Tesla wist in juli een stuk minder auto’s te verkopen dan normaal. Wil niemand meer een Tesla of is er iets anders aan de hand?
Tesla heeft nu een nogal gigantisch probleem. Althans, dat zou iemand kunnen denken na het lezen van een recent stuk van Automotive News Europe, ‘Europese verkoopaantallen van Tesla kelderen ondanks levende EV-markt‘. Volgens het artikel is de Europese markt voor elektrische auto’s in het eerste halfjaar gestegen met 34 procent. Tegelijkertijd zijn de Europese leveringen van Tesla gedaald met 18 procent.
Vooral juli zou een waar slagveld zijn. In Duitsland werden er vorige maand 203 Tesla’s geregistreerd; 67 procent minder dan normaal. In Noorwegen en Nederland zou de situatie ernstiger zijn, met een daling van respectievelijk 93 en 94 procent. Zweden zou al helemaal miserabel, met een daling van 98 procent. Deze markten zijn belangrijke markten voor iedere fabrikant voor elektrische auto’s. Als Tesla hier geen auto’s weet te slijten, dan is dat een flink signaal.
Er zijn echter twee denkbare redenen voor de flinke klap in de verkoopcijfers. Enerzijds zou de vraag simpelweg verdwenen kunnen zijn. Anderzijds zou de productie ingestort kunnen zijn. ANE meldt niet echt wat er aan de hand is, anders dan dat Tesla ‘voorrang gaf aan de Amerikaanse markt’.
Electrek nuanceert dit verhaal echter, al zeggen ze niet hoe ze aan hun informatie komen. Volgens deze site komen alle Europese Tesla’s uit de fabriek in Fremont, die batchgewijs voor verschillende wereldmarkten auto’s bouwt. En laat deze fabriek nou onlangs een tijdje dicht te zijn geweest, nét toen de Europese Tesla’s op de planning stonden. Daarom kon Tesla weinig auto’s verkopen, volgens Electrek had dit niks te maken met vraagproblemen. Eind juli is de Europese productie weer gestart, de site verwacht daardoor dat Tesla in september ‘sterke verkopen’ gaat laten zien. In het komende kwartaal moeten we dus zien of Tesla een flinke inhaalslag maakt, of dat er toch meer aan de hand is dan nu wordt gezegd.
Foto: Black on Black van @Emping, via Autojunk.nl.
awesome zegt
Maar ook al produceer je niet voor een bepaald werelddeel, dan kun je toch nog steeds verkopen? Ik verwacht de auto niet direct mee, toch?
mennok zegt
@awesome: Ze rekenen pas een verkoop bij levering blijkbaar.
awesome zegt
@mennok: ah, dat is natuurlijk mogelijk.
flutterby zegt
@mennok: anders zou het wel erg hard gaan met de 600.000 (geschatte) Cybertruck bestellingen.
nissanfairladyz zegt
Wat natuurlijk interessante indicator is hun orderbook. Denk helaas niet dat deze openbaar is. Of heeft iemand deze op basis van regio EU of NL bijvoorbeeld. Dat geeft een veel betere indicatie omdat er geen Tesla fabrieken zijn voor de Model 3 in de EU. Natuurlijk komen andere merken ook met elektrische auto’s… we zullen zien.
flutterby zegt
@awesome: Tesla verkoopt direct aan consumenten waar traditionele merken aan het dealernetwerk verkopen. Een verkoop is pas afgerond wanneer het product geleverd is.
henkp1 zegt
Nou, dat geldt eigenlijk gewoon altijd. Een (koop-)overeenkomst heeft rechten en verplichtingen, pas als die zijn voldaan, dan is de overeenkomst afgerond. Oftewel plicht tot betalen, recht op levering. Open deur dus.
De ‘autoverkopen’ in de meeste landen worden bepaald door het aantal kentekenregistraties. Meestal, zeker in Europa, vindt de kentekenregistratie weken of maanden plaats na het ondertekenen van het koopcontract (ivm de levertijd van de auto dus). Als iemand een auto zou kopen en die niet op kenteken laat zetten (bijvoorbeeld een verzamelaar), zal die auto nooit worden geregistreerd als zijnde verkocht. Geldt ook voor auto’s die door grote bedrijven worden aangeschaft en die zonder kenteken op eigen terrein rijden. Maar goed, dat zijn in de praktijk maar heel weinig auto’s.
Paul58 zegt
Valt mee met open deur @Henkp1 – wanneer een importeur de auto aan de dealer ‘verkoopt’ telt dit als een verkoop terwijl een Tesla direct vanaf fabriek aan de klant levert, zit dus wel degelijk een verschil in.
henkp1 zegt
Welnee man; de statistieken zijn gebaseerd op kentekenregistratie, dus voor de statistieken is een auto pas verkocht als ie op kenteken is gezet. Mooie site met betere naam is kentekenradar.nl
Als een dealer een auto van de importeur afneemt, geldt dat dus voor de statistieken niet als een verkochte auto. Dat is pas zo als de dealer (voor voorraad of een klant) de auto op kenteken zet. Simpel zat.
flutterby zegt
@henkp1: als het een open deur is hoef je het niet uit te leggen. Jij spreekt over verkopen terwijl je registraties bedoeld.
Een andere uitzondering is een dealer die auto’s op kentenen zet zonder dat deze verkocht is. Dit zag je eind vorig jaar (en het jaar daarvoor) gebeuren aangezien de kenteken registratie lijdend is voor de bijtelling.
henkp1 zegt
Lees dan nog even goed wat ik heb geschreven. Verkocht is voor de statistieken niet hetzelfde als (kenteken-) geregistreerd.
Als een dealer een auto op kenteken zet zonder dat ie verder verkocht is, wordt die auto voor de statistieken dus toch als verkochte auto geteld.
Pffff hoe moeilijk kan het zijn.
flutterby zegt
@henkp1: geen idee, maar je maakt het wel erg moeilijk.
henkp1 zegt
Oh nou leg het weer aan mij; je lijkt m’n wijf wel
davelepeef zegt
Als voor verkoop gekeken wordt naar levering, dan zal het zo best eens kunnen. Aan de andere kant is ruim 90% wel erg flink. Het is natuurlijk ook gewoon zo dat er steeds meer competitie komt. Maar ik zou verwachten dat die ook minder makkelijk konden leveren?
flutterby zegt
@davelepeef: tja, als de fabriek 6(?) weken dicht moet wordt het lastig. Daarnaast moeten die auto’s nog de oceaan over en Tesla levert liever dit kwartaal de auto dan volgend kwartaal. De eerste maand van het kwartaal hebben de Europese levering altijd lager gelegen.
davelepeef zegt
@flutterby: ja dat is wel zo. Maar de Kona’s worden ook niet hier gebouwd. Dat van die kwartalen is ook wat gek, toch? Benieuwd hoe het gaat lopen als Tesla meer lokaal gaat bouwen.
flutterby zegt
@davelepeef: Tesla kan het niet veroorloven om auto’s te missen op de kwartaalcijfers. Hyundai wel.
nissanfairladyz zegt
Probleem is elke Tesla die gebouwd wordt is gelijk zowat verkocht. De Kona kunnen ze een voorraad opbouwen in de EU. Vandaar het verschil.
fanboy zegt
Per maand naar Tesla kijken is altijd al kansloos geweest, want de grote boot met auto’s komt niet altijd. En in tijden van Corona sluitingen al niet handig.
flutterby zegt
Een genuanceerd artikel over Tesla, zit ik hier wel goed? Kudos!
Electrek is vaak goed geïnformeerd, maar wel een tikkeltje fanboy. Al is lastig om soms neutraal te blijven over Tesla als het bedrijf goed kent, zoveel potentie.
riel zegt
@flutterby: maar wel fanboy op alle EV’s, dat scheelt ;)
flutterby zegt
@riel: behalve Nikola dan ;)
colt zegt
Wat mij onlangs in Noorwegen opviel is dat ongelooflijk veel Audi e-trons rondrijden. Tesla is zeker niet meer de enige grote speler.
nissanfairladyz zegt
Dat heeft te maken met dat bepaalde merken niet konden leveren. En de Audi Etron werd in andere landen waar men wel kon wachten slecht verkocht…. en omdat noorwegen zoveel subsidie geeft kopen veel Noren de Etron maar.
ty5500 zegt
Het zal ook niet helpen dat hun nieuwste model, de y, niet naar europa verscheept wordt maar pas geleverd wordt als ze hem in Europa kunnen bouwen
banderas zegt
Dat Tesla vooral resultaten haalt (in o.a. NL) aan het einde van het kwartaal zou AB allang moeten weten. Is al zovaak benoemd en toch komen er telkens artikelen over.
pietje zegt
Hele fabriek staat 1,5 maand stil en dan heel verbaast reageren dat er weinig verkocht is?
Ja écht heel gek, hoe zou dat nou toch komen? Nee precies, Tesla kan geen auto’s vekopen, dat zal het zijn.
davelepeef zegt
@pietje: als de totale markt wel gegroeid is, is zo’n sterke (lokale) daling best opmerkelijk toch?
nissanfairladyz zegt
Heeft te maken met dat Tesla nog steeds gewoon meer vraag heeft dan ze kunnen produceren. En dus af en toe een boot hier heen komt. Dat is dus niet zo bij andere merken, welke een voorraad kunnen aanleggen in de EU omdat de vraag minder hoog is.
pietje zegt
In de eerste 1,5 maand van ieder kwartaal maken ze auto’s voor Europa/China (welke dan enkele weken op een schip staan), in de tweede helft voor Amerika zelf zodat ze op het einde van ieder kwartaal bijna 0 voorraad hebben en een grote berg cash op de bankrekening en de cijfers duidelijk zijn. Nu echter was de fabriek verplicht 1,5 maand dicht ivm Corona, precies de 1,5 maand waarin de auto’s voor Europa/China normaal gesproken gebouwd werden, dus kreeg Europa dit kwartaal geen Tesla’s.
Verder is er net een nieuwe Tesla fabriek in China opgestart voor Tesla’s voor de Chinezen zelf, dus waar eerst alle goedkopere Chinese auto’s in China verkocht werden kopen Chinezen nu Tesla’s en sturen ze hun zelf gemaakte elektrische auto’s naar Europa. Dus dat het nu cijfermatig ineens lijkt alsof niemand in Europa meer een Tesla wil en iedereen een Chinese auto, of een in China gemaakte auto van een Europees merk, is dan niet meer vreemd.
In werkelijkheid zitten Europeanen echter al bijna een half jaar de smeken om een Tesla, maar zijn ze gewoon niet aan te slepen.
herve11f zegt
Het Tesla aandeel gaat delen in 5 op 31 augustus 2020. Waarschijnlijk zullen voordien wel meer rare verhalen opduiken, in de hoop de koers te beïnvloeden. Het is wel zeer toevallig dat dit nu lekt, niet?
klaasjevaak zegt
@herve11f: zou niet uit mogen maken. Uitgegeven aandelenkapitaal blijft hetzelfde, er worden geen nieuwe aandelen uitgegeven en er vind dus ook geen verwatering plaats. Splitsing is enkel om een aandeel beter verhandelbaar te maken op de markt (lagere waarde per aandeel).
flutterby zegt
@herve11f: dat is niets nieuws hoor.
zesinlijn zegt
Is het bij iedereen hier nu nog steeds niet duidelijk dat er geen verkopen maar registraties worden geteld? Zodra een er voor een auto een kenteken wordt afgegeven is hij ‘geregistreerd’. Bam, dát is een streepje. De verkoop heeft al eerder plaatsgevonden maar dat is veel moeilijker te tellen. Dus, kenteken op een auto = 1 verkoop.
kobus1967 zegt
De koers van TSLA is vandaag hard gestegen, het aandeel word binnenkort in 5 stukken gesplitst.
Zo slecht gaat het blijkbaar niet, de beursjongens hebben andere info dan autoblog.
flutterby zegt
@kobus1967: en vele beursjongens hebben miljoenen verloren zo niet meer in de hoop het aandeel naar beneden te krijgen (short posities). Vanuit daar proberen ze elk feit te verdraaien (FUD) om dat voor elkaar te krijgen.
goodvibrations zegt
Tesla lijkt nog steeds veel potentie te hebben.. Ze zijn zuinig, goed snellader netwerk.. En relatief voordelig (goede specs). Maar ben benieuwd hoe lang nog…
pietje zegt
Hoezo zou hier mogelijk een einde aan komen?
superfunky zegt
Easy, het Duitse geweld is op stoom aan het komen.
https://www.zerohedge.com/technology/tesla-crushed-germany-evs-vw-renault-hyundai-group
flutterby zegt
@superfunky: Zijn dat nu die ID.3’s die al maandenlang geproduceerd werden, maar niet de openbare weg op mochten? Hopelijk hebben ze volgende maand weer maandenlang de tijd om te auto’s te produceren en orders binnen te halen.. ow wacht..
superfunky zegt
@flutterby: nee hoor, dat is exact wat de laatste alinea zegt:
Tesla is facing the same situation globally: The giants have woken up and many of them are now offering or will soon be offering models across the spectrum, and Tesla has to get down in the trenches with them and compete on price, service, quality, reliability, and all the other mundane factors that regular consumers – not true believers – demand. And it’s going to get very tough.
pietje zegt
Hebben die auto’s autopilot? Een groot wereldwijd snellaad systeem? Over the air updates? Een lange range? Andere goede specs? En inderdaad ook verschillende modellen? Voor een normale prijs dan natuurlijk? En gewoon op 3 fase opladen thuis?
riel zegt
@superfunky: dat is precies het verhaal van dit hele bericht…
degrotemuis zegt
Op de Tesla site staan zo te zien alle Model3 en Model S ‘op voorraad’ met status onderweg. Alleen 1 Model X staat als echt beschikbaar voorraad model. Zonder voorraad geen kenteken registratie, geen geregistreerde sales. Niets nieuws toch? Rare insteek van ANE en zerohedge, de oorzaak is toch duidelijk zou je zo zeggen. Pluisje voor Elektrek!
Elektrek moet alleen wel even uitleggen hoe de sales in september dan sterk kunnen zijn als tot nu toe ieder model voor Europa redelijk vlot verloopt en er een aardige schaarste aan nieuw beschikbare Teslas blijft. Volgens mij kunnen ze niet meer verkopen dan geproduceerd, dus met gelijk blijvende productie zal het eerder een gemiddelde sales maand worden dan een sterke. Of je moet vergelijken met juli.
ab_deff zegt
Nou ik heb de best verkochte EV (EU) van het eerste half jaar gekocht.
En dat is geen Tesla.
Een Tesla is een (te) grote strijkbout waar weinig spannends meer aan is,
na al die jaren zonder wijzigingen.