Steden willen de milieuzones invoeren, maar het kabinet werkt niet mee.
Geen rekeningrijden, geen milieuzones. Het kabinet heeft de prioriteiten duidelijk op andere dingen gericht in vergelijking met het laatste kabinet Rutte. In principe willen 30 steden bestelbusjes en vrachtwagens op fossiele brandstoffen gaan weren, maar het invoeren van die milieuzones is makkelijker gezegd dan gedaan.
Milieuzones en de steden
De steden hebben hulp uit Den Haag nodig. Hier zit het probleem, daarover bericht Trouw. Er moet bijvoorbeeld een ondernemersloket opgetuigd worden bij de RDW. Dit zou in juli al geregeld moeten zijn, echter is dat nog niet op orde. Bij dit loket kunnen ondernemers een ontheffing aanvragen. De ontheffing is voor kermiswagens, busjes met laadkranen en verhuiswagens. Ook ondernemers die een elektrische bedrijfswagen in bestelling hebben komen in aanmerking voor een ontheffing.
Het volgende issue heeft te maken met de benodigde verkeersborden. Deze gaan er niet op tijd komen, waardoor gemeenten het verkeer niet op de hoogte kan stellen met de juiste bebording. Zeker in steden waar al een bestaande milieuzone van toepassing is kan dit voor tegenstrijdige boodschappen zorgen.
Kortom, het is eigenlijk een zooitje. Het kabinet Schoof had in het hoofdlijnenakkoord al opgesteld te kijken hoe ze zero-emissiezones kunnen uitstellen. Het is dus geen geheim dat de invoering van milieuzones rommelig zou verlopen. Aan de ene kant gemeenten die het wel willen, aan de andere kant een kabinet dat het niet ziet zitten.
Voor ondernemers ook frustrerend, die zo niet weten waar ze aan toe zijn. Door al het gedoe gaan gemeenten verschillende strategieën hanteren. Amsterdam verkleint bijvoorbeeld de zero-emissiezone, terwijl Eindhoven helemaal af ziet van de plannen van een milieuzone voor oude dieselauto’s.
Kortom, het gaat er de komende periode niet duidelijker op worden. Ondernemers met nog een bedrijfswagen op fossiele brandstoffen lijken bij de meeste gemeenten nog wel welkom te zijn. Als het aan het kabinet ligt blijft dit zo.
DeWitteCondor zegt
Je verwacht het niet
pomoek zegt
Wen er maar aan. Er gaat niets gebeuren onder kabinet Schoof.
Robert zegt
In dit geval kan ik ze geen ongelijk geven, maar wel om andere redenen:
– waarom worden stadscentra ontzien, maar wijken langs drukke (N-)wegen niet?
– waarom wordt er met twee maten gemeten? (vb: marktkooplui die 1x per week komen, moeten aan de EV, maar de gemeentereiniging mag gewoon met diesels doorrijden.)
– waarom wordt er beoordeeld op ‘leeftijd’ en niet naar toelating of mate van (werkelijke) uitstoot, zoals bijv. in Duitsland?
– waarom hebben we allemaal voertuigen met een EU-typegoedkeuring, maar mag je er vervolgens niet mee rijden?
– … en zo zijn er ongetwijfeld nog wel meer argumenten in te brengen die hout snijden op dit onderwerp.
Het is hetzelfde verhaal als dat (godzijdank voor nu afgeschoten) rekeningrijden: mensen zonder alternatieven worden keihard gepakt, anderen zwijnen er tussendoor.
Rudy zegt
Exact dit, dat steden zelf dit soort beleid kunnen maken slaat nergens op, dat het een puinzooi zou worden verbaasd dan ook niemand denk ik.
maotje zegt
@robert
Dit artikel gaat over de invoering van zero emissie zones. Het is geen milieuzone. Het is onderdeel uit het klimaatakkoord.
Robert zegt
Low emission of zero emission zones, desondanks blijven mijn punten nog steeds overeind staan.
maotje zegt
Nee want leeftijd heeft daar niks mee te maken. Al is de auto 30 jr oud en heeft geen uitstoot is t gewoon prima.
verdebosco zegt
Stadcentra moeten niet ontzien worden, want daar speelt m.n. fijnstof (erg slecht voor je longen). Op de drukke wegen (N, snelweg) vooral stikstof. Lokaal (fijnstof 1-2 km) versus regionaal probleem (stikstof 1-80km). Gemeentereiniging heeft vaak zwaarder vervoer, maar zouden uiteraard het voorbeeld moeten geven (wel iets met aanbesteden blahblah, veel gemeenten dus uitbesteed, moeilijk prijs, gemeentelijke belastingen. Dat).
Verder gaat het over consensus versus zelf invullen vanuit de EU. Vaak veel vrijheid. En als wij doen wat Duitsland doet, dan weet je 1 ding zeker: andersom zal dat veel minder gebeuren. Zelfs niet in verhouding.
En je mag overal rijden met je EU-typegoedkeuring (ook met je diesel uit 1950), behalve in de milieuzones. Die zijn nu eenmaal van later datum. Enneh, voor heel veel materieel wordt allang een upgrade vereist. Bijvoorbeeld schepen.
Kortom, milieuzones zijn er voor jou en voor ons, maar het kan wel een stuk beter.
NB Waarom mogen er nog steeds auto’s worden geïmporteerd met dikke BPM-korting en een Euro5-motor, of lager?
Oopelkadet zegt
Ik maak me veel drukke rover het feit dat Nederlandse BMW dealers domme idioten in dienst hebben. de dealers waren al heel egrm vol met autoverkopers die eigenlijk niets kunnne vertellen over bv IDRIVE, maar de reclametekst voor de nieuwe 1 serie is geschreven door een 1-cellige.
“Het exterieur valt op door zijn nieuw ontworpen BMW nierengrille en opvallende achterkant die de nieuwe BMW 1 Serie een opwindende, onmiskenbare stijl geven.””
DUs het exterieur valt op door zijn opvallende achterkant. Geen wonder dat gele platen zon slechte reputatie hebben.
Maar misschien schrijven ze voor hun publiek. Die {vdA stemt. en dan krijg je idiote regels als milieuzones, behalve voor 90% van alle dieselbusjes. I mean wtf?? Diesel is fantastisch! Houden zo! Wil je milieu helpen? Sluit Schipho. Zet een taks op elke vliegtuigvlucht in de inkomstenbelasting,dus inet op kaartjes maar gewoon gelijk bij de aanifte 6000% belasten. Moet jij eens kijken hoedat milieu gat helpen.
pomoek zegt
Typen tijdens het rijden is niet ok.
Hawkeye72 zegt
Lekker on topic….
Zeeschepen vervuilen meer dan vliegtuigen, dus misschien daar ook een 6000% taks op?
Geef wel ff een seintje als het zo ver komt, ga ik snel nog ff paar lekkere verre vluchten boeken.
Ben altijd dol op mensen die een evenwichtige aanpak van de problemen willen…🤠
verdebosco zegt
Zeeschepen vervuilen minder dan vliegtuigen. Veel minder. Tot een factor 10.000. Logisch: groot volume en drijven versus vliegen met een kleiner volume en veel luchtweerstand. Het enige dat schepen vervuilend maakt is: slechte brandstof. Dat is op te lossen door gewoon Europese diesel te tanken. Waterstof, biodiesel of elektra is natuurlijk nog beter, maar dat is beperkt beschikbaar.
Hawkeye72 zegt
En terecht. Is natuurlijk een onzinnig plan, volstrekte willekeur ook. Als je een auto legaal mag aanschaffen in Nederland en je betaald je wegen belasting, dan moet je ook over die wegen mogen rijden. Weer een typisch plan voor de bühne. Dat je in Rotterdam niet meer met je bus of pick up de stad in mag rijden terwijl er een cruiseschip aan de kade ligt. Niet uit te leggen en typisch voorbeeld van zwakzinnige, kleine, zielig en jaloerse ambtenaartjes die lekker ondernemertje willen pesten….
rollingstoned zegt
Ben het eens met de strekking van je verhaal (symboolpolitiek), maar ik denk dat je abuis bent met raadsleden. De leden van de gemeenteraad nemen alle beslissingen die voor de gemeente van belang zijn. Zoals onderwijs, nieuwbouw, verkeer, en de hoogte van belastingen. Ambtenaren voeren slechts het beleid uit.
Hawkeye72 zegt
Raadslieden zijn ook ambtenaren. En vergis je niet dat die vaak gesoufleerd worden door de uitvoerende ambtenaren
rollingstoned zegt
Dat laatste zal ongetwijfeld wel eens gebeuren, alleen zijn raadsleden geen ambtenaren maar gekozen volksvertegenwoordigers.
“Gekozen
De raadsleden worden voor 4 jaar gekozen door de inwoners van de gemeente. Het aantal raadsleden is afhankelijk van het aantal inwoners. Hiervoor zijn de gemeenten ingedeeld in inwonersklassen. Gemeenten met de kleinste inwonersklasse hebben 9 raadsleden. Gemeenten met de grootste inwonersklasse hebben 45 raadsleden.”
https://www.politiekeambtsdragers.nl/bestuurslagen/gemeente/raadslid
“Hoe word ik raadslid?
Iedereen kan raadslid worden. En je hoeft je baan of studie er niet voor op te zeggen, want het is geen voltijdfunctie. Het is wel een ambt dat je voor vier jaar doet! Ook jij kunt dus voor een periode van vier jaar meedoen, mee praten en mee besluiten over alle onderwerpen die voor jouw gemeente van belang zijn.
Formele vereisten
Om tot raadslid te worden gekozen, dient een belangstellende kandidaat aan een aantal voorwaarden te voldoen. Je moet achttien jaar of ouder zijn en niet uitgesloten zijn van het kiesrecht. Wil je als raadslid worden geïnstalleerd dan moet je wonen in de gemeente waar je raadslid wordt. Het is in Nederland ook voor mensen met een andere nationaliteit dan de Nederlandse mogelijk deel uit te maken van een gemeenteraad. Voor inwoners met een nationaliteit vallend buiten de Europese Unie moet je minstens vijf jaar achter elkaar in Nederland hebben gewoond. Inwoners met een nationaliteit vallend binnen de Europese Unie kunnen eerder al kandidaat zijn.
Omdat er functies zijn die niet verenigbaar zijn met het uitoefenen van het raadslidmaatschap zijn raadsleden verplicht openbaar te maken welke andere functies zij vervullen. Zo kun je niet als ambtenaar zijn aangesteld door het gemeentebestuur waarvan je zelf als raadslid deel uitmaakt.”
https://www.raadsleden.nl/het-raadslid/hoe-word-ik-raadslid/
zjos zegt
Het probleem zijn niet de ambtenaren maar de kiezers zelf die dit soort politici aan de macht helpen. Politici maken deze plannen en beleid, de ambtenaren voeren het alleen maar uit.
zjos zegt
Dit is een gevolg van decentralisatie van bevoegdheden. Je krijgt per stad een totale willekeur. Zit extreemlinks of links liberaal in het college dan gaat de halve stad op slot, iedereen van het gas af, alles max 30km/h zodat je door elke bejaarde accubiker voorbij gefietst wordt. Wildplassen en openbaar coma zuipen mag dan misschien weer wel. In de stad ernaast is het precies andersom. Totale willekeur dus. Wat heb je straks aan een toelating van de RDW of EU als je je eigen stadscentrum niet meer in mag rijden omdat lokale klimaatwaanzinnigen denken dat de wereld vergaat ? Dit soort bevoegdheden horen niet bij een college thuis. Ze kunnen er aantoonbaar niet mee omgaan.
mashell zegt
Zo jij bent boos…
De meeste stadscentra mag je al jaren niet meer inrijden want voetgangersgebied. Nu zijn er steden die de dichtbevolkte gebieden er omheen een zero uitstoot gebied willen maken. Helemaal prima toch? Wil jij daar rijden dan neem je een zero emissie voertuig, wil je geen zero emissie voertuig mag je daar niet rijden. Jij hebt de vrijheid van de keuze.
Net als dat gezeur over de 30 zone in Amsterdam. In vrijwel elke woonstraat in Nederland mag je al jaren nog maar dertig. Doet Amsterdam hetzelfde, krijgen ze gezeik. Niet vanwege de maatregel maar omdat die van een links college komt. Dat is gewoon zeiken om het zeiken oftewel wild om je heen plassen.
Als steden zero emissie zones willen dat heeft de landelijke overheid gewoon te faciliteren dat er een eenduidig concept komt met eenduidige borden. Maar dat mensen in de steden zelf over hun eigen leefomgeving mogen beslissen is de basis van de democratie. Wil de regering in Den Haag daaraan niet meewerken dan zijn we nog veel sneller in een extreem rechtse dictatuur veranderd dan waar we bang voor waren.
zjos zegt
“De meeste stadscentra mag je al jaren niet meer inrijden want voetgangersgebied”.
Daarom lijden die stadscentra ook een zieltogend bestaan met al hun leegstand en al die aan de rand gelegen winkelcentra zoals woon- en tuin boulevards met bijbehorende eettentjes niet.
En er is geen vrijheid van keuze. Je zal maar een woning of zaak hebben midden in de stad en die gaat op eens bepalen dat jij daar met je landelijk goedgekeurde emissieklasse 5 of 6 diesel niet in mag en je verplicht een duur onpraktisch en gebruiks beperkt EV verhikkel moet kopen. Het overgrote deel kan zo’n accubak niet betalen laat staan laden. Burgers verplichten tot investeringen die alleen de beter gesitueerden kunnen betalen en waar een goede infrastructuur niet haalbaar is en niet aanwezig is, is kwaadaardig dom beleid. Dat kan je niet aan een raad en college over laten. En de rijksoverheid moet die lokale onkunde en willekeur al helemaal niet gaan faciliteren.
Hawkeye72 zegt
Je zwetst. ZE zones zijn niet een stukje van een stad, dat is het hele gebied binnen de ring en zijn alleen van toepassing op grijze kentekens. Dus een Defender op grijs kenteken mag de ZE zone niet in en diezelfde Defender op geel kenteken wel. Ook busjes hebben een grijs kenteken. Dit is een maatregel voor de bühne maar wel janken als er geen CV monteur meer te vinden is die binnen de ring van een grote stad wil komen.
maotje zegt
Verbaasd me helemaal niks. Je kan het ook niet scharen onder een milieuzone want dat is het niet, dan zou het namelijk niet eerlijk zijn. Een bus elektrisch en personenauto niet.
Het is onderdeel uit het klimaatakkoord van 2019.
Er zijn in de weg en verkeerswet nog geen artikelen opgenomen over zero emissionzones. Daarnaast is t natuurlijk ook belachelijk dat je buiten de zone wel (niet elektrisvh) mag en rijden en binnen niet dat maakt voor t klimaat geen drol uit waar de co2 uitgestote wordt. En het terugdringen van co2 uitstoot is het nou juist voor verzonnen.
Ben heel benieuwd naar de eerste rechtszaken die zullen komen.
pomoek zegt
Nee, gaat niet alleen om co2 uitstoot maar ook om fijnstofuitstoot, en dan specifiek binnen een stad.
maotje zegt
@pomoek nee want fijnstof heeft geen aandeel in het klimaat.
Het is puur bedoeld om de co2 uitstoot te reduceren.
verdebosco zegt
Klets nu niet. Milieuzones zijn m.n. gericht op het terugdringen van fijnstof. Slecht voor je longen en eigenlijk je hele lijf. Komt m.n. uit oudere diesels (zeker euro 0-3, maar ook 4 en 5). Vandaar het verbod daarop. CO2 (kooldioxide, koolzuurgas) en andere broeikasgassen zijn de veroorzakers van klimaatverandering. Een ander probleem, mondiaal en niet op te lossen met een milieuzone. De milieuzone is eigenlijk een ‘gezondheidszone’ of ‘schonelucht-zone’.
pomoek zegt
dank u.