Chrysler verdween in 2007 van de beurs, maar maakte vannacht bekend dat het de eerste stappen heeft gezet om er een rentree te maken. Een opmerkelijke actie tegen de zin van grootaandeelhouder Fiat, uitgewerkt door een machtige vakbond in Detroit.
Alles is voor Fiat
De Fiat Group heeft momenteel 58,5 procent van Chrysler in handen en diens CEO, Sergio Marchionne, doet er alles aan om het aandeel in het bedrijf -dat hij in 2009 inlijfde en van de ondergang wist te redden- te vergroten. Fiat wil ALLES in handen krijgen. Dus waarom gaat het bedrijf dan (deels) naar de beurs?
De dwarsliggers
Dit is het werk van United Auto Workers (UAW). Deze vakbond bezit 41,5 procent van Chrysler en is al maanden met Fiat aan het onderhandelen over een overname. Maar de bond heeft geld nodig, aangezien ze de pensioenen van 115.000(!)ex-werknemers moeten ophoesten, en laat Chrysler nu net sinds lange tijd strakke verkoopresultaten neerzetten. Vorige maand wist het Chrysler-concern (Dodge, Jeep, RAM) 165.552 auto’s te verkopen, 12 procent meer dan in augustus 2012 en het hoogste aantal in augustus sinds 2007. Ergo, tijd voor UAW om een deel van de aandelen naar de beurs te brengen en een IPO in te dienen. Chrysler is immers booming.
Dit kán natuurlijk gedaan zijn om Marchionne in zijn hemd trui te zetten, want volgens de New York Times is Marchionne absoluut niet blij met een beursgang. Fiat wil gewoon 100 procent van de aandelen, toegang krijgen tot Chryslers enorme cashvoorraad, de twee bedrijven verder integreren en kosten naar beneden brengen. Als Chrysler naar de beurs gaat is zulks voor Fiat veel minder interessant. Heck, er wordt zelfs gesproken over een rupture van de Fiat/Chrysler-samenwerking.
Fiat zegt dat het aandeel van de vakbond 3 miljard dollar waard is, maar laatstgenoemde is het daar niet mee eens en wil meer. Daar valt wat voor te zeggen, aldus professor Harley Shaiken aan de universiteit van Californië: “The union took a very high risk when it accepted shares in a bankrupt company four years ago to cover health care for retirees. Now they want to share in Chrysler’s success.”
Wordt het een beursgang die de relatie tussen Fiat & Chrysler onder druk zet, of zijn dit louter onderhandelingstechnieken van een extreem machtige vakbond om ook de laatste euro’s uit Marchionne te krijgen? Chrysler is al eventjes de kurk waar het tanende Fiat op drijft (Fiat Europa draaide €98 mln verlies in het laatste kwartaal) dus laatstgenoemde is er alles aan gelegen om Chrysler ‘heel’ te houden. Wordt vervolgd.
MAB zegt
Zo ver ik het begrijp is het dus goed als fiat alles in handen krijgt.
desjonnies zegt
Ik zou die UAW altijd binnen boord houden.
Heb je leverage op de arbeidskosten en voorwaarden.
En leren ze ook eens hoe het is om aan de andere kant van de tafel te zitten.
Al zijn het geen frisse jongens, die vakbonden.
Mede dank zij hen en de -te- goede secundaire arbeidsvoorwaarden en pensioenen
die ze in de zestiger jaren hebben weten te bereiken, is Detroit leeggelopen qua auto industrie.
6cylinder zegt
@desjonnies: Wat ben jij goed in slim klinken zeg.
OT: Ik begrijp het van beide kanten wel. Volledig integreren met Fiat is beter voor de lange termijn maarja daar kopen kreupele Chrysler pensionados nu niks voor.
hdla zegt
Op een of andere manier “vergeet” autoblog altijd FIAT Brazilië te vermelden, dat zeer succesvol draait.
ropbp zegt
@hdla: met kleine auto’s zoals de originele Uno. Ik geloof niet dat ze daar het Europese verlies mee kunnen compenseren.
Het is jammer dat Fiat in het verleden zo arrogant met India en Rusland zijn omgegaan. Ze hadden daar een mega aandeel met afgeleiden van hun modellen. Nu zijn ze nergens in die enorme groeimarkten.
w0o0dy zegt
Fiat waardeert de aandelen niet op 3miljard dollar maar 4,3miljard DOLLAR. De 3 miljard zal wel in euro’s kunnen, heb het niet omgerekend. De vakbond stelt dat het aandelenpakket maar liefst 10.7 miljard dollar waard is. Overigens willen die eigenlijk ook geen beursgang aangezien een partij met meer dan 30%vd aandelen doorgaans een bod moet doen op de hele club… en dat kan niet goed zijn voor beide partijen. Het is puur een poging om de prijs op te drijven.
Goedkope oplossing? 8miljard aan aandelen in de gefuseerde Fiat /Chrysler groep aanbieden.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: excuus 4,2 miljard vs 10.3 DOLLAR dus.
Svda zegt
Sorry geen intresse in Amerikaanse probleem wagens
appiechappi zegt
Chryslers enorme cashvoorraad zijn de pensioenen van exwerknemers zoals ik het begrijp.
ze hebben 45% aandelen plus de cashvoorraad want zij betalen de pensioenen, maar krijgen geen dividend uitgekeerd op die 45% ? want ze willen mee profiteren met de winst ?
dit gaat oorlog worden, want fiat wil ook bij dat pensioen geld, daarmee hebben ze een grote onderpand voor leningen die ze willen in de toekomst. en de auto bond wil die pensioenen behouden, want daar krijgen zij ook weer dividend op, over tientallen miljarden krijg je natuurlijk honderden miljoenen dividend op elk jaar. lijkt mij gewoon een vies spelletje van de voorzitter van de auto bond in Amerika, die zijn nogal corrupt