Hij denkt zelf van wel, maar de kans wordt steeds kleiner.
In 2019 gaat de F1-grid weer eens totaal op de schop. @ikschrijfookoverautos deed al meerdere keren een voorspelling over wat er precies gaat gebeuren, maar een paar dingen weten we zeker. McLaren begint met een schone lei door zowel Fernando Alonso als Stoffel Vandoorne de laan uit te sturen, die worden vervangen door jong talent Lando Norris en ex-Verstappen teammaatje Carlos Sainz van Toro Rosso. En over Verstappen-teammaatjes gesproken: Ricciardo komt naast Hulkenberg bij Renault om ruimte te maken voor Pierre Gasly, terwijl Toro Rosso nu een grote leegte heeft.
Omdat Lawrence Stroll het team van Force India (nu Racing Point Force India) kocht, is de kans hoogstwaarschijnlijk aanwezig dat zijn F1-rijdende zoon Lance naar dat team verschuift. Vermoedelijk is het Esteban Ocon die vervolgens het veld moet ruimen voor de 19-jarige Canadees. Hij schat zelf zijn kansen hoog in en denkt bijvoorbeeld terecht te kunnen bij Mercedes, maar dat team blijft hoogstwaarschijnlijk nog wel even rijden met Hamilton en Bottas. Dus klopt Ocon aan bij andere renstallen. McLaren zit al vol, Renault wil Hulkenberg niet kwijt. Dus lijkt het logisch om bij Red Bull te kijken. Niet om Max met pensioen te sturen, maar om een stoeltje bij Toro Rosso te bemachtigen.
Red Bull ziet dit echter niet zitten. Ze hebben geen interesse in de 21-jarige Fransman. Dat komt mede dankzij het contract wat hij nog heeft bij Mercedes, hij zat immers bij hun talentenprogramma. Christian Horner meent geen interesse te hebben in Ocon zolang hij een contract heeft met Mercedes. Maar Ocon geeft niet op, hij weet zelf zeker dat hij op de grid van 2019 niet de grote afwezige zal zijn. Zoals de eerder gelinkte voorspelling al laat zien, kickt Ocon zijn landgenoot Romain Grosjean uit de Haas-bolide. Speculaties, speculaties.
En als we het dan toch over de grote afwezige hebben: het ‘derde topteam‘ is verdacht stil in deze prominente stoelendans. Omdat er nog niks bevestigd is moeten we voorzichtige conclusies trekken, maar naar het schijnt gaat daar ook het één en ander veranderen. In ieder geval staat Charles Leclerc te trappelen om een stoeltje te bemachtigen bij Ferrari, want de houdbaarheidsdatum van Kimi Raikkonen lijkt bereikt te zijn (in ieder geval bij het team, niet op de grid). Maar goed, dat is nog even afwachten geblazen. Voor nu hopen we dat de talentvolle Ocon toch nog ergens zijn kunsten kan vertonen, het is hem gegund om niet al op z’n 21ste weer uit de F1 gehaald te worden.
M240i zegt
Lijkt me prima, grosjean eruit ocon erin.
gregorius zegt
@c63s: Waarom zou je als team dat zijn onderdelen inkoopt bij Ferrari een Mercedes coureur willen hebben? Vraag me ook af of Ferrari dat zo fijn zou vinden.
M240i zegt
@gregorius: omdat ocon beter is dan 8 grosjeans bij elkaar? Oke hij is mercedes coureur, en dan? Als je geen zitje krijgt bij mercedes zelf, waarom niet?
mashell zegt
@gregorius: wat maakt het uit dat een coureur van een andere talentenpool komt? Schumacher was Mercedes protege reed Ford, Renault, Ferrari en Mercedes. Het is niet dat er opeens allerlei geheimen worden overgebriefd. Dit is kleinzerig gedrag van Horner (maar zo kennen we hem wel) en ik denk dat Ferrari daar niet zo moeilijk over doet.
sjonniedeluxe zegt
@mashell: omdat wanneer ie wereldkampioenmateriaal wordt dan ineens weg is naar mercedes
gwnbmw zegt
@mashell: horner wil geen gezever met mercedes. als ocon een 2 jarig contract tekend bij toro rosso, na 1 jaar gaat hamilton met pensioen en mercedes wil hem terug (wat hun goed recht is via het contract) heeft horner weer het gezeik dat ie dit jaar heeft.
gregorius zegt
@mashell: Als Ocon nog steeds een contract heeft bij MB kan verwachten dat MB vragen aan hun werknemer gaat stellen. Haas is een auto die volgens mij alle ’te koop’ onderdelen van Ferrari gebruikt.
Dan kan ik me voorstellen dat Ferrari niet blij is dat een MB-Contract rijden dagelijk bezig is met een auto dat een groot gedeelte van hun meest recente onderdelen heeft.
Van Haas snap ik wel als ze Ocon ‘mogen’ nemen: hij is waarschijnlijk sneller dan Grosjean.
gregorius zegt
Waarom hij niet terecht bij Williams? Kiezen die liever voor een nieuwe pay-driver ipv iemand met F1-talent?
En anders: als hij had laten zien dat hij echt beter was dan Bottas (data) en door een deur kan met crybaby-portretrecht-Lewis; dan zit hij daar toch gewoon volgend jaar? We zullen zien, maar als hij daar niet ziet, weet je wat het probleem is.
johan_schipper zegt
@gregorius: Williams kiest inderdaad liever voor een pay-driver, puur om het simpele feit dat ze die centjes véééél te hard nodig hebben. En dat Mercedes op dit moment in de strijd met Ferrari voor een coureur met iets meer ervaring gaat valt ook nog wel enigzins te verklaren… Al ben ik zelf van mening dat Ocon iets meer een strijders mentaliteit heeft dan Bottas en denk ook dat Ocon sneller is…
Rick-dos zegt
Het feit dat dit grote talent het risico loopt geen stoeltje te hebben voor volgend jaar laat zien hoe verrot F1 is.
awesome zegt
Hoezo? Zo gaat het al een aantal decennia, dus zou de F1 al lang geen bestaansrecht meer moeten hebben.
potver7 zegt
@Rick-dos: Heeft niks met rottigheid te maken, zoiets gebeurt overal en in elke bedrijfstak. Ook bij bedrijven die er prat op gaan dat ze talenten alle ruimte geven om zich te ontplooien (of welke jeukwoorden ze er verder voor gebruiken)
viezefreddyw zegt
Ik zou het onbegrijpelijk vinden als een groot talent als Ocon volgend jaar geen stoeltje zal hebben. Doodzonde zou het zijn zeg.
kuip zegt
@viezefreddyw: Talent heeft hij zeker. Maar hij steekt er nu niet echt met kop en schouder boven uit.
In de eerste ronde van spa dit jaar toen ze 4 dik naast elkaar zaten bijvoorbeeld. Had ik stiekem toch wat meer verwacht van hem.
Hij heeft het spul allemaal wel heel gehouden toen. Maar ja..
HZW zegt
@kuip: Ocon was een topper geweest als hij in die situatie zijn ballen had getoond, maar hij chicken out.
Ayrton Senna of Max hadden beiden daar niet toegegeven.
iphonistvongates zegt
Bestuurder van de Ringtaxi op de Nordschleife wellicht.
Mag hij contractueel wel rijden in een nieuwe BMW M5 Competion Edition 2.0?
VeniVidiVici zegt
Ocon kan volgend jaar terecht bij z’n moeder op schoot volgend jaar.
rob5nismo zegt
Ik hoop.dat ocon een plek op de grid vind want in mijn ogen heeft hij zn plek verdient
bart_vandecavey zegt
Als Wolf Ocon in een Williams wil krijgen moet Mercedes Williams maar betalen. Net zoals bijvoorbeeld Ferrari doet met Sauber. Ferrari heeft zijn eigen piloten die ze kunnen onderbrengen bij Haas en Sauber. Grote teams kopen piloten weg ipv hun eigen talenten de kans te geven. Daarmee zal een volledige generatie talenten de F1 verlaten.
nikk zegt
Stem op; Misschien Haas
robin78 zegt
Ik denk dat het probleem is dat hij niet het grootste talent is van zijn generatie. Dit betekend dat Mercedes niet alles zal doen om hem geplaatst te krijgen. Die wachten liever af om te kijken of ze na Lewis weer het grootste talent van de volgende generatie kan krijgen.