![Afbeelding Nieuwe Lexus LS: nu al de mooiste in zijn klasse?](https://static.autoblog.nl/gallery/Lexus/LS_2017/Lexus_LS_2017_001.jpg)
![Afbeelding Nieuwe Lexus LS: nu al de mooiste in zijn klasse?](https://static.autoblog.nl/gallery/Lexus/LS_2017/Lexus_LS_2017_002.jpg)
![Afbeelding Nieuwe Lexus LS: nu al de mooiste in zijn klasse?](https://static.autoblog.nl/gallery/Lexus/LS_2017/Lexus_LS_2017_003.jpg)
![Afbeelding Nieuwe Lexus LS: nu al de mooiste in zijn klasse?](https://static.autoblog.nl/gallery/Lexus/LS_2017/Lexus_LS_2017_004.jpg)
![Afbeelding Nieuwe Lexus LS: nu al de mooiste in zijn klasse?](https://static.autoblog.nl/gallery/Lexus/LS_2017/Lexus_LS_2017_005.jpg)
![Afbeelding Nieuwe Lexus LS: nu al de mooiste in zijn klasse?](https://static.autoblog.nl/gallery/Lexus/LS_2017/Lexus_LS_2017_006.jpg)
![Afbeelding Nieuwe Lexus LS: nu al de mooiste in zijn klasse?](https://static.autoblog.nl/gallery/Lexus/LS_2017/Lexus_LS_2017_007.jpg)
![Afbeelding Nieuwe Lexus LS: nu al de mooiste in zijn klasse?](https://static.autoblog.nl/gallery/Lexus/LS_2017/Lexus_LS_2017_008.jpg)
Lexus schudt het topsegement even flink op door met een zeer fraaie coupéachtige LS te komen.
Terwijl de eerste generaties van de Lexus LS nog overduidelijk Japanse variaties op de S-Klasse (W126 en W140), met het vorige model (rijtest) uit 2006 durfde Lexus haar toplimousine eindelijk een eigen gezicht te geven. Een behoudend eigen gezicht weliswaar en dus is het na 11(!) jaar tijd voor een eigenzinnige nieuwe LS.
Niet langer is de LS een traditionele sedan, maar schurkt de auto met zijn lage, glooiende daklijn aan tegen het segment van de vier-/vijfdeurscoupés. Die gestrektheid geeft de LS niet alleen is sportiefs, maar laat de auto ook erg lang lijken. Dat is ‘ie dan ook, met 5,24 meter is hij vrijwel exact even lang als een S-Klasse in Lang-uitvoering of een BMW 7-Serie met lange wielbasis. Of er ook een LS komt met een kortere wielbasis? Lexus laat er nog niets over los, maar persoonlijk vermoed ik dat ze de auto gewoon standaard in lange versie leveren. Net dat beetje extra dat Lexus haar klanten graag standaard voorschotelt.
Zoals het een Lexus uit de topklasse betaamt heerst er aan boord een serene rust, de nieuwe LS is nog stiller dan zijn voorgangers. Dat de volledig nieuwe 3.5 V6 met 421 pk vermogen in overvloed heeft en dus doorgaans in alle rust zijn werk kan doen, draagt daar zeker aan bij, evenals een automaat met liefst tien verzetten. Wie écht wil, kan overigens ook wat rust inleveren en de auto in 4,5 seconden naar de honderd trappen. Subtiel is anders, maar het kan!
Verder krijgt de LS-koper, naast alle denkbare luxe die je mag verwachten in een auto in dit segment, 28-voudig verstelbare stoelen, met verwarming, ventilatie en massagefuntie. Ook achterin kun je van dergelijke luxe genieten, zeker als je de optie Ottoman-stoel aanvinkt. Keizerlijk genieten op de achterbank van je Japanse limousine!
Schitterend design zo op de foto’s ben benieuwd hoeveel we hem gaan zien, het huidige/uitgaande model zie je immers ook nooit rijden helaas (vind ze zelf mooier dan een S-klasse)
@spykerboy: Net zoveel als een verlengde S – klasse of 7… Zal niet veel zijn dus! Ik heb de exacte specs doorgenomen en die beloven veel hoor! Stoelen zijn al genoemd maar bijvoorbeeld een 24 inch HUD? Da’s een hele voorruit! Nieuwe actieve veiligheidssystemen, hij remt niet alleen voor voetgangers maar wijkt ook uit. Hoge mate autonoom rijden mogelijk, maar dat heeft Lexus al lang natuurlijk (en uitgevonden…). Het meest ben ik benieuwd naar Active Noise Cancellation met antigeluid voor al het motor- en omgevingsgeluid. Kun je je eigen hart horen kloppen. Bizar
@spykerboy:
@spykerboy: amper want met zo’n sneeuwschuiver van een grille maak je hier niet echt de blitz.
Dat was ie altijd al. Nu nog steeds
Mooi zeker maar mooiste Hmm blijf de Jag XJ toch de mooiste vinden
@itiswhatitis: de flank is ook duidelijk geinspireerd op de XJ.
@mashell: zie juist de panamera erin. Zeker als je foto schuin van voren pakt.
@kle500: Ik een tesla. Kortom het zijn allemaal auto’s en hoe je het ook went of keert. Je zal er altijd iets van een andere auto in terugvinden, want er zijn geen miljoenen manieren om een zijruit te ontwerpen.
@itiswhatitis: goede smaak!
@dunhozzie: helaas zie je ze zo weinig
@itiswhatitis: het is idd zonde. Goed, mijn commentaar komt ook omdat ik er zelf 1 wil kopen ooit, maar toch.
@itiswhatitis: Zeker mee eens.
Deze is erg uit proportie.
Zeker als je naar de smalle koplampen vs de belachelijk grote grill kijkt!
Fraai, maar die afrasteri… ehm, grill kan echt niet
@ikbenmnzus: ja inderdaad, prachtige lijnen tot je het front ziet. Brrr
@ikbenmnzus: ja dat vind ik ook écht jammer aan deze sloep. Ik wil hem zo graag mooi vinden, wat overigens ook lukt, tot ik dat gapende gat zie!
Interieur lijkt dik in orde en ook nog origineel
@ikbenmnzus: idd, het lijkt net alsof een kleuter het originele 1:18 kleimodel heeft beet gepakt en met duim en wijsvinger de voorkant heeft samengeknepen.
Zonde dat het digitale klokje niet is overgenomen.
Auto van die statuur moet enigszins ingetogen zijn. Ook deze Lexus heeft weer die absurde opengesperde muil. Vlag op een modderschuit. Nee, Duitse trio blijft de benchmark in deze klasse. Met Merc als beste jongetje van de klas.
@camber24: Benchmark? Geen van de Duitse 3 kan in de schaduw staan van een Jaguar XJ.
@Ilquadrifoglio: hahaha gast serieus? Leuk dat jag het blijft proberen, was ook wel enthausiast, tot ik laatst in de nieuwe xf reed, man wat viel dat tegen.
@boenderaar: Heel serieus en dan neem ik een flutmerk als Audi niet eens mee in deze discussie. Jaguar blijft het proberen? Jaguar heeft dit segment zowat uitgevonden bedoel je.
@Ilquadrifoglio: als ik het goed heb komen zowel de xj als de 7serie uit ’68. Wat ik met blijven proberen bedoel is dat ze in de laatste decenia hebben geprobeerd de duitsers bij te houden, wat naar mijn mening ook met de laatste series zeker niet is gelukt. Vind het nog steeds aanvoelen als een iets beter gestylede ford met achterwiel aandrijving. Zeker in de afwerking zit toch wel een enorm verschil.
@boenderaar: Jaguar heeft een lang track record met bijvoorbeeld de XK. Je hebt alleen gelijk als het slechts gaat om sales numbers. Echter het comfort en de afwerking van een Jaguar is veel beter dan dat van een BMW 7. Alleen Mercedes kan het wellicht evenaren, maar dan heb je nog het design aspect…
@Ilquadrifoglio: niet mee eens, sorry. De S, 7, en A8 zijn toch een stukje geavanceerder dan de Jag. Begrijp me niet verkeerd, ik WIL heel erg graag dat de Jag de beste is. Prachtig merk!
@camber24: Waren… Nu deze Lexus uit is
@svenska_aeroplan_ab: niemand, buiten Lexus zelf, heeft er ook maar een meter mee gereden.. Bijzonder knappe waarneming.
Buiten dat; om de gevestigde orde te verslaan moet je niet alleen even goed zijn, maar moet je vooral veel beter zijn… Gezien de automobiele ontwikkelingen van de afgelopen jaren lijkt me dat een bijzonder zware dobber!
@camber24: Klopt, maar als je je erin verdiept en de lijst met innovaties ziet… Moet Audi z’n slogan toch maar aanpassen
@camber24: De Audi A8 neem ik niet eens mee in deze discussie. Audi is relatief een nieuwkomer in dit segment en kan nooit de grandeur van deze merken bereiken. Nu vraag ik me af wat je onder ‘geavanceerder’ verstaat? Apple Car Play? :D
Wow, dit ziet er gelikt uit. Modern, luxe, anders dan de concurrentie. Een beetje vreemd, maar stiekem toch best lekker!
Hmmm… Ik ben nooit echt een Lexus fan geweest maar vroeger bouwden ze naar mijn mening mooiere auto’s. Tegenwoordig is er in het design veel veranderd en is de elegantie er naar mijn mening wel af. De huidige modellen zijn erg hoekig en dan met name de gigantische grill en de koplampen. Wel heeft hij een mooi interieur.
In een klasse als dit zou ik een eleganter en vloeiender design willen dat wat meer rust uitstraalt. Dan kom ikzelf automatisch uit bij de Mercedes S-klasse. De W222 vind ik namelijk schitterend met een fantastisch interieur, zowel voorin als achterin.
@viezefreddyw: ben ik helemaal met je eens. Het front past (ook) hier niet, interieur is wel heel fraai.
@viezefreddyw: de 1e en 2e generatie IS zijn pareltjes, net als de GS en LS uit om en nabij 2010.
Sinds ze aandelen in Heras hebben gekocht valt het me echt tegen.
Design waar je in NL gewoon niet mee aan kunt komen bij cliënten, bruiloft of begrafenis.
Ziet er keurig uit, maar wat doet dit met de hoofdruimte voor ons lange Europeanen? Dat de auto zo lang is vind ik ook een groot nadeel. Geen parkeerplaats waar je nog past. Het ziet er echt heel erg gelikt uit, maar dit zijn wel twee grote nadelen.
Sowieso niet de mooiste in zijn klasse ! Zolang BMW en Mercedes nog autos bouwen zal het de speelogen echt niet lukken een mooiere auto te bouwen als wij Europeanen.
@bmw330ie46lci: Ja, hier in de beschaafde wereld kunnen we enkel mooie auto’s maken en beheersen we onze talen.
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: zo, jij mag even op autoblogvakantie!-
@bmw330ie46lci: ben nu wel nieuwsgierig wat daar stond.
@fabiotol: dan heb je pech, want dergelijke uitspraken willen we hier op Autoblog niet zien en gaan we dus zéker niet herhalen. Weet alleen dat we niet zo’n fan zijn van racistische uitspraken dan wel op de man spelen, laat staan een combinatie van beide.
@Dizono: oh pardon, dacht dat er iets heel simpels zou staan.
Kinda awkward.
uh, nee. Misschien gedurfd, maar mooi? Nee. De buitenkant lijkt wel door 3 verschillende designers te zijn gemaakt. Eentje deed de voorkant, een andere het midden stuk en de laatste deed de achter kant.
Het interieur vind ik al stuk beter gelukt.
Het antwoord op de vraag in de titel is wat mij betreft ‘nee’. Check die grill! Daar kan zelfs de Q8 nog een puntje aan zuigen!
@amphiby: Helemaal mee eens. Iets wat anders is, is niet per definitie mooi.
Vind de achterkant net een Avensis sedan. Hele drukke voorkant, conservatieve achterkant. Alsof het ineens allemaal te spannend werd en men de tekenploeg heeft teruggefloten. Niet mijn ding. Interieur vind ik wel mooi. Al snap ik die stengels bovenaan de tellerbak niet helemaal.
@e34m5touring: Die stengels zijn zeer apart inderdaad. Zat me er ook al over te verbazen. Is een beetje als een vrouw met een prachtig gezicht en bloemkooloren.
@berlinetta: Met die “stengels” stel je enerzijds de rijmodus in (Normal – Sport – Comfort) en anderzijs de tractiecontrole. Zelfde principe als in de LC 500 ;-)
@190efan: Nou oke, maar waarom worden ze dan daar geplaatst? Dat zijn knoppen die je niet heel vaak nodig hebt, lijkt me. Plaats ze dan ergens uit het zicht.
@berlinetta: Oké ja, ik snap jouw punt. Al zou het me niet verbazen als onze Japanse vrienden dit doen onder de noemer “veiligheid”. Op deze manier moet je je ogen niet zo ver van de weg afwenden.
Leuke wagen. Blij dat de achterlichten weer min of meer normaal ogen. Altijd jammer dat die enorme grille door een nummerplaat wordt onderbroken!
Nice try Lexus but no..
Heel erg sjiek!
Geen idee wat dat ding weegt, maar in 4,5s naar de 100 met “maar” 421pk is serieus vlug!
Vind de achterkant en de zijkant wel een mooie verschijning, maar de voorkant is voor mij veel te druk.
@jack_abarth: Het is denk ik met een hybride aandrijflijn die vanaf 0 al lekker werkt?
Want het is een 3.5v6 volgens mij zonder turbo.
@fanboy: Nee, dit is geen hybride. Dit is een nieuwe V6 twin turbo. Zit hem in het koppel! Die is 600nm en zo uit m’n hoofd is dat erg veel. De hybride komt natuurlijk wel, naar verwachting de Multi Stage Hybrid uit de LC500h
Voor het eerst dat ik blij ben dat een kentekenplaat op de grill gemonteerd wordt
Zal in Azië ongetwijfeld een verkoop topper worden en dan vooral in China, in Europa denk ik niet. Voorkant had ingetogener gemoeten voor onze smaak. De markt voor limousine XL in Europa is toch al vrij beperkt en de meerderheid zal dan toch een s-klasse kopen denk ik
Ik weet persoonlijk niet of een 10-bak wel zo’n goed idee is voor rust. Dat ding zal veel schakelen, het is afwachten of je dat gaat voelen.
@dare2think: Denk je nou echt dat je in een bak als een LS je ook maar iets gaat merken van de automaat?
Wat een Heer-Heer-Heerlijke Smmoth gelijnde mastodont … en een interieur om je vingers bij af te likken!. Zeker mooiste in z’n klasse ?
Neen. Ik zou er mij S-Klasse niet voor inruilen.
@vonklausenburg: De reactie waarvan je wist dat die komen zou ;)
@fanboy: De W van Weiter So! :)))
Lekker hoor! Azië is goed bezig de laatste dagen. Eerst de Stinger GT van Kia, nu dit! Heerlijk!
Ik weet het niet zo met die designs van Lexus. Ik waardeer hun lef en originaliteit, maar op een luxesloep als de LS had ik zelf voor een wat rustiger design gekozen. Het past beter bij een sportieve coupe zoals de RC.
Het interieur is – zoals hierboven al vermeld – erg fraai, maar ik moet wel zeggen dat ik het vind lijken op dat van Mercedes. Vooral die lijnen in het dashboard hebben ze volgens mij rechtstreeks van Mercedes afgekeken.
Leuk, doordat het dashboard tot in de deuren doorloopt lijkt het interieur enorm breed. Maar dat kan ook aan de foto liggen.
Een foto van de voorzijde plaatsen is de vraag (negatief) beantwoorden…
Ik ben juist een groot fan van de eerste generatie. Maar ontopic, ik vond hem best geslaagd…. tot dat ik de voorkant zag. Maar goed een enorm lelijk familiegezicht is nou eenmaal de huidige stijl van Lexus.
Wel ben ik benieuwd hoe het dashboard in het echt oogt. En waarvoor die stengels boven de tellerbak zijn zoals iemand anders ook al opgemerkt had.
Kan Harvey Specter uit de serie “Suits” mooi in de nieuwe versie rondgereden worden.
https://www.quora.com/What-car-does-Harvey-Specter-use
Heef mij maar een s klasse, dit ding maakt mij echt niet warm…
Prachtige auto. Vele malen beter dan de huidige generatie die in F-sport echt walgelijk is.
Maar dan…
Dan zie je foto 9 en dan dnap je meteen wat er mis is met deze auto. Die voorkant kan echt niet hoor
Erg mooi maar niet in deze übersaaie kleur..
Als er een optie komt een ‘klassieke’ grille te monteren dan voorzie ik een grote toekomst voor dat bedrijf
Ik vind vooral de koplampen niks. Die LED-dagrijverlichting vond ik ook op de IS en NX niet mooi. Wat mij betreft zouden die auto’s er een stuk op vooruit gaan als ze het net als bij de RX gewoon in de hoofdunit verwerken.
Verder vind ik het wel een toffe auto. Niet zo tijdloos of bescheiden als een van de Duitse drie, maar zeker geen verkeerde wagen.
Zonder het Heras hek vooraan een heel mooie verschijning!
Van dat dashboard wel wat weghebben van dat van de S-Klasse ook die houtprint is krek eender (designo hout bij S-Klasse) verder vind ik die voorkant geen gezicht?
De BMW 7 is de mooiste.
Het is niks en het gaat ook nooit wat worden met Lexus.
Single frame grille vond ik al vreselijk toen de trend nog op gang moest komen in 2004. Hopelijk bereikt Toyota met dit hok het definitieve dieptepunt.
Mijn autistische brein krijgt ook de kriebels van het asymmetrische vormgeving van de middenconsole.
Verder wel bewonderingswaardering dat een bedrijf zoveel moeite heeft gestopt in de ontwikkeling van deze auto, aan doorzettingsvermogen ontbreekt het niet.
Mooi, ook omdat het eens wat anders is dan de Duitse 3
Front+flank ogen op de foto’s nogal uit verhouding, beetje een gekke lijn
Walvissen gebruiken dat om plankton uit het water te filteren….
Wordt met de tijd mooier, geslaagd design.