![btw verhoging](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/1-Porsche-Macan-Turbo-2024-test-04-970x545.jpg)
Niemand koopt nieuwe auto’s. Maar met een verhoging van de btw koopt écht niemand een nieuwe auto.
Het kabinet moet zich in allerlei bochten wringen om gaten in de begroting rond te krijgen. Voor de gewone sterveling a.k.a. de Nederlander betekent dat meer centen ophoesten. Het leven wordt duurder. Zeg maar wat je de afgelopen drie jaar al hoort, maar dan gewoon een schep erbovenop.
Het nieuwste ballonetje van dit kabinet is om een verhoging van de btw door te voeren. Daarover bericht het AD vanmorgen. Het gaat om een kleine verhoging van 21 naar 21,4 procent. Maar ja, dat maakt ALLES wel gewoon 0,4 procent duurder. Ook al is dat een klein procentueel verschil, aan het einde van het jaar gaat het natuurlijk om serieuze pegels als je alles bij elkaar optelt.
Of het echt gaat gebeuren is nog maar de vraag. Eerder wilde het kabinet al de btw verhogen op sport, cultuur en boeken. Toen iedereen daar boos op reageerde gingen ze dat toch maar niet doen. Nu wil het kabinet het hoogste btw tarief verhogen. Dus hup, allemaal boos doen nu.
Want het hoogste btw tarief raakt ons autonerds. Dat zou betekenen dat niet alleen een nieuwe auto, maar ook bijvoorbeeld brandstof of het (snel)laden van je elektrische auto duurder gaat worden. En alle randzaken daar omheen. Je auto wassen, onderhoud, mods voor je trouwe vierwieler. Op al deze zaken is 21% btw van toepassing, dat zou dan naar 21,4% btw gaan.
In vergelijking met omliggende landen zou Nederland het hoogste tarief krijgen. België hanteert 21%, maar in Duitsland ligt het op 19%. Het is echter niet zo dat we in één klap het hoogste tarief hebben. In Italië werken ze met 22% btw en in Denemarken zelfs met 25%. Laten we niet hopen dat het kabinet te veel naar de Denen kijkt..
Dat is wel een minimale verhoging. Op een bedrag wat nu 100 EUR incl BTW kost zou het gaan om 33 cent. Op een cappuccino van 3 EUR komt er dan 1 cent bij.
Ik kan me nog uit de economie boeken op school herinneren dat de BTW in de 80’s 17,5% was en op dat moment eind jaren ‘90 naar de 19% was. Laag tarief was dacht ik 6%.
Krijg het gevoel dat deze maatregel meer zou kosten dan dat t op gaat leveren ivm alle nieuwe bepeijzingen. 99,99 EUR zou dus 33 cent meer worden. Maar hoe gaan ze dat verwerken?
Daar maken ze uiteraard 109,99 van, want dat rond mooi af. “sorry, inflatie. Kan er niets aan doen”
Toen we van 19 naar 21 gingen, gingen winkels en supermarkten in december de prijzen al verhogen. Want zo konden wij klanten alvast wennen aan de nieuwe prijzen, was de uitleg.
Ik verzin dit niet.
En zo leg je als overheid de rekening voor het begrotingstekort opnieuw volledig bij de burgers neer. En dan te bedenken dat drie van de vier coalitiepartijen zich in hun partijprogramma hard maakten voor de ‘bestaanszekerheid’…
Tja, die programma’s zijn slechts wensenlijstjes en droombeelden maar regeren is dealen met de realiteit. En door alles en iedereen te belasten met een BTW verhoging hoeft er geen enkele partij iets te incasseren, het is nou eenmaal een heel fragiel geheel deze coalitie.
Het bedrijfsleven heeft amper last van die btw verhoging; zij kunnen de betaalde btw tenslotte weer terugvorderen bij de aangifte. Enkel de prijslijsten zullen moeten worden aangepast, en in sommige gevallen ook de prijskaartjes. Maar dat leidt er dan ook meestal weer toe dat er ook een prijscorrectie (naar boven) wordt doorgevoerd.
LOL, heb je een andere suggestie voor de oplossing van het begrotingstekort? Het kabinet zou ook kunnen bezuinigen, maar dit kabinet kennende komt dat ook vooral ten koste van de lagere inkomens.
En een BTW-verhoging komt natuurlijk verhoudingsgewijs meer bij vermogende mensen terecht, die geven immers het meeste geld uit… ;)
1 cent verhoging berekenen ze gewoon als 25 cent door in de verkoopprijs hoor. Wederom omdat de overheid niet met geld om kan gaan… het is weer ongelofelijk.
Auto’s zijn in Nederland natuurlijk al stervens duur. Zijn er landen (in Europa) waar auto’s nog duurder zijn dan hier? Die 0,4% op bijna alles is natuurlijk een doodsteek voor veel mensen die nu al moeilijk rondkomen, niet eens op het gebied van auto’s. In Denemarken kan het percentage wel 25% zijn, maar daar is het gemiddelde inkomen ook ruim €5.000 per maand
Maar ja daar gaat de belasting omhoog als ze Donald van Groenland af willen houden
Denemarken zou moeten beseffen dat tegen de juiste prijs alles te koop is. Als Lord Dampnut Groenland wil hebben, laat hem de portemonnee maar trekken en geef de inwoner de keuze tussen een Deens en een Amerikaans paspoort. Voor een klein land als Denemarken kan dan in een keer de begroting worden dichtgelopen.
Als je een land vol waardevolle grondstoffen bezit dan ga je dat toch niet aan de eerste de beste bullebak verkopen? Rusland heeft nog steeds spijt dat ze Alaska verkocht hebben.
Alles heeft een prijs.
Misschien moet je eerst even uitrekenen om welk bedrag het gaat.
Dan heb je een indicatie dat t niet zo schokkend is en zeker niet de doodsteek is voor veel mensen.
Misschien moet je ook even verder kijken dan je neus lang is. Mijzelf zal dit ook niet zo raken, maar ik kom wekelijks vanuit m’n werk in contact met mensen die nu al niet rondkomen, dan is een verhoging van de btw een extra klap. Wanneer je al niet rondkomt is een verhoging van bijna alles dat je loopt een behoorlijke uitdaging
Uitzonderingen zijn er altijd. Maar de gemiddelde nederlander ondervind hier 0 honder van. De mensen die nu al niet rond zouden moeten komen ook niet. Vanaf 1 jan houd iedereen behalve gepensioneerde meer over netto dan in vergelijking vorig jaar.
Als je al weinig te besteden had ga je door deze 0,4% btw verhoging nog steeds financieel op vooruit in vergelijking met dec vorig jaar.
Je moet wel alle aspecten meetellen. Met je neus lang.
Serieuze pegels?
Als je 5k per maand spendeert kost je dat 20 eur per mnd extra.
Voor iemand die 5 k per mnd uitgeeft zal dat niet noemenswaardig zijn.
Op koffie zit 9% btw, niet 21% zoals het artikel suggereert. Dus onze havercapu blijft gelukkig of stervens duur
check!
Compleet krankzinnige plannen weer, zij creëren een gat, ga het dan ook op een passende manier oplossen ipv de mensen nog meer uit te knijpen
Van de begroting wordt elk jaar circa 30 miljard niet uitgegeven omdat plannen niet gerealiseerd zijn en er flinke meevallers zijn. We hebben al zo ongeveer de laagste staatsschuld (t.o.v. de inkomsten, het BNP), dus er is geen echte noodzaak om de btw te verhogen.
De inflatie is in NL relatief wel hoog en wordt vrijwel alleen door de overheid veroorzaakt (nu een btw verhoging, meer dan 50% van de energierekening en de brandstofprijs bestaat uit belasting (met ook weer BTW erover , nu weer duurder) en die worden dan weer doorberekend aan de consument en daarop volgen weer hogere looneisen. Als de inflatie bestreden moet worden, en dat wil de overheid, dan zouden ze eerst eens die belastingen op energie daarop en de andere dingen verlagen.
Maar er zijn ook tegenvallers, dan moet er geld naar Oekraïne, dan is de benzineprijs te hoog en moet er daarom accijns verlaagd worden, dan moet de energiebelasting lager gemaakt worden om de gasprijs in toom te houden. Onder aan de streep loopt de staatsschuld op en daarmee de rentebetalingen, dankzij Griekenland hebben we de staatsschuld gunstig kunnen herfinancieren zodat er in de coronacrisis echt met geld gesmeten kon worden maar nu de rente toch wat hoger ligt dan 5 jaar geleden doet dat toch pijn. We zitten nu in de vreemde situatie dat door belastingkortingen de energiekosten gewoon laag zijn, eigenlijk onrealistisch laag.
Dus op een auto van 50k scheelt dit 200 euro (10.700 euro BTW ipv 10.500 euro). Op je occasion van 10k hebben we het over 40 euro verschil.
Dus dat is te verwaarlozen qua impact/koopkracht omdat je sowieso niet elke maand een andere auto koopt. Tenzij je @nicolasr heet natuurlijk. ;)