Ja, tuurlijk. 400K voor een kale koolstofvezel Kever. Dan moet je wel goed gek zijn, of is deze auto het waard?
Tegenwoordig kun je je met een normale Porsche niet meer onderscheiden. Logisch, want ze zijn populairder dan ooit. Tegenwoordig verkoopt een 911 in Nederland beter dan auto’s als een Renault Scénic, Honda Civic, Toyota Prius en Nissan Leaf. Ja, in ons koude kikkerlandje werden deze auto’s MINDER goed verkocht dan een Porsche 911! Sterker nog, de 911 verkoopt beter dan de Macan, Panamera én 718 bijelkaar.
Dus ja, als je een beetje uniek voor de dag wil komen kun je kiezen voor een bijzonder PTS-kleurtje. Nou ja, bijzonder, ze pakken een andere spuitbus en rekenen daar 10 mille voor. Dat kunnen we Porsche niet kwalijk nemen, de markt wil dit kennelijk. Er is kennelijk een markt voor en wij zijn zij dan om daar niet aan te voldoen?
Kale koolstofvezel Kever
Wat je ook kan doen, is een oudere 911 kiezen. Met een oude Porsche 911 ben je namelijk geen patser, maar een connaisseur. Dan loop je wel tegen een paar imperfecties en mis je dingen van een moderne 911, maar dan heb je wel een leukere auto.
Bij KAMM doen ze het ietsje anders dan anders. Deze tuner uit Hongarije houdt zich bezig met de Porsche 912, niet zozeer een 911. Bij Kamm houden ze ervan om oude Porsches zo licht mogelijk te maken. In dit geval is dat heel erg gelukt. De auto die je ziet op de afbeeldingen weegt namelijk slechts 699 kg. Dat is zo’n specifiek getal dat je eigenlijk zeker weet dat ‘ie altijd wel boven de 700 kg uitkomt, maar dat is alsnog een laag gewicht.
400.000 euro
Toegegeven, een Porsche 912 is van zichzelf al niet héél erg zwaar (zo rond de 1.000 kg). Het gehele koetswerk is van carbon en het interieur is kaler dan een standaard Porsche 911. De motor is een 2.0 viercilinder boxermotor, zonder een turbo. Deze levert in dit geval 170 pk.
Het enige nadeel van de KAMM 912c is de prijs. Deze koolstofvezel kever kost namelijk 4 ton in euro’s en dat is nog vóór belastingen. De prijs van een donor-912 zit daar overigens WEL bij inbegrepen. Mocht je er eentje in de schuur hebben staan, scheelt je dat zo’n 40.000 euro, afhankelijk van de staat.
potver7 zegt
Zal wel aan mij liggen, maar ik snap niet zo goed waarom je dit zou willen?
ponnie zegt
Een lichte auto met niet te gek veel, maar wel genoeg vermogen is toch best leuk.
Ik zou het dan ook wel willen, maar niet voor 4 ton.
mjpamsterdam zegt
Weten we zeker dat hier geen ordinaire warp is ? Hoop het wel. Kan je er namelijk vanaf pulken (desnoods met je nagels)
Robert zegt
Volgens mij ben je goedkoper uit als je een originele onverprutste 912 vindt en deze restaureert, inclusief wat restomod opties, zoals een modernere motor, fatsoenlijke vering/schokdemping en remmen, en wat comfort verhogende zaken als stuur- en rembekrachtiging, een airco en cruise control. Zelfs met een setje fraaie replica 15″ of 16″ Fuchs velgen moet je binnen de ton blijven. Zowel in euro’s als in massa.
golf1985 zegt
Oké aandrijving op de verkeerde wielen maar met 850 kilo en 170 a 180 pk uiteraard zonder turbo wil die van mij ook nog lekker vooruit. En dat alles onder de 10k. Vanmiddag nog even een rondje gedaan toen ik thuiskwam. Altijd lachen als je een bmw tegenkomt🤣
vaakbenjetebang zegt
In EVO Magazine stond niet zo lang geleden een review van een KAMM-912, en dan keurig netjes in donkergroen gespoten met een kek racestreepje over de de kappen en het dak. Moet het blad er even bij pakken maar volgens mij woog die versie 750 kilo of een haartje daarboven. Leek me een fantastisch mooi gebouwd ding. Nu ben ik niet zo van de Porsches, maar van deze werd ik wel erg hebberig. Maar goed, toen zag ik de prijs en was die hebberigheid wel weer een beetje voorbij.
luckyluck zegt
Goeie Theo Maassen-referentie…
smoked zegt
Voor dat geld liever een Lammertink 964.
mc96 zegt
Kan wel genieten van dit soort projecten. Duidelijk met veel liefde gemaakt. Wel voor een ultra kleine doelgroep. Ik denk dat de rijbeleving met dat lage gewicht en die smalle banden een beetje in de buurt komt van de vroege 911’s die je bij historische toerwagenraces wel tegenkomt. Pk/ gewichtsverhouding zal net iets gunstiger zijn.