
Zo kaal als deze krijgen wij de Fiat Grande Panda niet eens.
Het is geinig dat Fiat de Grande Panda heeft teruggebracht in een retro jasje. De Italiaanse hatchback stond altijd al bekend als een eenvoudige wagen die je van A naar B bracht. Die kenwaarden zijn niet verloren gegaan met de Italianen als je de basisuitvoering bekijkt.
Hier in Nederland kunnen we de Grande Panda ook op stalen velgen krijgen, maar zó kaal nou ook weer niet. In sommige landen start de configuratie wel behoorlijk basic. Iets dat we nog nauwelijks gewend zijn in 2025 bij nieuwe auto’s.
basis Fiat Grande Panda
Deze basis Fiat Grande Panda heeft bijvoorbeeld geen scherm voor infotainment. Het Italiaanse merk heeft het normaal gesproken 10 inch digitale scherm achterwege gelaten. Om het gat op te vangen is niet gekozen voor een leeg vak á 997 GT3 RS, maar voor een plastic schutbord. Ja dat kan je ook zo oplossen. Fraai is anders. In dat stuk plastic kun je dan wel weer je telefoon verbinden met USB. Dat dan weer wel.
De basisversie heeft verder geen elektrische ramen achter, handmatige bediening van de buitenspiegels en een manuele bediening van de airco. Ja, boeiend. Waar hebben we het eigenlijk over. We zijn zo strontverwend geraakt in moderne auto’s, 15 jaar geleden was dit doodnormaal op een instapper.
In Italië verkoopt Fiat de basis Grande Panda voor 18.900 euro. Dan krijg je zo’n kale versie met 16 inch stalen velgen. Zoals gezegd is deze versie in Nederland niet te krijgen. De goedkoopste Panda bij ons begint bij 25.323 euro. Mind you, dan staat ‘ie nog steeds op stalen velgen. Zie foto:

Wat zeg jij. Moeten we ook zo’n goedkopere variant krijgen voor minder dan 20 mille? Of geloof je het wel en ben je van mening dat een beetje luxe toch wel op z’n plaats is? Laat het weten in de comments!
Van die stalen velgen vind ik nog het minst storende.
Gezien de mensen die er in gaan rijden (thuiszorg / beginnende bestuurders) en dat ze meestal in de binnenstad te vinden zijn, lijken stalen velgen mij ideaal.
En vind ze op deze auto er ook nog eens stoer uitzien.
Kijk zo willen we hem hebben, wel 10K minder graag. Zoals vroeger
Tja dat kan je ook wel zeggen aan de kassa op zaterdag voor de boodschappen: da’s dan €175,28 meneer. ‘Oh, nou, liever €100 minder net als vroeger’! Werkt ook niet.
Heel leuk zo. De Italiaanse variant lijkt mij een prima huurauto om op vakantielocatie te huren.
€15,6k ex de BTW, zou het fantastisch doen bij de lokale pizzaboeren. 200km is meer dan zat in de stad…
Inderdaad prima bezorgkarretje..
Voor een basisuitrusting is dit prima!
Dat gezeur over een plastic afdekplaat, je kan er je telefoon op zetten en aansluiten. Dit is meteen je infotainment en niets mis mee.
En kap eens met dat eeuwige “dat dan weer wel” of “oprecht” te gebruiken. Voegt totaal niets toe.
Zullen we de volgende uitspraken ook meteen maar uit de ban doen:
– om het zomaar te zeggen.
– zeg maar
– zal ik maar zeggen
– lopen, rijden, werken i.p.v. lope, rijde, werke
– auto i.p.v. oto
– uiteraard
– zoals jullie wel bekend
Ik vind manuele ramen achter altijd te karig. Ik koop geen auto’s die dat hebben. Slaat nergens op overigens, maar het zit mij niet lekker. Als ze je daar nog voor willen naaien qua prijs, rot dan maar lekker op.
Overigens is mijn kutnissan uit 2006 luxer dan de 5 serie van de buren die een stuk nieuwer is. Dat is ook niet best eh. Geen parkeercamera vooral, hoe dan. Ik wil nooit meer zonder, we moeten iedere dag fileparkeren.
Elektrische ramen achter maakt de auto weer wat duurder. Ik zit nooit achterin, dus geen last van en wat er niet op zit, kan niet stuk gaan.
Verder snap ik niet waarom je bijna altijd je eigen auto’s erbij moet betrekken in een post. Dit gaat over een Fiat en niet over je Nissan of de BMW van je buren.
Zelf zou ik ook niet trots zijn als ik niet kan fileparkeren zonder camera.
Knap hè, how can I make this about me. En we hebben toch geleerd te parkeren met spiegels, zo moeilijk is dat niet.
Zet jij maar eens met 100% succes rate een 4.5 meter lange auto in een 5 en een beetje meter lange parkeerplek zonder hulpmiddelen behalve je spiegels. En een beetje strak langs de stoep eh.
En ik vind het overigens hilarisch dat jullie je ergeren aan een random gozer die een comment schrijft op een blogje. Waar hebben jullie nog meer last van in jullie dagelijks leven? Eten in de supermarkt dat niet goed gespiegeld is? Vogelpoep op straat?
Nou hondenpoep is inderdaad bijzonder ergerlijk. En als het lukt pak ‘k het achterste uit het schap ivm spiegelen. Wat bv. ook irritant is: een scheef liggende reep in het schap, die leg ik dan even recht. En dat zonder achteruitrijcamera, erg jammer dat die ontbreekt trouwens in de huidige auto maar dat zat in een pakket van € 1000 en er zit al genoeg aan optie-onzin op.
“Geen parkeercamera vooral, hoe dan. Ik wil nooit meer zonder, we moeten iedere dag fileparkeren.”
Dus als ik het goed begrijp beschik je niet over voertuigbeheersing, maar begeef je je wel in het verkeer? Wat een fijne gedachte weer! Zo zag ik gister nog iemand de grootste moeite heb een Fiat 500 te parkeren in een vak waar 2 stuks in paren.
De camera is een hulpmiddel, kan praktisch zijn, maar je moet je auto kennen. Persoonlijk vind ik de periode zeer irritant en afleidend.
Handbediende ramen achter was voor mij altijd al een aansluiting. Alles handbediende of alles elektrisch.
Gozer, gaat ie?
Ga jij maar een fileparkeren en zet met 100% succes rate je trekhaak op 2cm van degene achter je zodat je zelfs in de krapste plekjes kan parkeren.
Jullie zijn allemaal een beetje de weg kwijt. Ik zeg nergens dat ik niet kan fileparkeren zonder camera. Dat bedenken jullie voor mij, heel bijzonder. Ik zeg enkel dat ik niet meer zonder wil. Begrijpend lezen is en blijft een vak op school eh kinderen.
Ik heb wel 2 wagens staan met manuele raam bediening vooraan. Nog al moeilijk om een 1966 mustang te vinden met elektrische ramen. Het zelfde met mijn VW bus.
Zo’n basisversie voor EUR 7K minder zou wat mij betreft prima volstaan.
In Italië proberen ze Fiat nog te promoten. Die basisversie is een China-achtige prijs, dat gaan ze niet in ons land doen
Gemiste kans!
Ze hadden die telefoonhouder verschuifbaar moeten maken, net als bij de oer-Panda de asbak.
… Maar toen mochten we nog roken



. Telefoon in het verkeer is toch echt verboden
Lijkt mij helemaal prima zo. Automatische airco? zet ik toch alleen op lange ritten aan, korte ritjes vind ik het onzin (ongezond, technisch slecht door condens en meerverbruik zonder nut want tegen de tijd dat de hele auto koel is ben je er al)
Ramen achterin? Zet ik nooit open, ook niet nu ik dat electrisch zou kunnen.
Die plaat, tja, dat had wel wat leukers kunnen zijn: bak met antikras/rammel vilt voor sleutels, snoepjes. Klemmetje(s) voor parkeer pasjes en bonnetjes, bekerhouder die je wel schoon kunt houden, telefoonhouder met draadloze lader, kan allemaal voor weinig in bulk gemaakt worden. Binnenkort bij Ali zeg maar.
Vooral een bak voor losse zooi is altijd erg welkom in het autoleven na de folderfoto’s.
En of veel ruimte tussen stoelen en bodem of juist dicht: daar hoopt zich allerlei vallend materiaal op (frietjes, pennen, sleutels, muntjes, nog meer frietjes en rietjes, kruimels en van die gezonde zaadjes die van je broodje af vallen voordat je ze op kunt eten)
Wel heel belangrijk is de kachel: die moet rap warm zijn om de ramen warm/ontwasemd te krijgen want alle stadsauto’s mogen alleen bestuurd worden door mensen die de knoppen van de ontwaseming/ventilatie zo weten in te stellen dat het systeem dat vooral niet doet.
Of gewoon nog simpeler maken: geen knoppen: altijd ruiten eerst de al dan niet bewerkte buitenlucht.
Steelies zijn uitstekende dingen, ziet er prima uit en een stripje kunststof langs de portierranden is het een perfecte stad-en-omgeving auto.
… en hangmatstoelen ontbreken nog.
Dat zou zeker voor de frieteter in de post voor jou een welkome aanvulling zijn.
Lijkt mij een uitstekende basis voor een Panda. Jammer dat deze niet geleverd wordt in Nederland. Niet iedereen hoeft een infotainment scherm in de auto.
Elektrische ramen voor, airco en je kan je telefoon aansluiten en opladen. Wat zou je nog meer nodig moeten hebben tegenwoordig als basisuitrusting?
Waarom staat dat ding zo hoog op z’n wielen?
SUV-uitstraling.
Waarschijnlijk heeft deze meer beenruimte achterin, maar ik zou toch echt de R5 kiezen boven deze.