De ene hete primeur na de andere, maar dit is toch wel het nieuws van de dag.
Terwijl je nog moest bekomen van de Compact A Sedan slaat MB ons doodleuk om de oren met de kakelverse S-klasse. Zoals gebruikelijk is ook deze editie van de über-Benz volgepropt met de modernste technieken, die binnen enkele jaren/generaties zullen doorsijpelen naar de minder dure modellen (al dan niet van de concurrentie).
De S komt met diverse nieuwe motoren. Zo heeft Mercedes enkele zes-in-lijn motoren ontwikkeld, waarvan zowel diesel- als benzineversies bij de dealer komen te staan. Daarnaast komen er een nieuwe biturbo V8 en een PHEV. We hadden het al over nieuwe technieken, we nemen de belangrijkste met je door. Het autonome spul is verder op punt gezet, zodat de S nu zelfstandig kan remmen voor bochten en dergelijke.
Zoals we van de Duitse drie gewend zijn is verlichting een dingetje. De S krijgt Ultra Range High Beam LED-verlichting die nacht in dag verandert. Road Surface Scan speurt naar hobbels in de weg en Energizing comfort control linkt diverse comfortverhogende zaken aan elkaar al naar gelang stemming van de inzittenden.
Denk daarbij aan climate control, interieurverlichting (64 verschillende kleuren), de stand van de massagestoelen, parfum in het interieur (je kunt dus gerust bij de Mexicaan gaan eten en met gezelschap naar huis rijden) en andere zaken. De auto laat je kiezen uit zes programma’s, te weten Freshness, Warmth, Vitality, Joy, Comfort en Training.
Het interieur krijgt een tweetal schermen met een diameter van 12,3 inch. Bovendien kunnen deze schermen worden ingesteld om samen te werken, waardoor je één breed scherm krijgt met daarop alle relevante info.
Door naar de motoren. De S560 4Matic krijgt een biturbo V8 met 469 pk en 700 Nm. Deze nieuwe krachtbron doet 8,5 l/100 km op de NEDC-cyclus bij een uitstoot van 195 g/km. De vernieuwde S63 AMG krijgt evenveel pk’s als de E63S AMG (rijtest), te wten 612 stuks bij een koppel van 900 Nm. Dieselen kan met de S350d met 286 pk en 600 Nm of met de S400d 4Matic, met 340 pk en 700 Nm. Beide types maken gebruik van een nieuwe zes-in-lijn.
UPDATE: meer info en pics van de vernieuwde S63 en S65 check je HIER! Bewegende beelden van de vernieuwde S-klasse zie je op Autojunk.nl.
kapiteinaudi zegt
Toch een erg snel verouderde auto in die 4 jaar imo. Interieur is wel nog steeds ongelooflijk prachtig.
wildbeest zegt
@kapiteinaudi: kaptein audi in de A4 uit 2017 haha, onee 2001 onee 2007
87sandyd zegt
@wildbeest: sicke buuuuuuurn, onee….
JamesBond007 zegt
Facelift nietwaar?
-edit: correct! :)-
trustmeiamanengineer zegt
Ik zie geen enkel verschil?! Behalve dan dat het interieur er met dat houtpatroon, lampjes en de stoelbekleding eruit ziet als een nachtclub…
Dimglor zegt
@trustmeiamanengineer:
Er zit een nieuw stuurwiel in zie ik, da’s zowat het enige verschil die ik zie.
En het is geen verbetering tov het vorig model…
granlusso zegt
@trustmeiamanengineer: Op foto 26 heeft ie wel echt een andere blik als je het mij vraagt.
granlusso zegt
@trustmeiamanengineer: Dat houtpatroon was trouwens al leverbaar ;)
jooz zegt
Zou me schamen als mijn 300k+ auto er uit ziet als eentje van 40k (C-Klasse).
gash zegt
Mijn ervaring met rijden in een Mercedes is dat het rustgevend is, maar van dat lichte interieur wordt ik behoorlijk onrustig. Gemaakt voor mensen met zonder smaak………
viezefreddyw zegt
@gash: Gemaakt voor mensen met een afwijkende smaak dan de jouwe. Dat is een groot verschil.
davido89 zegt
@viezefreddyw: ik vind persoonlijk, dat deze s klasse met de juiste stikkels, kleuren en materialen een van de mooiste, zo niet het mooiste interieur heeft wat er vandaag de dag te vinden is in een auto. Echter, in de samenstelling zoals op deze persfoto is het wel heel erg druk en onrustig en dat doet afbreuk aan het geheel
Ik snap natuurlijk dat ze graag willen laten zien wat er allemaal mogelijk is qua materialen maar dit is echt overkill
viezefreddyw zegt
@davido89: Volledig met je eens. De S-klasse heeft wat mij betreft geen gekke frutsels in het interieur nodig. Wat mij betreft gewoon cognacbruin of beige leder. Verder niets. Prachtig vind ik dat.
kapiteinaudi zegt
@gash: Heb je dan liever een saai en inspiratieloos zwart interieur?
schuiftrompet zegt
@kapiteinaudi: saai en inspiratieloos.. Zegt de audifanaat :)
laurensaz zegt
@gash: met zonder? Wat is het nou?
Orichy zegt
@laurensaz: Jij mag kiezen!
gash zegt
@laurensaz: Goed he… ;)
mashell zegt
@gash: voor mensen die “wel smaak” hebben maar geen kleur durven te bekennen worden er heel erg veel zwart met zwart en zwarte interieurs gemaakt. Van die zwarte interieurs met eigenlijk altijd een goedkope uistraling wordt ik persoonlijk niet vrolijk.
max038 zegt
Jammer van die E klasse front. Nu zie ik het verschil helemaal niet meer
E34M5Touring zegt
Die achterstoelen in de Maybach versie zien er nu al uit alsof ze 350k km’s achter de kiezen hebben. Erg druk ook. Van buiten wel weer strak, vind de binnenkant een beetje te discobol.
jack_abarth zegt
@e34m5touring:
Mooi toch, dan zien ze er bij 350k nog uit als nieuw ;-)
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: Of alsof er 7 ton op de klok staat :)
jack_abarth zegt
@e34m5touring:
Hahaha, touché!
goodolddays zegt
@E34M5Touring: vindt zowel buiten als binnen een extreem druk en opzichtig design. Zal niet misstaan op de woonwagenparken met wat meer geld…
crackdavid zegt
@goodolddays: Zo’n Maybach is wel ideaal als je op de kermis staat, kun je de Tabbert mooi thuis laten.
viezefreddyw zegt
Minimale aanpassingen maar ze zijn wel degelijk zichtbaar. Met name de neus is anders vanwege zijn koplampen en andere voorbumper. Kontje is ook net wat anders. Ziet er een stuk minder subtiel en luxueus uit door de uitlaten. Hierdoor oogt hij sportiever. AMG pakket? Ik denk het wel…
Wat mij betreft is de W222 S-klasse veel mooier in ‘Elegance’ uitvoering. Donkerblauw, groen of zwart met een beige of cognac-bruin interieur. Oh ja, als S350D graag. Heerlijke reisauto.
mercedesclk350 zegt
@viezefreddyw: Inderdaad, al die AMG meuk of die Maybach bumpers doen wat mij betreft afbreuk an de meest stijlvolle auto van het moment. Subtiel bijgepunt, precies wat nodig is, niks meer.
viezefreddyw zegt
@mercedesclk350: Het past eigenlijk alleen op een C63 AMG. Hoe gaat het ermee? Hoeveel bandensets heb je al versleten?
mercedesclk350 zegt
@viezefreddyw: 0 stuks, als je dat gelooft ;)
Binnenkort ga ik ergens een leeg stukje asfalt zoeken en daar eens verandering in brengen.
Dutchdriftking zegt
Iets andere knoppen op het stuur en minimaal gewijzigde koplampen, klopt dat? Onderhuids zullen er legio veranderingen zijn. een S43 AMG voor de Chinese markt?
kniesoor zegt
En nou maar hopen, dat die ‘Training’-modus niet inhoudt, dat de parfum-dispenser op standje ‘zweetlucht’ gaat . . . :-S
Gulli zegt
@amghans: eerste waar ik aan dacht :p
joost1234 zegt
Nog altijd dat lelijke dichte vlak in de grill. Komop, zoveel (ook veel goedkopere) merken zijn in staat sensoren netjes weg te werken, moet het er nou bij zo’n peperdure Mercedes nog altijd zo lelijk uitizen??
Design_Driven zegt
Het dashboard is wel flink verbeterd…..oh nee toch niet. Net zo lelijk als voor de facelift.
gekketurbo zegt
Wat dachten ze nou bij de bedieningsknoppen op het stuurwiel, lijkt zo bij Honda uit de schappen geplukt.
gekketurbo zegt
@gekketurbo: Mijn excuses, bij nader onderzoek blijkt dat zelfs Honda nog nooit zo’n lelijke stuurwiel heeft ontworpen
Edge zegt
@gekketurbo: Dat snap ik ook niet helemaal. Het tweespaaks stuur van de pre-facelift was nou ook niet bepaald mooi, maar die van de AMG modellen loste al veel op. Erg raar dat men van zo’n sierlijk stuur naar deze gaat. De knoppenclusters ogen gewoon te lomp en niet luxe genoeg voor een A-klasse, laat staan een S-Klasse.
jack_abarth zegt
@Edge: eigenlijk zouden ze een touchpad in het stuur moeten verwerken, daar waar je met je duim zit. Dat lijkt mij best wel prettig werken om eerlijk te zijn.
mashell zegt
@jack_abarth: maar deze hebben toch ook een touchpad?
jack_abarth zegt
@mashell: op het stuur?
phevtreb zegt
@jack_abarth: Jup, die zwarte vlakjes…
gerwin420 zegt
@jack_abarth: Al de knopjes op het stuur zijn ter vervanging van het cruise control pookje, waarschijnlijk door de toename van autonomie. De zwarte vakjes zijn touchpads, net als bij de nieuwe E klasse.
rulefollower zegt
Training…, is dat zweetlucht?
rulefollower zegt
@rulefollower: mezelf… eerst de andere comments lezen, de volgende keer.
galverink zegt
Het gaat vooral om de motoren. Die nieuwe waaraan MB 3 miljard euro (!) heeft uitgegeven om ze te ontwikkelen.
mashell zegt
Cruise control op het stuur! Straks krijgt Mercedes nog ruitenwisserbediening op de rechter stalk.
stuko zegt
350pk uit de instap diesel… monstertje hoor!
berlinetta zegt
Ondanks dat er weinig is veranderd, vind ik hem wel wat mooier geworden. Alleen de AMG uitvoering ziet er wederom niet uit. Wat dat betreft is Mercedes echt de verkeerde ingeslagen.
V8Vantage zegt
Een wereld primeur! Ronde schermen…
kaeser zegt
De S560 is back, geweldig! Voor de rest is ie weer netjes bijgepunt.
cossiekiller zegt
Prachtig weer. Als ik 1 klein puntje kritiek mag geven, de koplampen zijn aan de kleine kant voor een S. Maar dat zal ook wel wennen zeker?
Kvgorp zegt
Eindelijk weer een fatsoenlijke diesel.
steelfighter zegt
Waar zijn die Swarovski ladykiller koplampen?
st33fie zegt
Lijkt wel een 99er autostyle RS bumper.
Hij is zeker niet lelijk maar zal het goed doen bij McDonalds publiek