Na Max Verstappen en Lukas Podolski iemand die om verschillende redenen wél een echte optie voor het zitje zou kunnen zijn?
Kamui Kobayashi is misschien wel de beste Japanse Formule 1 coureur ooit. Zoiets blijft altijd een subjectieve discussie daar het moeilijk is sportieve prestaties uit verschillende tijden goed met elkaar te kunnen vergelijken. In de F1 is het nog moeilijker, daar de competitiviteit van de auto waar je in rijdt een grotendeels onbekende grootheid blijft. De afgelopen jaren kunnen we bijvoorbeeld met een bepaalde zekerheid vaststellen dat de Mercedes de beste auto van het veld was. Tenzij we de andere mogelijke conclusie zouden trekken: dat Rosberg en Hamilton véél beter zijn dan Max, Daniel, Seb, Kimi en de rest.
Soms is het echter niet zo duidelijk. Was de Force India dit jaar bijvoorbeeld gewoon beter dan de Williams, of waren het de coureurs van het team die het verschil maakten? Iedereen zal daar zo zijn eigen gedachten over hebben en omdat we het jaar niet nog eens overdoen met dezelfde auto’s maar geruilde coureurs, zullen we het antwoord nooit zeker weten.
Zeker is dat Kamui Kobayashi één van de drie Japanners is die het podium wist te halen in de F1. Hij, Takuma Sato en Aguri Suzuki scoorden allen één derde plaats. Eigenlijk best een magere score als je bedenkt hoe populair de autosport in Japan is en in ogenschouw neemt dat behoorlijk wat grote autofabrikanten het land van de rijzende zon thuis noemen.
Toen Kobayashi debuteerde in de F1, leek er even hoop te zijn voor Japan in de F1. In 2009 mocht Kamui de laatste twee races van het jaar rijden in plaats van de geblesseerde Timo Glock. Timo maakte een zware crash mee tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Japan en bleek een ruggenwervel gebroken te hebben. Kamui was eerder dat jaar GP2 Asia kampioen geworden, maar in het reguliere GP2-seizoen bleven aansprekende resultaten uit. Was Timo niet geblesseerd geraakt, had de protegé van Toyota waarschijnlijk in een lastig parket gezeten voor 2010. Toyota zou immers aan het einde van het jaar stoppen met het F1 programma.
Maar, Kamui greep zijn kans met beide handen aan en reed twee indrukwekkende races in Brazilië en Abu Dhabi. In de eerste race werd hij negende, toentertijd nét niet voldoende om meteen punten te scoren. In de tweede race lukte dat wel met een fraaie zesde plaats. Hiermee maakte hij voldoende indruk op het team van Sauber om hem een zitje te geven voor 2010.
Er volgden drie degelijke jaren van regelmatige puntenfinishes. In het eerste jaar was aanvankelijk veteraan Pedro de la Rosa zijn teamgenoot. Daar had Kamui echter totaal geen moeite mee. Het verschil tussen beiden was zelfs zo groot dat Sauber aan het einde van het jaar de voormalig teamgenoot van Jos Verstappen verving met Nick Heidfeld. Ook ‘Quick Nick’ had het echter behoorlijk lastig met de Japanner, die op dit moment natuurlijk al wel veel meer kennis van de auto had.
In jaar twee werd Sergio Perez de teamgenoot van Kobayashi. De Mexicaan wordt nu gezien als een van de grote favorieten voor het Mercedes-zitje. Kamui zal de mensen uit Stuttgart er graag aan herinneren dat hij ook Sergio prima partij kon bieden. Het eerste jaar scoorde hij 30 punten versus de 14 puntjes van Perez. In 2012 verloor hij het duel nipt: 60 punten versus 66. Perez stond dat jaar echter wel drie keer op het podium en ‘Koba’ slechts één keer, die ene mooie dag in Japan.
Zodoende was het dan ook Perez die de grootste headlines pakte en mede door wat financiële hulp uit Mexico een zitje scoorde bij McLaren. Het contrast met zijn voormalig teamgenoot die toch zo’n beetje even goed leek te zijn was groot. Het Sauber-team raakte nu definitief in financiële zorgen en Kobayashi had ondanks een succesvol crowd-funding initiatief dat ettelijke miljoenen ophaalde niet genoeg Yens om zijn plaats bij het team te behouden. Ook bij andere (goede) F1-teams was er geen plaats meer, waardoor er niks anders resteerde dan een jaartje testcoureur zijn voor Ferrari in de hoop daardoor later glorieus terug te keren in de F1.
Dat laatste kwam er echter nooit van. Weliswaar keerde Kamui in 2014 terug in de F1, maar dat was voor het team van Caterham. Daar was geen eer mee te behalen. Het noodlijdende team had zo weinig geld dat het zelfs de twee voorlaatste races van het jaar miste. Daarvoor werd Kobayashi al een keer vervangen door Andre Lotterer, die als dertiger daardoor alsnog zijn debuut maakte in de F1.
Enfin, daarmee was de F1-droom dan voorbij, zou je zeggen. Maar het vuur brand nog bij Kamui, getuige deze sollicitatie bij Mercedes:
Misschien moet Mercedes maar een shoot-out organiseren…
patrick zegt
Ik heb gehoord dat kim Holland ook een nieuwe (B) job zoekt! Wellicht dat zij nog een nummertje kan maken daar. Haar deuren staan in iedergeval wagenwijd open.
baske zegt
@patrick: ze schijnt ook graag tot het gaatje te gaan…
patrick zegt
@baske: en ik heb horen zeggen dat zij beter in het nat is. Max en Hamilton moeten dus oppassen
Avir zegt
@patrick: max kan zeker hard scheuren maar als kim haar scheur open……
str8six zegt
Zou mooi zijn! Kamui is uit het goede “racehout” gesneden en heeft laten zien de guts te hebben acties te maken. Die soms niet helemaal goed uitwerken, maar ik kijk er liever naar iemand die WK wordt door vooral tweede plekken binnen te halen…
killbugsfast zegt
@str8six: Inderdaad, Kamikaze Kobayashi mag van mij ook wel terug in de F1. Was/is een echte smaakmaker.
Tonnie zegt
@str8six: ja mooie vent om te zien racen! En een japanner in de f1 zou ook echt goed zijn.
rob5nismo zegt
Dat zou wel.kicken zijn
Maar hij doet ook hele goede zaken in het WEC soms is hij de smaakmaker van de wedstrijd
niekie1999 zegt
@rob5nismo: jazeker, vaak was ie toch sneller dan Sébastien Buemi. Toch niet de minste coureur…
W115 zegt
Alonso is faster than you..
pinut187 zegt
Schootout zou indd het mooiste zijn..
snorrie zegt
Ach, geef die jongen dat stoeltje joh.
vonklausenburg zegt
Kobayashi, kobayashi, laaalaaalalalalalaaaaa. U zoekt zelf de melodie. Verder weinig OT in te brengen. Waarvoor mijn welgemeende excuses ook.
jaapiyo zegt
Bloodtype RH+ AB trouwens…dat is best wel bijzonder.
kilum zegt
@jaapiyo: AutoBlog zit hem in het bloed. Hij leest deze pagina ook altijd via google translate. Wist je dat niet?
mashell zegt
Dat krijg je me Duitse humor, uiterst serieuze reacties van Japanners.
mrrallycross zegt
Misschien wordt het voor Mercedes moeilijk maar kan hij inschuiven bij een team waar Mercedes hun man vandaan gaat halen?
VeniVidiVici zegt
Dat Robin Frijns een poging doet. Of is die F1 droom toch niet zo groot bij die jongen?!
rob5nismo zegt
@venividivici: die heeft helaas zijn eigen ruiten ingegooid toen hij wat kritiek had op red bull.
sjeppie156 zegt
@rob5nismo: sowieso een rare duif.