• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kabinet voert officieel rekeningrijden in: dit is hoe het werkt

Auteur: Loek, gepost 1 juli 2022 om 18:28 – 103 Reacties

Het moment is daar: we gaan onze motorrijtuigenbelasting betalen voor gebruik en niet voor eigendom. Rekeningrijden is officieel vanaf 2030 en dit is hoe het werkt.

Iedereen die een auto heeft weet het: elke maand (of eigenlijk elk kwartaal) sta je een deel van je hard verdiende centen af aan de staat. De motorrijtuigenbelasting (mrb) moet betaald worden voor bijna elke auto, met uitzonderingen zoals EVs en dergelijken. Hoe veel mrb je betaalt, hangt maar van een paar zaken af. Met name gewicht, uitstoot en een paar randzaken. Dat gaat veranderen.

Kabinet voert rekeningrijden in

De kogel is namelijk door de kerk: vanaf 2030 gaat ons systeem veranderen naar een systeem waarin mrb wordt betaald naar gebruik. De term ‘rekeningrijden’ wordt nergens genoemd, maar dat is de gangbare term voor betalen naar gebruik. Dan betaal je dus enkel wegenbelasting als je ook daadwerkelijk rijdt. Dat plan hangt al een tijdje in de lucht, maar nu deelt de Rijksoverheid wat extra details. Zo weet je waar je aan toe bent in 2030.

Registratie

Een veel gestelde vraag was namelijk: hoe wordt dit geregistreerd? In verband met big brother is watching you wordt het te gevoelig om elke meter te registreren. Dus wordt het anders geregistreerd. Er wordt geen onderscheid gemaakt naar waar of wanneer het wordt gereden: er komt een standaardtarief voor hoe veel kilometers je rijdt. Er wordt een jaarlijkse meting gedaan en je betaalt voor de kilometers die er per jaar bijgeschreven zijn. Nadeel daarvan: dat geldt dus ook voor kilometers in het buitenland. Een keerzijde van het nieuwe systeem.

Finetuning

Zo wordt rekeningrijden dus erg simpel, maar er zijn nog wat hordes die genomen moeten worden. Zo moet er nog even specifieker gekeken worden naar die kilometerregistratie en hoe je precies alles kunt monitoren. Ook moet er gekeken worden naar een manier om het toch een beetje afhankelijk te houden van het type auto. Zodat niet iedereen de verlaging van mrb gelijk als reden ziet om dan maar een Land Rover Defender Diesel te kopen.

Het einddoel van het rekeningrijden is om men bewuster te laten worden over het kiezen van de auto. Verwacht dus niet dat je gematst wordt, helemaal niet als veelgebruiker. Maar goed, het moet dus nog concreter worden en de volledige invoering duurt nog bijna acht jaar.

Ook interessant!

  • file
    Plan nieuwe kabinet: 'vorm van rekeningrijden invoeren'
  • Kabinet werkt aan voorstel om te luide uitlaten te handhaven
  • Auto schuren: zo werkt het
  • Overheid krankzinnig: ALLE kilometers worden belast!

Nieuwste artikelen

  • VinFast biedt frisse keuze op de Europese EV-markt met betaalbare B-segment SUV
  • Gaat de Volvo XC60 al te lang mee? #test
  • Iconische Ferrari is stiekem vernoemd naar Brigitte Bardot
  • Opvolger Nederlandse Bugatti one-off kent zijn klassiekers
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting

Vorig bericht: « Vrije trainingen Silverstone: is Mercedes weer terug?
Volgend bericht: Citroën maakt zich zorgen om hoge prijzen elektrische auto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. petroldrinker zegt

    1 juli 2022 om 18:38

    Belachelijk dat je ook voor buitenlandse km ook moet betalen, aan de andere kant, maakt een huur auto op locatie weer goedkoper…. dit staat wel toe om meerdere autos te hebben zonder leeg te lopen op MRB!! nog meer V8-en voor de deur! onee wacht, we wonen in nederland we weten nu al dat iedereen nog meer gaat betalen pm dan nu, ondanks dat ze in denhaag zullen beloven van niet, weten we allemaal dat dat de grootste bullshit is

    Login om te reageren
    • mpc007 zegt

      1 juli 2022 om 19:35

      Er zit genoeg belasting op brandstof om rijden van auto’s met een zware motor binnen de perken te houden, imo. En zo zou het ook moeten zijn. Ik wil best aan de pomp gestraft worden voor het rijden van een sportauto, maar niet in m’n eigen garage.

      Login om te reageren
      • vingers zegt

        2 juli 2022 om 07:05

        Gezien de enorme toename van SUVs is dat helaas nog niet het geval. Ook voor mijn eigen weekendauto maakt het mij niet uit als er 50 of 100 euro benzine in gaat. Ik gebruik hem puur als hobby.

        Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        2 juli 2022 om 09:41

        Precies, ik heb nu ook een 8tal auto’s waarvan er maar 3 in de mrb zitten… ik zou liever meer auto’s kunnen inzetten zodat als ik alleen in de auto zit, voor een ritje naar zwolle en de aanhanger niet mee hoeft, dat ik een zuinigere auto kan gebruiken.
        Nu gebruik ik in de praktijk de grootste range rover die het meest vervuilend is.. simpelweg omdat ik daar toch dikke MRB voor betaal. Die auto kost 8 euro per dag aan MRB ook als hij stilstaat. Het kan dus niet uit om dan voor een andere auto te kiezen.

        In het geval dat je per kilometer betaald, zal ik er voor kiezen om een leuke EV bij te nemen.

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      1 juli 2022 om 19:37

      Je betaald nu ook mrb ook al ga je met de auto naar het buitenland. Dus de km ’s net zo goed. Anders gaat iedereen declareren dat ze in het buitenland gereden hebben, om minder te betalen. Je kunt wel meerdere auto’s hebben, je kan toch maar met 1 auto tegelijkertijd rijden.. dus de km’s verdeel je over alle auto’s. En natuurlijk is niet het doel om het goedkoper te maken, wel eerlijker.

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        1 juli 2022 om 21:44

        Als ik twee dagen naar een beurs in Frankfurt ga, staat dat niet in verhouding met 2/365 MRB euro’s toch?

        Ik vind het heel verrassend dat je het eerlijk vindt, maar misschien mis ik informatie of ben ik te dom/slim. Jan Modaal wordt hier het hardst door genaaid, diegenen die veel (buitenland) rijden betalen misschien meer aan de staat, maar duwen de kosten gewoon in de producten. En die betaal jij weer iedere week bij de appie/bol of service organisatie.

        Ach nog een paar jaar en de ik wissel domicilie en residentie om, problem solved.

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          2 juli 2022 om 13:34

          Hoezo worden er überhaupt mensen genaaid? Wat een idiote stemmingmakerij.

          Het primaire doel is niet om ineens een heleboel méér geld binnen te hengelen, maar om de lasten te verdelen naar gebruik. Dus de totale inkomsten zullen ongeveer gelijk zijn aan de huidige MRB-inkomsten (die ook ieder jaar stijgen, vergeet dat niet). Ja er zullen mensen zijn die meer moeten betalen dan nu, simpelweg omdat ze meer dan gemiddeld rijden. En er zullen mensen zijn die minder betalen dan nu, omdat ze minder kilometers rijden.

          De overheid weet nu al hoe veel kilometers mensen jaarlijks rijden (NAP kilometerregistratie via de RDW), dus ze kunnen redelijk goed inschatten welke tarieven gehanteerd kunnen worden om budgetneutraal over te stappen op het nieuwe systeem.

          En mocht twee dagen Frankfurt met de auto te duur worden: https://www.nsinternational.com/nl/duitsland/trein-frankfurt

          Login om te reageren
      • maotje zegt

        2 juli 2022 om 08:04

        Maar mtb is houderschapsbelasting. Daarr willen ze vanaf. Naar betalen naar gebruik. Je gebruikt de auto niet in nl. Dan mag er ook geen belasting geheven worden bii gebruik buiten nl.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          2 juli 2022 om 09:58

          Maar anders gaat iedereen de grens over of iets bedenken waardoor ze de grens over kunnen..wij klagen erg over de overheid en hun regels, maar omdat wij als we een kans zien om iets te doen om geld te besparen, gelijk nemen, dan krijg je dat alles dichtgetimmerd moet worden.

          Login om te reageren
          • HZW zegt

            2 juli 2022 om 17:00

            Ja, ritje Groningen – Maastricht via Duitsland om de in Nederland gereden kilometers laag te houden.
            Prima dat elke kilometer berekend wordt ongeacht waar je rijd in Europa of er buiten.
            Als jij 10K km per jaar rijd met auto X, betaal je net zo veel als iemand die met de zelfde auto X 90K km per jaar rijd, terwijl die veel vervuilende is voor het milieu.
            Dus in het huidige systeem wordt je “meer” bestraft als je minder/weinig rijd.

            Login om te reageren
        • potver7 zegt

          2 juli 2022 om 13:22

          Hoezo mag er geen belasting worden geheven over gebruik buiten Nederland, waar staat dat? Of krijg jij soms de BTW terug van je mobiele provider over data en beltegoed die je in het buitenland hebt verbruikt? Nee dat dacht ik al.

          Login om te reageren
    • rulefollower zegt

      1 juli 2022 om 20:46

      Dan moet het omgekeerde ook mogelijk zijn. Rijden in een auto die me door een buitenlandse werkgever ter beschikking gesteld wordt.

      Login om te reageren
    • megaand zegt

      1 juli 2022 om 20:53

      Je betaalt nu voor een pakket van – laten we zeggen – 20000 km. Terwijl je ook veel minder of meer kan rijden. Lijkt me dat het huidige voorstel van km heffing het beste compromis is tussen privacy, simplicity en eerlijkheid is. Want laten we eerlijk zijn, km registratie bijhouden is fraude gevoelig. En kastje wilt niemand in de auto. Ik heb zo snel ook geen beter oplossing, maar ik vind km heffing in het huidige voorstel beter dan een one size fits all zoals er nu is!

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        2 juli 2022 om 09:41

        Betalen naar gebruik is altijd het eerlijkst. Maat de overheid kennende zal onder aan de streep niemand hier goedkoper mee uit zijn. Broekzak vestzak.

        Login om te reageren
  2. e36thuglife zegt

    1 juli 2022 om 18:42

    Ik koop aandelen kilometerfilter want iedereen gaat dus die dingetje op ze waggi zetten

    Login om te reageren
  3. RiKe zegt

    1 juli 2022 om 18:49

    Ik voorspel al dat dit systeem slecht ontworpen is, slecht uitgevoerd gaat worden, voor geen meter gaat werken, en dat de implementatie vele malen boven budget gaat kosten. Dit alles omdat het een overheidsproject is. Los daarvan zal het kostenplaatje voor de burger hoger worden dan het al is. Bovendien is het discriminerend dat alleen wij Nederlanders anders behandeld worden dan andere Europeanen puur omdat we Nederlander zijn. En waarom moeten wij betalen voor het gebruik van de auto als we in het buitenland rijden?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      1 juli 2022 om 19:38

      Doe je nu ook al. Je krijgt geen mrb vrijstelling voor de tijd dat je niet in Nederland bent.

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        2 juli 2022 om 08:27

        Anderzijds moet ik in Frankrijk ook gewoon tol betalen om daar te mogen rijden, en dat is de Franse variant. Dus dan betaal ik dubbelop.

        Login om te reageren
  4. dree16v zegt

    1 juli 2022 om 18:51

    Whoehoe dikke v8 voor de lol erbij zonder je blauw te betalen aan mrb! Of zie ik het nu te zonnig in :-p.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      1 juli 2022 om 22:14

      Euh, de bpm verdwijnt niet en de accijnzen op brandstof ook niet.. die paar tientjes wegenbelasting gaat het verschil niet maken.. Dus een V8 ga je ook in 2030 niet zien.. zijn ze denk ik ook al (nieuw) verboden..

      Login om te reageren
  5. frank2b zegt

    1 juli 2022 om 18:57

    Práchtige wagen op de foto!

    Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      1 juli 2022 om 20:19

      @frank2b

      Een brok japanse perfectie. Zo worden ze niet meer gemaakt.

      Login om te reageren
    • werf76 zegt

      1 juli 2022 om 20:37

      Vind de Caddy niet echt boeie

      Login om te reageren
    • rogers zegt

      1 juli 2022 om 21:13

      Inderdaad een mooie Tesla model 3…..

      Login om te reageren
  6. kennone zegt

    1 juli 2022 om 19:03

    Dat word een mooie youngtimer aanschaffen waarvan de teller makkelijk terug gedraaid kan worden👌🏼

    Login om te reageren
    • rogers zegt

      1 juli 2022 om 21:15

      Mijn 205 CTI hoeft maar eens per 2 een APK. Dus dan ook maar eens per 2 jaar de kilometer teller terugdraaien. …

      Login om te reageren
  7. christian85 zegt

    1 juli 2022 om 19:08

    Ach, er komt wel weer een ander kabinet en dat gaat het weer op de schop en verzinnen ze wel weer iets anders.

    Login om te reageren
  8. Brol zegt

    1 juli 2022 om 19:08

    We leven met jullie mee.

    Hoe lang het duurt voor het ook aan deze kant van de grens doorgevoerd wordt weten wen niet, maar komen zal het.

    Login om te reageren
    • Redrum zegt

      2 juli 2022 om 08:49

      Doel je dan op België? Geen nood, wordt aan gesleuteld. Zwarte doos in elke EU geleverde auto, om de 5 meter een stel camera’s naast de baan….het komt er aan en wss nog eens 1000x slechter geïmplementeerd dan in NL.

      Vind het wel raar dat er geen rekening gehouden wordt met tijdstippen en locatie voor de berekening.

      Login om te reageren
  9. Jens zegt

    1 juli 2022 om 19:20

    Off-topic: wat voor Lexus is dat ookal weer boven aan de artikel?

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      1 juli 2022 om 19:28

      @Jens: Lexus IS F (XE20)

      Login om te reageren
      • Jens zegt

        1 juli 2022 om 20:01

        Dankjullie wel! Mooie bak. 👌🏻

        Login om te reageren
    • (ooo--V--ooo) zegt

      1 juli 2022 om 19:38

      IS-F

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      1 juli 2022 om 19:39

      Is200 tweede generatie?

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        1 juli 2022 om 20:20

        IS250

        Login om te reageren
        • frank2b zegt

          2 juli 2022 om 09:38

          IS F!

          Login om te reageren
  10. raoufff zegt

    1 juli 2022 om 19:29

    In 2030 bestaat Nederland niet meer en zijn we een deelstaat van Duitsland.

    Login om te reageren
  11. alpacatje zegt

    1 juli 2022 om 19:34

    Betalen voor buitenlandse km’s? Kan niet juridisch gezien. Gaan ze dus iets anders moeten op vinden.

    Login om te reageren
    • danmar zegt

      1 juli 2022 om 20:10

      Wellicht is het argument dat je nu ook mrb betaalt als je in het buitenland rijdt.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      1 juli 2022 om 20:19

      Wellicht een domme vraag, maar waarom zou dat juridisch gezien niet kunnen? Het gebeurt nu feitelijk ook al. Je betaalt een X bedrag MRB per maand of kwartaal, ongeacht hoeveel kilometers je rijdt en waar je ze rijdt. Als je aan de grens in Nederland woont, maar dagelijks naar of door Duitsland rijdt voor werk betaal je hetzelfde bedrag als iemand die zijn kilometers uitsluitend in Nederland rijdt. Als je twee weken met de auto naar de Spaanse Costa gaat, kun je ook geen korting krijgen op je MRB voor die maand.

      Login om te reageren
      • roadster zegt

        1 juli 2022 om 22:28

        Je betaalt nu voor het bezit (houderschapsbelasting). Wanneer gebruik buiten Nederland wordt belast, krijg je de vraag of de Nederlandse overheid gerechtigd is daar belasting te heffen. De bevoegdheden van Nederland liggen binnen de Nederlandse grenzen.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          2 juli 2022 om 01:11

          Je hebt een km stand voordat je naar het buitenland ging en een toen je terug kwam en op basis van je NL kenteken kunnen ze dat bijhouden en belasten. Dan blijft het nog steeds binnen de NL grenzen. Ze vragen geen data op uit het buitenland.

          Login om te reageren
  12. maferick74 zegt

    1 juli 2022 om 19:47

    Ik rijd 5000km p jaar, heerlijk… auto rijden gaat verschrikkelijk goedkoop worden (voor mij)

    Login om te reageren
    • volvo480gtt zegt

      3 juli 2022 om 00:56

      Ik kan het me niet voorstellen dat het goedkoper gaat worden voor iemand.

      Login om te reageren
  13. mauwerd zegt

    1 juli 2022 om 20:01

    Ik moet het nog zien, wordt een privacy- draak.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      1 juli 2022 om 22:16

      Waarom? Kilometerstand wordt nu ook al geregistreerd bij de APK.. en is geen persoongegeven..

      Login om te reageren
      • Redrum zegt

        2 juli 2022 om 08:51

        Je dient dat wel te linken aan een persoon of voertuig om die gegevens te kunnen verwerken he.
        Een geboortedatum is dat op zich ook niet als je hem aan niemand kan hangen.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          2 juli 2022 om 21:35

          Een geboortedatum is zeker wel herleidbaar naar een persoon en valt onder persoonsgegevens. Simpel voorbeeld is dat ik over collega kan praten als “die geboren op ..”, echter werkt dat bij zeer grote uitzondering met de kilometerstand. Het merk en model wat iemand rijdt zou dan nog eerser herleidbaar zijn.

          Ander voorbeeld is dat een adres ook publieke informatie is, totdat je het gebruikt om te herleiden naar een persoon.

          Login om te reageren
  14. danmar zegt

    1 juli 2022 om 20:10

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      1 juli 2022 om 20:22

      Gewicht, brandstof, uitstoot en locatie (provincie).

      Login om te reageren
      • danmar zegt

        1 juli 2022 om 20:54

        Ja precies, grootte motor en grootte vd auto zijn dus geen criteria.

        Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    1 juli 2022 om 20:36

    Ik gok dat ik over 8 jaar geen diesel meer mag… Laten we hopen op meetpunt met apk en dat apk voor motoren nog even duurt. Dan kunnen we voorlopig ‘kilometers duiken’ op de motor. Vlak voor apk je kilometerstand terug draaien ga je zo natuurlijk wel in de hand werken. Als je het na een vakantie met veel kilometers in het buitenland doet neem ik je het ook niet eens kwalijk.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      1 juli 2022 om 20:51

      Hopelijk houden ze motoren er buiten. Vaak rijden ze al niet veel en dat zou tenminste wel helpen om de files te verminderen.

      Login om te reageren
      • dubcars zegt

        1 juli 2022 om 21:06

        Motoren zijn vaak uitgezonderd van dergelijke regelingen, zou heel fijn zijn inderdaad. Veelal gelden dit soort dingen voor de N1 en M1 categorieën.

        Login om te reageren
        • Redrum zegt

          2 juli 2022 om 08:53

          Fijn wel maar rechtvaardig niet echt. Als ik 10K kilometer buiten de spits rond de kerktoren zou rijden, veroorzaak ik ook geen file of hinder, toch zou je de volle pot betalen.

          Login om te reageren
  16. seba zegt

    1 juli 2022 om 20:38

    In AD werd bedrag van €0.06ct p.km genoemd. Met mijn 25k km per jaar kom ik op €125 per maand. Nu is het €55. Stijging van meer dan 50% ! Betalen voor buitenlandse kilometers is ook waanzin.

    Belasting op benzine word niet verlaagd dus al met al betalen we vrolijk aanzienlijk meer dan nu.

    Hoe willen ze dit regelen met reiskosten vergoeding?

    Wat mij betreft halen ze die wegenbelasting weg, benzine op €3.0 en komt het op hetzelfde of denk ik te makkelijk?

    Login om te reageren
    • kromatic zegt

      1 juli 2022 om 21:19

      Ik snap ook niet waarom dit zo nodeloos ingewikkeld gemaakt moet worden. Verhoog de belastingen/accijnzen op brandstof en schaf de wegenbelasting af. Dit vergt zo ontiegelijk veel, fraudegevoelige, administratie dat dit nooit maar dan ook nooit in een werkbare, kostefficiënte manier van de grond gaat komen.

      Het is zo simpel. Veel rijden = veel brandstof = veel betalen. Dikke V8 en dus milieuonvriendelijk?, = veel verbruik = veel brandstof = veel betalen. Eerlijker kan gewoonweg niet.

      Overigens zit je met 25k ver boven het gemiddelde wat wordt gereden. Bijna het dubbele zelfs. In die zin is het dus niet vreemd dat je meer gaat betalen dan nu toch? Je bent immers een semi-grootverbruiker.

      Login om te reageren
      • stgp zegt

        1 juli 2022 om 22:18

        En iedereen in een straal van 100km gaat over de grens tanken.

        Login om te reageren
        • Redrum zegt

          2 juli 2022 om 08:56

          Dat is dan ook weer een beetje overdreven, niet?

          Login om te reageren
      • sollie1984 zegt

        3 juli 2022 om 13:09

        Ook EV rijders gaan de volle mep moeten betalen. Zoals het hoort. Dus geen onderscheid maken tussen brandstof of EV.

        Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      1 juli 2022 om 22:19

      Ja dat lijkt me ook eenvoudiger, maar de groep die dan interessant over de grens kan tanken wordt wel flink groter en we hebben best veel grensstreek hier in NL..

      Login om te reageren
    • ko4n zegt

      2 juli 2022 om 09:55

      Procentueel gezien ga je even de mist in 😉. Maar als je het correct berekend is je argument nog sterker. 125 euro is ongeveer 250% van 55 en dus is je stijging zelf bijna 150%, het is triest maar waar …..

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      2 juli 2022 om 21:38

      Brandstofprijzen zijn al verlaagd..

      Login om te reageren
  17. werf76 zegt

    1 juli 2022 om 20:41

    Hoe zit het dan met de wannabe criminelen die uren in de nacht op parkeerplaatsen e.d. hangen tot midden in de nacht in hun gehuurde duitse/belgische AMG/R huurauto?
    Ach, onder de streep zal het ongetwijfeld duurder worden dan dat het nu is. Ook al rijd ik nog minder dan ik nu doe.

    Login om te reageren
  18. Edge zegt

    1 juli 2022 om 20:59

    Ik heb hier vanmiddag over zitten nadenken. Het is toch eigenlijk wel heel smerig dat je ook voor kilometers in het buitenland komt aan het betalen. Het gebeurt nu ook al met de MRB, maar als je straks per kilometer gaat betalen hakken die dikke 5000km van je autovakantie naar Zuid-Spanje er toch wel héél hard in.

    Ik denk daarom dat dit nog wel eens een averechts effect kan opleveren. Er wordt, mede door de overheid, toch aardig aangedrongen op minder vliegen. Als de buitenlandkilometers gaan meetellen voor je kilometerheffing, krijg je zeer waarschijnlijk de situatie dat mensen toch maar het vliegtuig pakken. Want als je dan toch extra kosten moet maken om op je vakantiebestemming te komen, kun je dat geld net zo makkelijk uitgeven aan een snelle vliegreis in plaats van 5000km “MRB”.

    De oplossing is wat mij betreft heel simpel: Een soort domme blackbox. Geen complexe sensoren die allerlei andere voertuiggegevens bij kunnen houden, geen GPS, maar enkel en alleen een kilometerteller en een zender/ontvanger die reageert op lussen in de weg waarmee het ding uit en aan gezet kan worden op het moment dat je ergens de grens over rijdt. Uit laten lezen bij de APK en klaar is Kees.

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      1 juli 2022 om 21:38

      Er gaan heel veel ondernemers en zzp’ers een lege bv oprichten in een willekeurig land waar ze ‘remote’ gaan werken. Auto op de bv en niks van dat geneuzel met buitenland kms.

      En iedereen die hier zijn/haar schouders over ophaalt: werkgevers van sales/service/procurement personeel belasten de kosten zeker 1:1 door. Jan met de Pet ziet dat gewoon in de productprijs terug.

      En weer lachen om zuid Europa, die zijn zo corrupt en dom. Tsja, hebben het rekeningrijden al 40 jaar geleden ingevoerd, werkt helemaal perfect. Maar in Nederland zijn we lui, met name de Haagse kliek.

      Ik maak me er niet druk om, zie het wel gebeuren en tegen die tijd zijn er slimme oplossingen om het heel behendig te omzeilen. Voor diegenen die het kunnen betalen natuurlijk 😉

      Login om te reageren
    • danmar zegt

      1 juli 2022 om 21:59

      Het lukt nu al niet om in alle huizen rookmelders te hebben. Het lukt ook niet op tijd om genoeg helmen te hebben voor alle snorfietsrijders, dus die verplichting is uitgesteld.

      Kan me dus niet voorstellen dat ze zo’n kastje op tijd kunnen doorvoeren zonder er jarenlang voor de gehele implementatie uit te trekken. Oftewel zouden ze nu zo’n beetje al moeten beginnen. Maar dan is er vast weer een chipstekort, dubieuze aanbesteding of die kastjes blijken makkelijk te hacken zoals de paspoorten ooit.

      Maar ik ben wel met je eens dat het in principe een beter idee is. Hoewel de privacy met al die camera’s langs de weg toch al een wassen neus is, vrees ik wel makkelijke, logische vervolgstappen. Zoals dat je wellicht heel makkelijk kunt registreren dat en waar je te hard rijdt. Of dat de verzekering wil meekijken in ruil voor een lagere premie. En als de verzekering vindt dat je wat minder netjes rijdt, vliegt je premie alsnog omhoog. Of als je een conflict hebt met de belastingdienst, bijvoorbeeld een nieuwe toeslagen affaire, dat je dan je auto niet eens kunt starten.

      Wellicht is het beste idee om dit Europees te regelen. Voor alle landen dezelfde brandstofaccijns, dezelfde belasting bij aanschaf, dezelfde belasting bij gebruik. Bijvoorbeeld door dit via de brandstoffen te innen. Moet je nog wel een oplossing bedenken voor elektrische auto’s, maar dat lukt vast ook wel.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      2 juli 2022 om 21:41

      Waarom een kastje? Ze kunnen bij trajectcontrole rijden ook prima je kenteken aflezen..

      Login om te reageren
  19. martingtv zegt

    1 juli 2022 om 21:34

    Voordeel van dit systeem is dat mensen voor erg korte afstanden de auto sneller laten staan.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      1 juli 2022 om 22:20

      Nee joh, kan jou die 36 cent om je kinderen op school af te zetten nou schelen..

      Login om te reageren
  20. gamma81 zegt

    1 juli 2022 om 21:42

    Geldt dat ook voor bedrijfswagens vraag ik me af? Met mijn Panda rijd ik 800 km p.j., met mijn Ducato 80k. Anders net over de grens een GMBH oprichten en bus daarop zetten. Ff uitzoeken…

    Login om te reageren
  21. waterisnat zegt

    1 juli 2022 om 21:50

    Het einddoel is meer bureaucratie, de boterham/hypotheek van de nuttelozen moet ook betaald worden. Dat vrijheid het slachtoffer is, is ineens geen probleem, want onder mom wereld redden/deugen. Deugroven tot het geld van de ander op is.

    Login om te reageren
  22. moveyourmind zegt

    1 juli 2022 om 21:52

    Hopelijk komt er ook een salderingsregeling, dus dat je per kilometer geld terugkrijgt als je kilometerstand lager is dan het jaar ervoor…

    Dan laat ik hem gewoon nog een tandje verder terugdraaien.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      1 juli 2022 om 22:21

      Hahahah, lol :-)

      Login om te reageren
  23. dijan zegt

    1 juli 2022 om 22:16

    Waarom niet op de brandstof,onzuinige auto’s betalen meer door het hogere verbruik.Ook zware auto’s verbruiken meer voor hoger verbruik.

    Login om te reageren
  24. DeWitteCondor zegt

    1 juli 2022 om 22:26

    Heeft 35 jaar geduurd maar dan heb je ook wat …

    Ben vooral benieuwd naar het tarief. Heb zo’n vermoeden dat het duurder gaat worden onder aan de streep …

    Login om te reageren
  25. roadster zegt

    1 juli 2022 om 22:31

    Een groot IT project door de overheid/belastingdienst. What could possibly go wrong? Ik schat dat 2030 niet gehaald gaat worden. Misschien 2040?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      2 juli 2022 om 21:36

      Hoezo groot project? Ze hoeven alleen maar de facturen op basis van de NAP gegevens.

      Login om te reageren
  26. Computer Freak zegt

    1 juli 2022 om 22:38

    Ik vraag me af of je deze belasting ook moet betalen op een geschorste motor. Ik ken motorrijders die hun geschorste motor op een trailer naar Spanje zetten en daar gaan touren. Er zijn verzekeringsmaatschappijen die dat goedkeuren.

    Login om te reageren
  27. jje003 zegt

    1 juli 2022 om 23:08

    Lekker voor mijn moeder die iedere dag 60km rijdt voor haar werk in de thuiszorg. . Hoop dat er wel wat meer concreets op tafel komt want dit stinkt van alle kanten. Nederland mag geen belasting heffen buiten de landsgrenzen. Hebben ze geprobeerd en verloren bij mij. Ik werk voor een Engelse werkgever in Duitsland, NL probeerde een graantje mee te pikken en dreigen met boetes wanneer niet betaald werd; heb er een specialist opgezet en het blijkt dus dat deze bijdrage vrijwillig zou zijn, niet rechtsgeldig. Ik zeg succes Nederland!

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      2 juli 2022 om 07:37

      Elke km die men rijdt naar nobele doelen is net zo vervuilend als elke km die gereden wordt om een lijntje coke van een illegale hoer af te snuiven.

      Login om te reageren
  28. p993 zegt

    1 juli 2022 om 23:30

    Ik heb eens een defecte km teller gehad…hoe gaat dat dan? Geen bel meer betalen?

    Login om te reageren
  29. rrk147 zegt

    1 juli 2022 om 23:35

    Ik snap de aversie tegen een boordcomputer oid niet. In het vrachtverkeer is dit al jaren de normaalste zaak van de wereld, en ook nog eens dat elk land zijn eigen systeem met eigen tolkastje zo ongeveer heeft, maar voor de personenauto is dst schijnbaar te moeilijk, of wil men het niet. Ik vind het prima, je bent nu ook al te volgen als dat nodig is, kijk bijvoorbeeld naar de moordenaars van Peter R de Vries.

    Dit voorgestelde systeem lijkt mij ook verre van ideaal, met buitenlandse kilometers als tegenargument.

    Login om te reageren
    • Redrum zegt

      2 juli 2022 om 09:16

      Vraag het even in China hoe men er daar over denkt. Ik vind het interessant te zien hoe velen zich niet bewust zijn van de implicaties en zulke dingen als akkefietje aanzien. De kaart van “Ik heb niet te verbergen” gaat uiteraard voor niemand op en met verbergen heb ik het zelfs niet over de (huidige) wet te overtreden…. Een overheid die meer over jouw weet dan jij zelf, is potentieel gewoon gevaarlijk en data verzameling maat dit nu juist mogelijk. Het probleem is dat het er bij ons ook langs alle kanten stilletjes aan het insluipen is en we kijken de andere kant op.

      Login om te reageren
      • rrk147 zegt

        2 juli 2022 om 11:12

        Ja laten we China erbij halen. Ik vraag alleen waarom het voor het vrachtverkeer volstrekt normaal is, dat oa België, Duitsland, Polen, Tsjechië en Oostenrijk een eigen tolsysteem hebben met een een boordcomputer, maar dat voor auto’s een privacy-ding is. Als je op kantoor werkzaam bent, staat er ook geen camera op je toetsenbord gericht, bij het vrachtverkeer wel, en wordt de stap maar auto’s gemaakt en dan is de privacy een ding.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          2 juli 2022 om 21:44

          Geen idee waar je werkt, maar je moest is weten hoeveel informatie ik uit de portalen van Microsoft kan halen over de gebruikers.. Camera is niet nodig gezien ik elke stap digitale kan monitoren. Wat niet in de cloud staat haal ik wel uit de firewall of rechtstreeks uit je pc over de vpn.

          Login om te reageren
      • maotje zegt

        2 juli 2022 om 13:05

        Maar je loopt wel met een smartfoon?

        Login om te reageren
  30. karhengst zegt

    1 juli 2022 om 23:39

    Geldt dit ook voor trekkers?

    Login om te reageren
  31. Svenska II zegt

    2 juli 2022 om 00:13

    Belangrijk in dezen: ik weet dat autodealers sinds kort verplicht wordt om de kilometers automatisch door te geven. Dit is een EU systeem, en werkt met de data van de auto (dus niet intikken van een monteur in het APK afmeldsysteem). Weet er het fijne niet van. Mijn dealer vroeg of ik wilde opt-outen, dat is dan wel weer een verplichte vraag ivm de privacy. Neem aan dat dit systeem up-and-running is in 2030, en dat dat gebruikt gaat worden. Weet iemand hier meer van?

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      3 juli 2022 om 12:09

      En, wat zei je? Optyfen gauw met mijn data doorgeven?

      Login om te reageren
  32. pier zegt

    2 juli 2022 om 00:31

    Als ze op masturbatie ook belasting gaan heffen dan ga ik emigreren!

    Login om te reageren
  33. flippiez06 zegt

    2 juli 2022 om 02:03

    Met achteruitrijden gingen de kilometers er toch af..?

    Login om te reageren
  34. faalhaas zegt

    2 juli 2022 om 05:32

    Volgens mij pak je hier alleen maar de veel rijders mee. De mensen die voor elke 2km ritje de auto pakken heb je er niet mee.

    Login om te reageren
  35. cloverleaf zegt

    2 juli 2022 om 07:36

    Ik rijd de helft van de km’s in het buitenland. Vind dit wel redelijk asociaal en gemakkelijk weggewuifd.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      2 juli 2022 om 08:52

      Dus jij betaalt nu ook maar de helft mrb?

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        2 juli 2022 om 09:40

        MRB is een houderschapsbelasting. Je betaalt voor het bezit, ik snap je logica niet.

        Ben wel benieuwd hoe ze kosten in het buitenland willen verantwoorden / verkopen. Sowieso snap ik niet waarom de doos niet gezekerd kan worden door enkel de kilometers categorisch te registreren adhv gps data en de tijd.

        Een stroomteller van vroeger deed dat ook voor dag- en nachtstroom. Ging harder lopen als je veel verbruikte, maar legde nooit vreemde patronen vast.

        Login om te reageren
      • luittinke zegt

        2 juli 2022 om 09:55

        MRB is belasting voor bezit. Als je in het buitenland rijdt, bezit je die auto nog steeds op Nederlandse papieren.

        Login om te reageren
      • bischero zegt

        2 juli 2022 om 11:42

        Jouw reactie is dezelfde als iemand die tijdens een conferentie ligt te slapen en iedereen begint te klappen en dan mee gaat klappen. Geen idee waarom waarvoor.

        Login om te reageren
      • redbeams zegt

        2 juli 2022 om 14:13

        Mrb is voor bezit en km heffing is voor gereden km’s…zijn dus 2 totaal verschillende dingen.

        Login om te reageren
  36. fedal zegt

    2 juli 2022 om 08:13

    Men wil ons bewuster maken over het autogebruik? Betalen we daar niet al meer BTW over op de benzine, haha? Ik zal de auto echt niet minder gaan gebruiken. Ik ga ’s nacht vaak een ritje maken van zo’n 80 km over de Duitse Bahn. Dat wil zeggen…als ik niet kan slapen. Dan maar meer betalen. Dat vind ik niet zo erg dan liggen te draaien op bed.

    Login om te reageren
  37. pcooperworks zegt

    2 juli 2022 om 09:34

    Er is toch allang een km-heffing?
    Het zit als belasting/accijns inbegrepen in de brandstofprijs.

    Login om te reageren
    • thomassnelweg zegt

      2 juli 2022 om 15:28

      Klopt…

      Login om te reageren
  38. thomassnelweg zegt

    2 juli 2022 om 15:27

    Gewoon weer een manier om nog meer belasting binnen te harken. Om zogenaamd het klimaat te helpen. Via accijns en energiebelasting betalen we al sinds jaar en dag per kilometer. Een nieuw systeem opzetten door de overheid staat garant voor financiële debacles. Gaat weer nergens over dit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North