Op de Chicago Motor Show heeft Mazda een MX-5 Accessoires Concept onthuld. Tegelijkertijd is nu officieel dat de 2.0-motorisering goed is voor 155 pk en 200 Nm. Dat klinkt karig, in een tijd waarin de geblazen pk’s je om de oren vliegen.
Voor de marktintroductie op de MX-5 moeten we nog tot ergens na deze zomer wachten, waarbij we sowieso de 1.5 krijgen en misschien de 2.0, die echter vooral bedoeld is voor de Amerikaanse markt. Qua afmetingen ging Mazda terug naar de basis, deze 4e generatie MX-5 is zelfs nipt korter dan de allereerste Roadster uit Hiroshima.
Een dergelijke kleine lichte auto kan vanzelfsprekend met minder power toe, maar de vraag is af Mazda de auto niet een beetje tekort doet door hem in sterkste trim 155 Amerikaanse hp’s, (in Europa zou dat op 165 pk uit moeten komen) mee te geven. Bij de Toyota GT86 werd al gemorreld over wat weinig power, en die heeft 200 paarden. Aan de andere kant, de vorige MX-5 2.0 had 160 pk, en was zwaarder. Daarnaast gaat het er ook om hoe je het vermogen op de weg brengt, op een kronkelig bergweggetje zal deze Mazda nog wel eens knap lang kunnen aanhaken.
Alles valt of staat met de manier waarop het vermogen wordt afgegeven, dus voor een echt oordeel zullen we ‘m zelf moeten rijden. Als je naar de bezieling van de Japanse engineers kijkt dan stemt dit hoopvol, en wie per se meer grunt wil kan altijd nog een supercharger op zijn blokje (laten) schroeven. Of gewoon een Civic Type R kopen natuurlijk.
Het eerdergenoemde Accessoires Concept heeft onder andere een aero kit, Brembo’s, BBS’jes, en een bagagerekje.
RickB zegt
Maximaal een LS3 erin rammen en gaan.
123bat zegt
@RickB: Met een LS3 help je toch het hele concept van de auto naar de filistijnen… Maar dat is mijn bescheiden mening :)
baasbas zegt
@123bat: leg eens uit dan?
Niet beginnen over “zwaar blok” en “balans blabla” want dan ben je af…
ej20g zegt
@baasbas:
– Een Amerikaans blok in een Japanse auto = not done.
– Het is verre van uniek.
– Te laagtoerig.
Maar dit zijn allemaal persoonlijke redenen. Harde redenen zijn er eigenlijk niet.
baasbas zegt
@ej20g: Ik zou het zelf ook niet doen in een mx-5, maar ik wordt dat gejank zo zat over een ‘loodzwaar’ blok en verstoorde balans en dat soort geneuzel. En in Amerika duwen ze die blokken zo ongeveer overal in.. oké, maar hier… Ben je toch voldoende uniek lijkt me.
Overigens, wat dat laagtoerige betreft… die ohvtjes kunnen dat prima na tuning. Zelfs een monster van een LS7:
http://www.superchevy.com/how-to/vemp-1203-de-stroked-ls7-short-stroke-of-genius/
baasbas zegt
@baasbas: Ik wordt…
Excuseer mijn bierinname.
mazdarx zegt
@RickB: Ga eens gauw je mond spoelen jongeman, je hebt duidelijk het concept van de MX-5 niet begrepen.
jrk68 zegt
@mazdarx:
Inderdaad, je zou het zelfs een nutteloze bijdrage kunnen noemen….
We moeten Mazda op ons knieën danken dat ze in de huidige automobiele Sahara nog leuke auto’s als de MX5 maken….
Zo blijft leuk autorijden niet alleen voorbehouden aan lieden die een ton of meer stuk kunnen slaan op een speeltje….
RickB zegt
@jrk68: Ja, moet je doen man.
derx zegt
@RickB: Voor diegene die dat wel een leuk concept lijkt om een LS3 in een MX5 te rossen, neem hier eens een kijkje: https://www.youtube.com/user/turbomiragedude/featured
arii zegt
Ajoh, er zullen genoeg tuners zijn die kant en klare geblazen kitjes gaan aanbieden.
arii zegt
@arii: bovendien, mensen die zo’n ding kopen, is voor hun de snelheid nou zo’n belangrijk? Iemand die wilt knallen koopt sowoieso al iets anders denk ik.
jzaero zegt
@arii: ik vind het concept leuk, maar denk dat ik na 3-4 jaar het niet erg vind om een charger erop te zetten voor 200-220pk. Nog steeds de geleidelijke opbouw, maar dan stukkie sneller voor het leukere dwarse bochtenwerk. 200pk is goed in toom te houden, maar ook speels te noemen
1001pk zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
kraakensmaak zegt
Het schijnt dat de 1.5 de versie is die je moet hebben, stuk lichter en daar gaat het tenslotte om bij de MX-5. Als je zoveel mogelijk pk’s voor je geld wil moet je iets anders kopen, dit is het echte rijden.
w0o0dy zegt
Het koppel van deze 2.0 maakt het leuker maar uknhad toch wel 180pk willen zien…
jaapiyo zegt
@w0o0dy: ukn is dan ook een notoire wegpiraat.
gregorius zegt
Aan de ene kant vind ik dit prachtig; heerlijk ontwerp, echte roadster, back to the roots.
Aan de andere kant heb ik voor de zomer een E93 330i; ook cabrio, met mooi geluid, met alle luxe, rijdt ook heerlijk op de bergweggetjes, en de harde kap is heerlijk. Ga ik op openbare wegen zo hard dat ik de extra kilo’s echt voel? Nope.
Is een MX5 dan nog een stap omhoog? Of niet?
reactief zegt
@gregorius: Als jij het verschil niet voelt tussen ruim 1600kg en zo’n 900kg, dan is dit niet de auto voor jou. En dat heeft niet met de snelheid te maken op de bergweggetjes…
reactief zegt
@reactief: Daarnaast is de pk/kg verhouding nagenoeg gelijk…
gregorius zegt
@reactief: moet er dan maar ns een testrit in gaan maken.
tupperware zegt
@gregorius:
Zeker bij jou in die Schweiz heb je veel lol met een MX5.
Althans ik heb me in de alpen altijd prima kunnen vermaken met dit soort auto’s..
w0o0dy zegt
@gregorius: serieus… Een mx-5 is leuker dan een z4 op dezelfde weg.. Maar als je niet meer doet dan sightseeing ja dan snap ik het wel. Als je gaat zitten voor een lekker potje sturen dan is een mx-5 één van de leukste auto’s waarbij je NIET met je rijbewijs gokt.
bofkont zegt
@w0o0dy: Doe mij maar een eerste generatie Z4 3.0, die bied toch echt stukken meer plezier.
Dus absoluut niet met je eens, verder wil niet af doen aan de kwaliteiten van de MX5, die heeft hij zeker.
w0o0dy zegt
@bofkont: lees reactie hieronder… Mijn feestje begint bij lagere snelheden dus zijn de omstandigheden vaker zo dat ik lol kan hebben zonder risico op het kwijtraken van mijn rijbewijs, gevaarlijk gedrag tussen het overige verkeer en evt een zwaar ongeval als het mis zou gaan… Ik geef je op een briefje dat je met een 3.0 z4 niet half zoveel puur rijplezier hebt. Wel een lekkere motor, veel sneller en meer imago.. Maar ik heb echt meer lol. Ga maar eens een leuk afgestelde Mx-5 van de eerste serie rijden (mijn voorkeur gaat uit naar de 1.8, die ik heb)
jrk68 zegt
@w0o0dy:
Kom op w0o0dy, je weet dat je op AB zit toch…?
Hier begint lol pas boven de 500pk, alles daaronder is niet vooruit te branden….
(sarcasme modus uit)
w0o0dy zegt
@jrk68: hier misschien maar ik rij IRL…..
jmeverts zegt
@w0o0dy: in de mx ga je je irriteren aan t te lage vermogen. Bochtjes zijn leuk maar is niet alles
w0o0dy zegt
@jmeverts: ruime 130pk en flink wat koppel icm 185 banden en een redelijk stevig afgesteld sportonderstel.. Mijn mx-5 voelt zelden alsof die iets tekort komt. Ja je moet wel trappen maar dat is nou juist waarom het één groot feest is om in de buurt te komen van wat het ding maximaal kan. Met een veel sterkere motor moet je altijd heel erg inhouden enndaar is eerlijk gezegd geen drol aan.
jorden zegt
@w0o0dy: 1e generatie Z4 is een ondergewaardeerde topper én de instapper begon met ongeveer 200pk.
w0o0dy zegt
@jorden: en ik heb zowel de z3 als de z4 gereden… Beide echt lang niet zo leuk bij lage snelheden als mijn eigen mx-5
super zegt
@gregorius:
3-serie stuurt wel strak en in is wel mooi in balans, maar is veel te zwaar voor het echte gooi en smijtwerk in de bergen. (Bron: ik rijd vrijwel elke week een paar honderd km in de bergen met m’n 330d).
jzaero zegt
@super: diesel is ook wel stuk zwaarder. In de praktijk houd mijn 1350kg zware 328i sedan een MX5 best goed bij op bochtige (dijk)weggetjes en dergelijke, maar een MX5 zal gewoon net iets meer dynamiek bieden. Ik verveel mij echter niet in de BMW, maar andere types auto’s for sure :)
trustmeiamanengineer zegt
Hij weecht maar 900 kilo, dus is zat vermogen. Wel vreemd dat de 2.0 in de andere modellen 165pk levert.
Hopelijk lepelt Fiat de 1.4 MultiAir met minstens 170pk in hun versie, of de 1.8 TBI natuurlijk.
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: Geen idee wat daar gebeurd is.. weegt**
GWBoes zegt
Vermogen is niet alles. Kijk maar eens naar de caterham 160, 80 pk en een bult plezier.
En anders gewoon een 1.4 van fiat erin die eind dit jaar op dezelfde basis uitkomt. In de 695 biposto goed voor 190 pk en dat is op 900 kg eigenlijk al teveel.
PeugeotGTI zegt
@GWBoes:
190 pk op 900 kg is zeker niet teveel en al helemaal niet met achterwiel aandrijving…!
SimonMc zegt
@GWBoes: Maar dat is een turbo motor… Mazda heeft het niet zo op turbo motoren, en ik geef ze gelijk ook.
BaRa zegt
@trustmeiamanengineer: misschien HP en PK met elkaar aan ’t verwarren?
lemster zegt
Tsjah, wij zien het allemaal als raceauto, maar dat was de MX5 nooit. Het was en is een roadster, een cruiser om lekker mee door de bergen te crossen. Dan is 160 pk prima.
Ik heb zelf een 1.8 NA MX5 en goed hij is niet bloedsnel, maar het is echt prima rijden met z’n 130 pk. Gewoon in toeren houden en hij is sneller dan het meeste 14% bijtelling prut wat rondhobbelt.
Als je dan echt meer vermogen wilt om mee te gaan racen, dan zijn er meer dan genoeg opties om dat te doen.
rob5nismo zegt
De opel kadett gsi 2.0 16v woog 970 kilo had ook 150pk en dat ding dat ging als de brandweer.
Dus als dit wagentje rond de 1000kg zit heb je er lol genoeg mee
PeugeotGTI zegt
@rob5nismo:
Clio RS heeft 180 pk op 1000 kg. Daar heb je inderdaad meer dan zat aan om als een totale hooligan tekeer te gaan.
rob5nismo zegt
@peugeotgti: idd ;-)
rammillius zegt
Ik denk dat het ruim voldoende pk´s zijn voor deze auto. Mocht het echter te weinig zijn, dan zijn er genoeg turbo´s of superchargers beschikbaar. Of de MX5 er beter van wordt… Dat laat ik in het midden.
Jochempie zegt
Liever de 1.5.
poes zegt
Ik vind het tof dat Mazda dit doet, maar ik vrees echt dat ze te ver zijn doorgeschoten.
En dan heb ik het vooral over het formaat. Het is écht een klein autootje. Ik denk dat veel (mannelijke) kopers hem daardoor toch niet nemen (ondanks de mooie specs). Hij komt daarbij ook te gedrongen over.
Eigenlijk lijkt hij daarbij op de Nissan 370z. De 350z was een verfrissend concept en verkocht ook goed. De 370z hebben ze korter gemaakt en is daardoor een heel gek autootje geworden. Ik weet niet zeker of het daar aan ligt, maar de 370z verkoopt in Europa in ieder geval voor geen meter. Terwijl de 350z het echt goed deed.
tupperware zegt
@poes:
Ze zijn juist niet te ver doorgeschoten, zij blijven bij hun roots waar iedereen kiest voor groter, zwaarder en daardoor onnodig duur..
Juist op bochtige weggetjes komt zo’n MX5 helemaal tot leven..
Echt, neem een ding van dit ouwe kadaver aan, je bent niet beter af met 2,5ton plastic en blik, zeker niet als je een beetje wilt kunnen spelen met je auto..
poes zegt
@tupperware:
Ja, dat snap ik wel. En het klinkt allemaal lekker authentiek, dat blijven bij hun roots. Maar de wereld verandert ook. Het is niet voor niets dat de huidige MX-5 ook met metalen dak leverbaar is, daar vroeg de markt namelijk om.
Ik denk dat de markt voor mensen die echt puur voor rijeigenschappen gaan heel erg klein is. Dat terwijl de MX-5 een redelijke massa auto is (in zijn soort). Dat ding moet dus wel verkopen. Dan kun je nog zo’n leuk scheurijzertje maken, maar als je ze niet verkoopt heb je er als bedrijf niets aan.
Dat ze alles licht proberen te houden, tegen beheersbare kosten, is zeer goed van Mazda. Maar ze hebben hem nu veel te heet gewassen en dat gaat klanten kosten.
super zegt
@poes:
in veel landen is het bezitten (ik bedoel niet rijden) van een tweede (of derde) auto niet heel duur (itt nederland), genoeg mensen die van zo’n ding kunnen genieten.
poes zegt
@super:
We zullen het zien. Ik denk dat het een auto is die vooral heel populair is op de gebruikte markt, straks als ‘ie (in NL) 10k-15k kost. Maar nieuw zullen (te) weinig mensen hem kopen. En daar moet Mazda het wel van hebben.
Hoe doet de Toyota GT86 het eigenlijk? In Nederland verkoopt dat ding totáál niet, maar daarbuiten wel een beetje?
tupperware zegt
@poes:
Nederland is absoluut niet representatief voor de markt, dit is een land van grijze muizen en profiteurs, levensgenieters worden hier gezien als enge mensen..
In de rest van de wereld is dat gelukkig anders, Mazda en Toyota bouwen dit soort auto’s niet als ze er niet op kunnen verdienen..
poes zegt
@tupperware:
Met alle respect, maar je relaas raakt kant noch wal.
Ten eerste vroeg ik niet hoe zuur de gemiddelde Nederlander is, maar of de Toyota GT86 een beetje verkoopt. Dit omdat het a) een totaal nieuw concept is (in de huidige tijd) en b) eigenlijk iedereen die dat ding getest heeft stiekem zat te zeuren om/vragen naar meer vermogen. Ook (of juist?) de internationale pers.
Verder lijkt het me dat ieder bedrijf zijn producten bedenkt en op de markt zet om er uiteindelijk geld mee te verdienen. Dat lukt alleen niet altijd. Sterker nog, men zit er geregeld fors naast. Dus het feit dat er een GT86 is en de MX-5 in erg afgeslankte vorm op de markt komt, zegt niets of een eventueel verkoopsucces.
tupperware zegt
@poes:
Met alle respect, ik wordt nogal moe van huilebalken die menen dat Nederland het centrum van het universum is..
Als je zelf een beetje moeite had genomen dan had je geweten dat de MX5 de meest verkochte sportwagen ooit is en de de GT86 in zijn verschillende gedaanten in de VS gewoon goed verkoopt..
Dus je relaas is nogal overbodig..
poes zegt
@tupperware:
De beste verkopende sportwagen ooit is natuurlijk een giga relatief begrip, want het gaat over een dermate lange periode dat het niks zegt. Wel mooie reclame taal, waar je overigens prachtig in trapt.
Het enige dat in deze discussie van belang is, is hoe goed de huidige MX-5 verkoopt en hoe de nieuwe zal verkopen (lees: wat potentiële klanten van zo’n auto verwachten). En daarin verwacht ik dus dat Mazda ter ver is doorgeslagen in het teruggaan naar hun “roots”, omdat de markt in de tussentijd behoorlijk veranderd is.
En dat vind ik overigens erg jammer, want ik ben zeker gecharmeerd van relatief simpele auto’s. Alleen al de dakconstructie van (ook) de nieuwe MX-5 is geweldig. Gewoon met één hand te bedienen in 5 seconden.
jrk68 zegt
@poes:
Ik kan me wel vinden in zijn verhaal….
Als jij 1miljoen verkochte exemplaren reclame gelul vindt, prima….
robskilov zegt
@poes: Of ze te ver zijn doorgeschoten weet ik niet, het is een keuze. Maar ik ben het wel met je eens. Ik kan die MX5jes ontzettend waarderen, maar ik ben vrij lang en dat is toch een probleem in kleine auto’s, het zit gewoon net niet lekker. Dan kan het de beste rijders auto ter wereld zijn, als het niet past heb je daar niks aan.
mazdarx zegt
Ik zou gewoon de 1.5 nemen, 155 pk is al wat veel voor zo’n auto. Ik ben in ieder geval benieuwd of Mazda het succes van de MX-5 kan doorzetten… De NC was een beetje een misser als je het mij vraagt, veels te zwaar.
tupperware zegt
@mazdarx:
De 1.5 is een turbo, voor zover ik weet krijgt die meer vermogen.
De 2liter is nog ouderwets NA, iets wet mijnsinziens beter bij een roadster past..
remylahaye zegt
@tupperware: de 1,5 is gewoon atmosferisch, of ze hebben er ineens een nieuwe motor aan toegevoegd
trustmeiamanengineer zegt
@tupperware: 1.5 is geen turbo, doet Mazda niet aan, en levert 131 pk.
tupperware zegt
@trustmeiamanengineer:
In dat geval zou ik opzeker voor de 2 liter kiezen, niet eens zozeer voor het vermogen als wel voor het koppel….
Uit hairpins in de alpen kan je wel een beetje koppel gebruiken.
Thx voor de tip trouwens, dacht ergens gelezen te hebben dat de 1.5 geblazen zou worden.
poes zegt
@tupperware:
De 1,5 is zeker geen turbo. Het is gewoon een hoogtoerige (en relatief koppelloze) NA motor. Mazda gelooft sowieso niet in turbo’s, behalve bij hun diesels.
g40freak zegt
@poes: en de 3 en de 6 mps??
Dacht dat in de cx7 ook dat 2.3 turbo blok lag, in iets teruggetunede vorm, staat me bij.
Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
ej20g zegt
@g40freak: De CX-7 had inderdaad ook de 2.3 DISI turbo die ook in de Mazda 3 MPS en Mazda 6 MPS ligt. In alle drie de modellen levert die motor 260 pk en 380 Nm koppel.
E34M5Touring zegt
@ej20g: De CX-9 heeft hem ook gehad. Leverde in de US maar 240pk ivm de automatische bak. Minder koppel ook.
gtwillem zegt
De Mazda MX-5 (Miata/Eunos Roadster) is altijd een lichtgewicht auto geweest met betrouwbare techniek, fijne rijeigenschappen, compacte afmetingen en dat tegen een lage prijs.
Als je het vermogen gaat verhogen, gaat dat ten koste van de prijs en betrouwbaarheid. Een hoger vermogen betekent dus ook zwaardere of duurdere remmen, aandrijflijn, diff etc. En dat gaat weer ten koste van de uitstekende driveability.
Dus Mazda is juist erg slim geweest het gewicht behoorlijk te verlagen bij een bijna gelijk gewicht.
philipf zegt
Het is niet heel veel, maar wel genoeg denk ik. Althans, voor sommige is het natuurlijk nooit genoeg.
rotorpower zegt
@sir_smokalot het is dezelfde motor als in de mazda6, mazda3 en cx-5 dus gewoon een 165 pk. Deze 3 hebben ook 155 Amerikaanse pk’s
sir_smokalot zegt
Check, in de tekst aangevuld als mogelijkheid.
roadrebel123d zegt
Ik wacht wel op de abarth 124 esseesse met 200pk
deepep zegt
Komt meteen dit in mij op: “it’s better to drive a slow car fast than a fast car slow”
turbogarnaal zegt
Zelf heb ik een MX 5 NB die net zo zwaar is als de ND. Verschil is wel dat ik er een turbo op heb zitten die het vermogen op tilt naar 250 PK. Dat verandert het gedrag aardig alleen niet zo als hier in veel post suggereerd wordt. Het gewicht verandert door de toevoeging van de turbo nauwelijks dus driveability blijft identiek. Je krijgt wel meer van dezelfde “goodness”. Het ouwe beestje heeft er ondertussen meer dan 150K KM met turbo er op zitten; volledig probleemloos. Op zich niet zo gek, want het blok is als turbo blok ontworpen.
165 pk is een beetje erg weinig. Als een Seat Leon Cupra al 310 PK uit 2 liter haalt, dan moet dat met een MX-5 ook kunnen. Dit is een gemiste kans. Zonde.
mrrallycross zegt
Zelfs uit een ongeblazen 2.0 kan je toch wel meer vermogen halen?
jrk68 zegt
@mrrallycross:
Ja, dat kan, maar dan wordt hij onbetaalbaar en niet noodzakelijkerwijs leuker….
Ga eens een middagje boenderen met een MX5, dan snap je wat alle enthousiastelingen bedoelen….
SimonMc zegt
@mrrallycross: 200 pk zou absoluut geen probleem mogen zijn. Renault deed het wel met de vorige Clio RS.
De uitstoot daarentegen is wel een punt… Tuurlijk, een gemoderniseerd blok met rechtstreekse inspuiting doet wel veel. De 2.7 in de Porsche Boxster, is van 222 g/km naar 192 g/km gegaan, en er is ook 20 pk bijgekomen. De uitstoot is niet gigantisch gezakt, maar alle beetjes helpen, nietwaar.
Dutchdriftking zegt
Ik laat deze MX5 toch aan mij voorbij gaan, blijft een barie auto. Doe mij maar de 1e generatie.
ej20g zegt
Als 155 pk niet genoeg is, spaar dan even door en leg er na een tijdje de 2.5-liter SkyActiv-G in die Amerika wél krijgt. 195 pk, een stuk meer koppen en het zou moeten passen.
toyotafortuner zegt
@ej20g: 195pk erin klinkt alsof je enorm veel lol kan hebben in de ND. Maar ja, als je dat wilt moet je een NA-spec importeren. K vrees dat zo’n NA-spec ND best wat meer aan de kilo’s is door de (vreemde) (veiligheids)eisen die ze daar hebben.
Hoe dan ook denk ik wel dat je ook met 155pk’s veel lol kan hebben. En 200pk in een GT86 is ook wel genoeg voor een grijns op mijn gezicht. Wat jij?
ej20g zegt
@toyotafortuner: ik denk dat je inderdaad veel lol kunt hebben in de BRZ/GT86/FR-S. 200 lijkt me meer dan zat, ik rij nu met 30 pk minder en een stuk meer gewicht rond. Al denk ik wel dat de drieling makkelijk meer vermogen aan kan, dus dat zou ik zeker doen als het budget er zou zijn. Zo’n HKS supercharger kit lijkt me wel wat.
papapilo zegt
Met een wankelmotor erin kan je het meest eruit halen qua beleving. Boosted natuurlijk
Hupke zegt
Technisch gezien is 150pk of 165pk absoluut niet te weinig, zeker niet als de motor wat meer koppel heeft onderin maar het maakt het wel wat moeilijk voor de marketing boys om die wagen verkocht te krijgen.