Het einde is nabij voor de ‘petrolhead-hemel’: de onbeperkte Autobahn.
Maximumsnelheden schommelen een beetje. In Nederland is het 130 km/u, maar op meerdere plekken is 100 de richtlijn. Frankrijk heeft eenzelfde situatie met hun 130/110-afwisseling en de meeste landen in Europa hebben zo’n zelfde limiet. Behalve Duitsland. Waar op drukke trajecten een limiet van 120 of soms 130 km/u geldt, is het één van de weinige landen (naast Noord-Korea, Nepal en Afghanistan…) waar op sommige plekken geen maximumsnelheid is. Dan mag je zelf bepalen waar je de lat legt. Klinkt onveilig en is dat soms ook, maar mondt meestal uit in mensen die hun auto volledig op hun staart kunnen trappen. Er is geen sprake van een enorm hoog dodental in verband met de limiet, nee, het is vooral de blauwe lucht waar op gelet moet worden.
In een wereld waar het milieu een grotere rol speelt dan autogerelateerd plezier, is dat natuurlijk not done. In 2015 was er al een meerderheid van Duitsers die het wel mooi geweest vonden met de ongelimiteerde Autobahn, er is nu ook een regeringscommissie, de Nationalen Plattform Zukunft der Mobilität, die een lijn trekt. Om milieudoelen te halen moet er ook in Duitsland meer belasting geheven worden op benzine en diesel, evenals een landelijke snelheidslimiet van 130 km/u instellen. Daarmee is nog niet definitief de kogel door de kerk, maar zit het er niet ver vanaf. Want zoals eerder gezegd: de voordelen (milieu en besparing) zijn meer aanwezig dan de nadelen (petrolheadplezier).
In maart vindt de officiële discussie plaats, waar de ideeën op tafel gelegd worden. Vanaf dan is het tijd voor actie. Dus pak je snelste auto of motor (of ren naar Hertz) en geniet er nog even van. De dagen zijn geteld…
appeltaartislekker zegt
NEIN! NEIN! NEIN! NEIN! NEIN! NEIN! NEIN!
vetnek zegt
@appeltaartislekker: allemaal ri de Afsluitdijk.
alfalfa zegt
@vetnek: hahaha! :)
tortuga zegt
@appeltaartislekker: deed me aan dit denken! https://youtu.be/fM42YTY62rA 10 uur plezier!
sinaasboom zegt
Das potverdikkie slecht nieuws op de vrijdag avond.
janmetdelangeachternaam zegt
Ik vraag me ten zeerste af of dit erdoorheen komt. Dit zit zo diep in die (auto)cultuur daar, dit is een deel van hun nationale trots. Alsof je hier in Nederland sinterklaas, oud en nieuw, zeiken en zuinig doen ineens zou verbieden.
phaeton zegt
@janmetdelangeachternaam: Dat had je tien jaar geleden ook over Zwarte Piet gezegd. En kijk nou…
henrie zegt
@phaeton: Nu is er nog weinig veranderd. Zwarte Piet bestaat nog steeds, in ieder geval op de meeste plekken…
bischero zegt
@henrie: hier in Brabant zéker ?
Olleh zegt
@phaeton: zullen we nog even 9 maanden wachten, alsjeblieft? Ben blij dat ik er net vanaf ben!
phaeton zegt
@olleh: Om het goed te maken zal ik het er maar helemaal niet meer over beginnen.
tortuga zegt
@phaeton: lang leven ZWARTE Piet!
clk63bs zegt
@tortuga: zwartjoekel
woudloper zegt
@tortuga: mijn vriendin zegt day ook altijd
pa045 zegt
@janmetdelangeachternaam: je leeft onder een steen. Sinterklaas en oud op nieuw zijn al bijna weg. En wat doen wij?
raoufff zegt
@janmetdelangeachternaam: vergis je niet, die groene hippies hebben een behoorlijke vinger in de pap in het parlement dus over een paar jaar geldt er in heel de EU een snelheidslimiet van 50 km/u op alle wegen.
fmgarcia zegt
Scheisssssse!
coffeecup zegt
Mijn voornaamste herinnering aan de limietloze autobahn is dat bij 240km/u m’n drijfstanglagers het welletjes vonden.
lavoro zegt
@coffeecup: Bij mij gingen ze bij 180 daar
herbert zegt
@coffeecup: De mijne een klapband rechtsachter met een gangetje van 200.
Was met mijn geweldige rode Alfa 75 2.0 twinspark, angstig momentje ;)
Gelukkig de wagen veilig in de vluchtstrook kunnen zetten.
Ander hachelijk avontuur was met mijn broer zijn corrado Vr6, dik 250 op de klok 2 vrachtwagens inhalen, besluit de ene vrachtwagen zo ineens de andere te gaan inhalen , had ons nooit gezien, en dat op een 2 baans weg was ook wel een avontuur, volop in de remmen, overal kwam de rook vandaan onder de auto haha.
Ging maar net goed, dol drieste avonturen op de A1 richting Seedorf waar we militair waren in de jaren 90.
lekkerlinksrijden zegt
@herbert: Naar Oostenrijk om te gaan skiën met een maat in mijn Clio tussen de dikke duitse bakken op de linkerbaan, ging heerlijk, tot ik vol in de ankers moest, wist niet dat een auto zo kon bewegen, schudden en trekken. Maar wel heelhuids heen en weer
herbert zegt
@lekkerlinksrijden: haha heerlijk avontuur ook, brrrr als ik er zo aan terug denk heb ik het nog dun in de broek.
shalomleon zegt
@herbert: met een klapband is die gelijk total loss toch?
herbert zegt
@shalomleon: haha economisch bedoel je ?? , nou in de jaren 90 viel dat nog wel mee, was toen nog een vrij jonge auto,
desjonnies zegt
@herbert:
Moeilijk toch hè dat anticiperen.
Al die Nederlanders die zich een driving god voelen als ze de grens over zijn, de stoere verhalen, het sterrreft hier van de mensen bij wie Verstappen een brol rijder is!.
Gele platen zijn de meest gevaarlijke idioten die je op de autobahn kunt tegenkomen, als lemmingen storten ze zich in het ongewisse totaal ongedisciplineerd.
breakingpoint zegt
@desjonnies: ik kan me voorstellen dat je al vaak getuige bent geweest van ondoordachte stoerdoenerij. Zelf doe ik het enkel als er geen kat op de baan is. Als ik in de verte een auto zie ga ik al van het gas.
faithnomore zegt
@desjonnies: ik vind gele platen in Duitsland niet anders dan in de rest van Europa. Zeker niet de snelste op de weg, wel veel links plakken en zonder kijken van vak veranderen.
herbert zegt
@desjonnies: hey jochie ik zat zelf niet achter stuur, dat was mijn broer die waant zich trouwens nog steeds een F1 coureur ;)
herbert zegt
@desjonnies: Maar goed ik begrijp dat je je zelf nogal goed kent en totaal niet kunt rijden.
donbenz zegt
@herbert: paar maanden geleden ging ik weer ff Duitsland in met me 335d e91. Reed achter een Porsche 911 gts.
Tikte ik de 300 aan.
dieselrat zegt
@donbenz: heerlijk! Stage 2?
herbert zegt
@donbenz: Zo dan dat is serieus hard, geweldige wagen zo’n 335D.
basecamp zegt
@herbert: dik 250 in een corrado vr6. Wat is dik 250?
herbert zegt
@basecamp: Liep de teller uit die vr6, met een echte top van 235 is dik 250 op de teller vrij realistisch.
tortuga zegt
@coffeecup: zo’n comments doet me 2 keer nadenken om nog eens een oude auto van 20 en meer op zen staart te trappen! Thanx
dray zegt
@tortuga: Het wordt pas eng wanneer een staart niet zen is. Dan gaat ie kwispelen en kunnen er rare dingen gebeuren.
vondick zegt
@dray: En dan roep je ie
stuko zegt
@coffeecup: haa de mijne ook. Al was dat bij 200kmh. “Tik tik tik tik tik TIK tik TIK TIK TRRTTTTTTT en uit…”
1.9 tdi’tje dood ?
karaya zegt
Nog even en ze rijden daar allemaal kameel.
drdre1 zegt
@karaya: een kameel gaat geen 130, dat zou onverantwoord zijn.
gandini zegt
@drdre1: Voor de bestuurder of voor de kameel?
jackyspriet zegt
Ben ik nu net naar Duitsland verhuisd. Verdamt!
dray zegt
@jackyspriet: Op de taalcursus nog niet tot de v gekomen? Verdammt!
vondick zegt
@dray: boeiend
retetikker zegt
Alsof er nu flink doorgereden kan worden tussen alle vrachtwagens.
mashell zegt
@retetikker: en als dat wel kan doemt er al weer een Baustelle op.
woudloper zegt
@retetikker: op sommige stukken toch echt wel hoor. De banen oostwaarts richting Polen heb ik vaak de helft van de baan vrij gehad.
hotze zegt
Als het milieu-aspect de hoofdrol speelt: laat elektrisch en waterstof dan ongelimiteerd. Wordt een leuke wedloop.
suzikubelona zegt
@hotze: Wie het snelste zijn accu leeg heeft?
hotze zegt
@suzikubelona: als die ook de hoogste Vmax heeft is dat prima.
geenidee1975 zegt
Neeeeeee! Voordat het zover is, wil ik graag een “Autoblog takes over die Autobahn”-event.
phaeton zegt
@geenidee1975: Ja, leuk. Rijdt 90% van ons 200 alleen maar rechts en dus veel 90, omdat 10% van ons links er langs jakkert met 250( ).
geenidee1975 zegt
@phaeton: 250+ ;)
phaeton zegt
@geenidee1975: Dat typte ik ook haha, maar blijkbaar niet.
henk_he zegt
@geenidee1975: tegen de mannen van Geenstijl dus?
kniesoor zegt
DONNERWETTER ! ?
kunstomdathetmoet zegt
@720s (en @rubenpriest)
In je laatste alinea link je naar een artikel dat ontegenzeggelijk als een advertorial geschreven is. Terwijl het niet als zodanig werd aangekondigd. Je doet dat door de naam van het in het bronartikel zo opzichtig gepromote verhuurbedrijf te noemen. Je had ook kunnen schrijven: ‘ren naar een autoverhuurder’.
Waarom?
Vraag aan Ruben: waarom droeg je Porsche-verhuurartikel geen advertorial-label?
sjonniedeluxe zegt
@kunstomdathetmoet: gaap
2wheeler zegt
@kunstomdathetmoet: zeurenomdathetmoet
gandini zegt
@kunstomdathetmoet: Ik vond hem wel subtiel eerlijk gezegd.
kenner zegt
@kunstomdathetmoet: is iemand jou iets verplicht ?
Loek zegt
@kunstomdathetmoet: eh, het is geen advertorial… omdat er overwegend positief wordt geschreven over Hertz betekent niet dat zij ons gevraagd hebben, zij verlenen ons een persbericht waarin deze info staat. Dat was gewoon het nieuws van die dag. Als wij een bericht plaatsen waarin staat: 5 redenen waarom jij bij Hertz een Porsche moet huren, dan was de kanttekening advertorial op zijn plaats geweest. Maar dit is gewoon nieuws, waar toevallig Hertz en Porsche in voorkomen.
kunstomdathetmoet zegt
@720s:
en vooral @rubenpriest
Als het geen advertorial is, moet @rubenpriest het artikel niet als een advertorial schrijven. Het is een ronkend bericht, waarin de naam van de verhuurder wel erg vaak wordt genoemd. Bij Hertz lachen ze zich in hun vuistje. Free publicity!
kunstomdathetmoet zegt
@720s:
(en weer vooral @rubenpriest)
Uiteraard begrijp ik dat het heel vervelend is om van het maken van sluikreclame beschuldigd te worden, als je dat niet je intentie was.
herbert zegt
@kunstomdathetmoet: hou je smoelwerk omdat het moet!
ghost zegt
Denk niet dat dit er doorheen komt..
bassx zegt
@ghost: Het is er hier ook doorgekomen vanwege een oliecrisis.
ghost zegt
@bassx: ze verzinnen altijd wel een kutexcuus.
Ik vermoed dat hardrijden uiteindelijk leidt tot enge ziektes wat dermatologisch bewezen is maar niemand die echt weet door wie.
vaakbenjetebang zegt
Dit zat er al wel een tijdje aan te komen natuurlijk. Het zal ook vast nog wel even duren voor het daadwerkelijk zo ver is maar rationeel gezien is een limietloze Autobahn niet houdbaar.
Toen na de oliecrisis de tijdelijke snelheidslimiet weer werd opgeheven was dat ook niet zonder slag of stoot, daar gingen nog best wat jaartjes van onderzoek en analyse overheen. Destijds waren de snelheidsverschillen (potentieel) ook niet zo groot, want er was vrijwel niks op de markt wat in enige mate van comfort dan wel betrouwbaarheid met een snelheid van orde grootte 180+ kon kruisen, terwijl vrijwel iedere gezinsauto van tegenwoordig dat zonder centje pijn kan doen terwijl het vrachtverkeer nog altijd 80 tot 90 km/h rijdt. De snelheidsverschillen worden nu te vaak te groot, zeker omdat veel mensen de omstandigheden en snelheidsverschillen vaak toch niet zo goed in kunnen schatten als ze zelf denken.
Daar komt nog bij dat het destijds domweg veel minder druk was dan nu. Als je dan eenmaal op tempo was, kon je dat nog een redelijk tijdje vasthouden. Tegenwoordig ben je in de regel niet constant met 170-ish aan het kruisen, maar doe je de godganse tijd een soort stop-and-go tussen pakweg 100 en 200-en-een-beetje km/h, afhankelijk van ander verkeer, stiltegebieden en Baustellen. Daar word je eigenlijk ook niet heel vrolijk van.
Zeker nu ‘Umwelt’ steeds meer een thema wordt zul je toch al wel zien dat er steeds meer stukjes Autobahn een lokale limiet krijgen, en van lieverlee wordt dat dan overal.
fj272 zegt
@vaakbenjetebang:
Jij weet precies waar je over spreekt.. dit is me in de loop der jaren ook opgevallen.. Ben ook met grote regelmaat aan het pendelen tussen Bayern en Nederland.. 20 jaar geleden kon je nog lekker op het gemakje blazen op de linker rijstrook.. maar momenteel is het door de grote snelheidverschillen en drukte geen aardigheid meer..
Ik reis daar nu nog liever met de trein?
phevtreb zegt
@vaakbenjetebang: de oplossing ligt dus eigenlijk in een hogere snelheid voor vrachtwagens als ik je zo hoor?
borrelnoot zegt
Eerst zien en dan geloven. Al jarenlang een terugkerende discussie. Onderschat de Duitse autolobby niet, die zullen met man en macht een stokje hiervoor proberen te steken.
xjs678qr zegt
@borrelnoot: die macht is sinds dieselgate wel serieus afgebrokkeld…
mashell zegt
@borrelnoot: misschien is dit wel juist door de lobby van de auto industrie. De pk race is heeft absurdistische vormen aangenomen, daar zit geen toekomst meer in en kan alleen maar in ellende eindigen. De industrie wordt bij de electrificatie juist enorm geholpen met een snelheidslimiet. Minder snel is meer actieradius, dat was altijd al zo maar dat effect is bij de efficiëntere electro motoren sterker merkbaar. De Duitse auto industrie kan met een snelheidslimiet gewoon gemakkelijker electrische auto’s verkopen.
Volvo_440_turbo zegt
Innsbruck => Aarschot, 900km in minder dan 7 uur in mijn Skoda Diesel, zal wellicht nooit meer gebeuren :(
Ik geloof toen zelfs twee keer gestopt om te pissen, tanken niet moeten doen dacht ik. Toen de familie de foto zag van mijn kilometerteller op mijn facebookacount waren ze wel niet blij, ze hadden vlees gekocht voor mij voor op de bbq die namiddag, zou zonde geweest zijn van het vlees…
sjonniedeluxe zegt
@Volvo_440_turbo: netjes constant 130 rijden, dan red je het net ;-)
Volvo_440_turbo zegt
@sjonniedeluxe: Lol! Klopt,maar vergeet niet dat ik een deel door Oostenrijk moest met niet altijd overal autosnelweg toen (was in 2012) , dat er in Duitsland toch wat verkeer was en ik moest nog de putten ontwijken in ons Belgenlandje…
seba zegt
@Volvo_440_turbo: oost van Polen naar Noord Nederland, 1300km. Foto van mijn vader gekregen dat ze zijn vertrokken, niet een 10uur later stonden ze hier voor de deur. Dit was denk ik jaar of 5 geleden. Tot vandaag is dit mij niet gelukt. Laatst onder de 11 uur gekomen maar verder lukt het mij niet, het is gewoon te druk op de weg.
Volvo_440_turbo zegt
@seba: Da’s goed gereden, met of zonder de nieuwe autosnelweg ginder, zelf dit ook eens gepresteerd in mijn 480 turbo die eigenlijk, ondanks boostcontroller, niet sneller is dan mijn Skoda. Nu zou ik het niet meer kunnen, ben fysiek niet zo sterk meer om lange afstanden met weinig stops te rijden. Meestal stoppen we om het anderhalf uur/twee uur even om de benen te strekken…
vondick zegt
@Volvo_440_turbo: Ik vind Aarschot geen mooie naam.
fj272 zegt
Ik verwacht geen 120 of 130km/u.. maar denk zelf dat ze iets gaan invoeren van ca. 150-160km/u..
sjonniedeluxe zegt
@fj272: op automotorsport wordt ook gesproken over 130. Maar 150 of 160 lijkt me beter. Dan kun je prima doorrijden.
xjs678qr zegt
@sjonniedeluxe: vind ik ook. Vorige week maar enkele keren 200 aangetikt. 160 met Adaptive Cc is wel fijn cruisen vind ik.
120-130 is wat traag (in België rijd ik toch nog vaak 140-150)
ericc zegt
Die boomknuffelaars beginnen serieus mijn botten uit te hangen. Nemen ze ook dit nog af? Stistaand verkeer is slechter voor de natuur dan snel rijden.
sjonniedeluxe zegt
@ericc: gaan ze max verlagen naar 0 km/u?? :o
theblazerunner zegt
@ericc: als ze nou eens wat minder op de auto industrie en wat meer op de vee- en voedselindustrie of vliegtuigen focussen
mvdoesel zegt
Kijk naar de reacties. Iedereen heeft wel een hachelijk avontuur gehad. Die snelheid sverschillen maken het zo link. En 15 jaar geleden was je met 220 een hele kerel nu gaat dat nog een paar streepjes door. Daarnaast rij je in duitsland al jaren niet meer hard door de wegwerkzaamheden. Dus ach dan maar onthaasten.
Volvo_440_turbo zegt
@mvdoesel: Klopt, overdag schiet je daar nog nauwelijks op, ’s nachts is er geen verlichting dus echt knallen is niet overal veilig en laatst stuurde mijn gps me nog langs kleinere autosnelwegen waarbij 160km/h in het donker al een doodsverachting was… weet je waar je echt nog kunt vlammen? Hier in mijn ‘achtertuin’, de autostrade (E429) richting Frankrijk van Brussel naar Lille, nauwelijks snelheidscontroles, weinig verkeer.
sjonniedeluxe zegt
@Volvo_440_turbo: dan zal ik mn flitser daar binnenkort eens opstellen;-)
Volvo_440_turbo zegt
@sjonniedeluxe: Wel, morgen rond 10u30 passeer ik er met enkele mooie meiden in de auto, als je er staat zal ik vragen dat ze even hun bloesje naar omhoog trekken, kwestie van jou werk aangenamer te maken ;)
woudloper zegt
@mvdoesel: ik ben regelmatig in oost Duitsland en daar is echt veel minder verkeer en minimum helft van de km aan hoog tempo. Vorige keer meer dan 30min non-stop boven de 200 gedaan, in de namiddag. Dan moest ik tanken :)
porscheboy zegt
Maar als er straks (5 jaar +/-) een EV gekocht kan worden die 300km/h loopt dan moet dat kunnen. Milieu is dan geen argument meer want EV zijn goed voor het milieu volgens GroenLinks
jaso013 zegt
Iedereen zal me wel gaan haten maar van mij mag het overal 100 km per uur worden. Ik hoef niet snel snel ergens te zijn of naar toe.
kennone zegt
@jaso013: ik haat je niet maar je mag van mij wel je account verwijderen
lekbak zegt
@jaso013: Ikke ikke ikke en de rest kan stikke. Egoïstisch noemen ze dat. Een van de naarste karaktereigenschappen…
jaso013 zegt
@lekbak: gelukkig ken jij mij niet en is het een vrij land waarin iedereen zijn mening mag geven. On topic: het mag van mij ook best 120 zijn maar in godsnaam dan wel in de gehele EU overal en op alle snelwegen hetzelfde.
unknown32 zegt
@jaso013: ik ben voorstander van speciale rijbewijzen met daarbij horende examens… Sommige mensen kunnen nog niet normaal rijden als ze 50 rijden, anderen rijden perfect zelfs bij 200.
On-topic: snelheidslimieten zijn er omdat veel mensen geen inschattingsvermogen hebben of niet kunnen anticiperen in het verkeer.
Hoe vaak moet je in de ankers omdat een idioot tegen 100 voorbij gaat steken als jij er F35-style aangevlogen komt? Anyway, snelheidslimieten hoeven voor mij nergens, maar voor vele chauffeurs best wel; helaas
cloverleaf zegt
@unknown32: famous last words…
vaakbenjetebang zegt
@unknown32: hilarisch. Als jij ‘F35 style’ komt langsgevlogen en iemand anders ‘zet hem er met 100 km/h voor’ dan ben jìj dus niet geschikt om ‘F35 style’ te rijden en ga je dat rijbewijs voor hoge snelheden dus niet halen. Zoals desjonnies al terecht zei: gele p laten zijn de pest. Dat je over de grens ineens op sommige plekken geen limiet hebt betekent niet dat je overal en altijd kunt v-maxen en dat iedereen dan maar aan de kant moet voor jouw grootsheid. Het betekent dat de overheid hoopt dat je verstandig genoeg bent om zo hard te rijden als de omstandigheden het toelaten. Als op de erste baan rechts van je verkeer met 100 km/h voortsukkelt zijn de omstandigheden dus niet zodanig dat je er met 200+ langs kunt en zou je dat ook niet moeten proberen.
unknown32 zegt
@vaakbenjetebang: persoon die 100km/h rijdt moet ook opletten… En met f35-style bedoel ik geen 300km/h.
Vooral in Nederland zetten mensen hem er gewoon voor om toch maar iemand block te zetten want ohjee ik wil geen seconden wachten en laat jou afremmen en 30sec wachten tot ik er voorbij ben. Ziekelijk irritant.
V-max rij ik overigens nooit want dat is niet veilig, noch comfortabel. Met geen enkele auto…
pa045 zegt
@unknown32: jij bent zeker zo één die perfect 200 rijdt? Dat vind jij natuurlijk. Hoe het werkelijk is, heb je totaal geen bewijs van.
En dat jij degene die een vrachtwagen inhaalt met 100 km/h een idioot noemen omdat er een mafklapper met 200 plus komt aangevlogen, zegt al genoeg.
Succes met het verdedigen van jouw keuzes. Zou je nog vaak in je leven moeten doen.
unknown32 zegt
@pa045: Neen want ik rij te weinig in Duitsland op die snelheden, dus zeker niet perfect. Ik heb wel de nodige trainingen gehad waardoor ik wel beter dan de gemiddelde persoon rij.
Als je iemand tegen hoge snelheid ziet naderen, dan blijf je gewoon op je rijvak. Je weet nooit of die auto zelfs nog kan stoppen, of je geeft zelf tijdig gas bij zodat je inhaalmanoevre geen/minder hinder/gevaar veroorzaakt. Hem ervoor gooien en gokken dat hij nog kan remmen is sowieso ook dom voor jezelf. Papieren invullen als je tussen de vangrail plakt is ook niet handig:-)
Rob zegt
@jaso013:
Inderdaad, wat meer rust op met name de snelwegen zou welkom zijn. Ik vind het altijd maar een cartooneske vertoning om 5 uur op de snelweg. Elke dag opnieuw.
Over cartoonesk gesproken, in al die jaren is er niks veranderd:
https://www.youtube.com/watch?v=HdgVcGjzgR4
maxidyne zegt
Als het gaat gebeuren zal ik het zeker missen. De Autobahn was de plek dat ik voor het eerst 200+ heb gereden, was een hele ervaring. Samen met mijn vader in zijn S2 sedan. Een jaar later 250 km/h samen in zijn nieuwe E39 540i, mooie herinneringen. En een paar jaar later de 270 barrière doorbroken met mijn RS2. Voor de rest tuf ik regelmatig met 90 op de klok door Duitsland. Al genietende van een V8 sound.
kennone zegt
Gele hesjes, kom er maar in!!!
imarc zegt
Met mijn 996 Targa vorig jaar nog 300 gehaald op de 31, op een vroege zondagochtend. Toch best spannend want dat is maar een 2-baans traject. Na de winter eens kijken wat mijn Octavia RS met stage 1 tuning daar gaat halen!
basr32 zegt
Wat een milieu-gezever weer zeg bah… Linkse koekerts die denken dat ze de wereld redden door wat auto’s minder hard laten te rijden. Maakt geen hol uit. Moet eens afgelopen zijn met het obsessief omlaag halen van co2 onder het motto ‘het milieu’…
mashell zegt
@basr32: het mag ook wel eens afgelopen zijn met ouderwetse rechtse “de schuld naar iemand anders schuiven”. De joden, moslims, Marokkanen,Turken, Russen, homo’s, transsexuelen of toch maar de gewoon weer de linksen. Altijd naar een ander wijzen en nooit naar zijn eigen gedrag durven kijken. Daar zit geen toekomst in.
basr32 zegt
@mashell: Wat zit jij hier nou te verkondigen joh? Het gaat hier om een snelweg, niet over ras, religie of geaardheid, of wil je over dat laatste iets kwijt?
mashell zegt
@basr32: ik was misschien iets te subtiel voor een rechtse. Dus samengevat: Het ontkennen van milieu problemen door rechtsen is oliedom, precies net zo dom als moeilijk doen over iemands ras, religie of geaardheid.
ecknine zegt
-EDIT: probeer het eens iets vriendelijker. Anders helpt seks vaak om iets relaxter te worden. Desnoods met jezelf. Dank.-
thomasthomas zegt
Denk dat het ook wel gaat gebeuren omdat straks alles elektrische gaat en er veel bespaart kan worden door snelheidslimieten.
duittenb zegt
Herinnering : (2005) met 240 km/h over de autobahn met mijn A4 toen een sjekkie-draaiende gemeente persoon besloot om met zijn busje de 4 km/h langzamer rijdende vrachtwagen in te halen.
NOODSTOP!
Daarna moest ik naar de Audi dealer: alles aan mijn remmen was kapot. Schijven, klauwen. Etc.
Toen ik vertelde wat er gebeurt was zij de dealer “maar u moet ik niet zo snel rijden!”
… Mijn laatste Audi ?
emping zegt
@duittenb: *zei de dealer
duittenb zegt
@emping: Huh? je hebt gelijk! :-) Was met teveel dingen bezig tijdens het typen
alfapeter zegt
Heb ik eindelijk een auto met een meer dan gemiddelde hoeveelheid pk’s, nou dit weer.
maxidyne zegt
@alfapeter: ga je toch naar een circuit? Lekker scheuren!
evdw zegt
Maak dan aub in Nederland één strookje van een km of 10-15 ergens op een rustige plek waar mensen die dat graag willen, even hun auto kunnen uitlaten of testen!
gandini zegt
@evdw: Zandvoort? Assen kan ook. Is erg vermakelijk kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
vaakbenjetebang zegt
@gandini: Grappig genoeg zie ik op het circuit maar relatief weinig van die binken die denken dat de Duitse overheid de limietloze Autobahn moet behouden om hun stuurmanskunsten denken te moeten botvieren. Uiteraard ook ‘mautlos’, want daar hebben ze recht op!
jtkdm zegt
Het lijkt me op zich wel veilig om het snelheidsverschil waarmee je ander verkeer mag inhalen, te beperken tot vijftig of zo. Het milieu is sowieso maar een gelegenheidsargument natuurlijk.
alfapeter zegt
@jtkdm: In dat geval eis ik een verhoging van de minimumsnelheid.
lekbak zegt
@jtkdm: Een maximale snelheid die je verplicht moet rijden als het verkeer dat toelaat. Na een verplichte telefoonsignaal verstoorder het veiligste wat je kan doen wat regels betreft. En wat milieu betreft ook.
unknown32 zegt
@lekbak: Sommige mensen kunnen nog niet eens 90 rijden, laat staan dat je die gaat verplichten om 120 te rijden… Er zijn al te veel ongevallen op de autostrades (vraag me altijd af hoe je zoiets doet op zon grote weg maar dit ter zijde).
lekbak zegt
@unknown32: Ongevallen ontstaan door snelheidsverschil. Allemaal 120 of 130 is veel, veel veiliger. Het gevaarlijkste is met 100 de auto naar links gooien terwijl iemand met 130 aankomt. En dat doen vooral die kutten die nog niet eens veilig 90 kunnen rijden.
mashell zegt
@jtkdm: nu geldt in Duitsland 100 km/h snelheidsverschil bij het inhalen op de Autobahn als toelaatbaar, daarboven wordt het “rasen”. Netto is daarmee de hoogst toelaatbare snelheid de 80 van de vrachtwagens plus 100 = 180 jm/h. Ga je naar 50 verschil dan kom je precies op de 130. Geen toeval dat veel landen dat zo aanhouden.
jtkdm zegt
@mashell: behalve dan dat je hier en elders zelfs op een lege weg niet harder mag, hoe groot de verleiding ook is.
vaakbenjetebang zegt
@mashell: Sterker nog: zelfs op testbanen zijn er ltijd zulke regels. Daar ga je ook niet 300 op de ene en 80 op de naastliggende baan. Dat zou sommigen te denken moeten geven, want juist daar heeft iedere bestuurder aantoonbaar verhoogde rijvaardigheid.
1audi1 zegt
Wat ik nu ga zeggen klinkt heel asociaal en is het ook. Maar hierboven genoemde snelheden rijd ik minder angstig in Nederland. Waar de wegen wel goed verlicht en van goede kwaliteit zijn. A58breda-Tilburg snachts bijvoorbeeld. Boef heeft al bewezen dat je daar 300km/h kan rijden. Alhoewel dat nou niet het meeste verstandige voorbeeld is.
gandini zegt
@1audi1: Ik moet je nog gelijk geven ook. Op bepaalde stukken in Nederland hoef je je alleen druk te maken om je rijbewijs. Op sommige stukken in Duitsland moet je ook echt je innerlijke coureur aanspreken om die snelheden te overleven.
shadowbroker zegt
Jammer. De autobahm is is iets speciaals. De snelweg met de ongeschreven regels…… Zou het echt missen.
desjonnies zegt
Ik heb die autobahnen nooit wat gevonden ouderwets vaak smal en slecht bij regen, hoewel ik er honderdduizenden kilometers heb liggen, ben ik altijd meer fan geweest van de Franse péages, neen, niet de A1 van Parijs naar Lille, maar veel autoroutes zijn moderner en doodstil als je de grote agglomeraties voorbij bent.
Zekers de tijd dat Frankrijk geen snelheidsovertredingen naar het buitenland opstuurde.
1audi1 zegt
@desjonnies: Juist! De Franse wegen zijn zoveel beter. Ik rijd ook altijd via Frankrijk naar Italië. Een land waar ze overigens ook fijne snelwegen hebben vind ik
joost1234 zegt
Mogen tesla’s straks wel onbegrensd snel rijden ¿
lexis zegt
Wat heb je nu eigenlijk aan snel rechtuit rijden? Misschien ideaal voor die grote Duitse oliestokers, lekker bochtjes pakken das autorijden.
maotje zegt
@lexis: tijdwinst?
maotje zegt
Het artikel geeft aan dat t enkel voor het milieu bedoelt is. Maar het effect op de verkeersveiligheid is natuurlijk van een grotere orde. Millieu is enkel meegenomen
kennone zegt
@maotje: als of het milieu het verschil gaat merken..
maotje zegt
@kennone: hoe harder je rijd hoe hoger het verbruik. Dus er is altijd een verschil. Tuurlijk is het minimaal. Maar de grootste positieve invloed hiervan is de veiligheid.
ecknine zegt
@maotje: Dan moeten ze dat ook zo aan de man brengen ipv ‘milieu’. De impact die deze maatregel gaat maken gaat echt wel nihil zijn.
Shaw zegt
Dom idee. Dit wordt de Definieve Doodsteek voor de Duitse dominantie. Duitse auto’s kunnen niet zonder hun roeping. Iedere burger wil het, maar 1 staat laat het toe: van A naar B en dit ZSM. Dit is wat demense diep van binnen allemaal willen, rechtgeaarde autoliefhebbers iig en snappen dit. De magie rondom Freie Fahrt heeft een ongekende aantrekkingskracht, over de hele wereld. Duitse auto’s zijn daarop georienteerd. Als een generelles Tempolimit er komt, valt dit weg. Pure symboolpolitiek, wat natuurlijk nog veel minder dan die 0,000000008% gaat bijdragen…
Volvo_440_turbo zegt
Ik lees hier van sommigen serieuze snelheden, van de moment dat ik richting 230 ga (en heb ooit al een pak harder gereden) beginnen mijn handen toch te zweten hoor… zweten jullie dan ook niet?
srt8tukker zegt
???????
steelfighter zegt
Binenkort zoeft de Tesla truck je met 250 km/h voorbij….