Belasting naar gebruik, dat is wat het kabinet voor ogen heeft met een vernieuwing van de bijtellingsregels.
Iedereen die privé per jaar meer dan 500 kilometer in zijn leaseauto rijdt moet nu standaard 25 procent van de nieuwwaarde van zijn of haar voiture bij zijn belastbaar inkomen optellen. Hoeveel privékilometers iemand vervolgens draait is niet relevant: 501 of 501-miljoen-miljard kilometers, iedereen betaalt evenveel. Het Kabinet wil van die oneerlijkheid af en wil daarom gaan belasten per kilometer.
Volgend jaar houdt het ministerie van Financiën een proef met een aantal bestelauto’s die worden voorzien van automatische ritregistratie. Via deze proef wil het ministerie vaststellen hoe hoog de bijtelling moet worden waarna het systeem eventueel op alle bestelauto’s en later ook op (lease-) personenauto’s kan worden toegepast. Het ministerie heeft dit laten weten in aanvulling op de donderdag gelekte Miljoenennota.
De proef is een reactie op bestelwagenrijders die al langer klagen over het feit dat ze elke rit moeten registreren om aan te tonen dat ze de auto niet te vaak privé rijden. Vanaf volgend jaar kunnen deze bestelwagenrijders dan ook een verklaring ondertekenen dat ze de auto alleen zakelijk gebruiken, waarmee ze geen rittenregistratie meer hoeven bij te houden. Die verklaringen worden uiteraard middels steekproeven getoetst.
Maar terug naar de bijtelling: wat mij vooral interesseert is of de mensen die veel kilometers privé maken straks veel meer moeten gaan betalen omdat het gapende gat dat mensen die weinig kilometers straks in de schatkist “veroorzaken” gevuld moet worden. In ieder geval zal dit systeem er wel voor gaan zorgen dat mensen veel bewuster nadenken over het gebruik van de auto, minder drukte op de weg voor de privérijders dus? Nice.
dennisr zegt
gelukkig zal ik nooit leasen :)
lemster zegt
@dennisr: Jij gaat dus nooit een auto van de baas krijgen?
406_v6 zegt
@lemster: Sinds wanneer “krijg” je een lease auto? Volgens mij moet je d’r -als je 500+ km mee rijdt” minimaal 14% van de cataloguswaarde bij je belastbaar inkomen optellen en dan heb ik het nog niet over je eigen bijdrage aan de leaseauto omdat je zo nodig typ ersatz wilde hebben….
robbie zegt
@406_v6: of 0% als je elektrisch gaat rijden ;)
dennisr zegt
@lemster: nee wil eigenlijk eigen baas worden dus dat is dan geen optie he ;)
highperformance zegt
@dennisr: alsof een eigen baas geen zakelijke auto least…. wake up, het schijnt voor te komen ;-)
dennisr zegt
@highperformance: oh naja misschien dat het kan, ik wil het niet in elk geval :) doe mij maar eigen auto :)
highperformance zegt
@dennisr: ga maar rekenen als je een nieuwe auto wilt aanschaffen, rijden en onderhouden. ik denk dat je nog wel terug komt van deze uitspraak. met name als éénmanszaak.
Bart_V zegt
@highperformance: sinds wanneer kan een eenmanszaak een auto op bedrijfnaam hebben ?
highperformance zegt
@Bart_V: Je kan als eenmanszaak toch een zakelijke leaseauto hebben. De rechtsvorm is eenmanszaak, klinkt misschien niet zakelijk (als in BV, VOF ed.), maar het is een echt bedrijf (zelfs met 20 man personeel als je wilt).
ralf zegt
nieuwe melkkoe is geboren!
DennisS65B40 zegt
@ralf: yes gelijk heb je! Want geloof mij maar als ze vaststellen dat er minder mensen meer moeten betalen (de veel-rijders) en dat er meer mensen minder moeten betalen… Dan houdt de Staat de status quo aan en veranderen ze lekker niets.
mashell zegt
Hadden we vroeger niet al zo’n systeem? In principe ben ik niet tegen, het bijtellingspercentage laten afhangen van de hoeveelheid prive kilometers is zinvoller dan van de CO2 uitstoot. Het zal trouwens wel nog lang gaan duren voordat dit ingevoerd kan worden, immers de bijtelling die op 1 juli 2012 geldt blijf je 5 jaar houden. Ik kan me niet voorstellen dat de overheid 2 systemen door elkaar laat lopen, dat kunnen de werkgevers en de belastingdienst gewoon niet aan. Minder administratieve lasten was toch ook een speerpunt van dit kabinet?
alcantara zegt
Heel goed, ben die gehuurde slowmotion Polo’s spuugzat op de weg.
DennisS65B40 zegt
@alcantara: hahaha die had ik niet eerder gehoord/ gelezen…
dennisr zegt
hoe zit het eigenlijk met de 0% bijtelling..
bigcar zegt
ik weet vrijwel zeker dat de lease rijder hierdoor vele malen meer zou moeten betalen. dat is altijd zo bij overheidsplannen, pas als de overheid er namelijk aan gaat verdienen, word het ingevoerd.
ik denk dat mensen die de 500 km grens overschrijden, dikke pech zullen hebben.
mashell zegt
@bigcar: juist niet. Nu is minder dan 500km 0% en meer dan 500km 25%, straks kan dat zomaar tussen 500 en 2500km 10% zijn, een groot voordeel voor de mensen die een tikkie teveel met hun een bussie rijden.
bigcar zegt
@mashell: 500 km is eigenlijk al niks, 2500 km daarentegen valt wel mee, maar ik denk niet dat de overheid ons (lees automobilisten / leaserijders) zou willen sparen. denk dat als ze het zouden doen, dat ze dan 500 tot 1000 km 10% zullen doen (om zo zegmaar het maximale rendement eruit te halen)…
Esprit_de_Flandre zegt
Maw., ze gaan nog wat extra geld uit de burgers halen. Wees maar zeker dat die 501 km niet veel goedkoper zullen worden, dus wie er een paar duizend mee doet, betaalt zich blauw…
bigcar zegt
@Esprit_de_Flandre: +1
HZW zegt
En als ze dan toch bezig zijn meteen een 130 Km/u snelheid begrenzer voor die bestelwagens/bedrijfsbusjes doorvoeren.
ErikkNL zegt
@HZW: En wat brengt dat voor goeds? Als ze doorrijden is dat toch prima?
bigcar zegt
@ErikkNL: +1 idd, gewoon laten doorrijden!
tunefuldjmike zegt
@ErikkNL: ik weet niet bestelbusje op de achterkant van je auto of een personen auto… makkelijke keus lijkt me xD
peaky zegt
@tunefuldjmike: ja, ik heb lieverd een transporter achterin dan zon lelijke XL amerikaan, of zon Toyota Tundra, ach en dan hebben ze de 130, en dan vind iedereen dat ze weer wat harder moeten.
norge zegt
@HZW: En dan gaan ze lekker links hangen?
Superkoerier zegt
@HZW: ja hoor. En daarna ook een begrenzers op auto’s. Er zijn mensen die 90 km/h wel hard genoeg vinden voor auto’s, dus dan begrenzen we de auto’s gewoon op 90 km/h. Ik ga altijd met de trein dus ik heb daar toch geen last van.
dennisr zegt
500 km per jaar is trouwens ook wel verdomde weinig.. 1 privé uitje naar Duinrell en je kan betalen… :lol:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dennisr: ligt eraan waar je woont…
;)
bigcar zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: haha, heb ik ff mazzel! woon namelijk in het centrum van NL :)
VeniVidiVici zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Heeft niks te maken met waar je woont is meer de kans dat er zo’n pisvlek staat bij Duinrell met een belastingauto’tje die kentekens checked. En daarna kun je een controle van je rittenregistratie verwachten en als die niet klopt… hoop dan maar dat je portemonnee goed gevuld is!
jobh zegt
@dennisr: daa hebben ze de trein voor uitgevonden
E320cdi zegt
@jobh: Ga jij is je ‘mond’ spoelen… Gek.
tunefuldjmike zegt
@jobh: neej voor de trein hebben ze de auto uitgevonden, btw voor elke vorm van openbaar vervoer hebben ze de auto uitgevonden…
HZW zegt
Het wordt eens een keer tijd dat ze dit gaan door voeren.
Het is een zakelijke auto om van huis naar je werk te rijden.
Dus als je er prive mee gaat rijden gewoon lekker betalen voor de prive kilometers.
Zakelijke rijders hebben al genoeg voordelen met een bedrijfs auto.
En omdat half Nederland een bedrijfs auto heeft staan we ook elke dag dik in de files.
Misschien als ze het goed duur gaan maken gaan mensen mischien eens carpoolen in plaats van allemaal alleen in de auto te zitten.
“Ik blijf er bij, zolang we elke dag nog in de file staan is auto rijden nog steeds goedkoop.”
baasbas zegt
@HZW: Ik begrijp je punt maar ik zit wel met een puntje. De leaseauto is gewoon onderdeel van het loon en daar wordt dus gewoon belasting over betaald.
Ik ben bang dat als deze invoering betekent dat leaserts meer moeten betalen dat ze besluiten de leasebak alleen zakelijk te rijden en massaal oude 2e (3e) auto’s aan gaan schaffen. Leuk voor occasionhandelaren maar ik dacht dat de regering het idee had om minder uit te stoten. Die leasebakken zijn relatief de schoonste auto’s op de weg.
Oh en daarnaast, het is nu al absurd lastig parkeren hier in de straat. Dat gaat nog een boel erger worden?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@baasbas: Daar zat ik ook direct aan te denken. Maar ze spreken er (weer) over dat het ‘voor de gemiddelde leaserijder niet duurder wordt’. Ben dan wel meteen benieuwd wat het gemiddelde is…
potver7 zegt
@baasbas: Ik zie nu leaserijders dingen doen die ze niet zouden doen als ze de kilometers zelf moesten betalen (van Groningen naar Limburg rijden omdat daar iets 20 Euro goedkoper is bijvoorbeeld). Of het halve land afrijden om ‘gratis’ spullen op te halen die dan verkocht kunnen worden op rommelmarkten. Of met de auto ’s nachts naar Eurodisney rijden, en er geen geheim van maken dat ze zonder leasebak echt wel met de trein zouden gaan.
Dat soort kilometers worden gewoon niet meer gemaakt als mensen ze zelf moeten betalen – of het nu in een leasebak is of in een 3e handsje.
En om jouw probleem met de 3e handsjes te relativeren: er zullen ook genoeg mensen zijn die weinig prive rijden (maar meer dan 500km) en daarom nu een 3e handsje hebben omdat die kilometers met 25% bijtelling wel heel erg duur zouden worden. Die mensen kunnen hun 3e handsje nu dus verkopen omdat ze gewoon per kilometer aftikken bij de belastingdienst.
dawwg zegt
@potver7: Wat een onzin; voor die prive kilometers betaal je gewoon bijtelling en een lease-maatschappij maakt het niet uit hoeveel KM prive of zakelijk is; het contract is gewoon voor X km per jaar. Vervolgens hanteren de meeste bedrijven een policy waarbij er een limiet aan de ‘inbegrepen’ prive-KMs zit. Vaak is dat 12~15K per jaar. Ofwel, je betaald snel 20/25% bijtelling waarvoor je dan ‘maar’ 12~15K mag rijden.
Anders gezegd: je Disneyland voorbeeld gaat niet op; want die KMs met die leaseauto is al voor betaald middels bijtelling ! En prive zou je dat misschien niet doen, maar die leasert heeft het al via de bijtelling betaald, dus als je die KMs niet maak, ben je dief van je eigen portomonnee !
Nee, leasen is allang niet zo voordelig/aantrekkelijk meer als het ooit was hoor. Sterker nog, als je een beetje dikke auto wilt rijden zou het veel voordeliger zijn die (jonge 2e hands) zelf te kopen en het leasebedrag gewoon als loon ontvangen. Dat staan de meeste bedrijven echter helaas niet toe …
potver7 zegt
@dawwg: voor die prive kilometers betaal je gewoon bijtelling
DAT is pas onzin. Je betaalt belasting voor privégebruik, ongeacht het aantal kilometers.
Mijn stelling is alleen dat veel privékilometers niet gereden zullen worden als ze per kilometer betaald moeten worden.
Als je het niet WILT snappen – mij een zorg…
Megakix zegt
@baasbas: ‘onderdeel van de arbeidsvoorwaarden’! Niet van het loon, hoewel de bijtelling via de werkgever-salarisstrook wel zo doet vermoeden. Kortom, het wordt uit die sfeer gehaald, en overgebracht naar een 1-op-1-rittensysteem tussen leaserijder en belastingdienst. Beter overigens…veel beter.
bassie zegt
Dat zal wat worden, 30.000 werk en 30.000 prive km per jaar, wat moet dat extra gaan kosten ipv de 25% bijtelling?
bigcar zegt
@bassie: een hele duit meer dan er nu wordt betaald? ;)
bassie zegt
@bigcar: ik hoop het niet, ik betaal toch voor mijn prive km met de bijtelling? Vind dit maar een onzinnige verandering.. Veel moeilijker en zal zelfs meer kosten met zich meebrengen!
potver7 zegt
@bassie: Heb je al eens uitgerekend wat je kwijt zou zijn als je voor die 30.000 km prive een eigen auto zou moeten rijden (dus inclusief belasting, afschrijving, verzekering, onderhoud enz.)? En heb je dat vergeleken met het bedrag dat je nu aan belasting kwijt bent? Juist, ik denk dat de kilometerprijs met je leasewagen een stuk lager ligt…
Megakix zegt
@potver7: goede stelling, maar onvolledig (50% juist)…immers, het ligt er maar aan ‘wat voor type rijder’ je zelf bent. Bovengemiddeld ruw = winst door bedrijfsauto. Benedengemiddeld ruw = verlies door bedrijfsauto. Wet van de grote aantallen, die daardoor altijd exact een middengrens heeft.
bigcar zegt
@bassie: +1, ik vind het ook een onzinnige verandering, maar maak dat de overheid nu nog maar wijs :)
kempenaer zegt
Weer zo’n hopeloos idee van suffe ambtenaren. Ze hebben altijd de behoefte om zaken te verzinnen waar helemaal niemand op zit te wachten. Bovendien boeit het een normaal mens natuurlijk geen ene zak of de buurman 20000km/jaar meer gebruik maakt van de weg dan hij voor hetzelfde geld. Het alternatief – door jaloezie en de gelijkheidsziekte gedreven – om het precies voor iedereen te moeten uitrekenen is veel energie, tijd en geldrovender en bovendien worden mensen dan nog vaker lastig gevallen door vervelende ambtenaren. Geen fatsoenlijk mens zit te wachten op nog meer overheidsbemoeienis, alleen kleinzielige gefrustreerde malloten.
whoppie zegt
Laten we hard werkend nederland nog meer aanpakken. Want daar valt het meeste te halen. Dat denken ze daar in Den Haag. Stelletje uitmelkers! Maarja wat wil je ook. Van een kale kip kan je niet plukken
potver7 zegt
@whoppie: ‘hard werkend Nederland’… Dus iedereen met een leasebak werkt per definitie hard, en iemand zonder leasebak werkt per definitie niet. Je een teveel Whoppers denk ik…
joosthoeve zegt
@potver7: We gaan geen woorden in de mond leggen he. Hij zegt niets over mensen die geen lease wagen hebben en zegt ook niet dat de leaserijder alleen hard werkt. Je ziet dingen die er niet zijn.
Daarnaast degene die een leasewagen hebben, meestal wel de mensen die op een gemiddeld niveau in de organisatie staan, zie manager, directeur etc. Daarnaast alle buitendienst medewerkers zoals verkopers etc. Die werken vaak wel gemiddeld wat meer uren dan degene die 45 is en achter de kassa zit bij de Appie. Niet dat de een beter is dan de ander, maar er is wel een verschil in uren.
potver7 zegt
@joosthoeve: jij moet eens goed in de gemiddelde KANTOOR organisatie kijken wie er wel en niet een leasewagen hebben. Je schrikt je rot. In mijn organisatie: een VP die met de bus komt, iemand die 40 uur hoort te werken maar daarvan maar hooguit 30 doet (en geen manager, buitendienstmedewerker of wat dan ook is) die heeft een leasebak.
De wereld bestaat uit een hoop meer soorten medewerkers als managers, direkteurs, buitendienstmedewerkers, en kassamedewerkers bij de Appie.
whoppie’s stelling was dat hardwerkend nederland weer aangepakt wordt. Nou daar durf ik dus wel een slak zout op te leggen. Ten eerste heeft maar een beperkt aantal hardwerkende nederlanders, ten tweede HOEFT deze maatregel helemaal niet negatief uit te pakken.
potver7 zegt
M.a.w. het kabinet werkt al aan een nieuwe methode voor de kilometerheffing
joosthoeve zegt
Leuk. Dus elke auto moet een automatische ritregistratie verplicht gaan nemen als dit erdoor komt? De overheid heeft zeker aandelen gekocht in een dergelijk bedrijf, en ze kunnen ook weer extra btw vangen. Dat je betaald voor je prive kilometers is meer dan logisch, maar ze draven soms het belasten van de autorijders wel erg ver door. Maargoed, je kan er zo weinig tegenin brengen
VeniVidiVici zegt
@joosthoeve: Kunnen beter in België gaan wonen daar hebben ze die rittenregistratieonzin niet én de auto’s zijn in aanschaf flink goedkoper :)
joosthoeve zegt
@VeniVidiVici: Ja klopt. Echter heeft NL weer dingen die Belgie niet heeft, en vice versa. Ideaal voor mij zou zijn in Belgie wonen en NL werken. Alleen zit je dan weer zo verrekte dicht bij Limburg, wat weer een nadeel is!;)
VeniVidiVici zegt
@joosthoeve: Ja dat zou zeker ideaal zijn en in mijn geval zit ik dan dicht bij het gezellige West-Brabant i.p.v. Limburg :)
Megakix zegt
@VeniVidiVici: bovendien…heft Nederland óók bijv. 25% bijtelling over een 2e hands leaseauto. Maak voor die grap maar eens een rekensommetje rond een Maserati Quattroporte ! Nieuw = 200K. 2e hands (dus kwijlinteresse) 40K. Bijtelling 25% over 200K = 50K. IB-heffing = 50K x 45% (gemiddelde IB-druk) = € 22.500,- netto per jaar….AAAAAAAHHHHH….Dus, ik heb het maar niet gedaan :lol:
whoppie zegt
@joosthoeve: Danku voor uw toevoeging. Zo bedoelde ik het inderdaad!
mrbones zegt
big brother
Megakix zegt
Haha, geweldig hae, die tests van de overheid….’budgetneutraal plannen’ kan alleen op basis van harde cijfers ! :lol:
bohica zegt
En ondertussen blijft het openbaar vervoer kut.
Moet je dadelijk geld betalen om je fiets te parkeren.
En kan je nooit meer naar een pretpark met je kinderen omdat het veels te duur wordt om er te komen laat staan het kaartje.
Megakix zegt
@bohica: vergeet de stress niet van de filedrukte náár een pretpark + drukte IN een pretpark = burn-out, zowel in je hoofd als in je portemonnaie.
speedie zegt
Als mensen teveel gecontroleerd en belast worden omdat ze lease rijden kopen ze toch een 2de (hands)wagen zeker. Daarbij als het mensen wil aansporen om minder te rijden dan gaan de inkomsten van de staat ook omlaag door minder accijnen op benzine en diesel. Dat wordt gewoon een nuloperatie met als enige punt nog meer ontevreden en gepluimde burgers. Ik besef dat velen jaloers zijn op mensen die recht hebben op een leasewagen maar bedenk ook dat dit deel uitmaakt van het totaal loonpakket. Net zoals eco checks of ticket restaurant checks. Gaan ze dan ook controleren of je thuis hebt gegeten ofwel een broodje hebt gekocht. Nederland kunnen ze beter hernoemen naar Neanderthalerland
tarquesh zegt
even offtopic. ik vind die Transporter op de foto mooi.
bempi zegt
Ach ja. Pech voor de lease rijders straks. Als je individueel meer kilometers maakt dan een ander bedrijf dan zal je uiteraard meer moeten betalen.
Het is een achterhaald systeem, waarbij er meer administratieve rompslomp zal ontstaan. Uiteindelijk wordt het zoveel dat ze maar alles weer naar het oude systeem terug voeren, maar dan wel de individuele prijzen sterk verhogen en iedereen dat laat betalen.