Geen goede berichten uit het kamp van Red Bull en Honda. De nieuwe motor van Max voor 2022 heeft niet de power die ze graag zouden willen hebben…
Nog een kleine week en dan is het precies een maand geleden dat Max Verstappen geschiedenis schreef. Hij werd na een fenomenaal seizoen de eerste Nederlandse wereldkampioen ooit in de Formule 1. Alles viel op zijn plaats, de auto was goed, de motor evenzo en op de juiste momenten lachte vrouwe Fortuna hem toe.
Voor de 16,3 miljoen hardcore Nederlandse F1-fans was dat een moment waar ze minstens 25 jaar naar hadden uitgekeken. En diezelfde grote schare van 18,6 miljoen fans verwacht natuurlijk dat Max dat kunstje in 2022 even gaat herhalen. En zij hebben er verstand van, dus dat komt wel goed. Toch?
Nou, wees daar maar niet te zeker van…
Honda heeft moeite met de motor van 2022
Er gaat het komende seizoen enorm veel veranderen in de Formule 1. Allereerst zijn de auto’s van 2022 natuurlijk totaal verschillend met die van 2021. Daarover is al meerdere keren geschreven, dus dat is inmiddels wel bekend.
Maar er gaat meer veranderen. Aan de motoren bijvoorbeeld. Die moeten namelijk vanaf komend seizoen op E10 gaan lopen. Je weet wel, dat is die leidingvretende troep die je ook bij de lokale benzinepomp kan tanken met 10% bio-ethanol erin. Onder het kopje duurzaamheid moeten alle motoren daarop gaan draaien, maar da’s makkelijker gezegd dan gedaan.
Zo moet er nogal wat worden aangepast aan de krachtbron. Renault bijvoorbeeld heeft voor 2022 een geheel nieuwe motor gebouwd. Naar grote tevredenheid, zeggen ze daar zelf overigens. Ook Ferrari komt met jubelende berichten. Samen met Shell hebben de Italianen een waar powerhouse gebouwd. Zeggen ze daar ook zelf.
Maar Red Bull en Honda? Helaas , geen gejubel.
Krijgt Max in 2022 een ‘GP 2 engine’?
Normaal staat Helmut Marko vooraan om te oreren hoe goed Red Bull, Max en Honda het voor elkaar hebben, alleen dit keer niet. Volgens hem lukt het Honda nog niet om voldoende power uit hun motor te peuteren op die nieuwe brandstof. Het kan slechter, maar zo goed als in 2021 is het niet, aldus Marko.
Bovendien is dit het laatste kunstje dat Honda -officieel- met de motor van Max uithaalt. Daarna trekken ze zich terug uit de Formule 1. Als je er dan ook nog een bij denkt dat de nieuwe regels gelden tot 2026, is het echt te hopen dat ze het nog voor elkaar gaan krijgen, ook voor alle 23,6 miljoen Nederlandse fans van Max.
Maar dat zullen we in maart pas weten. Tot die tijd is het hopen en nagenieten van 2021!
bernoulli zegt
Boeiûh! Hoe is het nu met Lewis? Dat willen we weten!
a3aan zegt
@bernoulli: dat is toch duidelijk? Die diva rijdt gewoon weer mee dit jaar. Zijn ego kan het niet aan om nu al te stoppen.
aschja zegt
Helmut Marko? Dan kunnen we de conclusies trekken dat het wel snor zit. Die man is inmiddels zo doorzichtig als glas.
sportabgasanlage zegt
Als als als…
Als mijn tante een piemel had, was het mijn oom.
We gaan het wel zien, na een wedstrijd of 3 hebben we pas een redelijk beeld van de verhoudingen op de grid. Tot die tijd is het koffiedik kijken, waarbij de meeste mensen die er verstand van hebben, verwachten dat de verhoudingen niet heel veel anders zullen zijn dan afgelopen paar seizoenen.
Wij mogen allemaal hopen dat alle auto’s 100% aan elkaar gewaagd zijn, zodat alleen de beste coureurs het verschil maken. Maar we weten allemaal wel hoe het zit. 80-90% van het succes wordt bepaald door de auto, de coureur kan nauwelijks het verschil maken.
frederikvc zegt
@sportabgasanlage: wat is de gender neutrale versie ban een tante of oom?
sportabgasanlage zegt
@frederikvc toomte
berlinetta zegt
@sportabgasanlage: Tantoom?
Towel986 zegt
tam
dawwg zegt
Een idioot …
HZW zegt
Ik moet het nog eens zien dat er weinig veranderd, het komende F1 seizoen.
Geheel andere auto’s en motoren die op E10 moeten draaien.
De auto’s qua aerodynamica zullen veel meer aan elkaar gewaagt zijn, omdat daar veel minder mogelijk is.
En als je de motor niet op orde hebt voor E10 brandstof heb je een probleem.
Misschien wordt het nu het Ferrari – Alpine/Renault tijdperk.
dreester zegt
Geen bron naar de claims van Renault. In de link voor Ferrari wordt geen woord gerept over de vorderingen voor 2022. Wat is dit voor onzin?
nicolasr zegt
Onzin? Hoezo?
wildbeest zegt
@dreester: lekker met pilsje op getikt, prima i love it.
boriske zegt
Onzin? Dit is autoblog waar de “auteurs” vooral proberen grappig te zijn.
nicolasr zegt
En toch blijven lezen hè?
pomoek zegt
Ik heb ook gelezen dat, hoewel Honda formeel uit de sport stapt, ze betrokken blijven tot 2025. Ze zijn geen titelsponsor meer en gaan kosten direct doorbelasten aan RB.
ghini zegt
@pomoek: klopt, honda mocht niet met naam in F1 blijven van het merk vanwege vergroening duurzaamheid blabla maar ws komen ze later gewoon terug.
potjak zegt
Helmut zegt:’Lukt nog niet’ hij zegt niet:’Luk niet’. Dus nog niets aan de hand.
gasterplancke zegt
Als Mercedes/Hamilton dit hadden gemeld was het door de oranje fans weggezet als psychologisch trucje. Misschien ook wel terecht. Zou Red Bull/Verstappen zich wel eens met psychologische trucjes bezighouden?
sportevo zegt
Mercedes heeft volgens zeggen het ‘sandbaggen’ uitgevonden maar Red Bull heeft het tot een kunst verheven..
bobinthebottle zegt
@gasterplancke: daar lijkt het mijns inziens wel op. Sandbaggen doe je over het algemeen vanuit een dominante positie; ik zie bijvoorbeeld Haas of Williams niet direct een zelfde bericht de wereld in sturen
Pixed zegt
Men is hier gewoon al begonnen met excuses voor te bereiden als Verstappen straks niet voorin mee doet. Dan zal het wel aan de wagen liggen, niet aan de rijder…
goodfellar1 zegt
Anders kunnen ze altijd nog een k20c1 erin smijten en die beetje opschroeven!
ericc zegt
Gewoon de andere op een verkeerd been zetten. In maart iedereen naar huis rijden!
tortuga zegt
Wel zot, naar mate dat ik het artikel las werden er meer en meer mensen fan van MAX. Toch denk ik dat ze het kunnen daar bij Honda. V-tec en de Civic type R zijn ook technische hoogte punten.
nicolasr zegt
@tortuga: ik heb het even nagevraagd, maar op het moment van schrijven van deze reactie zijn inmiddels 34,3 miljoen Nederlanders al minstens 25 jaar fan van Max Verstappen. En het aantal blijft gestaag oplopen…
yipikaye zegt
Ik heb zo juist weer vernomen dat Lewis de katalysator van Max heeft gestolen en hiervoor is opgepakt. Weten we gelijk hoe het zit met de media stilte rondom Lewis.
Freewarefreak zegt
1: het is twintig pk. Dat is nou niet hemelverschroeiend veel.
2: het is nog geen 20 maart. Honda werkt 24/7 om dit te fixen. Die 20 pk is de stand VANDAAG.
3: RB heeft 1 ding wat MB niet heeft: de MaxFactor. Dit merk ontstaan in Montfort compenseert dat. Let maar op.
“..Bovendien is dit het laatste kunstje dat Honda -officieel- met de motor van Max uithaalt. Daarna trekken ze zich terug uit de Formule 1. Als je er dan ook nog een bij denkt dat de nieuwe regels gelden tot 2026, is het echt te hopen dat ze het nog voor elkaar gaan krijgen..”
Dit is dikke poep, Honda ondersteund RB tot en met 2025. Dat is niet a.s. 20 maart: nou hier heb je je motor en doei. Honda blijft volledig beschikbaar met support / R&D, etc, etc. Er verandert eigenlijk niets. Ja twee dingen:
1: de naam Honda verdwijnt van het blok.
2: er zit vort een factuurtje bij.
911rsr zegt
Hij kan het ongetwijfeld op zijn buik schrijven. Maar of hij daardoor harder gaat rijden…..
supertjeduc zegt
Misschien schroeft RB de motor nu wat verder open
Beetje zoals Mercedes in de laatste maanden
En dan soms een extra motor op de koop toenemen
Volgens mij mocht dat afgelopen seizoen niet van Honda want die wilden vooral als betrouwbaar overkomen
Dat verhaal van dat Shell super benzine heeft gemaakt kennen we nog van een paar seizoenen geleden ( toen Ferrari last had van uitzettende benzine slangen )
Daarna was de benzine opeens niet geweldig meer want niks gewonnen
loggy zegt
@ nicolasr. Grootste nieuws in dit artikel is dat we al blijkbaar 23,6miljoen Nederlanders hebben.
nicolasr zegt
Ik heb het even nagevraagd, inmiddels zitten we op 40,8 miljoen Nederlandse Max Verstappen fans…
F14Live zegt
Sandbagging van RB is heel vroeg begonnen. Nog voor de eerste test.