En uiteraard heeft het kabinet dat niet bedacht om mensen meer te laten betalen, ze hebben dit bedacht om “de files aan te pakken“. Het is immers voor iedereen een optie om lekker met het openbaar vervoer naar het werk te gaan in plaats van met de auto.
Momenteel mag je werkgever maximaal 19 cent per kilometer (onbelast) vergoeden aan mensen die met hun eigen auto naar hun werk komen. Dat is vaak al niet echt kostendekkend, maar nu hebben Staatssecretaris Frans Weekers en minister Melanie Schultz van Haegen opdracht gegeven om te laten uitzoeken wat er zou gebeuren als die vergoeding omlaag gaat naar 12 of 13 cent per kilometer.
Bejaardenclub ANWB trok razendsnel de Casio rekenmachine tevoorschijn en rekende uit dat dit mensen zo’n 400 euro extra op jaarbasis gaat kosten. Ze gingen er in die berekening vanuit dat iemand 45 weken per jaar werkt en gemiddeld 29 kilometer van zijn werk woont.
Het verlagen van de kilometervergoeding zou de Nederlandse staat zo’n 1,5 miljard op kunnen leveren. Het bestrijden van files is dan ook een mooi excuus om de kilometervergoeding te verlagen. Mensen moeten dan maar dichter bij hun werk gaan wonen of lekker het met OV of fiets gaan. Het idee is overigens niet nieuw, want sinds 2008 wordt er al over gesproken.
Of deze verlaging ook daadwerkelijk wordt doorgevoerd is nog niet bekend, maar het wordt in elk geval overwogen. (via: nu.nl)
UPDATE 18:00 – In een reactie heeft staatsecretaris Frans Weekers de berichtgeving tegengesproken. Voorlopig is er niets aan de hand dus.
midasracer zegt
Ik mag hopen dat dit niet waar is. De km vergoeding moet sterk omhoog om nog in de buurt van kostendekkend te komen. Waar is Charlie Aptroot als je hem nodig hebt?
TimoBac zegt
@midasracer: Inderdaad! Het moet omhoog want het is belachelijk dat het nu al de kosten niet dekt.
jolig zegt
Daar kun je ook niet mee van met het openbaar vervoer.
Toch maar allemaal in de bijstand tot ze het weer veranderen dan.
taarmen zegt
@jolig: Ov is een makkelijke manier van reizen. Alleen woon en werk ik in Rotterdam. 11.4km van mijn werk. Dichtbij dus, km vergoeding is 12 cent, €2.73 per dag. Denkt mijn benzine precies (Skoda Felicia ’97) Kost mij 40 minuten per dag.
Ov kost 85 minuten per dag en €4.54. Dubbel zo duur en dubbel de tijd. Geen privacy en rust, kan niet onder tussen even langs de ah/lidl wat wel met de auto kan. Zit direct op mijn route.
Door met de auto te gaan ben ik dus een uur per dag minder kwijt. De tijd om op de metro te wachten niet eens mee gerekend.
Ik werk in het onderwijs, dus kan niet mijn werktijden aanpassen. Salaris is voor dit en komende tijd op 0 gezet, geen inflatie correctie. Meer werkdagen voor het zelfde jaarloon.
En hoe kunnen mensen dit linkse hobbys noemen? PVV/VVD/CDA maken de dienst uit, linkse partijen? Nee, hebben de werklozen, uitkeringstrekkers hier wat aan? N
autobart zegt
@taarmen: Met de fiets zul jij maar 60 min per dag kwijt zijn. 11,4 km kun je makkelijk in een halfuur doen. Ik rijd 32 km op een dag met mijn fiets!
autobart zegt
@taarmen: Oeps, niet alles gelezen. Edit knop zou heilig zijn.
sir_smokalot zegt
Casio rekenmachine? Denk eerder zoiets:
Megakix zegt
@sir_smokalot: hahahahaha
SanderB zegt
Goedzo, laat die hard werkende schoften maar betalen!
Gideon zegt
Stel dat 20% van de forensen er voor kiest om met het openbaar vervoer te gaan. Het openbaar vervoer kan die extra stroom mensen nooit aan, en dus zal er weer in het openbaar vervoer geïnvesteerd moeten worden. En waarschijnlijk zal dat bedrag een veelvoud zijn van de besparing…
dexx zegt
ah, weer een hopeloos plan, ik werk in de detachering, maar zonder lease auto. en heb ff snel mn excel sheetje erbij gepakt, dit had mij vorig jaar ongeveer 1600,- gekost als ze dat hadden ingevoerd. en ga nou niet zeggen dat je dan maar met ov moet, want dat is in de meeste gevallen onmogelijk/onwenselijk
Joerek zegt
@dexx: Je rijdt dus meer dan 50000 km zakelijk? Dan kan je beter een auto van de zaak overwegen… neem aan dat als je 50000km zakelijk rijdt je wel een auto van de zaak kan krijgen.
Barracuda_82 zegt
“Mensen moeten dan maar dichter bij hun werk gaan wonen”. Dat wil ik best doen, maar dan moet ik wel mijn huis verkocht krijgen…
potver7 zegt
@Barracuda_82: Er vanuit gaande dat je niet in Lelystad, Delfzijl, Hippolytushoef of Schin-op-Geul woont, zou dat toch wel enigszins moeten lukken. Er zullen dan namelijk ook mensen zijn die bij jou in de buurt een huis zoeken om dichter bij hun werk te komen.
Megakix zegt
@potver7: je vergeet Almere…bewust ? ;-)
potver7 zegt
@Megakix: nee hoor, niet bewust maar ik zocht even een paar plekken ‘in the middle of nowhere’. En Lelystad is nog wat erger dan Almere, qua reisafstand tot de ‘bewoonde wereld’. Anders kan Dronten er ook nog wel bij.
kaasboerin zegt
Je zou maar een auto hebben.. In NL..
costyn zegt
@kaasboerin: Idd ja, ze doen echt wel hun best om de werkende Nederlander uit z’n auto te pesten. Ik krijg ook KM vergoeding van de baas, als dit doorgaat is dat best crap.
Hubert zegt
Gewoon een muesli diesel kopen en je rijdt voor 5ct/km + afschrijving van de auto.
En dan te bedenken dat veruit het merendeel helemaal geen vergoeding krijgt.
gregorius zegt
@Hubert: Yup: ik doe 65 km woon/werk per dag (in Zwitserland) en krijg niks: zou 3000 eur per jaar schelen!
Maar goed, dat soort dingen moet je je bedenken voordat je ergens gaat werken of als je gaat verhuizen.
potver7 zegt
@Hubert: O zijn die dingen dan onderhoudsvrij? Dat wist ik nog niet…
Hubert zegt
@potver7:
Slechts iedere 2 jaar eventjes naar de garage. (en die kosten zijn wel door iedereen te dragen)
autogek123 zegt
Ik begrijp helemaal niet waarom je belastingvrij een vergoeding kan krijgen omdat je ver van je werk woon. De meeste hebben zelf gekozen om ver van hun werk te wonen of werk te vinden op grote afstand. Dat is dan een eigen keuze en horen daar consequenties bij.
Dennis zegt
@autogek123: Beetje kort door de bocht geredeneerd, vind je niet? Je moet maar net in je omgeving een baan in je vakgebied kunnen vinden. Het is namelijk niet zo dat de banen altijd en overal voor het oprapen liggen. Ook het argument van “dan ga je maar verhuizen” is een simpele dooddoener. Verhuizen kan om tal van valide redenen ook lang niet altijd een reële optie zijn. Dus wanneer mensen bereid zijn om voor hun werk een stuk te reizen en hiervoor een onbelaste kilometervergoeding ontvangen, dan is daar m.i. niets mis mee. Het is voor de overheid namelijk kostenneutraal, want de werkgever betaalt immers. Nu wil de overheid een stukje meesnoepen.
autogek123 zegt
@dennis: Hier meerdere banen gehad in verschillende delen van het land. En of ging met openbaar vervoer (op eigen kosten), maar zijn ook paar keer verhuist dichter naar het werk toe. Dat de werkgever je extra wil betalen voor je reiskosten is al schandalig. Je collega’s die wel dicht in de buurt wonen krijgen het niet. Dus dat je er dan belasting over betalen is het minste wat men kan doen om het wat eerlijker te maken in vergelijking met je collega’s die wel op een kleine afstand van hun werk wonen.
Niets kort door de bocht dus. ;)
Dennis zegt
@autogek123: Je redenering snijdt nog steeds geen hout. Nu doe je net alsof het een voordeel is om ver van je werk te wonen omdat je dan een kilometervergoeding krijgt die je collega’s die dichtbij wonen niet krijgen. Die kilometervergoeding is om de kosten te compenseren om op je werk te kunnen komen. Mensen die dichtbij wonen, hebben die kosten simpelweg niet. De mensen die ver weg wonen, houden aan de vergoeding van 19 cent/km niets extra’s over, dus daar zit niets oneerlijks in. Bovendien hebben mensen die dichtbij hun werk wonen het voordeel dat ze ’s ochtends later kunnen vertrekken en ’s avonds weer sneller thuis zijn. Aan een ieder de vrije keus.
autogek123 zegt
@dennis: Nee, dit is extra salaris omdat je zelf ver van je werk wil wonen. Als je ver van je werk wilt (blijven) wonen moet je zelf voor die kosten opdraven. Anders is het gewoon een verkapte salarisverhoging die je collega’s niet krijgen. En hoe laat je collega dan thuis is heeft er niets mee te maken. Degene met en zonder km vergoeding worden allebei betaald vanaf wanneer ze op hun werk zijn en weer vertrekken.
Dennis zegt
@autogek123: Ver van je werk (blijven) wonen is lang niet altijd een keuze die vanuit een luxe geachte gemaakt wordt. Hoe dan ook, we gaan het niet eens worden, maar dat hoeft ook niet.
jzaero zegt
@autogek123: wat zeg je me nou? De kans dat een stel een baan vind binnen dezelfde stad is sowieso vrij klein. Gemiddelde reisafstand is niet voor niets 25km+ gemiddeld over de werkende mensen. Een huis van 2.5 ton verkopen is nu al heel moeilijk, even verhuizen is er niet bij, bovendien brengt dat veel gedoe mee. Wie zegt trouwens dat die baan zekerheid biedt? Misschien ben je na 1 jaar weer daar weg, of op een andere locatie van dat bedrijf. Ik schommel ook constant tussen verschillende steden. Dan is centraal Nederland heerlijk.
Daarnaast is dit een declaratie en niet een salarisverhoging, je doet immers niks met deze vergoeding buiten je werktijd om. De werkgever heeft jou ooit gekozen, weet waar je woonplaats is en is er dus van bewust dat jij deze kostenvergoeding nodig hebt. Je doet dit immers voor je bedrijf. Daar is niet altijd een keuze in, zeker niet voor mensen met een gemiddeld inkomen, of stellen met kinderen. Het is ook voor de kinderen niet fijn om telkens weer in een compleet nieuwe leefomgeving te zijn. Dat telt ook hard mee voor ouders.
CRX zegt
@autogek123: Niet iedereen rijdt iedere dag naar het zelfde kantoor… Als je veel korte projecten in den lande hebt (zoals ik een aantal jaar heb gehad) is de enige optie ergens centraal te gaan wonen en vanaf daar toch te forensen.
En aangezien het regelmatig nachtwerk werd… De auto dus. Gelukkig kreeg ik toen nog gewoon 60 ct per kilometer, dus ik reed glimlachend naar Maastricht en Groningen.
deedrieen zegt
@autogek123:
Wel heel makkelijk beredeneerd… Mijn vriendin en ik hebben net een jan modaal inkomen, en ik heb een lease auto. Maar nu is mijn vriendin hard op zoek naar een baan maar kan niets in de stad vinden waar we wonen dus moet ze een paar steden verderop gaan werken. En moet er dus een auto komen, alleen gaat dit te duur worden en OV is geen optie naar die stad vanwege de ruk verbinding en tijd die ze dan kwijt is.
De 19 centen zijn al aan de lage kant met de hoge prijzen tegenwoordig, en straks word ze alleen maar meer gestraft om te werken en ijn we aan de auto voor haar werk dan meer kwijt als het opleverd tegen een uitkering. Is dat waar we heen willen gaan? En dan heb ik het over zorgtoeslag huurtoeslag en km vergoeding waar allemaal op gekort wordt als we werken.
autogek123 zegt
@deedrieen: Soms zij er idd problemen als een stel banen heeft in verschillende gebieden. Maar dan moet je zelf keuzes maken. Tijdelijk langer reizen tot er een oplossing ( verhuizen of andere baan) gevonden is. Tuurlijk is het in deze tijd even moeilijk. Maar dit onderwerp is al jaren voor de crisis en zal helaas nog jaren erna blijven bestaan. Ik blijf erbij dat KM vergoeding een verkapte salarisverhoging is die je collega’s niet krijgen. :)
autogek123 zegt
@deedrieen: PS: Breek me me “mond” niet open over huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget enz. Tegenwoordig is nog maar 15 a 20% netto belastingbetaler. De rest houdt meer hun hand op dan dat ze betalen aan belasting. :(
deedrieen zegt
@autogek123:
Ja en de mensen die hun hand niet op houden werken wel hard, maar het lijkt er op dat wanneer je niet werkt en op je luie reet belastinggeld schraapt het er beter vanaf brengt.
Schoonzus zit (noodgedwongen, dat wel) thuis te harken en de voordelen die ze krijgt is ongelovelijk. Vrij kaartjes voor pretparken, kertcadeau’s zoveel daar durf ik niet eens over na te denken. Plus alle toeslagen ze krijgt komt ze netto op iets minder als wat ik mijn eentje verdien… VOOR THUIS ZITTEN!!!!
Maar iedereen zegt altijd ga dan verhuizen. Iemand wel eens nagedacht over huren en wachtlijsten. En de prive sector is om te janken zo duur an het worden, en een koophuis zit er met 2 net begonnen met werken jongelui ook niet in. Dus dat is ook geen optie!?
En buiten dat is het niet zo dat de mobiliteit ons de voorspoed heeft gebracht die ons nu weer wordt ontnomen? Dus alles weer duurder maken helpt de economie er echt niet boven op. Het is alleen korte termijn denken van het achterlijk kabinet wat we hebben. Als ze het bedrag op een 25 cent per km zetten worden meer mensen mobiel, en het geld stroomt toch wel weer terug omdat de helft van dat bedrag toch weer terugvloeit via belastingen. En het geeft mensen weer geld om te spenderen bij dealers en garages.
Ach ik kan zo doorblijven gaan… Het helpt toch niet het wordt alleen maar onbetaalbaarder en we slikken het allemaal.
damoklets zegt
Mijns inziens überhaupt een bedroevend slechte regeling dat zo’n bijdrage gefixeerd is op 18/19 cent. Wellicht was het enigszins kostendekkend ten tijde van de verlaging van 29 cent naar de huidige 18 cent maar om het los te zien van de brandstofprijzen is wel haast infantiel meten met 2 maten.
Of brandstofprijzen fixeren, of bijdrage mee laten groeien met brandstofprijzen. Als ze het nog verder verlagen mogen we onze regering hartelijk bedanken voor dit fantastisch causaal verband tussen brandstofprijzen en werkgeversbijdrage. Chapeau voor de heldere lichten in Den Haag…
mout zegt
Mijn werkgever vergoedt nu al 28 c/km. Inderdaad zijn die laatste 10 ct niet aftrekbaar. Netto hou ik zo’n 24 ct over. Voor elke ct die de aftrekbare vergoeding zakt, vermoed ik dat er een bruto ct bij wordt gedaan.
Zie daar de files niet korter van worden, eerlijk gezegd.
Rotary1 zegt
@mout: Maar het levert natuurlijk wel meer geld op voor de regering en daar draait het natuurlijk om!
mout zegt
@Rotary1: O, zou dat het zijn? :roll
tinnemans zegt
Ik sta ook niet direct te trappelen (als ik werkkilometers maak is mijn 645 niet idioot ideaal) maar als je erover nadenkt is het wel logisch.
De afgelopen jaren zijn er heel veel auto’s verkocht die extreem zuinig zijn en waarvoor niet/nauwelijks belasting betaalt hoeft te worden. Daardoor kan met gemak de vergoeding naar 12 a 13 cent want wie 1:20 of zuiniger rijdt kan daar met gemak mee rondkomen.
Wat er feitelijk gebeurt is dat de zuinigheidsleugen nu getest wordt. Mensen worden nu gestimuleerd om _echt_ zuinige auto’s te kopen als ze zo nodig goedkoop willen rijden.
Dus zelfs al is het voor mij onvoordelig, ik vind het wel een goede maatregel eigenlijk.
BobbyD zegt
@tinnemans: Ik snap niet wat je bedoelt met “dat de zuinigheidsleugen nu getest wordt.” Volgens mij wordt met deze maatregel alsnog de financiele zuinigheid van mensen getest en niet of iemand nu echt omwille van verbruik/uitstoot redenen in een muesli-auto rijdt.
tinnemans zegt
@BobbyD: Een variatie op dat laatste: een heel stel “muesli-auto’s” verbruiken meer dan opgegeven. Nu wordt het voor mensen relevanter om een echt zuinige auto (bijv. een BMW 320) te kopen ipv eentje die op papier zuinig is.
BobbyD zegt
@tinnemans: Ah. Ok, Begreep je verkeerd. 100% eens. Verschil tussen zakelijke rijders die een 14% auto kiezen en constant met een baksteen op het rechter pedaal rijden, of een prive iemand die nu (in wat voor auto dan ook) daadwerkelijk zuiniger moet rijden omdat ze zelf de benzine moeten betalen.
zdev zegt
Ik vind dat een kilometervergoeding iets is tussen werkgevers en werknemers. Als een werkgever toestaat dat een medewerker privé in een auto rijdt die harder afschrijft, duurder is in verzekering, wegenbelasting en brandstof, en die kosten wil dragen, dan is dat hun keuze.
Als iemand €0,40 per KM kwijt is, is en blijft een vergoeding voor deze kosten een ONKOSTENVERGOEDING en geen SALARIS. De belastingdienst heeft hier niets mee te maken.
Hoog tijd dat een rechter zich daar eens over uitspreekt.
xilver zegt
@zdev: Volledig gelijk…
BobbyD zegt
@zdev: Nou zet mijn bruto salaris dan maar om in een onkostenvergoeding….
Joerek zegt
@BobbyD: Salaris krijg je over de werkzaamheden die je verricht. De reis naar je werk toe zijn middelen om je werk te kunnen doen. Alle middelen die je als prive persoon inzet zouden door de werkgever belastingvrij vergoed moeten kunnen worden. zo werkt het met alle andere inzet ook, maar voor de auto worden ineens andere / strengere regels opgezet. Dat is al heel dubieus.
Een treinkaartje kan ik toch ook 100% belastingvrij vergoed krijgen als ik naar een klant ga?
Daarnaast wordt het dus eigenlijk meer een probleem voor de werkgevers, omdat die hun vergoeding nu van 19 cent naar 24 cent moeten verhogen om de werknemer netto hetzelfde te laten ontvangen. De meeste werkgevers hanteren precies dezelfde grens die de belastingdienst hanteert als belastingvrije grens, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
In de regel zou de 19 cent juist omhoog moeten gaan om de kosten te kunnen dekken. Alle kosten zijn (dik) omhoog gegaan, behalve de BPM.
BobbyD zegt
@Joerek: Ik begrijp hoe onkostenvergoeding werkt.
Het probleem is dat het moeilijk/onmogelijk is om p.p. de exacte kosten van woon-werk verkeer voor een auto te bepalen. Als je alle kosten van een auto wilt vergoeden dan praat je over verzekering, wegenbelasting, brandstof en onderhoud. Echter van al deze factoren is alleen brandstof eenvoudig aan woon-werk te koppelen.
Overigens ben ik het gewoon met je eens dat het onzin is om de onkostenvergoeding te verlagen.
xilver zegt
Ik wil gerust het openbaar vervoer wel nemen maar die staken elke 4 dagen, en de dagen dat ze niet staken rijden ze nooit op tijd…een file meepakken duurt minder lang dan het openbaar vervoer nemen…
potver7 zegt
@xilver: Om nog maar te zwijgen van het feit dat de busverbinding tussen mijn huis en werk in de laatste 5 jaar steeds SLECHTER wordt. Volgens de dienstregeling dan he, ik heb het dan nog niet over de vertragingen.
xilver zegt
@potver7: Overheidsbedrijven… het zal nooit werken. Privatiseren die handel, vakbonden beperken en concurrentie toelaten, dan pas zal het openbaar vervoer goed werken…
Rotary1 zegt
@xilver: Nee, want dan moet het allemaal weer zo goedkoop mogelijk en krijg je van die Veolia-troep zoals hier rijd, geloof me, de NS is TOP vergeleken met Veolia…
Van een student die iedere dag met zowel Veolia als NS moet reizigen…
xilver zegt
@Rotary1: Dat is het Hollandse sporenwegnet… dat bedrijf is hemels vergeleken met de Belgische NMBS. Een bedrijf kan niet slechter gerund worden dan de NMBS en dat mag je ook aannemen van een pendelende student. Ik heb al een aantal keer het genoegen gehad om de trein in Nederland te nemen en ik wist niet wat me overkwam: treinen die proper waren, redelijk modern en bovendien nog min of meer op tijd waren!
gregorius zegt
@xilver: Ja, zoals in UK. … niet dus: daar gaat het ook voor geen meter!
tinnemans zegt
@xilver: ja, want sinds de energiebedrijven zijn geprivatiseerd werken ze een stuk beter. Zo worden er groene centrales gebouwd ipv antieke steenkooldingen en .. oh nee, de energiemaatschappijen investeren in aandeelhoudersbelangen ipv in te toekomst van Nederland
Overheid en bedrijfsleven hebben elk hun eigen valkuilen, de balans vinden en houden is de kunst.
kaasboerin zegt
@xilver: Helemaal mee eens, zet een giga-concurrent (Deutsche Bahn bijv.) naast NS hier in NL, dan komen ze misschien eens uit hun luie stoel.
xilver zegt
@kaasboerin: concurrentie is volgens mij ook het belangrijkste…privatisatie is niet echt nodig als je concurrentie hebt want die overheidsbedrijven verdwijnen dan automatisch uit de markt als ze niet kunnen volgen.
ridenz zegt
Ik vind het toch ZO vervelend al die werkende mensen die de toch al kwakkelende economie nog een beetje op gang houden…..
Ik wil graag file vrij in mijn staats auto bewegen, weetje wat… ik verlaag gewoon vergoedingen en introduceer dan de kilometerheffing, lache joh!
Megakix zegt
@ridenz: its all for the greece !
tinnemans zegt
@ridenz: waarom zou ik moeten meebetalen aan jouw keuze om niet vlak bij je werk te gaan wonen ?
En voor je genoeg redenen kunt aandraagt waarom je niet vlak bij je werk woont: waarom moet ik daarvoor betalen ?
ridenz zegt
@tinnemans:
Nu moet je mij eens uitleggen hoe het feit dat mijn werkgever mij km vergoeding geeft jou in enige zin benadeeld….?
Ter info; ik rij in een leasebak maar maak mij hier druk om voor de mensen die niet die luxe hebben.
potver7 zegt
Mijn werkgever vergoed de prijs die ik zou betalen als ik per OV naar het werk zou komen. En da’s een stuk meer dan 13 c/km, zoveel is wel duidelijk!
Maar ze moeten dit maar snel invoeren, de scooterhandel zal er erg blij mee zijn denk ik. :(
964rs zegt
beetje belachelijk. maar dat is natuurlijk niet het eerste kromme wat hier in nederland gebeurt qua regelgeving
Simpson zegt
Je kon er op wachten, Jan-Kees heeft vorige week een potje geld door de neus geboord gekregen en jahoor, daar zijn we weer!
dennisr zegt
jaa, stel je voor dat er iemand geld extra heeft of geld over houd aan het eind van de maand..
xilver zegt
@dennisr: Idd… je zou wel eens aan het sparen kunnen gaan…maak dat mee…
kliko zegt
Maak het OV goedkoper ipv het autorijden duurder maken.
Ohnee, dan krijgt de overheid minder geld. dat mag natuurlijk niet! het moet wel ZO opgelost worden dat ze voor ons een probleem oplossen, en zij meer geld in het laatje krijgen. Waarbij ik denk dat het laatste zwaarder weegt…
potver7 zegt
@kliko: Eigenlijk willen ze natuurlijk helemaal niet dat je de auto laat staan. Weet je wat dat kost?
Hubert zegt
Maar waarom zou je eigenlijk een vergoeding moeten krijgen?
De baas betaalt toch ook geen vergoeding voor de aankoop van je bed zodat je goed kunt slapen en uitgerust weer op je werk verschijnt.
Autokosten (voor woon- werkverkeer) zijn toch gewoon kosten die je zelf draagt.
Ik heb destijds er zelf voor gekozen om 2x 1,5uur per dag te reizen. En na een paar jaar gewoon dichterbij gaan wonen. Dit zijn toch allemaal keuzes die je zelf neemt. Daar hoeft de baas toch niet voor op te draaien?
potver7 zegt
@Hubert: Ben het op zich helemaal met je eens. Alleen bestaat de regeling nu eenmaal op de manier zoals die bestaat, en zijn er mensen vanwege de regeling verder van hun werk gaan wonen (of verder van hun huis gaan werken). Zie het als een soort van gesubsidieerde arbeidsvoorwaarde. Om die terug te draaien is natuurlijk erg zuur voor een groot aantal mensen, en er gaan mensen door in de problemen komen. Of dat de economie ten goede komt is maar de vraag.
xilver zegt
@potver7: Dat is het probleem met politiekers… ze kijken maar enkel in de loop van hun eigen ambtstermijn, wat daarna gebeurd is hun mea culpa…
Zoals de extra (overdreven) belastingen die Belgische firmawagens sinds 2012 kosten. Deze extra belasting gebaseerd op CO2 en aankoopprijs zou de overheid 200mil € moeten opbrengen. BMW heeft een tweetal weken geleden wel aangekondigd dat door deze nieuwe belasting de overheid €80mil mist enkel en alleen al van de gemiste autoverkopen bij BMW. Verder weet ik van iemand bij Mercedes Lease België dat ze van plan zijn om een hele hoop mensen te ontslaan door deze nieuwe belastingsmaatregel omdat ze een inkrimping van hun leasemarkt zien met 80% omdat de belasting simpelweg te duur is (Mercedes E200 kost €507 meer dan voordien, ML320 is €920 meer en een RR autobiography kost €1200 meer PER MAAND).
Het komt er op neer dat door een kortzichtige politieke visie er eigenlijk meer economisch verlies wordt geleden dan dat er winsten zijn door de extra nieuwe belasting. En dat is hier net hetzelfde.
xilver zegt
@xilver: Niet meer maar totaal, het is in alle geval nog belachelijk veel.
griffendahl zegt
@Hubert: Op zich heel leuk als je een vaste werkplek hebt… Er zijn ook mensen die niet een vaste werkplek hebben of gewoon voor het werk ook kilometers moeten maken, andere vestiging bezoeken, klanten bezoeken… Niet iedereen krijgt zo maar een leaseauto hoor. Denk ff eens wat verder als je eigen beperkte wereldje…
Hubert zegt
@griffendahl:
Ik denk continu verder.
Hier hebben we een paar van die eco skoda’s staan.
Die kan iedereen pakken als hij ergens op bezoek moet.
Maar ik heb het ook over woon- werkverkeer.
En dat vind ik toch echt een prive kwestie.
Tenzij je bijv. voor een detacheringsbireau continu ergens anders geplaatst wordt, maar daar zijn ook genoeg regelingen voor (huur of lease auto’s)
griffendahl zegt
@Hubert: “Ik denk continu verder.” En daarna kom je gelijk met dit: “Hier hebben we een paar van die eco skoda’s staan.
Die kan iedereen pakken als hij ergens op bezoek moet.” Kijk eens wat verder om je heen dan jij en je werk… Er zijn ook werkgevers die het niet kunnen leiden om voor die enkele keer dat een werknemer een andere vestiging/klant/leverancier/werkplek moet bezoeken een ‘paar eco skoda’s’ aan te schaffen, net zo min als dat het dan uit kan de betreffende werknemer een leaseauto te geven . Deze heffing is dan gewoon een nette manier om de betreffende werknemer te compenseren voor het zakelijk gebruik van zijn privé auto.
Hubert zegt
@griffendahl:
Woon werkverkker mag voor mij afgeschaft worden.
En als je voor je werk klanten moet bezoeken of op karwei moet of continu ergens anders gedetacheerd wordt krijg je toch een km-vergoeding.
Dat deze lager is geworden kun je ook verklaren doordat de ouders steeds zuiniger zijn geworden.
Ik zou nog steeds winst maken als ik voor ieder bezoekje aan een klant of leverancier een reisbriefje zou opmaken.
Beetje luxe gezeur hier allemaal.
Het gaat gewoon niet goed in de wereld en hier willen we maar in ons gouden kooitje blijven zitten en zitten we te janken dat we nu niet meer 3x per jaar op vakantie kunnen en dat we een extra jaartje met de auto moeten doen.
Hubert zegt
@Hubert:
ouders = auto’s (alhoewel ouders ook wel klopt…)
Vreddy_B zegt
@Hubert:
Je maakt geen winst. Want in die 19ct zit niet alleen benzine vergoeding. Maar ook afschrijving en compensatie voor je onderhoud. Op Basis van mijn diesel maak ik net winst. Maar dat verdwijnt als het naar 12/13 cent gaat. Dat heeft niks met luxe te maken. Jij hoeft privé toch niet mee te gaan betalen aan werkzaamheden tijdens jou baan. Als ik in het buitenland ben krijg ik ook mijn telefoon rekening vergoed. Is dat luxe? Nee dat lijkt me gewoon normaal.
griffendahl zegt
@Hubert: Auto’s worden zijn zuiniger, maar voor elke % dat de auto’s duurder worden devalueert de euro 2%, dus alleen om de inflatie te compenseren mag het onderhand al wel naar 25c ipv 19c.
Vreddy_B zegt
@griffendahl:
Niets aan toe te voegen. Ik maak geregeld met mijn privé auto kilometers voor mijn werk, waar ik geen enkel probleem mee heb. Maar als ik er zelf geld bij moet gaan leggen om rond te rijden voor mijn werk houd het natuurlijk op. Dit soort regels zorgen er voor dat mensen minder flexibel worden naar hun baas.
Ik weet niet van welke kabinets chief dit af komt. Maar hiermee schiet je toch volledig je eigen achterban af. Ze doen er zelf ook wel alles aan om links in de zetels te doen stijgen.
Hubert zegt
@Vreddy_B:
Waarom houdt het dan op.
Dus je wilt enkel flexibel zijn als het je maar niets kost?
Zo kan ik ook flexibel zijn…
kaasboerin zegt
@Vreddy_B: Yep, hier is wederom zowel de werknemer als de werkgever de oetlul.. Wederom een mooie stimulans om door te/te gaan werken..
gaserop zegt
LOL de ANWB gaat er in die berekening van uit dat mensen alleen maar naar het werk toe rijden, maar is vergeten dat mensen vaak ook weer terug naar huis moeten…
potver7 zegt
@gaserop: nee hoor, de ANWB gaat ervan uit dat je 50% belasting betaalt.
Megakix zegt
@potver7: hahaha ! Kerel, wat ben jij wakker !
Joerek zegt
@gaserop: Nee klopt helemaal. Bij 19 cent vergoeding moet je over 6 of 7 cent belasting betalen (42 of 52%). In de ergste situatie is dat dus 52% en 7 cent achteruit. Dus 0.07 * 0.52 * 29 * 2 * 5 * 45 = 475.02.
In het gunstigste geval dus 6 cent bij 42%, maakt 0.06 * 0.42 * 29 * 2 * 5 * 45 = 328.86. Als ze spreken over 400 euro zitten ze wat mij betreft goed en niet overdreven. Als veel werkgevers ook nog eens hun vergoeding van 19 verlagen naar 12 of 13 cent (niet ondenkbaar) dan zijn de kosten voor de werknemer dus ongeveer het dubbele!
Daarnaast gaat de ANWB nog uit van een gemiddelde woon-werk afstand en dus bij een km /jaar van 13,000. Dan is nog niet eens meegerekend wat een werknemer rijdt tijdens kantooruren. Er zijn echt heel veel mensen die hun leaseauto hebben weggedaan en zijn overgestapt op km-vergoeding. Die zijn echt goed de sjaak als ze 40,000km per jaar vergoed krijgen.
wimbers zegt
als ik voor mijn werk ergens heen moet pak ik een auto van het werk. dat is zo’n 1 keer per week, en meestal een eind weg (duitsland) niemand heeft een lease-auto, en iedereen komt naar zijn werk zoals dat voor hem / haar het makkelijkst is, in mijn geval 3 dagen auto en 2 dagen trein / fiets.
die 19 ct was al noot voldoende om met een aigen auto werk km te maken, dus dat gebeurt ook bijna niet, voor woon-werk krijgt iedereen een vaste vergoeding op basis van afstand.
in mijn geval zo’n 135 euro.
als die dan wat omlaag gaat, ja begrijpelijk.
wat wel zeer betwijfelenswaardig is is de onstoppare zoektocht naar inkomsten van de overheid. dit is dan een uitgaven besparing, maar als men eens ging kijken welke nutteloze subsidiepotjes er allemaal zijn voor milieur-onderzoeksgroepen en interne activiteiten? daar valt een veelvoud te halen.
Joerek zegt
@wimbers: Precies. De betekenis van bezuinigen is toch minder geld uitgeven, niet meer geld ophalen.
Megakix zegt
Yep…het woord ‘onbelast’ tref je in de toekomst alleen nog maar aan in de Dikke van Dalen van 1970-1980 (grappig..precies de babyboomsukkelperiode).
xilver zegt
@Megakix: Belastingsvrij is zo hard een milleniumhype.
autogek123 zegt
@Megakix: Nee hoor, Onbelast krijg je nog eeuwig te horen: Zorg toeslag, kindertoeslag, kind gebonden budget, huur toeslag. En die “linkse” hobby’s zullen nooit verdwijnen. :(
Megakix zegt
@autogek123: jouw voorbeelden zijn géén vormen van onbelast…iets is onbelast als het niet van de overheid afkomstig is.
potver7 zegt
Maar hoe zit het dan met woon-werk verkeer voor leaserijders? Ik ken er zat die geen enkele *echt* zakelijke kilometer rijden (klant- of leverancierbezoek bijvoorbeeld), maar wel elke dag het halve land door rijden om op het werk te komen “want die kilometers zijn toch gratis”.
Joerek zegt
@potver7: Ooit gehoord van bijtelling?
mercs zegt
Ik heb het hier al meer geschreven op AutoBlog. Je wordt aan alle kanten genaaid door een overheid die er linkse hobby’s op na houdt.
Best wel dom eigenlijk van de overheid om te denken dat het files vermindert. Ik woon zelf buiten de randstad-thank God- maar dan heb je alleen maar schier onmogelijke busverbindingen, die alleen rijden voor de scholiertjes. Ik ga dus niet met de bus.
De koopkracht zal dalen door deze maatregel. De werkgever betaald waarschijnlijk die kilometer vergoeding. Dat wordt door gerekend aan de klant. De klant krijgt duurdere producten en is het besteedbaar inkomen lager dan voorheen. Er wordt dan minder geconsumeerd, wat slecht is voor de economische groei en de werkgelegenheid. Gevolg is een toename van de werkloosheid, wat ook weer zorgt voor een krimping van de economie. Het welbekende multiplier effect in een notendop beschreven.
Ik vind het niet gek dat we in een crisis leven. Overheden kunnen zelf niet met geld omgaan, nog minder dan degene die de kredietcrisis heeft veroorzaakt.
potver7 zegt
@mercs: Werkgevers die de belasting over de kilometervergoeding gaan vergoeden??? Hahahaha, wat een humor heb jij… je werkt zeker bij een (semi-)overheidsinstantie, of een bank?
Als mijn werkgever zijn werknemers een poot kan uitdraaien zullen ze het zeker niet laten, alles wordt in het werk gesteld om de kosten te minimaliseren en alle extraatjes zijn allang geschrapt. Er zullen uitzonderingen zijn maar wat ik zo om me heen hoor gaat het bij de meeste bedrijven zo. Ik zou er dus maar niet op rekenen.
tinnemans zegt
@mercs: een overheid die linkse hobbies erop na houdt…
We hebben een regering met CDA en VVD die gesteund worden door de PVV.
Waar zit voor jou het linkse probleem ?
fiestafeest zegt
Robbie een werkgever mag minimaal 19 cent tot 28 cent per km geven (onbelast) en de eerste 10 km is bij de meesten werkgevers ook nog eens voor je zelf.
Poll zegt
Ik vind ’t helemaal prima. Moeten mensen maar dichterbij gaan wonen.
emielm zegt
Ik hoop dat dit niet door gaat, ik maak wekelijks een goede 500 (zakelijke) km en door een rare contract constructie mag ik niet leasen dus dit kan mij heel veel geld kosten…
meneersander zegt
Eerst is minister schultz een heldin door de 130 zones, maar nu wil ze graag weer gehaat worden zoals de andere ministers.
Romen zegt
Ja want het OV is zo goedkoop en prettig om mee te reizen, DE oplossing…..
V-Power zegt
Wat ik nog niet heb gehoord, afgezien van de reistijd is het OV helemaal niet goedkoop. Als ik een rondje assen-groningen wil ben ik met de auto goedkoper uit als met de trein en bus. En over het algemeen ben ik er nog sneller ook… Ze moeten eens ophouden met die kortzichtige ‘oplossingen’
escort77 zegt
als dit doorgaat neem ik alsnog een lease-auto en is het daarmee in een klap niet meer belangrijk hoeveel kilometers ik rijdt, het kost me dan niets meer (klemtoon op “meer”, het kost me natuurlijk indirect wel geld) om extra kilometers te rijden.
Ik vraag me daarom af of dit helpt tegen files.
mattraket zegt
@escort77: Een leaseauto ‘neem’ je niet, die biedt een baas je aan als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Aangezien je er nog geen hebt, zul je er ook wel geen krijgen.
Hubert zegt
@mattraket:
genoeg bedrijven die een leasauto aanbieden, maar ook genoeg mensen die hem niet accepteren.
Griffin zegt
@escort77: de tijd dat je onbeperkt privé-kilometers mocht rijden met een (lease) auto van de zaak is voor veel werknemers ook al voorbij hoor. Vaak zit er een maximum aan en als je meer rijdt mag je dat komen verantwoorden en een bepaald bedrag per km aan je baas betalen.
En ja, er zijn nog werkgevers die (bijna) alles betalen. Maar de meeste zijn ook hier in aan het snijden.
anacreos zegt
Slecht dat de regering dit verkoopt als ‘het fileprobleem aanpakken’, terwijl het gewoon de staatskas spekken is. Eerst maar is bewijzen zien dat dit bedrag (want waar komt de hoogte überhaupt vandaan?) een bijdrage gaat leveren, en niet gewoon de werkende burger gaat leegtrekken.
germancarsftw zegt
Nou met de trein wil je nu ook niet hoor, er was een staking van de schoonmakers, en GADVERDAMME er lag gewoon beschimmeld brood enzo op de stoel. Ik zou best wel wat extra eurootjes overhebben voor wat comfortabeler vervoer…
jeanclaude zegt
Ja zolang het volk er niets aandoet(ik inbegrepen), kan deze ‘zolang wij maar geld binnen krijgen’ kabinet, doen wat ze willen.
pier zegt
Heb het al vaker geroepen, gewoon lekker emigreren met z’n allen en dit land naar de klote laten gaan.
Hubert zegt
@pier: Als alle roeptoeters gaan, dan blijft er hier een heerlijk land over!!!
FIAT127 zegt
Goeie zet.
Binnensteden lopen leeg en worden minder leefbaar terwijl iedereen in buitendorpen gaat wonen.
Of je geeft minder geldt uit aan (de subsidie van) mobiliteit van je burgers of je geeft nog meer geld uit aan het aanleggen van asfalt en eindeloze proefballonnetjes met rekeningrijden of OV.
Wat het hopelijk bewerkstelligt is dat men eerst beter na gaat denken over waar men gaat wonen of een bedrijf vestigt.
Voor je reageert moet je hier vooral eens over na willen denken want het levert voor diegene die wél onderweg moeten zijn (oa vrachtverkeer) minder vertraging op.
Het uitgespaarde geld kan wellicht worden besteed aan innovatief (openbaar) vervoer. Electronische voertuiggeleiding of Wubbo’s superbus.
Minder overheid is imho in ieder geval goed.
blo3to3t zegt
ze gaan hun gang maar, ik heb er toch lekker geen last van met m’n leasebak. 14% bijtelling en de rest is graties!!11oneeleven
mashell zegt
Dit heeft niets met files te maken maar alles met de VVD wens extraatjes voor ondernemers te verzinnen.
Supra1981 zegt
De overheid maakt het zelf onaantrekkelijk om met OV te reizen. Als ik met de bus naar het werk zou gaan ben ik 2 uur (heen en terug) onderweg. Alleen moet ik de laatste 2 kilometer nog wel even lopen omdat de bus niet verder rijdt.
Daarnaast ben ik 9 euro kwijt en met de auto is het 10 minuten en 5 euro.