Wanneer je wat vaker op de weg zit, dan ken je de stukken snelweg met trajectcontrole natuurlijk uit je hoofd. Je weet exact waar ze beginnen en eindigen. Tussen deze twee punten hoef je je voortaan geen zorgen meer te maken om door een mobiel flitsteam geflitst te worden wanneer je eventjes te hard rijdt.
Je moet er uiteraard nog wel voor zorgen dat je gemiddelde snelheid de toegestane snelheid (+marge) niet overschrijdt, maar het is de politie niet langer toegestaan om langs snelwegen waar trajectcontrole plaatsvindt, ook nog eens losse snelheidscontroles uit te voeren. Hierover werd vandaag in de Tweede Kamer een SP-motie aangenomen.
SP-Kamerlid Farshad Bashir had van het Openbaar Ministerie vernomen dat weggebruikers het systeem van de trajectcontrole als een eerlijker wijze van snelheidscontrole ervaren dan één apart meetpunt. Om die reden werd per motie aan het kabinet gevraagd om de losse flitsers, en flitspalen bij trajectcontroles uit te sluiten. (via: nu.nl)
jackl zegt
Hehe, meer flikken over om elders te flitsen.
barney zegt
Deden ze dat dan? Je dubbel naaien als je te hard gaat? Stel muiters.
w0o0dy zegt
Volgens mij is het juridisch drijfzand om te gaan staan flitsen binnen de trajectcontrole. De mensen die je pakt bekeur je namelijk voor een overtreding twee keer… (je kunt namelijk nooit aantonen dat het twee losse overtredingen zijn…
Dus volgens mij gewoonweg niet haalbaar en daarom “geven ze ons een eerlijke regel”, wassen neus dus.
Dennis zegt
@w0o0dy: Ik volg je even niet. Wanneer je bijvoorbeeld een deel van het traject file had, kun je best even kort 160 rijden, zonder dat je trajectgemiddelde boven de maximale snelheid uitkomt. Echter wanneer je op dat moment net geflitst wordt, krijg je toch een boete. Met andere woorden: als je binnen de trajectcontrole geflitst wordt, betekent dit niet automatisch dat je dan twee boetes zou krijgen. Deze maatregel is dan geen wassen neus.
w0o0dy zegt
@dennis: nee, maar als je geflitst wordt kun je daarna volle bak doorgaan, het is dan toch al te laat… dan heeft de trajectcontrole geen zin meer, maar wat ga je dan doen als overheid?
Dennis zegt
@w0o0dy: Ah, bedoel je het zo.
mhl6 zegt
@w0o0dy:
Zo denk ik er inderdaad ook over.
RuVi zegt
ja inderdaad…. en natuurlijk zou het ook de trajectcontrole teniet doen. Het werd gepresenteerd als het ultieme middel tegen hardrijden. Als je er dan nog bij gaat staan flitsen uit dat weinig vertrouwen in de trajectcontrole.
Bovendien kunnen ze nu lekker elders gaan staan
Megakix zegt
Gebeurde al nevernooitnie…maar goed, ze hebben een BESLUIT genomen, en dat is al héél wat !
BestwelMichel zegt
@Megakix: gebeurde nooit??? naja vooruit hier werkte de traject controle niet correct.
http://www.autoblog.nl/archive/2011/03/09/trajectcontrole-op-de-a4-werkt-niet
tarquesh zegt
Wel duidelijk waar het begint en ophoud.
antoon zegt
Ik heb een vraagje, Begrijp ik dat je dus niet word beboet als je met 150 km/u langs een controle post rijdt omdat daar alleen je kenteken en tijdstip word opgenomen. Als je vervolgens maar zorgt dat je gemiddelde snelheid laag genoeg is?
Griffin zegt
SP-logica in optima forma, dit besluit. Inderdaad, als er ergens een file staat aan het begin van een traject-controle-traject en je staat er lang genoeg stil om daarna nooit meer het gemiddelde van 100 te kunnen overschrijden, dan is dit een vrijbrief om daarna even heerlijk ongelimiteerd het gas in te kunnen drukken. Maar zo ver hebben die rode-tomaten-vretertjes nooit doorgedacht natuurlijk, dat volgt pas een jaar later (if ever). Als true petrolhead kan je hier natuurlijk alleen maar blij mee zijn, dat dan weer wel :-D.
Sorcerer zegt
Ik heb ze nog nooit zien flitsen bij een trajectcontrole. Beetje nutteloos ook. Dubbel bekeuren mag verder ook niet.