Gezien nog steeds optredende problemen wordt het steeds lastiger voor Volkswagen om hun elektrische ID.3 snel op de markt te krijgen.
De vloek van de elektrische auto: productieproblemen. En dat geldt dus niet voor Tesla in 2017 wat zo lang deed over de Model 3. Nee, ook de ‘premium Duitsers’ die dat veel beter voor elkaar zouden hebben, kampen met vertraging. Volkswagen wilde de ID.3 binnen een kort termijn in de verkoop hebben, maar ook dat wordt moeilijker.
Software
Het probleem is niet nieuw. We schreven er eind 2019 al over: softwareproblemen. En nee, dit keer geen gesjoemel met uitstoot, want nul is nul. De software in de ID.3 heeft algemene problemen en de reden die nu gegeven wordt is haast. Haast om de auto’s medio 2020 aan de man te krijgen. Je kunt bepaalde bochten afsnijden, maar nu hebben ze eentje te hard afgesneden. Het handmatig moeten herprogrammeren van 20.000 auto’s is het resultaat.
Race tegen de klok
De eerdere berichtgeving meldde dat er geen olifanten van muggen gemaakt moesten worden. De vertraging was even vervelend, maar zeker te verhelpen voor de zomer. Dat is nu anders. Er klinken wanhopige kreten vanuit Wolfsburg. Dezelfde bron die de eerdere vertragingen meldde, Manager Magazin, publiceert nu een ‘update‘. Samengevat: die release in de zomer gaat toch moeilijker worden dan gedacht.
Dat wordt gezegd vanuit het topmanagement van Volkswagen. Ook zijn er al medewerkers ontslagen vanwege dit probleem. 10.000 technici maken overuren in de ID.3-fabriek om de softwareproblemen op te lossen. Dat moet handmatig, dus met je laptopje ‘inbreken’ in de ECU van de auto, zeg maar. Ook dat is gecompliceerd, want de software is dusdanig gehaast ontworpen dat er veel valkuilen in zitten.
Levering
Geen gezeik dus met accu’s of het Coronavirus: de problemen bij Volkswagen zijn gecompliceerder. De foto van Manager Magazin van Herbert Diess spreekt eigenlijk boekdelen. Gaat VW het redden?
henkp1 zegt
Aie da’s lastig.
Bijzonder dat er 10.000 mensen nodig zijn om een stuk software te schrijven. Lijkt mij wat overdreven of zie ik iets over het hoofd?
torsen zegt
@henkp1: lees het nog eens een keer.
drdre1 zegt
@henkp1: ze hebben gewoon 10.000 hackers in dienst. ?
ukbob zegt
@henkp1: zijn dus eigenlijk 10.000 stagiairs met een ‘stekkertje’ die ff de ID3 moeten upgraden..
PunicaOase zegt
Ai, slecht ontworpen en gebouwde software kan een ramp maken van deze VW.. Als ik VW was zou ik er voor zorgen geen auto te verkopen voordat de software helemaal goed is.. anders krijg je weer een imagodreun te verwerken..
olivier420 zegt
@punicaoase: Valt wel mee toch. Ik weet dat de etron gigaveel software problemen heeft maar lees je medium over.
samvd zegt
@olivier420: onze E-tron is al 8 keer naar de garage geweest voor storingen ?
TimoBac zegt
@samvd: wat een schande. Er is momenteel maar èèn fabrikant die goed is met software en dat is Tesla.
olivier420 zegt
@samvd: Dat is wel echt heel schraal voor dat geld. Zonde want ik vind het echt een mooie auto om te zien, vooral die black on black editie.
stephane8200 zegt
Software problemen kunnen bij iedere auto ontstaan. Dat ze die niet ‘over the air’ kunnen oplossen zegt eigenlijk al genoeg.
Zal wel om embedded software gaan waar je vanaf buiten niet bij kan. Dus in de controle apparatuur.
Best jammer voor Volkswagen. Dit kan ze een serieuze deuk opleveren.
timowouters zegt
@stephane8200: hieraan zie je dat VW een autofabrikant is. Tesla benadert de auto vanuit een technologie oogpunt. Dat zorgt ervoor dat software centraal staat. Bij VW is software de code die de auto aanstuurt en de navigatie bedient. De achterstand wordt zo groter en groter.
Achterstand in het productieproces (naden, lak, stekkertjes) is veel makkelijker te beheersen dan de plek van softwareontwikkeling in de organisatie.
stephane8200 zegt
@timowouters: goed punt.
Ook vanuit het hele proces met tientallen toeleveranciers waar je van afhankelijk bent. Bosch of anderen die dingen aan moeten leveren.
goodvibrations zegt
@timowouter beetje kort door de bocht.. Bovendien valt erop Tesla ook nog wel wat aan te merken.. Eenzijdige input van sensoren kan veroorzaken dat een Tesla crasht.. (onder een vrachtwagen komt) Die automatische piloot is duidelijk niet door mensen met ervaring in de vliegtuigindustrie ontwikkelt, zelfde geldt voor de software.. Zonder goede fallback/controle mechanisme is dat nog niet perfect te noemen… water op je bagage als je de achterklep opent is ook niet top.. Of deurhandvaten die vast vriezen.. Maar eens dat ze voor lopen.. Maar VW komt echt wel op gang. Vond het al verrassend snel.. Dus deze tegenslag verbaast mij niet zo veel..
timowouters zegt
@goodvibrations: ben het zeker met je eens. Maar ‘gelukkig’ dat ze niet naar traditionele verschrikkelijk achterlopende industrieën als de vliegtuigbranche kijken.
De nieuwe insteek is juist goed voor de hele autoindustrie. Zeker niet perfect, maar wel ‘disruptive’. Het laat de bestaande fabrikanten de plek van software heroverwegen.
mashell zegt
En dat is het precies het probleem bij Tesla. Die slingeren best wel iets op de markt waarvan de klanten denken, oei dat hadden ze beter niet kunnen doen. Of dat juridisch allemaal wel zo mag? In Europa waarschijnlijk eigenlijk niet. Maar klaag als Europees land maar eens zo’n slordig Amerikaans bedrijf aan (wat Google en Facebook doen is ook niet in lijn met onze privacy wetgeving) dan krijg je de wrath of Trump, met zelfs handelssancties.
Op zich heeft VW geen echte achterstand op Tesla, ze kunnen een auto produceren die hetzelfde kan als de model 3 maar die goedkoper is. Ze hebben eigenlijk alleen de software gewoon nog niet af.
timowouters zegt
@mashell: probeer het verhaal nog eens opnieuw met VAG: sjoemel software, motoren die uit elkaar vallen waar je zelf bijstaat. Dan 100.000’en Toyota’s waarvan de airbag zo onveilig is datie moet worden vervangen.
Het is makkelijk om de new kid on the block te pakken, maar ze doen het uitstekend.
ty5500 zegt
@mashell: Audi maakt er anders ook geen probleem van om onvolmaakte software op de markt te zetten. Dit nog los van de softwarematige laadproblemen. Heb niks tegen Audi maar om altijd te beweren dat ze perfect zijn is ver van de waarhheid. https://www.e-tronforum.com/threads/e-tron-issues-and-fixes-so-far.1261/
timowouters zegt
@mashell: je laatste zin laat al zien dat je geen flauw idee hebt waar je het over hebt. Software worst steeds belangrijker. Je kan het ontkennen en doen alsof VAG de model 3 kan overstemmen, maar software is enorm belangrijk geworden.
Daarnaast, de ID3 is nog niet eens uit. De model 3 is alweer 2cjaar oud. We moeten ook nog maar zien dat VW de auto uit kan brengen met de beloofde specs.
Daarnaast is het bij VW zoeken naar het oplader netwerk. Iets wat ook Tesla al indrukwekkend heeft bereikt na slechts enkele jaren.
mashell zegt
@timowouters: en ik maar denken dat ik al een kleine twintig jaar in de automotive software werk. Het is natuurlijk erg hip om Tesla als underdog te bejubelen maar als je weet hoe automotive software gemaakt wordt (en hoe met kwaliteit standaarden werkt) dan kun je zien dat Tesla onverantwoorde afkortingen neemt. Volkswagen is gewoon vertraagd, is niet bijzonder, komt wel goed maar tot wekelijkse releases naar klanten die amper getest zijn zal VW zich niet laten verleiden.
911targa zegt
Lekker gewerkt vandaag? Productie gedraaid?
fanboy zegt
Van een accu productie probleem was het nog enigzins begrijpelijk geweest.
De software zou toch echt een stuk vanzelfsprekender moeten zijn.
crepito zegt
@fanboy: Ken meerdere bedrijven met softwareproblemen..
993carrera4s zegt
@fanboy: Dat komt nog, als ze daadwerkelijk willen gaan produceren haha!
brammetjedeb zegt
Geen ID….
9000cse zegt
Ik moet bij dit bericht terugdenken aan de reacties hier op AB toen gemeld werd dat er vertraging was ontstaan bij de levering van de Model 3 van Tesla. En je kunt het draaien en keren hoe je wilt, maar toen kwam het er over het algemeen op aan, dat Elon Musk maar weer eens aan het luchtfietsen was. Alleen was het probleem toen, dat het opstarten van de nieuwe productielijn gewoonweg niet wilde lukken binnen de gestelde termijn. Daarbij gaat het dan ook over iets, waarbij best eens rekening gehouden mag worden met het feit dat Tesla nog niet eens 10 jaar ervaring heeft met het bouwen van grote aantallen auto’s. En laten we wel wezen: Het opbouwen van een totaal nieuwe productielijn is bepaald geen sinecure. Voor geen enkele autobouwer! En hier, bij Volkswagen, één van de allergrootste autoproducenten ter wereld, wordt dat maar weer eens bewezen. En dan gaat het niet eens over het opbouwen van een productielijn, maar over een softwareprobleem! Ik denk, dat ze daar bij Tesla wel beter raad mee zouden weten.
acizane80 zegt
@9000cse: dit gaat voor vw anders zijn omdat Tesla hun productie nieuw opstarten, ja. Laar dit is voor vw ook nieuw, het is een andere manier van produceren, vroeger was het voornamelijk onderdelen. Als ze dat gedoe met software onder de knie krijgen denk ik dat vw die ervaring verder kan gebruiken in andere modellen die ze gaan uitbrengen, en hierdoor betere producten leveren. Of ze beter als Tesla gaan zijn, dat betwijfel ik. Het zijn geen rechtstreekse concurrenten. Ik heb meer interesse in de bmw i4 die aangekondigd gaat worden, en hoe die gaat ontvangen worden door de publiek. Dat kan mits de nodige prestaties, en interesse een concurrent worden van de Tesla model 3. Na het nieuws van de wachttijden aan de tesla superchargers zijn mijn zorgen toch groter over de gebruik van die elektrische auto’s. Het blijft omslachtig, tijdrovend.
goodvibrations zegt
@9000cse: ik hoop dat het daadwerkelijk (enkel) programmering van software betreft.. Dan komt het wel goed.. Bij de Boeing MAX is het onderliggende probleem hardware.. Dat men trachtte op te lossen met software.. (ook iets wat VW eerder deed ? overigens)
flutterby zegt
@9000cse: klopt en volgende maand levert Tesla een jaar naar aankondiging gewoon een nieuw model uit, zonder daarvoor geld op te halen en met 2-3 winstgevende kwartalen.
mpgc zegt
Mij wordt uit het stukje niet helemaal duidelijk of het nog gaat om het schrijven/aanpassen van de software of dat het probleem is dat het handmatig op al geproduceerde auto’s moet worden gezet.
degrotemuis zegt
@mpgc Beide. Diverse media melden dat testrijders dagelijks nog nieuwe softwarefouten melden, tot wel 300 per dag voor sommige testrijders. Dat aantal moet je vast met een korreltje zout nemen, je kan niet 300 uitgebreide bugmeldingen doen op een goede manier en ook nog tijd hebben om te rijden binnen een gemiddelde werkdag. Maar er zitten schijnbaar nog genoeg issues in de software, met name om losse elementen met elkaar te laten communiceren. Als dat opgelost is, moet de software ook nog op de al geproduceerde auto’s komen. Niet de beste start voor de id3 dus.
melkkoe zegt
Er wordt tegenwoordig al snel naar de software gewezen bij onjuist functioneren van een product. onvolmaaktheden in de mechanica of een onbetrouwbare sensor, moeten er in de software maar uitgefilterd worden van de “managers”.
opzich logisch, dit is vaak de goedkoopste en snelste oplossing, waarmee de bonus niet in gevaar komt.
Ik zal er niet van staan te kijken als het probleem achteraf heel ergens anders blijkt te liggen
frank2b zegt
ID op tijd klaar?
Hoezo? Morgen is er nóg een dag …..
thomasthomas zegt
Hij schijnt op Windows 95 te draaien maar dat mag eigenlijk niemand weten.
Alex_79 zegt
Als ik één ding wel gemerkt heb is dat het heel slim is geen early adopter in de aanschaf van een elektrische auto.
– productieproblemen
– software problemen
– leveringsproblemen
– netwerk problemen
– laadproblemen
Ik mag nog tot 2022 in m’n zak japanner met ICE, als het zo door gaat wordt de volgende een hybride. Rustig afwachten tot 2030 en de verwachte verkoopstop op ice auto’s. Ik hou m’n hart vast
fanboy zegt
@Alex_79: in 2022 een hybrid lijkt me niet echt zinnig meer. Hangt wel van het segment af.
Alex_79 zegt
@fanboy. Mijn segment was bijna altijd een stadsautootje met iets teveel pk’s. Ben ik met een Seat één keer vanaf geweken (was een Leon). Ik rij nu in een Mazda2, meer auto heb ik niet nodig. Maar de huidige electrische stadsautootjes hebben een te klein bereik, dus een Yaris hybride zou niet eens gek zijn in 2022. We kijken dan wel hoe de vlag er werkelijk bij hangt
Dutchdriftking zegt
Dat er zo gehaast gewerkt moet worden geeft toch wel aan hoe erg VW de adem van Tesla in de nek voelt, of zoals laatst een wijs man al treffend zei : “je wilt natuurlijk niet het nieuwe Nokia zijn”…..
nautique206 zegt
@dutchdriftking: denk dat het ook wel iets te maken heeft met boetes die een fabrikant krijgt als de gemiddelde uitstoot te hoog is
ty5500 zegt
@dutchdriftking: Tesla zal ook een deel van dee verklaring zijn maar denk dat het zeker ook snel moet gaan om CO2 boetes te vermijden dit jaar
crepito zegt
@dutchdriftking: De CEO heeft al meerdere noodkreten uitgeroepen. Dus dat klopt. Innovatie gaat te traag, dus nu halen ze een klimaatactivist binnenshuis..
ghost zegt
Ach ja tesla deed er ook 3 jaar over zo om en nabij, dus geef VW nog even.
trasimo zegt
@ghost: vw loopt als giga-autofabrikant met hele diepe zakken al een jaar of 8 uit de neus te eten als het om EV ontwikkeling gaat. Laten we ze nóg maar wat meer tijd geven inderdaad…
911targa zegt
Leuk dat electrische rijden, maar ik wacht nog even totdat er thuis een crisis is uitgebroken, voordat ik mezelf in een crisis stort. Alle electrische rijders wens ik nu veel goedkope kilometers en leg het haat gedroeftoeter naast je neer. Het is jalousie en denk aan je belastingcenten. Dat doe ik ook!!!
911targa zegt
Ja, als Amerikanen waren we niet goed bezig in Korea of Vietman, maar die Duitsers zijn consequent fout. Dus: het wordt Tesla en laat Europa in de troep zakken (zeg ik als voormalige Duitser-rijder). Trump-auto!
z3cabby zegt
@911targa: Je bent zelf een droeftoeter.