Met name het oosten des lands krijgt vandaag waarschijnlijk te maken met een paar centimeter sneeuw op de weg, wat voor linke situaties zorgen. Toch kun je ervoor zorgen dat je al sturend rechtdoor met je auto de sloot in schuift. Hoe dan?
Simpel, door gebruik te maken van gewichtsverplaatsing! De situatie zoals hierboven beschreven wordt aangeduid als onderstuur; de voorwielen hebben niet genoeg grip om de bocht te maken, met als gevolg een auto die niet (in afdoende mate) links- of rechtsaf gaat maar, in het ergste geval, rechtdoor. Onderstuur kan echter relatief eenvoudig gecorrigeerd worden.
Bij remmen of gas lossen verplaatst het gewicht zich als het ware ‘naar voren’ (de auto wil immers rechtdoor, maar wordt afgeremd), zodat de voorwielen harder op de weg worden gedrukt doordat de koets van de auto meer voorover helt. Daardoor zullen de sturende wielen weer de grip terugvinden, die nodig is om de bocht alsnog te kunnen ronden. Probleem opgelost zou je denken, maar er zit een flinke (en bevroren) adder onder de sneeuw.
Het tegenovergestelde: overstuur
Let er bij het corrigeren van onderstuur wel op dat je niet te rigoureus te werk gaat. Abrupte acties kunnen immers leiden tot overstuur, waarbij de achterwielen hun grip verliezen door de plotselinge gewichtsverplaatsing naar de vooras van de auto. Hierbij heb je kans dat de auto ’te ver’ doordraait, maar ook deze situatie valt te corrigeren. Driften is in de basis overigens hetzelfde als overstuur, maar dan ‘expres’ opgewekt.
Het belangrijkste middel om overstuur te corrigeren, is domweg blijven kijken in de richting waar je heen wilt. Het klinkt simpel en dat is het ook, maar door een bepaald punt te kiezen en je blik daarop te focussen, heb je een veel grotere kans dat je stuurcorrectie (die nodig is om het overstuur ‘op te vangen’) goed uitpakt.
Teveel correctie kan immers tot gevolg hebben dat de achterzijde van de auto de andere kant op zwiept en zeker op sneeuw is dat lastig op te vangen en dus gevaarlijk. Naast de stuurcorrectie is het natuurlijk belangrijk om er weer voor te zorgen dat de druk op de achteras wordt verhoogd, wat het beste lukt door de remmen rustig los te laten.
Bij correcties is het belangrijk om te allen tijde soepel en vloeiend te rijden en niet van het ene op het andere moment het gewicht van de auto te verplaatsen, om ervoor te zorgen dat je correctie niet uitmondt in precies de tegenoverstelde reactie. Daarnaast bieden winterbanden natuurlijk meer grip in het geval van sneeuw en andere winterse taferelen, en spreekt het voor zich dat het verstandig is om het rustig aan te doen en vooruit te denken. Anders gebeurt er zoiets als in het volgende filmpje.
Foto via: rijtest van de Golf VII R op een ijsmeer
87sandyd zegt
Heb een beter idee, het is zondag, blijf thuis
Edge zegt
@87sandyd: Je komt zeker uit Urk?
87sandyd zegt
@Edge: nee ben gewoon een hardwerkende hollander die rust wil in het weekend en op zondag niets plan zodat ik lekker languit op de bank kan liggen..
vr6audi zegt
@87sandyd: Maar sommigen willen wel wat doen op hun zondag.
mrcarfreak zegt
@87sandyd: je bent niet hardwerkend als je in het weekend niets doet. Je voert gewoon je job uit dan.
87sandyd zegt
@mrcarfreak: dus je bent niet hardwerkend als je op zondag niets doet? Logisch :-/
marikoelolo zegt
tijdens het lezen zat ik steeds te denken: nu komt dat linkje naar de driftcursus. T verbaast me er niet naar is gelinkt.
marikoelolo zegt
@marikoelolo: jammer, toch wel
e1000bmw zegt
@marikoelolo: Je bent niet de enige…
volvofreak zegt
https://www.youtube.com/watch?v=NcjHTuA5ITI
Mischien helpt dit voor sommige ik weet dat het zweeds is maar de beelden helpen ook een beetje.
ettie zegt
Tegensturen is een te simpel antwoord. Altijd blijven sturen naar waar je naartoe wilt en op het moment dat ie echt uit breekt pas gaan tegensturen. Meestal is gas los genoeg
ettie zegt
@ettie: oké, misschien een beetje beter lezen de volgende keer…
lamborgfan zegt
Ga lekker karten en je kan het voor €15 ervaren en oefenen. Hoef je jouw eigen auto ook niet in de puinpoeier te rijden..
norge zegt
Een stuk voor de bocht even proev remmen en je weet of het glad is of niet.
Kijk naar ijskristallen die glinsteren op het wegdek.
Koop gewoon dat setje met winterbanden.
mrrallycross zegt
@norge: vergeet de sneeuwkettingen niet!
marv46 zegt
@mrrallycross: In Nederland zijn sneeuwkettingen dacht ik verboden (we leven toch in een land met vrijwel geen hoogteverschillen, dus je zult ze ook niet echt nodig hebben). En in het buitenland heb je het ook alleen maar nodig met echt steile hellingen (vandaar dat het in een aantal landen ook alleen gebruikt mag worden op wegen waar het met een bord aangegeven staat). Het voornaamste wat die sneeuwkettingen doen is immers het wegdek beschadigen, dus alleen gebruiken als je echt niet anders kan.
zakar36 zegt
Gewoon een leeg stukje opzoeken en daar spelen/oefenen wat de auto doet. Dan weet je hoe het voelt en wat te doen.
rijnooit zegt
@zakar36: erg vaak wezen “oefenen” op een industrie terrein met de handrem haha
Edge zegt
Was een groter deel van de autorijdende bevolking maar capabel om een auto ook met sneeuw op normale wijze te besturen. Ik erger me altijd dood aan die mensen die bang zijn voor sneeuw en gladheid, en daarom maar 20 gaan rijden op 50 wegen etc.
tupperware zegt
@Edge:
Soms is het zo glad dat het wijzer is om dan maar 20 te rijden..
healey zegt
@Edge: je bedoelt mensen die wel nadenken?
Edge zegt
@healey: Nee, ik heb het over mensen die onnodig traag rijden. Dat zijn die mensen die zodra ze een strooiwagen of sneeuwvlokje zien meteen 20 gaan rijden.
marv46 zegt
Een beetje overdreven dit bericht: kans op enkele cm’s sneeuw en er wordt over glijdende auto’s gesproken. Met sneeuw op de weg zal je auto niet zomaar gaan glijden. Tenzij je misschien als een idioot aan het stuur gaat rukken/op de pedalen gaat trappen of misschien als je met zomerbanden/gladde banden rondrijdt. Pas als je ijs/ijzel op de weg hebt zullen bovengenoemde situaties voorkomen.
En ja, ik heb er onderhand wel wat ervaring mee: ik rijdt reeds jaren iedere kerstvakantie twee weken lang door het Tsjechische Reuzengebergte en knap die oude slome VW T4 TD van mijn moeder net zo snel en veilig de besneeuwde bergweggetjes op (en af) als de locals met hun vierwielaangedreven BMW’s, Audi’s en Subaru’s. Gewoon gezond verstand gebruiken en zorgen dat je auto (en voornamelijk ook banden) in een technisch goede staat is/zijn. Dan is de kans dat je aan het glijden gaat op sneeuw vrijwel nihil.
Wat wel handig is (zoals Norge ongeveer aangeeft) als je het niet helemaal vertrouwt en vermoed dat het wat gladder is: op plekken waar het kan met een lage snelheid even kort aan het stuur rukken/veel gas geven/iets harder remmen om te kijken hoeveel grip je hebt en hoe de auto reageert.
Tonnie zegt
Ik ga alvast even oefenen vanavond, tis zondag dus vast rustig op de weg!
tupperware zegt
@Thijsj:
Vanmiddag al even een rotonde gegrift, blijft toch leuk, zo’n achterwielaandrijver..
Die lol ga je met dat blauwe hok hierboven niet hebben..
atakan zegt
@tupperware: mij wel gelukt op een Djielera Runner.
87sandyd zegt
@tupperware: nee die is een stuk veiliger in de sneeuw…
w0o0dy zegt
Probleem van gewicht verplaatsen om dr vooras meer druk te geven is dat je het VAN TEVOREN moet doen.. Eenmaal in de bocht, flink ondersturend werkt het niet (meer). Voorkomen van glijpartijen is dan ook simpel.. Niet te hard bochten in als het glad is. Ervaar je onderstuur dan zou je kort de handrem kunnen gebruiken maar doe dat maar niet boven de 40 km/u.. Het plotselinge oversturen kan nog erger zijn dan het onderstuur.
Zoals de heren instructeurs mij ooit leerden. Met ABS zeker altijd eerst vol de rem erop en blijven sturen (niet teveel, dat helpt toch niet) en dan rem los en met een iets lagere snelheid de auto onder controle brengen. Met moderne ESP systemen is zelfs gas geven soms een optie aangezien dan het ESP zal helpen de auto in de richting waarin je stuurt te krijgen… Maar bovenal.. Voorkom problemen door niet te hard te rijden en niet abrupt van richting willen veranderen.
e1000bmw zegt
Funknop indrukken (Lees: ASC* uitschakelen) voordat je wegrijdt. Het staat nota bene in je instructieboekje! ASC gooit namelijk bij verlies van grip abrupt de gasklep dicht. En dat wil je niet (gewichtsverplaatsing naar voren).
*Anti Slip Control
parker zegt
Kan iemand misschien even uitleggen of winterbanden nut hebben onder dit soort omstandigheden, ook in Nederland? En zoja, vanaf welke temperatuur? En kan je dan gewoon 150 km/h blijven rijden in de sneeuw?
dragspert zegt
@parker: Ja, winterbanden helpen hier in NL. Werken al aanzienlijk beter vanaf 6 graden celcius. 150km/h in de sneeuw lukt makkelijk zolang je geen angstige krampachtig sturende babyboomer tegenkomt die alleen nog maar op de weg let en niet op de spiegels en ‘m dus maar de linkerbaan opgooit en je vol moet ankeren. Overigens heb je in verse sneeuw véél meer grip dan in aangereden sneeuw.
parker zegt
@dragspert: juist ja.. dus onder de zes graden hebben ze eigenlijk geen nut..ok.
dikdraak zegt
@parker: Sterker nog, onder de 6 graden gaan ze enorm snel slijten. Daarom wachten veel mensen zo lang met het eronder leggen van winterbanden (naast het monetaire aspect, natuurlijk).
dikdraak zegt
@dikdraak: Dat moet natuurlijk boven de zes graden zijn. Goed bezig weer, Dikdraak!
toempf zegt
‘Toch kun je ervoor zorgen dat je al sturend rechtdoor met je auto de sloot in schuift. Hoe dan?’
Ja, eh, liever niet eigenlijk.
SimonMc zegt
Ook enige tips voor achterwiel aangedreven auto’s?
e1000bmw zegt
@SimonMc:
ASC uit
Niet op de cruisecontrol rijden
Niet teveel gas
Afremmen op de motor en koppeling intrappen bij gripverlies
Zo min mogelijk het rempedaal gebruiken
Afremmen voor de bocht en pas gas geven na de bocht (met beleid)
Niet te abrupte stuurbewegingen maken
tupperware zegt
@e1000bmw523i:
Dat is de ik durf niet methode..
Gewoon insturen en gas op die lolly..
e1000bmw zegt
@tupperware: Uh, uiteraard! Maar ik wou die kennis voor onszelf houden. Dan komen we tenminste over als echte oude pro’s… ;P
stripe22 zegt
Mocht ik ooit in een situatie terecht komen van overstuur ga ik dit natuurlijk niet sussen door in een richting te kijken of wat dan ook, maar dan probeer je er zo lang mogelijk van te genieten door flink gas te geven en tegen te sturen.
trustmeiamanengineer zegt
@stripe22: Kijken waar je heen wilt is altijd wel een goed idee hoor, ook bij driften.
Tonnie zegt
‘Subaru WRX Thug’ bekijken op YouTube – Subaru WRX Thug: http://youtu.be/ONT7DTPy0Zc hoppaaa
vali1992nl zegt
Zorg altijd dat je glijd, dan kun je niet verrast worden. Ik rem altijd vol in het abs, en heb spinnende banden met wegrijden in de sneeuw. Je weet dan steeds hoe glad het is, en je weet al dat je glijd. Verder is je snelheid aanpassen heel belangrijk