Er is duidelijkheid als het gaat om het gedoogbeleid omtrent de elektrische bedrijfsauto.
De hele natie moet over op de elektrische auto en rap een beetje. Het is natuurlijk te bizar voor woorden dat je in een auto met smerige verbrandingsmotor rijdt. Links en rechts zijn er diverse incentives om over te stappen. Zoals wel vaker met nieuwe techniek gaat, is het nooit in één keer perfect. Alhoewel: mijn buurman heeft al jaren een Tesla Model 3 Performance. Sneller dan alles op de weg en al 240.000 km zonder een enkel probleem gereden, met een actieradius gunstiger dan mijn oude Audi A6 (maar dat mag je niet zeggen natuurlijk).
Maar dat is natuurlijk N=1. Over het algemeen zijn er wel een paar nadelen aan een elektrische auto. Althans, voornamelijk aan de loodzware accu’s ervan. Ga maar na: het lange laden, de kleine acteiradius, de enorme omvang, het gargantueske gewicht: dat is allemaal aan de accu te wijten.
Gedoogbeleid elektrische bedrijfsauto
En dat gewicht is gisteren ter sprake gekomen, met dank aan de BBB. Je weet wel, de partij precies zegt wat jij wil horen, zonder dat dan ook om te kunnen zetten in een motie. Nou, dat imago kan meteen de oud-papierbak (we zijn immers duurzaam), want we kunnen in zware elektrische bedrijfsauto’s blijven rijden.
We gaan het even kort toelichten. Mark ‘Mad Marky’ Harbers wil dat het beleid omtrent bedrijfswagens heel duidelijk is. Op dit moment is er een gedoogbeleid met elektrische bedrijfswagens. Die zijn namelijk erg zwaar en het gecombineerd gewicht vereist eigenlijk een ander rijbewijs. Als Harbers door zou zetten, betekent het dat de elektrische bedrijfswagens door (veel) minder mensen bestuurd kan worden.
De kamer – onder leiding van de BBB dus – heeft daar een stokje voor gestoken. Want je wil juist dat men in elektrische bestelauto’s gaat rijden. BBB’er Claudia van Zanten kwam met het voorstel en dat kreeg een ruime meerderheid van de Tweede Kamer. Gefeliciteerd, Claudia! Eigenlijk zou het gedoogbeleid per 1 juli 2024 komen te vervallen, maar dat gaat nu dus niet gebeuren.
Duidelijkheid!
Dit is goed nieuws voor de branche, in elk geval voor de bedrijven die al met grote elektrische bedrijfswagens rijden. Uiteraard is en blijft het gedoogbeleid. Over het algemeen hebben bedrijven ook een toekomstbeleid en dan is het wel handig om te weten wat nu de richting van de overheid is. Dit gedogen is een tijdelijk lapmiddel. Zo’n bedrijfsauto draait langer mee dan een Minister van Financiën (zeker als het een VVD’er is), dus een eindoplossing is het nog steeds niet.
Minister Harbers is op dit moment druk in gesprek met de Europese Commissie, om zo te kijken naar een derde rijbewijs richtlijn. Voor de goede orde: bijna alle Europese landen hebben een gedoogbeleid voor dit hele specifieke doch evidente probleem.
Via: evofenedex
Robert zegt
Het klinkt allemaal een beetje als vroeger op school: als er te weinig leerlingen zijn die de norm halen, wordt de norm gewoon aangepast aan het prestatieniveau.
Ik weet nog wel dat ik als 20-jarige, met nog maar kort het rijbewijs op zak, stage ging lopen en gelijk achter het stuur moest kruipen van een verlengde en verhoogde Fiat Ducato. Was toch wel even andere koek dan de C-Kadett waarmee ik zelf reed. Zo moet een hedendaagse bestuurder zich ook ongeveer voelen als deze in eens in een EV stapt met een omvang en gewicht waar je vroeger twee middenklassers in kon verstoppen.
#opavertelt
DeWitteCondor zegt
Mooie vergelijking, die goede oude tijd.
Overigens lijkt me dit wel een goede zaak: (i) duidelijkheid voor ondernemers, dat is altijd een startpunt en (ii) laat ze lekker elektrisch rijden. Dat scheelt gewoon een hoop uitstoot ten opzichte van al die mercedes CDI sprinters. Zeker nu er steeds meer op de markt komt waar je in de praktijk best wel iets mee kan.
mashell zegt
Aan de andere kant, we hebben nu zoveel verplichte assistent systemen en veel betere remmen en banden dat de 3500 kilo grens eigenlijk niet meer van deze tijd is. Dat 20 jarigen nog steeds veel te onvolwassen zijn om een grote bus veilig door het verkeer te loodsen is een ander probleem.
petroldrinker zegt
Kansloos, absoluut kansloos, laat ze maar lekker de eis houden van gewicht en die lui allemaal opnieuw laten afrijden, ik zou niet met een camper mogen rijden die over het gewicht gaat want gevaarlijk ondanks dat het misschien 1 maximaal 2 weken per jaar zou zijn, maar deze lui die constant ermee rondknallen half over stoepen etc, die krijgen een vrijwaring voor zo een rijbewijs, alles maar voor de gekte van de linkse sprookjes merk je wel weer
Als ze nu gewoon vasthouden aan het gewichtsbeleid zoals het was, weten bedrijven ook waar ze aantoe zijn, kunnen ze bestuurders voor de examens etc sturen, ja die kosten horen er dan bij, en anders hadden we massaal maar tegen de linkse spelletjes moeten stemmen wat het meerendeel helaas niet gedaan heeft. krijgen we ook niet in de toekomst opnieuw de discussie als een nieuwe minister (volledig terecht overigens) het wilt terugdraaien,,,
mashell zegt
Mensen die één of twee weken per jaar met een grote camper op weg zijn, hebben weinig ervaring en amper gevoel bij het voertuig, die zijn inderdaad een stuk gevaarlijker dan de pakketbezorgers die elke dag met een voertuig van zulk formaat op pad zijn.
ukbob zegt
Nu graag – bij voorkeur rap – nog een beetje duidelijkheid over de toekomst van auto belastingen en bijtelling a.u.b.
camarados zegt
Ik zit klaar met mijn vinger om een tesla y te bestellen. Maar wacht af wat de wegenbelasting gaat doen.
Als het te lang duurt koop ik een lekkere pickup op lpg. Net zo schoon. Pff, beleid in NL sucks.
mashell zegt
Ga je wachten op prinsjesdag 2024 of tot de formatie is afgerond en de nieuwe regering is begonnen met regeren (sint-juttemis?).
marcomanta zegt
Betalen dus, EV rijden is straks net zo duur als brandstof. Kies liever een auto waar je een klik mee hebt.
degrotemuis zegt
Als je die pickup leuker vindt, lekker doen! De korting op de Model Y vergeleken met begin januari is naar mijn idee de komende tijd hoger dan het verschil tussen wel een aanpassing en geen nieuw besluit op wegenbelasting. En goede kans dat er straks nog meer korting te halen valt, zeker op voorraad modellen. Zo heeft een collega een pre-facelift Model 3 gekocht voor 37.000.
1500-2000 wegenbelasting is wel een hoop geld. Maar de kans dat een EV 100% wegenbelasting vrij blijft is wel erg klein. In het gunstigste geval kom je waarschijnlijk uit op vergelijkbare benzine auto’s, misschien net wat lager. Misschien 80-100 ipv 130-150 voor benzine in dezelfde gewichtsklasse per maand? Dan is het verschil tussen stilzwijgend benzine tarief aanhouden en daadwerkelijk iets anders beslissen 600 euro per jaar of 1800-2000 euro totaal als je er 5 jaar mee gaat rijden.
marcomanta zegt
En zo droomt onze regering verder met het idee dat het bedrijfsleven massaal over gaat op EV.
degrotemuis zegt
Gedoogbeleid is geen beleid. Wachten tot Europa zegt mag niet om dan alsnog ondernemers onder hun EV bus te gooien? Waarom niet gewoon komen met een voorstel om er gewicht exclusief accu van te maken of iets vergelijkbaars? Liefst Europees gedragen, zodat een ZZP loodgieter in een grensstreek straks ook nog over de grens kan werken.