In deze tijden van financiële crisis geeft het kabinet niet alleen geld aan omvallende banken, maar gelukkig ook aan asfalt en openbaar vervoer. Vandaag hebben minister Eurlings en staatssecretaris Huizinga de Mobiliteitsaanpak naar de Tweede Kamer gestuurd waarin te lezen valt dat de overheid tot 2020 maar liefst vier miljard euro extra uit trekt voor wegen en het OV. En dat is natuurlijk goed nieuws! Helaas gaat niet al het geld naar nieuwe wegen, maar hoe wordt het dan verdeeld?
Voor extra asfalt is 1,35 miljard extra beschikbaar gekomen. Dat geld zal onder andere gebruikt worden voor het aanleggen van de A4 Midden Delfland, de rondweg Rotterdam, een parallelle rijbaan bij het knooppunt Gouwe, wegverbreding op de A12 tussen Gouda en Den Haag, verbetering van de regionale wegen rond Eindhoven, de A1 bij Apeldoorn en de N35 tussen Zwolle en Wierden. Een aardig plan lijkt mij zo.
Ook wil de minster ons beter op de hoogte stellen van de verwachtte reistijd, het zogenaamde ‘mobiliteitsmanagement’. Daarvoor is 40 miljoen extra beschikbaar. Bovenop de 100 miljoen die er al was. Tineke Chipkaart Faalinga Huizinga mag ook nog wat geld uitgeven aan het Openbaar Vervoer. Ze investeerd een half miljard in regionaal OV en de regio’s dragen een zelfde bedrag bij. Met dank aan dit geld moeten er meer bussen, metro’s en trams gaan rijden en moeten ontbrekende schakels ingevuld worden. Zoals onder andere de tangent Groningen Zernicke naar het Martiniziekenhuis.
Ook gaat er geld naar:
– Regionale spoorverbindingen (90 miljoen)
– Fietspaden en -stallingen (30 miljoen)
– Reisplanners voor het openbaar vervoer (30 miljoen)
– Bereikbaarheid van binnenhavens (62 miljoen van het rijk en 62 miljoen van de regio‘s)
Minister Eurlings wil in 2028 bereikt hebben dat de belangrijkste verbindingen in de Randstad minimaal vier rijstroken per rijrichting hebben. Ook zal regionaal verkeer van doorgaand verkeer gescheiden worden. En spitsrijders moeten met minimaal 80 km/u over de meeste snelwegen kunnen rijden. Nu maar hopen dat het allemaal gaat lukken. (via: destentor.nl)
AVO zegt
Eurlings, reservebelg, bij Apeldoorn houdt Nederland nog lang niet op!!!
Larrs zegt
Doen ze goed. Ben benieuwd wat ze bij Apeldoorn willen doen, al mogen ze de rest van de A1 vanaf Apeldoorn richting Hengelo ook wel aanpakken.
Smokin zegt
Volgens mij mis ik nog een miljardje of 2. Gaat dat in de bodemloze OV-put, of zitten gouden handdrukken en bonussen ook in dit budget?
Rijk zegt
@ Smokin
Wie wordt er ontslagen?
Smokin zegt
@Rijk:
Voor bonussen hoef je niet ontslagen te worden hoor, tegenwoordig worden ze zelfs uitgereikt om iemand over te halen om te blijven:
“De bonussen zijn toegekend om te voorkomen dat de managers weglopen bij de bank”
http://www.nu.nl/news/1800744/32/Bonussen_voor_bankiers_Fortis.html
Rijk zegt
Ik heb het over je gouden handdruk…
AutoInformatief zegt
Goed nieuws of slecht nieuws? Die snelwegen zal wel goed nieuws zijn voor diegene die er iedere morgen in de file staan, aangezien ik nooit één van die routes hoeft te nemen laat ik me daar niet over uit.
Maar dan het volgende. 30 miljoen voor een reisplanner? Voor dat geld wil ik toch een reisplanner hebben die er voor zorgt dat de stadbus mij voor de deur komt ophalen hoor!
Super zegt
4 miljard waarvan 1,35 voor asfalt? nouja, alle beetjes helpen dan maar, waarom wordt de a4 tussen pakweg hoofddorp en leiden nou niet eens verbreed?
Super zegt
@autoinformatief.com
zal wel een of andere website met allerlei flash troep (die je toch direct uitzet) zijn.
Smokin zegt
@rijk.
De ontslagen vallen gedurende en ná het project, zelden al vantevoren. Maar wel vooruitziend om dat al vast mee te financieren.
Maar goed, ik kom nog steeds maar op 2 miljard (1,35 voor asfalt, 0,5 OV (overheidsdeel) en nog wat kleingeld voor de kleinere projectjes.
Of wordt dat verdeeld over alle filerijders ter compensatie van het geleden fileleed?
JPM zegt
@ Smokin
Wat wil je dan? Een algehele leegloop van succesvolle Fortis managers? Die mensen zijn erg waardevol voor banken, en als ergens anders meer wordt geboden zijn ze zo weg. Die bonussen zijn echt noodzakelijk om belangrijke mensen aan te houden.
AutoInformatief zegt
@ Super
“zal wel een of andere website met allerlei flash troep (die je toch direct uitzet) zijn.”
Kortgezegd dus weer 30 miljoen verspild ;)
smeck zegt
@ autoinformatief,
mijn bankrekening is anders over het algemeen heel blij met websites met allerlei flash troep (die je toch direct uitzet) :lol:
Maar eindelijk eens een (mannelijke!) minister van verkeer en waterstaat die weet hoe het WEL moet! :)
Zoef zegt
Als ik alle bedragen samentel kom ik op 2.6 miljard. Waar is de andere 1.4 miljard?
M-lover zegt
dat de staat van belgie hun wegen ook maar eens een beetje gaat vernieuwen, de gemeentelijke wegen zijn vaak nog het best!
het zou goed zijn voor veiligheid en milieu… daar zitten ze zelf toch ook over te zeiken als ze extra taksen invoeren voor ‘dikkere’ auto’s/SUV’s
voor de winter: aquaplanning, here i come, driftend omdat ik geen andere keus heb!
StormRAM zegt
En de provincie Zeeland wordt weer eens niet meegenomen in de Wegen-begroting! :x Leuk allemaal met al die miljardjes en miljoentjes voor de Randstad en ander stedelijk gebied, maar de Zeeuwen worden weer overgeslagen. Lekker kabinet. :s
Enfin, nu maar hopen dat Eurlings nog wat kleingeld overhoudt om hier de kleine en grote kernen beter bereikbaar te maken en de infrastructuur van, in, en naar dat prachtige Zeeuwse landschap te verbetere. :)
Ik zeg: Luctor et Emergo! :p
robbie zegt
@StormRAM, alleen de randstad is toch belangrijk? Daar wordt tenminste geld verdiend ;)
Smokin zegt
@robbie
Dat klopt, maar waar denk je dat de mensen die die centje verdienen vandaan komen? Inderdaad, anders stonden er geen files.
StormRAM zegt
@robbie: Er zijn toch aardig wat Zeeuwen met geld voor o.a. een supercar. Hoe denk je dat zij aan dat geld komen? Door te werken in de Randstad waar geld te verdienen valt ;).
In Zeeland zelf valt niks te verdienen, dat is waar, maar zoals ik al zei; de gebrekkige infrastructuur speelt daar ook een rol in. Alle wegen staan overvol, zeker als er ’s zomers weer miljoenen toeristen binnenstromen. :S
Enfin, Zeeland is een achtergesteld gebied, en dat vind ik zonde…
Verder sluit ik me aan bij de mening van Smokin. Toevallig een Zeeuw?
Rick dos zegt
“Minister Eurlings wil in 2028 bereikt hebben dat de belangrijkste verbindingen in de Randstad minimaal vier rijstroken per rijrichting hebben.”
Maar of het over 20 jaar ook effect heeft dat WIL hij natuurlijk niet zeggen…
Smokin zegt
@StormRam:
Ik rij elke dag van Friesland naar Amsterdam, daar zijn inderdaad de centjes te verdienen. En er mag inderdaad wel wat asfalt bij daar.
Pelder zegt
Het is Zernike, niet Zernicke.
Maar ik vind het denk ik belangrijker dat ze de treinen beter later rijden. Want dat is echt hopeloos.
Jan C. zegt
Interessant dat er geen geld komt voor de Groningse Zuidtangent, of de verbreding van de weg tussen Veendam en Assen. Beide zouden voor ontlasting kunnen zorgen van de A7/A28 bij Groningen.
Dat wordt nog interessanter als ze na meer dan 25 jaar eindelijk vliegveld Eelde gaan uitbreiden. Maar ja, tot nog toe zijn al deze plannen door de regering in het toilet weggespoeld. Kennelijk denkt men nog immer dat men in het Noorden in plaggenhutten wonen. (maar ze hebben daar wel minstens 3 permanente circuits, 2 stratencircuits, een dragstrip…)
SJ zegt
Verbreding van de A12 tussen Gouda en Den Haag? Die is al 6-baans! Jammer dan als dat niet genoeg is, maar tussen Utrecht en Arnhem is ie nog altijd 4-baans. Maar ja, in Den Haag begint na Utrecht Duitsland al.