Alleen als hij héél hard zijn best doet.
Vraag duizend coureurs naar hun favoriete circuit, en de kans is vrij reëel dat je slechts een handjevol antwoorden terugkrijgt. De Nordschleife, Spa-Francorchamps en Suzuka behoren ongetwijfeld tot de reacties, maar naast de ware, toegewijde circuits, herkennen we ook nog een onvergelijkbaar stratencircuit aan de Côte d’Azur. Dankzij de meedogenloze houding van Monaco zal menig coureur je eveneens vertellen dat juist dit de plek is waar de allerbesten boven komen drijven.
Tegenwoordig, in een tijdperk waar de Formule 1-bolides als treinen op rails lijken te rijden, is het misschien nog wel belangrijker dan ooit om zelfverzekerd in de auto te zitten en ieder gaatje op te zoeken. In het verleden was dit echter minstens zo belangrijk, daar je als coureur nog écht het verschil kon maken wanneer je in minder materiaal rondreed. Houd je auto maar breed genoeg, en niemand komt er voorbij. Vraag maar aan Mansell. De Brit kwam in ’92 na een ongelukkige pitstop achter Senna de baan op en wist hem, ondanks het inferieure materiaal van de Braziliaan, niet te passeren. Diezelfde Senna wist overigens wel als de beste hoe hij de straten van het prinsendom naar zijn hand kon zetten. Ayrton won de race liefst zes maal, meer dan enig ander coureur.
In tegenstelling tot de persoon waarmee Max Verstappen het meest wordt vergeleken, heeft de Nederlander nog weinig succes gekend op het stratencircuit aan de Azurenkust. Waar Ayrton zijn genie in ’84 direct bewees door een tweede plaats te behalen in een door regen overgoten wedstrijd, rijdende in een dweil van een auto, had onze getalenteerde landgenoot het lastiger. Hoewel hij wist te overtuigen in de vrije trainingen, kwam zijn race in 2015 tot een dramatisch einde nadat hij met Romain Grosjean in contact kwam en keihard de muur in knalde. Het jaar erop deed hij het niet veel beter. De Nederlander kwam zowel in de kwalificatie als de race in aanraking met de muur. Vorig jaar ging het een stuk beter, maar door een te trage race pace van de Red Bulls, kwam Verstappen niet verder dan de vijfde positie.
Dit jaar gaat Verstappen met een gemixt, maar fris gevoel naar de Grand Prix van Monaco. Talloze problemen in de eerste vier wedstrijden van het seizoen, zowel veroorzaakt door eigen toedoen als om technische redenen, zullen ongetwijfeld een deuk hebben geslagen in het zelfvertrouwen van Max. Echter geldt ook hier het eeuwenoude adage van de Formule 1, dat je alleen maar zo goed bent als je laatste wedstrijd. In het geval van Verstappen zou dit hem in positieve zin moeten helpen. Na afloop van de vijfde wedstrijd van het seizoen, de Grand Prix van Spanje, eindigde hij zowaar op het podium. Nu Max het tij enigszins heeft weten te keren en met een podium op zak richting het glamoureuze prinsendom vertrekt, kunnen we ons afvragen of dit jaar het jaar is dat Max de meest prestigieuze Grand Prix van het jaar op zijn naam kan schrijven.
Dit zou niet alleen ronduit geweldig zijn voor zijn cv, het zou tevens een einde brengen aan niet één, maar twee duistere streaks. Zoals gezegd heeft de Nederlander geen fijne verhouding met Monaco, dus een overtuigende rit op zondag zou hem voor de komende jaren op het juiste been zetten, zodat hij achter het record van Senna aan kan. Daarnaast zou hij, door een overwinning te behalen, zijn slechte seizoensstart volledig achter zich kunnen laten, zodat hij zich misschien zelfs wel op het kampioenschap kan gaan focussen. Verstappen bezet, voorafgaande aan de race in Monaco, de zesde positie in het klassement en heeft een flinke achterstand op zijn directe concurrenten. Een overwinning in Monaco zou hem, in alle opzichten, weer in de mix katapulteren.
“Dromen mag altijd”, hoor ik je zeggen. Klopt, maar het zou helemaal niet zo vreemd als Red Bull dit weekend ineens een front row lockout uit de hoge hoed tovert. De Oostenrijks-Britse equipe wordt door velen, zelfs Mercedes, getipt als de te kloppen auto van het prinsendom. De Duitsers lijken nog lang niet overtuigd te zijn van de kwaliteiten van hun auto en na Spanje kunnen we ons afvragen of Ferrari nog wel de beste auto van het veld heeft. Dit biedt kansen aan Red Bull, die hun eerste écht goede resultaat van 2018 nog moeten behalen. Dankzij alle problemen heeft het team nog geen mogelijkheid gekregen om te laten zien wat ze in huis hebben. Dit terwijl hun auto, zeker op de zondag, veelal tot de beste van de grid leek te horen. Daarbij sluit de designfilosofie van de Red Bull nagenoeg altijd aan op de bouw van het circuit.
Een positief momentum voor Verstappen, een concurrentie die aan zichzelf twijfelt of minder overtuigend presteert, Red Bull dat het onderste nog uit de kan moet halen; het draagt allemaal bij aan een potentieel smakelijke cocktail die Verstappen met de juiste ingrediënten kan veranderen in een overwinning. Zin in? Je kan het zelf voorspellen in het F1 Team Manager spel!
De Grand Prix van Monaco wordt dit weekend verreden op de volgende tijden:
Vrije Training 1: donderdag, 11:00 – 12:30
Vrije Training 2: donderdag, 15:00 – 16:30
Vrije Training 3: zaterdag, 12:00 – 13:00
Kwalificatie: zaterdag, 15:00 – 16:00
Race: zondag, 15:10
lincoln zegt
thuiswedstrijdje ..
wordt altijd door een Monegask gewonnen iig ..
ikschrijfookoverautos zegt
@lincoln: LECLERC!!!1!1!
lincoln zegt
@ikschrijfookoverautos:
als hij wint ..
was ik al zijn grootste fan before he was mainstream ..
stelletje meelopers ..
gwnbmw zegt
@lincoln: als verstappen zondag keihard eraf geramd wordt door grosjean ben je uiteraard ook altijd groot verstappen fan geweest en is grosjean een vlaflip?
g60gti zegt
Kan niet bestaat niet.
Rick-dos zegt
De RBR’s starten vanaf de eerste startrij en liggen uit de race na de eerste bocht.
Zo is gezegd en zo zal geschieden…
Dutchdriftking zegt
@Rick-dos: als Max pole heeft dan is het wel de aller jongste op pole ooit. Ook wat waard:)
VeniVidiVici zegt
@Rick-dos: Ga ik nog een stapje verder. Er gaat bij de kwalificatie al wat fout (wieltje tegen vangrail of remfout) en dus geen eerste startrij zondags.
rob5nismo zegt
Ik vond de actie van Max in de torro Rosso wel humor Vettel voorbij laten aanhaken en mee rijden iedereen netjes opzij
baardmijt zegt
In een dweil van een auto ben je natuurlijk ook flink in het voordeel tijdens een regenrace.
autoriteit zegt
@baardmijt: briljant :)
racerx zegt
Volgens mij heeft Max niet bijster veel Monaco GP’s tot het einde volbracht, maar ik hoop op een mooi resultaat!
MaartenD zegt
Max en Monaco is top op hedeen nog geen succesvolle combinatie geweest..Ik gok dat jij de race niet uitrijd
jiltjes zegt
Niet zo belangrijk. Als het racen maar vet is om naar te kijken. Is uiteindelijk gewoon bedoeld als entertainment, dus entertain!
chriscross zegt
Even een korte samenvatting van alle artikelen de afgelopen anderhalve week; hij maakt kans, hij maakt geen kans, hij gaat winnen, hij gaat niet winnen…… Schijt aan! Gas erop! Ps. Ook ik ben Max fan maar ook F1 fan.
Michiel1 zegt
@ikschrijfookoverautos: RedBull eerste goede resultaat behalen?? Geloof dat er naast Max nog een coureur in dat team zit, die won laatst een GP…
willeme zegt
Verstappen heeft al een paar records aan flarden gereden, maar er eentje dreigt hij te gaan missen: die van jongste coureur op pole position. Die had Vettel ook al op jonge leeftijd behaald. Als Verstappen dit jaar geen Pole haalt, dan blijft Vettel in de recordboeken staan. Ik denk niet dat Verstappen hier echt waarde aan hecht: races winnen en zo goed mogelijk finishen.
Ze hebben veel kans op pole position, maar dat is vaker het geval geweest. Uiteindelijk viel het toch tegen. Ze zitten er nu dichter bij dan ooit, dus Red Bull maakt wel degelijk kans. Nu Mercedes zegt dat Red Bull favoriet is en het bij Ferrari verdacht stil is, denk ik dat het nog erg lastig gaat worden om twee Red Bulls op de eerste startrij te krijgen. Vettel en Raikkonen zijn daarvoor te goed op Monaco en die gekke Mercedessen kunnen verrassen.
Kortom: geen zinnig woord over te zeggen. Het kan vriezen en het kan dooien. Monaco levert altijd geweldige foto’s op en een bijzonder saaie race.
kilum zegt
@willeme: Precies, ik ga lekker zonder verwachting kijken en dan zien we het wel. Misschien wordt het juichen, misschien wordt het huilen. Misschien val ik wel in slaap omdat er niet gebeurd op de baan.
jannemaneke zegt
Verstappen vergelijken met Senna, wat een heiligschennis.
joortje2 zegt
@jannemaneke: totaal anders!
rijnounsdoor zegt
@jannemaneke: Inderdaad! Die Senna mag niet eens in de schaduw staan van Max.
kilum zegt
@jannemaneke: De eerste die dat deden waren de Braziliaanse F1 Fans na de regen race in Brazilië 2016.
Joost zegt
In het F1 Teammanagerspel de voorspelling helemaal ingezet op RBR.
Pole, snelste raceronde en winnaar: Daniel Ricciardo.
willeme zegt
@ijoost: Ik ben bang dat je volkomen gelijk gaat hebben. Misschien moet ik maar eens hetzelfde doen, het gaat niet al te best de laatste paar races ;)
Joost zegt
@willeme: ik hoop het ook! Goed voor het mijn positie in het klassement.
Het zal me overigens ook niet verbazen als het gewoon een mindf*ck is van Mercedes. En ze zondag gewoon op pole staan. Of de snelste raceronde rijden. Of winnen. Of alledrie.
berlinetta zegt
Ik denk dat Vettel gewoon op pole staat. Mercedes kan nooit echt potten breken in Monaco en Red Bull heeft het in alle afgelopen jaren ook nog niet laten zien daar.
ikleesookoverautos zegt
Het zal mooi zijn. Maar ik heb er niet een goed gevoel over.