De Opel Kadett GT/E en Golf GTI waren vroeger keiharde concurrenten van elkaar. Tegenwoordig eigenlijk nog steeds.
Tegenwoordig zijn alle auto’s die goed verkopen over het algemeen een beetje hetzelfde. Een medium semi-sportief aangeklede premium crossover met een vorm van elektrificatie. Ofzo. Dat is op zich niet erg, maar we het zette ons wel aan het denken. Van die keiharde titanengevechten is tegenwoordig geen sprake meer.
Toen de Opel Astra en Volkswagen Golf III uitkwamen, had de Autokampioen op abri’s (bushokjes voor niet-ambtenaren) reclameruimte ingekocht! Jazeker, overal stond reclame dat Autokampioen die twee ging testen tegen elkaar. Opmerkelijk deed de Kampioen dat zelf ook nog eens dunnetjes over.
Kadett GT/E vs Golf GTI
Maar u begrijpt de strekking: de Astra-Golf strijd was een hevige. Nu is Volkswagen nog altijd het best verkochte merk van Nederland (tot en met november 2023), Opel bungelt op P11. De Golf staat tot nu toe op P40 en de Opel Astra is gezakt naar P42. Het is dus nog altijd een keihard gevecht, maar dan wel om de poedelprijs.
De redactieleden van Autoblog moesten daar aan denken bij het zien van deze twee schoonheden op de beurs in Essen. Het betreft een Opel Kadette GT/E en een Volkswagen Golf GTI. Dat waren vroeger dé auto’s die je wilde hebben. Net zo functioneel als de Kadett of Golf die je al had, maar dan met een sportief sausje eroverheen.
Nu weten we dat dat de auto’s die je hier ziet niet elkaars directe concrurrenten zijn. Deze Kadett GT/E komt namelijk uit 1977 en de Golf die je ziet is een wat latere Golf GTI I (te herkennen aan de bredere achterlichten).
Welke kies jij?
Om deze auto’s in zo’n goede staat te zien, is wel iets dat je weemoedig maakt. Qua keiharde specificaties wordt je er tegenwoordig niet heel erg warm van de Kadett GT/E of Golf GTI. Want deze auto’s hebben meer dan 10 seconden nodig om de 100 km/u te halen en de 200 km/u haal je bij lange na niet. Maar dat maakt niet uit, want het gaat om de sensatie en de lol die je er dan in hebt.
Wat ook leuk is, is om te zien hoe groot de conceptuele verschillen waren. De Volkswagen Golf GTI (die er al sinds 1976 was) heeft voorwielaandrijving en een overdwars geplaatste motor met de transmissie ernaast. De Kadett GT/E is meer voor de @jaapiyo’s van deze wereld, met achterwielaandrijving en een lengte plaatste motor (met de bak daarachter).
Enfin, beide komen ze uit een tijd dat het gras nog groen was en seks nog vier. Welke kies jij? De Kafett GT/E of de Golf GTI? Laat het weten in de comments en maak kans op een cursus accu’s opladen van @loek.
wza1979 zegt
De Kadett. Zeldzamer vooral omdat ie maar een paar jaar gemaakt is. Maar dat weet ik niet zeker.
Ik vind hem ook wat leuker ogen dan de Golf.
sanderkomnogeensergens zegt
Daar heb je wel gelijk in. Maar de Golf spreekt me meer aan.
maxidyne zegt
Golf GTI, ik heb de Kadett altijd een tokkie mobiel gevonden. En de gewone uitvoeringen waren zo burgelijk. Al werden Golfjes dat ook snel tokkie wagens als ze vijf jaar en ouder waren. Maar zag laatst nog een Kadett GSI 16V, keek toch wel even om. Leuk om weer te zien. Maar met mijn eigen geld koop ik liever een GTI.
toniominestrone zegt
Als je nu een auto kan scharen onder de noemer “tokkie mobiel” dan is het wel de Kadett GSI, wat een pauperhokken zijn dat zeg!
tenaci zegt
Tja, even los van het prestatiepotentieel is de vraag hier. Wil je een achterwiel aangedreven coupé of een voorwiel aangedreven vijfdeurs hatchback. Dan ben ik er snel uit. De Opel graag!
kniesoor zegt
De Golf is een vijfdeurs, dat vind ik er niet uitzien bij dit type GTI, die poppendeurtjes. Dus de Kadett in dit geval. Maar als de Golf een driedeurs zou zijn lagen de zaken anders.
Jan van der Graaf zegt
De Kadett GT/E natuurlijk! Niet alleen vanwege de achterwielaandrijving en zijn race verleden, met o.a. Rob Slotemaker en Jan Lammers.
Maar vooral vanwege die wielen. In het eerste jaar van de Ascona Cup waren alleen originele GM wielen in de betreffende maat (max. 6×13) toegelaten. Ik dus een stel GT/E wielen van een Belgische rallye rijder overgenomen. Er waren een paar stukjes uit een velgrand gebroken, maar de wielen waren nog kaarsrecht.
Jaren plezier van gehad!
AMG zegt
Voor mij de C
rob5nismo zegt
De Kadett er zit meer emotie in de vorm.
En een stuk mooier dan de golf
KEV9 zegt
Zonder twijfel de Opel puur om zijn achterwielaandrijving
mc96 zegt
Die Kadett zou ik kiezen. Die reden er een hele hoop mee in groep H in de tijd dat ik mijn rally licentie haalde. Leuke ongecompliceerde auto’s.
Vincert01 zegt
Voor mij geen twijfel. De GT/E steekt met kop en schouders boven de Golf uit.
Heeft in rally wedstrijden ook betere resultaten op zijn palmares staan.
Maar… in de periode dat deze wagens op de markt kwamen reed ik zelf met een Ford Cortina Lotus.
Dat was een echte leuke wagen. (Die troefde een BMW 2002 zonder moeite af)
Robert zegt
Allebei. Waarom zo ook bescheiden doen? Ze zijn allebei iconisch, trendsettend en uitgegroeid tot zéér gewilde oldtimers. Waarbij de GT/E hooguit een klein streepje voor heeft doordat deze aanzienlijk zeldzamer is.
Bovendien, waar de respectievelijke bestuurders elkaar vroeger spreekwoordelijk de tent uit vochten, staan ze nu gebroederlijk naast elkaar en toont men elkaar het wederzijds respect. zoals ‘het heurt’.
marcomanta zegt
De Opel Kadett GT/E natuurlijk.
cossiekiller zegt
De Kadett natuurlijk.