Het lijkt erop dat de kip-ei situatie rondom E85 (bio ethanol) en aardgas eindelijk opgelost gaat worden. Het kabinet heeft namelijk bevestigd dat er 2 miljoen subsidie beschikbaar is gesteld om een landelijk dekkend netwerk te creëren van tankstations die E85 en aardgas verkopen. Momenteel zijn er namelijk slecht 5 plaatsen waar je E85 kan tanken in Nederland en minder dan 10 aardagas tankstations.
En dat was een probeem voor een aantal autoimporteurs. Want Saab, Ford, Volvo en Peugeot bieden al modellen aan die op E85 (bio ethanol) en benzine kunnen rijden. En daarnaast hebben Fiat, Mercedes en Citroen al ingezet op aardgas.
Als je dit combineert met de BPM-korting voor auto’s op LPG en aardgas en het feit dat biobrandstof ruled dan zal het wel goed komen met die CO2-uitstoot. (via: automotive online)
Laurens zegt
Eindelijk, goed idee!
Nu nog waarmaken wat ze zeggen.
erik zegt
2 miljoen, daar kunnen sommigen net een plan van aanpak voor maken.
robbie zegt
@erik, dat idee had ik dus ook al. Ik vraag me echt af hoeveel ze voor elkaar krijgen met die 2 miljoen…
Luc zegt
wat kost een liter e85 eigenlijk, en kan je dat bij je normale loodvrije dr in knikkeren?
robbie zegt
@Luc, je kan het idd door elkaar heen gebruiken. Het probleem met E85 is echter dat de prijs absurd hoog is. Iets van 2 euro per liter. En volgens mij rij je er ook nog een onzuiniger mee dan benzine (meer liters nodig per kilometer).
w0o0dy zegt
@robbie en Luc: ik weet niet of je dat zomaar kan tanken….. alcohol kan de benzine leidingen en kunststof delen in het brandstofsysteem aantasten…. je auto moet er dus wel tegenkunnen. Of dat zondermeer ook geldt voor een laag % ethanol
robbie zegt
@w0o0dy,
Uit het Peugeot 307 BioFlex persbericht:
Deze nieuwe brandstof kan niet gebruikt worden in bestaande benzinemotoren. Omdat E85 bepaalde materialen aantast en andere fysisch-chemische kenmerken heeft dan gewone benzine, zullen onder andere het brandstofsysteem en de brandstofinspuiting aangepast moeten worden. Alleen auto’s die aangepast zijn, mogen E85 gebruiken.
Zo’n aangepaste auto loopt op benzine, op E85 en op elk willekeurig mengsel van benzine en E85.
Als je dus een E85 auto hebt kan je in je tank dus alles flikkeren, zolang het maar E85 of benzine is. De verhouding tussen E85 & benzine maakt dus weinig uit.
w0o0dy zegt
dat zeg ik…. het kunststof lost op door ethanol en dan gaat de boel stuk.
Dat verhaal van “andere fysisch-chemische kenmerken heeft dan gewone benzine, zullen onder andere het brandstofsysteem en de brandstofinspuiting aangepast moeten worden.” zou ik met een korreltje zout nemen. In Zuid Amerika rijden vrijwel standaard auto’s op brandstof die uit een groter percentage ethanol bestaat dan e85 (85 %benzine en 15% ethanol als ik het goed heb), maar daarvoor moeten bepaalde plastic onderdelen en de benzineleidingen worden vervangen…. zelfs kevertjes lopen op die ” benzine” daar.
Vroegerr! zegt
Waar staan nu de aardgas tankstations? Ik weet er 1 nl bij de pomp op de campus van Pon’s Automobielhandel. Die hebben al een tijdje wat auto’s op aardgas rondrijden..
Pon zal dus ook wel blij zijn als er een landelijke dekking komt voor aardgas maar net als de eerdere reacties geloof ook ik niet dat er met die 2 miljoen snel veel gaat veranderen :-(
robbie zegt
@w0o0dy, ik doelde ook op die speciale E85 modellen die de fabrikanten aanbieden, of je het ook veilig in een “normale” auto kan tanken durf ik idd ook te betwijfelen.
DAT zegt
2 miljoen? The world is saved!
firefly zegt
Ze mogen wel de prijs van een litertje E85 omlaag brengen voordat iemand het gaat tanken. 1.90 euro per liter en dan is het verbruik ook nog eens hoger dan bij benzine.
Het nut van een landelijk dekkend aardgas netwerk ontgaat me. Aardgas is ook een fossiele brandstof, die niet ontuitputtelijk is. Promoot liever LPG dan CNG. Dat heeft al een landelijk dekkend netwerk.
Bimmer zegt
Nou lekker is dat. Gaat de overheid dan ook 10 miljard uittrekken om de consument te compenseren in de gestegen kosten voor levensmiddelen? Grondstoffen als graan en water zullen explosief in prijs gaan stijgen als er op grote schaal E85 geproduceerd moet worden.
Alleen al de hoeveelheid aan water die nodig is voor de E85 productie doet alle CO2 en evt. andere milieuvoordelen teniet! Belachelijk dat voor die 10 Biopower automobilisten in Nederland iedereen straks 10 euro moet gaan betalen voor een brood.
Het lijkt me beter om voorlopig zo zuinig mogelijk om te gaan met de huidige gangbare brandstoffen totdat er een echt groen alternatief is, bijvoorbeeld duurzaam geproduceerde waterstof. Wat mij betreft is alleen BMW echt op de goede weg met de Waterstof 7 Serie en de nu al toegepaste EfficientDynamics op bijna alle auto’s.
Rafael Seidl zegt
E85 kun je beter helemaal vergeten totdat alcohol betaalbaar uit cellulose gemaakt kan worden – liefst butanol, trouwens.
Voor Nederland veel interessanter is de poging, versterkt aardgas uit binnenlandse bronnen als brandstof voor auto’s te gaan gebruiken. Als er voldoende CNG-tankstations zijn hoef je helemaal geen benzinetank meer en kun je de motor optimaal op aardgas anpassen.
Voorlopig is er alleen nog geen systeem voor direkte inspuiting van CNG en mag de (grote) tank nog geen structureel onderdeel van de carosserie zijn. Dit betekent dat de motor ~10% minder vermogen heeft en de auto tegelijk aanzienlijk zwaarder wordt, met hogere last op de achteras. Het tractievermogen van voorwielangedreven voertuigen wordt hierdoor verminderd.
Gerben zegt
2 mln. is inderdaad niks. Als je een transitie wilt moet je je commiteren en genoeg geld beschikbaar stellen om een overgang te realiseren. Niet een beetje geld hier, een beetje daar en vervolgens afwachten of iemand het oppakt. Dan wordt het aanmodderen. Zeg dan gewoon: we willen dit niet en wachten af tot er betere alternatieven komen.
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Nee.
Dit is niet zo mooi.
Aardgas moet je op koken en neit op rijden. Als we aardgas alleen zouden gebruiken om te koken en het huis te verwarmen zou het renedement veel hoger zijn. Met andere woorden, we benutten de energie in aardgas beter.
henk zegt
in Frankrijk heb ik voor ethanol (E85) 0,86 euro betaald, reken een gebruik van 25/30 procent meer. Wanneer komt Nederland met deze prijs!
hazebroek zegt
Ik heb in Frankrijk prima en goedkoop gereden (0,81 euro) met bio ethanol (E 85) met mijn Ford Focus Flexiful.
Maar in Nederland kost het 1,90 euro,hoezo met het millieu begaan zijn,ja alleen als het geld opleverd,maar niet thuis als ze in Den Haag moeten betalen !
Lex H
K zegt
En wordt de fiscale bijtelling (auto v/d zaak) ook aangepast?? je hebt tenslotte een lage CO2 uitstoot!!
Cees zegt
Er zijn inmiddels 22 tankstations operationeel bij Tamoil Nederland waar E-85 te verkrijgen is tegen de Adviesprijs van Euro 95. (Check de web-site http://www.tamoil.nl) E-85 wordt door de nederlandse overheid met dezelfde accijns belast als benzine, waardoor de kostprijs veel hoger is. Er ligt een advies aan het kabinet voor om de accijns voor biobrandstoffen als E-85 te verlagen i.v.m. de veel lagere CO2-uitstoot.
Het kabinet verlaagt de fiscale bijtelling niet omdat gegeven de brandstofprijs en het hogere verbruik de kans niet groot is dat berijders van een flexi-fuel auto daadwerkelijk E-85 zullen tanken. (Zie hier de Catch 22 van E-85)
Deze brandstof is alleen geschikt voor zogenaamde Flexi-Fuel motoren. Op dit moment importeren alleen Ford, Volvo, SAAB en Peugeot modellen die geschikt zijn voor deze brandstof.
Evolution zegt
Boeie dat het 2 euro per liter is, E85 betekend voor mij: meer timing + turbodruk = meer pk’s!!!! =D =D