De Honda e is tot dusver een complete flop in Nederland, maar dat gaat nu ongetwijfeld veranderen.
Een compacte EV, die er ook nog eens leuk uitziet: dat moet in Nederland wel een succes worden, nietwaar? Toch kreeg Honda het voor elkaar om de Honda e compleet te laten floppen. En dat is geen overdrijving van onze kant: vorig jaar zijn er welgeteld 32 stuks op Nederlands kenteken gezet.
Een van de redenen is dat de Honda e gewoon te duur is. De vanafprijs is ruim €35 mille. Voor hetzelfde geld heb je bijvoorbeeld ook een Citroën ë-C4, die gewoon een segment hoger zit en veel meer range heeft.
Het laatste wat de Honda e nodig heeft is een duurdere uitvoering, maar toch is dat waar ze nu mee komen. De Japanners presenteren namelijk de Honda e Limited Edition. Dat is gewoon een Honda e, maar dan uitgevoerd in rood met zwarte accenten. Er worden er 50 van gebouwd. Dat is niet veel, maar meer dan er vorig jaar in Nederland verkocht zijn.
Om de introductie van de Honda e Limited Edition luister bij te zetten heeft Honda niemand minder dan Max Verstappen opgetrommeld. Voorafgaand aan de Formula 1 Rolex Gran Premio del Made in Italy e Dell’Emilia-Romagna (ja, dat is de officiële naam) mocht Max een rondje in de Honda e rijden.
Je raadt het nooit, maar Max Verstappen was razend enthousiast over Honda e. “The Honda e Limited Edition is simply lovely,” zo reageert hij in zijn beste Engels. “It has funky looks, a compact design and is fun to drive. It’s a great electric urban vehicle.” Het blijft toch mooi om te zien, hoe Max altijd zichzelf blijft.
Op de foto’s is ook duidelijk te zien dat Max zijn enthousiasme nauwelijks kan verbergen. We twijfelen er dus niet aan of de verkoopcijfers van de Honda e zullen nu door het dak gaan. En Max Verstappen gaat de komende tijd waarschijnlijk heel vaak in een Honda e gesignaleerd worden.
dawwg zegt
Vind het een superleuke stads EV, maar zeker niet voor 35K … 25K en zou het een groot succes zijn vermoed ik.
tortuga zegt
De peugeot en Opel zijn ongeveer de zelfde prijs categorie, maar dat zijn merken waarvan de West-Europeanen minder bang van zijn dan zo´n Japanner
Richmond zegt
Die zijn wel groter en hebben meer range. De Honda e kun je beter vergelijken met de mini e..die verkoopt wel en is zelfs duurder denk ik
schreute01 zegt
Moet je voor de lol eens zo’n ding leuk configureren. Je schrikt je t leplazarus van de eindprijs!
Robert zegt
Ik weet er bij mij in de buurt één te staan en ben er uit nieuwsgierigheid een keer omheen gelopen. Het is inderdaad een leuk karretje, maar ‘compact design’ is bij EV’s sowieso een uiterst rekbaar begrip. Ik vond hem IRL aanmerkelijk groter dan dat deze op de persfoto’s deed voorkomen. En als ik ook de foto’s met Max achter het stuur zie, lijkt deze meer hoofdruimte te beiden dan menig D-segmenter. Mede daarom is die beperkte range ook zo ongelofelijk teleurstellend, zeker in combinatie met de pittige prijs.
Maar goed, Honda en prijsstrategieën, da’s als meer dan twintig jaar een heikel punt, zeker in Nederland.
Michel-GR zegt
De honda-e concept hadden ze moeten uitbrengen dan hadden ze er veel meer van verkocht . Zoals hij nu is spreekt hij niet echt aan, op geen enkel vlak.
Gulli zegt
Echt he, alsof ze de wasabi hebben vervangen door remia, het ziet er gewoon 10x minder spannend uit dan de concept. Ondanks dat hij in grote lijnen het ontwerp wel volgt is het eigenlijk allemaal net niet en dat breekt deze auto op denk ik. Even los van de prijs.
stuko zegt
Leuke auto! Dit zou de ideale 2e auto kunnen worden op de oprit, tvv de Skoda Citigo. Ware het niet dat ik voor dit geld- 2x een nieuwe Citigo/Up kan kopen… echt zonde! Misschien over een jaartje of 4 als occasion.
harrie zegt
Aan zijn dikke oprechte smile te zien vindt Max dit soort contractuele verplichtingen echt helemaal fantastisch.
canon4ever zegt
Door de stevige concurrentie is dit mooie merk de laatste jaren steeds minder populair in Nederland. Een kwestie van tijd dat het zal verdwijnen, vrees ik.
giulia64 zegt
Als je die super leuke concept weet te verbouwen tot dit eindresultaat, is het niet vreemd dat de verkoop tegenvalt. Als ze dichtbij die conceptversie waren gebleven was ik zeker gaan proefrijden. Nu happy met een 500e
utregcity zegt
Het origineel was er al voordat ze het concept hebben gemaakt. Hadden beter, achteraf, niet kunnen doen.
rogerzz zegt
De Mini Electric heeft een range van 185km en is 35k en zie je nog wel eens, de honda 165km voor 35k en is geen succes.. toch een beetje vreemd. Mogelijk net iets te klein. Overigens vind ik de Mini Electric ook om te janken qua prijs icm range, maar dat is een ander verhaal.
wimof zegt
Je mag het gerust aanhalen.
Ik denk dat zoiets snobisme heet/noemt.
seba zegt
Gister zo’n nieuwe mini opgehaald, naast een ice station is het een prima auto. Op eerste rit 205km gereden en er was nog wat over in batterij. Alles wat we doen is binnen 100km te bereiken. Mocht dit een tweede auto zijn dan snap ik het niet waarom mensen zo geilen op de range. Qua afwerking ook stuk mooier/beter dan andere vergelijkbare auto’s. Go-kart gevoel is ook geniaal.
mashell zegt
Ik lig dubbel om het sarcasme in het artikel.
Joost zegt
Hier ook!!
Zeker die een na laatste alinea. Is dit in te sturen voor een of andere literatuurprijs?
Nemus zegt
Remco Campert zou het verrukkulluk vinden 😅
Gulli zegt
Wat heeft die man toch een fotogenieke kop he, daar kan zelfs Lil’ Lewis nog wat van leren.
stekkerbak zegt
Vanaf 35k?
Volgens honda.nl is de basisversie te koop voor €40615,-.
Oftewel 20k te duur.
utregcity zegt
Als je de prijs afzet tegenover wat je er allemaal STANDAARD bijgeleverd krijgt, is die zeker niet duurder dan de concurrentie. Maar heb je dat dan allemaal nodig, nee niet echt, maar wel grappig dat ‘t erop zit. Gooi hem maar eens in een vergelijker samen met de Mini en zie de balans naar Honda gaan. Maar ja, geen priemiejum hè? Range is sowieso voor NL prima en ermee op vakantie naar bv Noorwegen, is uitstekend bevallen.
Arnolli zegt
De ‘e’ zou zo’n 100 km verder moeten komen, dus meer efficiëntie is nodig en, wellicht, een iets grotere (capaciteit) accu. De prijs is zeker zo’n 20% te hoog. Dus, helaas, prettige leuke auto, maar onpraktisch en veel te duur.