Het gaat niet zo denderend met Alpine. Renault denkt zelfs aan het sluiten van de fabriek. Maar kan een elektrische Alpine de oplossing zijn?
Licht, wendbaar, retro, Frans. De Alpine A110 is een stik leuk wagentje die je amper op de Nederlandse wegen ziet. Kopers lijken liever voor de Porsche Cayman te gaan. Is ergens wel jammer, want hoewel de Porsche de verstandige keuze is, is het ook wel de saaie keuze. Tegelijkertijd moet je de A110 wel rechtvaardigen tegenover je maten, iets waar niet iedereen evenveel zin in zal hebben.
Zo’n supergrote verrassing is het dan ook niet dat Renault overweegt de Alpine-fabriek te sluiten. Renault moet immers ook aan de jaarcijfers denken. Een kek sportautootje waar Wouter in zijn rijtest van smulde is leuk, maar een dure crossover waar consumenten van smullen is natuurlijk leuker. Toch gloort er misschien hoop aan de Alpine-horizon.
Het Britse Autocar sprak namelijk met meerdere topmannen van Renault, die bevestigen dat er ‘zeer, zeer goed’ gekeken moet worden naar de toekomst van het bedrijf. Eén oplossing die serieus wordt overwogen, is het maken van elektrische auto’s. Dat Alpine het electric-only performance halo-merk wordt van Renault. Een beetje vergelijkbaar met wat Polestar is voor Volvo, dus.
Er is wel één probleem: die fabriek in Dieppe is niet geschikt voor elektrische auto’s. De fabriek zou dus helemaal op de schop moeten, of de productie van de elektrische Alpine zou ergens anders naartoe moeten. Kersverse eindbaas Luca de Meo – bekend van Seat – mag zich over de kwestie buigen. Begin juli zit hij op de troon van Renault, hopelijk volgt snel daarna het verlossende woord voor Alpine.
Foto: Alpine A110 van @Spotcrewda, via Autojunk.nl.
fransananas zegt
Elektrisch is niet alleen voor Alpine de redding
MaartenD zegt
Nee.
baklava zegt
Franse auto’s en elektriciteit is geen gelukkige combinatie. Doe maar niet.
kevin1400 zegt
@baklava: nou die rijden tenminste op de weg, Volkswagen heeft er 100.000 op een parkeerplaats staan…
jelmer zegt
Er was geen Europees merk zo vroeg serieus met elektrische auto’s bezig als Renault…
tymo zegt
@jelmer: die gerebadgede Samsung bedoel je?
jelmer zegt
Sorry, ik weet niet wat je bedoelt. Waar doel je op?
toyotafortuner zegt
Ze zullen vast met t plan komen om elektrische ‘SUVs’ te bouwen…
jorden zegt
Volgens mij zijn elektrische auto op moment een succes omdat ze zo lekker goedkoop te leasen zijn. Ik weet niet of het leasen van een elektrische twee-deurs sportauto dan ook een denderend succes wordt.
Ik heb zo m’n twijfels
raoufff zegt
Verander de ‘e’ van Alpine in een ‘a’ en opeens wil iedereen er 1 hebben.
matter zegt
Ik dacht dat het zo goed ging met Alpine. Is hard achteruit gegaan dan… Jammer! https://www.autoblog.nl/nieuws/de-alpine-a110-blijkt-een-belachelijk-succes-te-zijn-112193
AstonMartinDriver zegt
Houd het op mijn alpine a110 premier edition: mooi geluid en heerlijke sportauto ? beter dan de saaie “veilige” Porsche keuze als iedereen ?
emping zegt
@astonmartindriver: De Alpine is zeker mooi, leuk en aparter dan een Porsche. Maar beter? Nee.
jelmer zegt
Dit toont wel aan waarom zo weinig merken leuke auto’s bouwen: de consument koopt ze te weinig.
Zonde.
Ceulemans zegt
Auteur Hayte zou zijn huiswerk toch wat beter moeten maken. Hij meldt: “Het gaat niet zo denderend met Alpine.” Is dat zo? Alpine verkocht vorig jaar 4376 A110’s enkel in Europa. 4376. Voor een nicheproduct -dat Renault decennia lang heeft verwaarloosd- is dat een fantastisch cijfer. Ter vergelijk: de Alfa Romeo 4C verkocht 4744 maal in Europa… op 7 jaar tijd (2013-2019). Bovenstaand artikel vermeldt tevens: “Kopers lijken liever voor de Porsche Cayman te gaan.” De cijfers hieromtrent zijn duidelijk: Porsche verkocht 7292 ex. van de Boxster & Cayman reeks in 2019. Het is echter gekend dat de Boxster steeds flink hogere productiecijfers haalt dan de Cayman. Doch zelfs als we die 7292 ex. delen door twee, komen we uit op max. 3646 verkochte Caymans in Europa. Kortom, het uit de as verrezen Alpine verkocht in Europa meer A110’s dan Porsche van zijn Cayman kon slijten. Da’s inderdaad niet zo denderend… voor Porsche.
leaper035t zegt
Kleine goedkope SUV’s. Vreselijk vind ik ze. Lelijk, zinloos, plastic gedrochten op wielen. Noch de Fransen, Duitsers of Aziaten bakken er wat van. Lelijk zijn ze. Of schreef ik dat eerder al? De mensen die ze kopen zijn grijs. Van haar, humeur of kledij. Fransman, Duitser of Aziaat, iedereen die zo’n hok op wielen loopt zier er grijzer uit dan de Noordzee op een grijze februaridag. Weg ermee!
leaper035t zegt
@leaper035t: Deze reactie staat niet onder het juiste artikel. Obviously! :p
alpinea110 zegt
Ik ben zeer tevreden van mijn A110 Pure maar een volledig elektrische auto komt er bij mij voorlopig niet in. De reden dat ik de A110 gekocht heb is omdat het net een lichte, wendbare auto is. Met de huidige batterijen weegt elke elektrische auto bijna 2000 Kg en dan is het speelse er wel volledig af.
Nu ik vrees ervoor maar het zou toch echt zonde zijn om zo een geweldige auto gewoon terug aan de kant te schuiven.
SimonMc zegt
Overdrijven is ook een kunst. Een Tesla Model 3, weegt in de basisuitvoering 1584 kg…en dat is geen kleine auto.
alpinea110 zegt
Oeps, dacht dat de model3 zwaarder was
marcus zegt
Ik ben jaloers op je! Zag gisteren een licht blauwe staan in het dorp. Hij droogt mooi op, die Alpine…
robbie123 zegt
Eigenlijk niet zo verwonderlijk. Alfa lukte het daarvoor ook niet met de 4C. Die 4C was enkele jaren eerder op de mark en gewoonweg mijlen verfijnder en beter dan de Alpine. Hij had een carbon monocoque, was met zijn 890 kg véél lichter en eerlijk is eerlijk: hij had de Italiaanse flair. Kortom: het Renaultje was maar een slap aftreksel……….
reactief zegt
Die 4C doet mij werkelijk niets, terwijl ik de A110 graag zou willen.
In testen is iedereen trouwens ook vol lof over de A110, terwijl dat zeer zeker niet zo was bij de 4C… Dus slap aftreksel, mmm, ik denk dat dat eerder een mening is dan een feit!
tjorque zegt
Ik dacht dat die alfa in een hele andere prijsklasse zat?
nineelevenheaven zegt
Het verhaal is heel logisch:
Renault heeft gegokt op de glans van een merk dat succesvol was in de jaren ’70. Men dacht wel even 2 keer “Alpine” te roepen en dat daarmee er een hele schare kopers voor de auto in de rij zou staan, uit pure nostalgie.
Helaas werkt het niet zo. Waar je geen koper vandaag de dag hoeft te overtuigen van een iPhone, moest je lullen als brugman om een Nokia smartphone verkocht te krijgen. Dat Nokia ooit het grootste telefoonmerk van de wereld was doet er nu niet meer toe.
Mensen prikken er gewoon doorheen: een omgekatte Megane RS voor bijna net zulke dikke pieken als een Porsche… Het voelt als een Thaise massage, zonder happy ending.
90% van de kopers in deze klasse schaft de auto aan als statement. Met de Alpine maak je dat statement bij “het gewone publiek” niet. Er is er 1 van hier in ’t dorp en als petrolhead ben ik helemaal blij als ik ‘m zie.
M’n kids van 6 en 8 staan te stuiteren van een Porsche, die Alpine herkennen ze niet.