je misschien te maken te hebben met een M2, als je iets langer kijkt zie je dat dit niet het geval is.
Autoliefhebbers ga je er niet mee foppen. Je maat die niets met auto’s heeft hebben ze er natuurlijk wel mee. Je ziet de conversatie al voor je. “Ik heb een M2”. “Oh ja, die zag ik pas rijden!” -laat foto zien-. “Nee, dat is een M235, kijk maar goed naar de badge”. “Oh, wat is het verschil dan?” En je bent weer 10 minuten verder. Langzaam afglijdende naar de Ali Express maatschappij van nu.
Dit hypothetische gesprek zal waarschijnlijk nooit plaatsvinden. Bij BMW hopen ze uiteraard van wel. Want dan hebben jij en je maat het 15 minuten over stomme BMW badges op hun product. En nu heb ik het er over met jullie. Marketing team, gefeliciteerd. Het is gelukt.
b00st zegt
Lekker zo’n M2 met een 3.5L!
mashell zegt
Waarom moet er uberhaupt iets staan over de motorisering op de achterkant van de auto? Denkt er ooit iemand bij het zien van E300, hé zo eentje wil ik, ik ga mijn eerste een Mercedes kopen? Al die badges kunnen gewoon weg. Dus daar waarde aan hechten vind ik echt verspilde energie. Of BMW er nou M235i, Big Mac, Jessica of helemaal niets op zet maakt niet uit.
Richmond zegt
Eens ook nooit gesnapt
kniesoor zegt
Dergelijke type aanduidingen (in combinatie met een assorti aan andere indicatoren) zijn er om een indicatie te geven van waar op de apenrots de eigenaar/bestuurder van oto X, uitvoering Y zich bevindt/wil bevinden op die apenrots, het past bij de inborst van de competitief ingestelde mens. Voor mensen, die geen competitieve geest hebben of het verschijnsel ‘competitie’ geestelijk niet aankunnen is dat waarschijnlijk een lastig te hanteren fenomeen.
mashell zegt
Is het de bedoeling dat ik onder de indruk ben als iemand een groot getal achterop het typeplaatje heeft staan? Moet ik iemand met een M235 daarom veel meer respect tonen dan een M3 eigenaar? Of moet ik juist respect hebben als iemand geen typeplaatjes heeft omdat die persoon machtig genoeg is (sigma!) zich aan het alfa mannetjes apenrots gedoe te onttrekken?
kniesoor zegt
Wil niet voor een ander bepalen wat-ie moet vinden. Dus je nag het helemaal zelf uitmaken.
vetnek zegt
Als je écht een bazig baasje bent pak je dus een M.. Competition begrijp ik? Haha!
evert01 zegt
Ik word juist altijd heel blij als ik een badge zie op een 540i, 550i.
Uiteraard moet die badge dan wel terecht zijn, ben het er mee eens dat m1(groot) 35(klein) nergens op slaat en afdoet van de merkidentiteit
Dutchdriftking zegt
En alleen al hierom altijd badge delete doen…
Allison Burgers zegt
Zonder typeaanduiding dus, NederlandseDwarsdoordebochtKoning!
schuimbekje3 zegt
wel lastig op auto’s van VW, mercedes/amg, infinity en KN, ehm Kia..
V8Vantage zegt
Helemaal eens! Ofwel alle begrip voor het artikel. Maar wel veel tekst om te schrijven dat het gewoon ultra lastig is om M135 juist op het scherm te krijgen. Dus vanaf nu is het dus de M1 (1 groot) 35 (35 klein) om de M135 aan te duiden ;-)
't Peugje zegt
Ben het helemaal met de schrijver eens, wat belachelijk deze badges. En wat te denk van een afgeplat stuur tegenwoordig in een BMW? En wat te denken van überhaupt voorwielaandrijving. En wat te denk van een 2 liter in een 35i? En wat te denken van aan elkaar gesmolten nieren? En waar is de Hofmeister knik gebleven? Snel maar zeker zie je BMW volledig een kant op gaan waar er geen pure liefhebbers meer overblijven. Ze maken vast veel winst, ook net als KIA, maar niemand die merkentrouw blijft als je al je principes overboord gooit en kopieert van volume merken. Dat is korte termijn visie, op de lange termijn gaat dit veel geld kosten. Hoop ik. Van harte.
Ik zag gisteren een witte BMW iX2 rijden op de snelweg en mijn mond viel letterlijk open van verbazing. Ik heb nog nooit zo’n lelijke auto gezien en dat van een merk dat ooit fantastische auto’s bouwde vol beiersbloed. En dan de nieuwe S5 Avant, god wat een bloedmooie auto. En oja, deze staat te schitteren met veel PR bij Bayern Munchen, je weet wel, die club uit de stad van BMW. Schamen moeten ze zich.
ttr6 zegt
Het werkt voor semi-leken wel. Menig keer al gehoord dat “ie , je weet wel wie, in een M3 rijdt “terwijl het dus een M340 is,
Maar M staat inmiddels voor heel wat anders: Mehr, oftwel meer in goed Nederlands. Je bent verplicht het M-pakket aan te vinken als je een leuke kleur wilt, bijvoorbeeld. Dan begin je al met een M eerprijs van > € 3000 om dat stomme letterrtje op je spatbord te krijgen en wat carbon frutsels. En dan begint het pas……Dus die M staat voor Mehr en Marketing.
Diesel Rocks zegt
Eigenaren die zich irriteren aan die kleine letters halen ze er misschien van af, en dan is het wel een ‘echte’ M2 of M3. Of je laat het zitten en schept tegen iedereen op dat je een speciale uitvoering van de M3/M3 hebt.
Afgezien van de badges zijn deze M auto’s weg degelijk door BMW Motorsport ontwikkeld. Vergelijk een gewone F30 340i maar eens met een G20 M340i. Een wereld van verschil. Zelfde verhaal met de diesel varianten.
mashell zegt
Bestaat BMW Motorsport eigenlijk wel? Is dat een bedrijf? Is dat een afdeling? Of is het een naam gebruikt door de marketing afdeling?
Diesel Rocks zegt
BMW Motorsport is geen apart bedrijf, maar een gespecialiseerde afdeling binnen BMW die zich richt op autosport en sportieve voertuigen. Het is ontstaan als een tak van BMW die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van raceauto’s en motorsportprogramma’s, zoals deelname aan de Formule 1, DTM (Deutsche Tourenwagen Masters), en andere racecompetities.
In de loop van de tijd is BMW Motorsport geëvolueerd en staat het ook bekend voor de ontwikkeling van de “M”-modellen van BMW, zoals de BMW M3 en M5, die zeer krachtige en sportieve varianten zijn van reguliere BMW-modellen. De “M” in de naam van deze voertuigen verwijst naar “Motorsport”.
Hoewel BMW Motorsport vaak als een merk wordt gebruikt voor promotie en marketing, heeft het een duidelijke functionele rol binnen het bedrijf als de afdeling die verantwoordelijk is voor de autosportactiviteiten en de ontwikkeling van high-performance voertuigen.
stgp zegt
Deutsche Tourwagen Meisterschaft 😇
mclovin zegt
Thanks ChatGPT
PortRo zegt
Vooral ook Mehr plastic stukken op je bmw
tommycooker zegt
Juist. Dus algemene oproep aan alle autokopers: ALTIJD “no badges” optie aanvinken. En door.
kniesoor zegt
‘t Oogt inderdaad vreemd, de nieuwe schrijfwijze van de badges. Het suggereert een M1 (of M2) 35 Jahre Edition of zoiets. En verwarrend voor de leek. Maar daar is het misschien (mede) om te doen.
mashell zegt
Ik vind het juist duidelijk, M of geen M, dan modelserie en dan kleiner het prestatie getal. Nu nog de M3 M370 gaan noemen en het klopt.
a_buis zegt
Was het niet zo dat de salesmamager met een 518i de badge eraf liet föhnen en zijn baas met de 540i dit er lekker op liet staan?
Diesel Rocks zegt
Voor een 540i hoef je je inderdaad niet te schamen.
Hubert zegt
Velen vinden het belachelijk, zielig en triest…. totdat ze zelf een BMW hebben en deze snel volhangen met een M-pakket
Jantje_555 zegt
ik doe de badges er altijd af met een fohn en wat flostouw
anthwan zegt
Dit begon lang geleden al met de S-line Amg-line enzovoort.
Zoiets van ik wil wel maar heb het geld er niet voor(over)
vanwent zegt
Ik rijd al jaren BMW, Z4M coupe, 335d coupe,435d coupe, 440i gc en nu een 650i. Ik laat er altijd alles afhalen
Allison Burgers zegt
///Meuk
hehe zegt
Gewoon lekker de auto kopen die bij je past en niet te druk maken over de badge.
Zelfde geldt voor kleding trouwens.
Klinkt een beetje of ‘echte M’ bezitters zich druk maken over hun status mobiel.
Ik vind de M performance modellen gewoon een heel andere categorie, als comfortabel dagelijks vervoer passen die mij beter dan de hardcore sportmodellen.
tenaci zegt
Sowieso mag de M135 niet! Met het eerste cijfer in een groter font is dit gewoon heiligschennis naar de stamvaders aller M’s de M1!
rwdftw zegt
Badges gedoe. Steutels op de bar kapsones. Oftewel, kijk mij eens meer geld hebben dan jij.
Als ik dat geld zou hebben en ik zou een BMW willen rijden, dan pak ik wel een Alpina. :)
rollingstoned zegt
Niet eens een Maybach of Bentley? ;-)
Jurgen zegt
Tja, op mijn auto zat geen badge, was door de eerste eigenaar als no badge besteld, ik vind het wel mooi staan dus heb hem er lekker achteraf juist op laten zetten, staat mooi naar mijn mening en je hebt een stuk minder idioten in een golf GTI die willen sprinten, zien bij voorbaat al dat ze kansloos zijn, mochten ze die 4 dikke uitlaatpijpen niet gezien hebben, maar is wel een echte M, niet een M light
Diesel Rocks zegt
Ik heb een M light en ben ook apentrots….. dat ik diesel rijdt. De badge heb ik dus bewust laten zitten, de “d” had van mij best iets groter gemogen. Ik doe het ook een beetje voor Tesla Model 3 rijders die zich niet kunnen voorstellen dat een brandstofauto, laat staan een diesel, sneller is dan de Trump mobiel.
Jurgen zegt
Klopt, voor die categorie is het ook grappig, snappen ze geen bal van als je gas geeft, en ik ben overigens ook wel gecharmeerd van de M performance modellen, heb een paar proefritten gemaakt in een M340i touring, geweldige auto.
AudiRS zegt
Kap eens met die belachelijke autos. (BMW)
David zegt
Yes! Ik ga het M-sport logo van de wielkasten voor verplaatsen naar de achterkant. Als ik het dan goed uitlijn heb ik een M3 (kleine 18i).
Had eigenlijk liever een luxury line gehad, maar dat verkoopt tegenwoordig niet meer ofzo
Julian zegt
Ruben meestal vind ik je artikeltjes wel goed maar dit is echt klinkklare onzin. Een nieuwe BMW 120 heeft óók een grote ‘1’ en een kleinere ’20’. Het hoort gewoon bij de nieuwe manier van modellen aanduiden, zo ook met de nieuw geïnterpreteerde Hofmeisterknik met het cijfer van het model erin.
Naar mijn bescheiden mening is dit een artikel waarin je dwangmatig iets van BMW gezocht hebt om over te zeuren. Het doet namelijk totaal niet terzake wat je erover schrijft.