Het logische antwoord is ‘nee’, maar de keus is niet aan ons.
In haar rijke geschiedenis heeft de Formule 1 talloze iconische circuits gezien. De meeste hiervan zijn inmiddels alweer verdwenen om plaats te maken voor Tilke-tracks, maar de harde kern heeft de test der tijd weten te overleven. Echter blijkt nu dat juist deze circuits voor volgend jaar nog zonder contract zitten.
Nu wil ik niet dramatisch doen, maar dit kan wel eens één van de grootste dilemma’s zijn waarover de nieuwe eigenaren, Liberty Media, een weloverwogen beslissing zullen moeten maken. Bepaald geen simpele taak, zeker wanneer je beseft dat de Amerikanen in hun korte carrière als stuurlui van de Formule 1 nog geen enkele organisatiedeal hebben gesloten. De laatste keer dat er een organisatorisch besluit werd genomen, stond Bernie Ecclestone nog aan het roer. Destijds ging het om het verdwijnen van de Grand Prix van Maleisië en de toevoeging van de Grand Prix van Frankrijk.
We kunnen dus wel stellen dat Liberty Media in het diepe wordt gegooid. Spa-Francorchamps, waar al sinds 1925 in verschillende configuraties Grand Prixs worden verreden, is onlosmakelijk verbonden met de Formule 1. Hoewel de Grand Prix van België door de jaren heen af en toe werd verreden op de Circuits van Zolder en Nijvel, steekt Spa-Francorchamps met kop en schouders boven de rest uit. Dat niet alleen, want het circuit is voor de meeste coureurs hun favoriet. Hetzelfde geldt voor Suzuka. Hoewel het circuit beduidend minder jaren op de kalender heeft doorgebracht, heeft de combinatie van fanatieke fans en intense, uitdagende bochten er een niet te vermijden locatie van gemaakt.
Er is momenteel weinig bekend over het lot van de circuits. Uiteraard hopen we dat we ze volgend jaar, en de jaren daarop, terug op de kalender zullen vinden, maar gezien het grote aantal circuits dat met financiële problemen te kampen heeft, moeten we wel degelijk rekening houden met een mogelijk vertrek. Aan de andere kant, dit maakt dan weer ruimte voor een Grand Prix van Nederland, of races in andere, nieuwe delen van de wereld. Met name dit laatste is iets waar Liberty Media keihard op inzet. De Amerikanen willen de sport wereldwijd op de kaart zetten, en races in meerdere continenten kunnen hier enorm bij helpen. (Bron: Racefans)
ericc zegt
Komt Afrika terug op de kalender????
carmasterr zegt
@ericc:
Misschien wil Porsche Kyalami wel weer beschikbaar stellen. Dat is tegenwoordig een van hun testcircuits.
Edge zegt
@carmasterr: Kyalami is niet van Porsche zelf, maar van de Zuid-Afrikaanse importeur van Porsche. Verder is Kyalami niet geschikt voor de Formule 1. Het heeft een FIA Grade 2 certificering, wat betekent dat de Formule 1 er enkel mag testen. Voor races zul je een FIA Grade 1 op zak moeten hebben, en dus ook het circuit conform die standaard moeten verbouwen.
carmasterr zegt
@edge:
Ik had zo’n vermoeden dat die oue baan tegenwoordig F1-onwaardig is. Maar gezien het aantal verbouwingen die Kyalami al geziem heeft moet dat geen probleem zijn.
str8six zegt
Zie liever GP’s op Spa of Suzuka dan op die Mickey Mouse baan bij ons in de duinen.
VeniVidiVici zegt
@str8six: Mag toch hopen dat mocht Zandvoort terug komen dat de layout van de baan flink uitgebreid wordt.
str8six zegt
@venividivici: wat dacht je van de wegen eromheen?
VeniVidiVici zegt
@str8six: Ja, maar dat is een grote uitdaging op zichzelf haha
jochempie zegt
@str8six: kom gewoon met de boot joh.
ronnys zegt
@venividivici: Welke kant wil je het circuit op uitbreiden dan?
Dan zal er eerst een paar gebouwen of een camping moeten verdwijnen!
VeniVidiVici zegt
@ronnys: Och, volgens mij moet er met de verandering van de infrastructuur nog wel meer afgebroken worden dan een paar gebouwtjes/camping haha.
ronnys zegt
@venividivici: Ja dat zou moeten, maar dat gaat zeker niet gebeuren.
Het beste wat ze kunnen doen is een aantal straten 1 richting maken. Hierdoor kan bijvoorbeeld via Bloemendaal heen rijden en afvoer via Zandvoort. En dan later op de dag omdraaien.
Maar Het fatsoeneren van paddock en gebouwen alleen is al een flinke uitdaging.
mvdborn zegt
@str8six: ipv. een GP Zandvoort een GP Rotterdam? Een stads GP lijkt me wel gaver dan Zandvoort
ardonjr zegt
@mvdborn: Stad GP is geen zak aan, kunnen ze amper inhalen en als ze wel iets proberen krijgen we meteen een straf of is de auto meteen aan gort. Kijk maar naar Monaco, dat is alleen maar treintje rijden. Nee ik heb liever fatsoenlijke circuits.
Orichy zegt
@ardonjr: Op alleen de Tunnel en het einde van de tunnel na, voor de chicane, daar kan je nog inhalen, voor de rest is het niet te doen.
2wheeler zegt
@Orichy: Op de Maasboulevard kunnen ze nog flink doortrappen, maar daar staat een flitspaal aan het begin…
Gulli zegt
@2wheeler: nee die is weg, al een tijdje hoor ? Al staan ze nog wel eens de bermtoerist uit te hangen
str8six zegt
@ardonjr: exact. Semi-straat is wel leuk. Straat totaal niet alhoewel ze er in de US nog wel wat moois van maken met Indycars.
viezefreddyw zegt
Ja, dat kunnen ze. Formule 1 blijft toch wel voortbestaan, hoe hard de fans ook blijven schreeuwen dat dit soort circuits moeten blijven. Ik schreeuw net zo hard mee dat ze moeten blijven. Vooral Spa. Mooier dan dat kan een circuit niet worden. Prachtige omgeving, veranderingen in weersomstandigheden en staat bij bijna elke coureur op plek 1 voor wat betreft mooiste circuit van de kalender.
Ik kijk liever naar een race op Spa, Suzuka en bijvoorbeeld Barcelona dan dat er eentje komt op Zandvoort.
dawwg zegt
@viezefreddyw: Of zo ongeveer elke race op een Tilke baan; jezus wat zijn saai zeg …
Gulli zegt
Aangezien de oudere teams (zoals Ferrari) geld krijgen om te blijven, om daarmee het voortbestaan van de Formule 1 te redden, vind ik dat ze de oude circuits ook best wat geld mogen toestoppen! Die zijn minstens zo belangrijk voor het voortbestaan!
ikleesookoverautos zegt
@gulli: dat zou mooi zijn indd.
TheVeenmeister zegt
Er zijn gewoon enkele circuits waar je eigenlijk niet aan mag komen. Die zijn onlosmakelijk verbonden met de Formule 1. Spa, Suzuka, Monza, Nurburgring, Silverstone, Hockenheimring(liefst terug naar de oude), Interlagos, Barcelona, Montreal, en Monaco. Eigenlijk zouden deze standaard op de kalender behouden moeten blijven. Voor de rest van de races zou je kunnen rouleren.
HZW zegt
Spa mag wel van de kalender af wat mijn betreft, het circuit is publiek onvriendelijk, auto’s rijden grote stukken in niemandsland.
Verder zou Spa schrappen in het voordeel kunnen werken van een Nederlandse GP F1.
Suzuka zou ik zeker behouden, ook met het oog op Honda.
pa045 zegt
@HZW: coureurs vinden het prachtig en ik, als iemand die er altijd naar toe gaat, ben nog nooit onvriendelijk behandeld.
Op de camping, hoewel er staat dat niet veel mag, mag er eigenlijk alles. Gewoon een feestje.
En: het kost geen drol. Maar voor een dubbeltje willen veel mensen op de eerste rij zitten. Maar dat gaat niet..
kwaliteituitturijn zegt
@hzw: Wat een complete onzin, ben je er überhaupt wel eens geweest? Op Spa kun je bijna overal komen, er staan niet overal tribunes maar dat vind ik juist de charme. Ik heb paddock kaarten voor o.a. Spa gehad, Gold kaarten maar ook gewoon brons kaarten en dat waren de leukste races omdat we bijna bij iedere bocht konden gaan kijken.
Orichy zegt
Misschien is een om en om race de beste oplossing? De ene keer op Spa, het jaar erop op Zandvoort, scheelt ook geld en zo en zo hebben beide wat. Liever zie ik ze alle twee erop staan, maar als anderen ook een kans moeten krijgen, kun je het daar misschien ook wel zo invoeren, om en om, dan dit circuit, dan dat circuit, houdt het voor iedereen afwisselend en kan iedereen aan de beurt komen.
Nemus zegt
@Orichy: dat hebben ze in Duitsland ook geprobeerd, en dat werkte uiteindelijk toch niet…
Edge zegt
@nemus: Al moeten we daarbij wel opmerken dat er toen nog geen Verstappen-gekte was. Nu hebben we genoeg Nederlanders die de tribunes op Assen en Spa vullen. Ik bedoel, we hebben dit jaar Verstappen-tribunes in Engeland, Duitsland, Oostenrijk en België, om nog maar te zwijgen van die Oranje enclaves op al die andere tribunes circuits.
HZW zegt
@orichy: Dan kunnen ze het de GP F1 Benelux noemen.
kwaliteituitturijn zegt
@orichy: Zandvoort hoeft voor mij echt niet, zo ver is Spa niet rijden en voordat die vergane glorie in Zandvoort weer enigszins acceptabel is zijn we 10 jaar en 50 miljoen verder. Ben benieuwd of onze huisjes melkende prins dat voor elkaar gaat krijgen. Wellicht heeft hij het allemaal al in zijn 3D bril zitten, dat zou natuurlijk kunnen.
riddertevoet zegt
Zowel Spa als Suzuka hebben in het recente verleden ontbroken op de kalender en het lijkt er niet op dat de F1 eraan onderdoor gegaan is.
mrrobot zegt
Spa en Suzuka onmisbare klassieke circuit setups mogen nooit van de kalender. Stoppen met geneuzel over toegangswegen, het is alleen een issue van commerciële belangen en gewoon met gezond verstand regelen. Spielberg ligt ook waardeloos maar door simpelweg pillonnen bij het invoegen op de snelweg neer te zetten en wat goede polizei loopt het vlekkeloos.Zandvoort is ook een prachtige track waar je alleen als scherpe rijder kan winnen, alleen wat uitbreiding en gas erop.
gasmonkey zegt
Ja, gezien ze ook zonder de V12 kunnen. Kunnen ze niet meer verpesten.