Keuzevrijheid is zo 2019. In 2025 stapt de Nederlandse leaserijder in een elektrische auto.
Nou ja, helemaal dwang is het ook weer niet. Leaserijders kunnen er ook voor kiezen te stoppen met het rijden van een leaseauto en overstappen op een mobiliteitsvergoeding. Kun je profiteren van die royale kilometervergoeding van 0,23 eurocent in 2023. Tenminste, als je werkgever netjes een reiskostenvergoeding hanteert. Want deze week bleek dat miljoenen mensen die onder een CAO vallen helemaal geen reiskostenvergoeding krijgen. Afijn.
In 2025 verplicht aan de EV
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) is van plan de leaserijder over drie jaar in een EV te proppen. Dat zeggen Haagse bronnen tegenover de Telegraaf. Er moet regelgeving komen om bedrijven te verplichten een zakelijk wagenpark versneld te vergroenen.
Het is een nieuwe maatregel van het kabinet om de CO2-reductiedoelen te halen. Op welke manier Heijnen vorm gaat geven aan de regelgeving is nog niet bekend. Want natuurlijk zal het bedrijfsleven niet zonder slag of stoot ja en amen zeggen op het plan.
Laden bij thuiskomst: waar?
Ook heeft niet elke leaserijder de beschikking over een eigen oprit. Natuurlijk ben je niet de enige leaser in de wijk. Dat gaat nog gezellig worden als iedereen om 18:00 thuiskomt voor de prak en eerst moet vechten voor een plekje bij de publieke laadpaal.
Dit, maar ook de vorige kabinetten hebben er een handje vol van om autoplannen op papier te romantiseren. De uitkomst blijkt vaak anders. Bijvoorbeeld met de introductie van de lage bijtelling voor PHEVs en EV’s zo’n 10 jaar geleden om het Nederlandse wagenpark te vergroenen. Na het aflopen van de bijtelling werden een groot deel van die schonere auto’s geëxporteerd en kwamen ze niet, zoals beoogt, op de Nederlandse occasionmarkt terecht.
De leaserijder verplicht in een elektrische auto stoppen. Het lijkt een nieuwe noodgreep van het kabinet om maar die CO2-reductiedoelen te halen.
florisje zegt
Prima, een leaseauto is een A naar B auto. Als deze maatregel betekent dat wij langer in onze hobby auto’s kunnen rondrijden is dat prima. Uiteindelijk heeft zo’n maatregel ook een getal qua stikstof/CO2 reductie.
dawwg zegt
Ja, een druppel op de gloeiende plaat. Schiphol en de Rotterdamse haven stoten elk minstens 10x zoveel uit als het hele auto-park bij elkaar. Misschien moeten we slimmere keuzes maken ipv met hagel te schieten … Bijvoorbeeld door vrachtvervoer op de weg en het water te verschonen; daar valt veel meer te halen. Niet dat ik perse tegen deze maatregel ben, maar wel denk ik dat de CO2 impact erg marginaal is.
Richmond zegt
Alleen omdat anderen meer vervuilen betekent het niet dat er daarom maar niks aan de auto’s moeten doen.
petroldrinker zegt
Nee maar wel dat daar eerst en meer aan gedaan moet worden dan ons als particulieren te dwingen, los daarvan hebben hun ook het geld ervoor….
dutchneon zegt
Maar dit is heel makkelijk… de burger iets verbieden en als ze niet luisteren een dikke CJIB brief erachteraan….
Een paar hardnekkige ongehoorzamen zullen dan nog in verzet gaan met een paar brieven en voor willen komen bij een kanton.
Dat duurt echter zo lang, dat er nog een paar verhogingen van het CJIB achteraan komen als je pech hebt.
Een hele mooie democratie leven we, waar we wat dit soort maatregelen betreft bar weinig inspraak hebben.
En let wel ik ben het volledig met je eens, het is een druppel op een gloeiende plaat. En het is bewezen dat dit het verschil niet gaat maken!
Richmond zegt
Daar zou ik niet op rekenen. De overheid is er niet om de burger plezier te geven in auto rijden. Die wil uiteindelijk iedereen in een 0% emissie auto hebben. En dat begint bij nieuwe auto’s en daarna komen de gebruikte en uiteindelijk de oldtimers misschien ook wel.
mashell zegt
Wat is dat nou weer voor onzin? Elke auto is een A naar B auto en trouwens ook een “rijdersauto”. Natuurlijk wordt met lease auto’s veel meer gereden dan met hobby auto’s, daarvoor leveren ze een grotere milieubelasting maar ook een grotere economische bijdrage. Hobby auto’s zijn economisch gezien behoorlijk overbodig en kunnen dus ook zomaar geschrapt worden, kleine winst maar ook geen echt verlies voor de maatschappij. Ik zie ze er voor aan om een “maximaal één auto per persoon of twee per gezin en niet ouder dan 10 jaar” regel in te voeren.
petrolicious zegt
Wat voor een communistische oplossing is dat dan? Hoewel het bij sommigen een goed idee zou zijn bepaal ik toch ook niet hoeveel kinderen je mag hebben, hoeveel sneetjes kaas er op je boterham mogen en al helemaal niet hoeveel auto’s je mag hebben. Ten slotte, om toch even mee te gaan in je commie mindset: al heb je 50 auto’s op elk moment kan je als persoon toch maar 1 tegelijk rijden? Ik kan er ook 50 hebben en maar 5000km op een jaar in totaal doen. Groetjes
geelbarrel zegt
Je neukt toch ook niet alleen voor reproductie…?
bernoulli zegt
“een leaseauto is een A naar B auto”
Klopt ja. Komen ook allemaal uit de leaseautofabriek. In tegenstelling tot auto’s voor particulieren, of niet?
Rick-dos zegt
“Ook heeft niet elke leaserijder de beschikking over een eigen oprit. Natuurlijk ben je niet de enige leaser in de wijk. Dat gaat nog gezellig worden als iedereen om 18:00 thuiskomt voor de prak en eerst moet vechten voor een plekje bij de publieke laadpaal.”
Niet elke leaserijder heeft een tankstation voor z’n deur en toch gaat dat ook goed.
Met een EV heb je in dat opzicht veel meer flexibiliteit, want tegenwoordig heb je bijna overal wel een laadpaal staan, bij klant of zelfs in de publieke garages en daar bovenop heb je dan ook nog bij je thuis of in de buurt een laadpaal en onderweg de verschillende laadstations. En als er geen laadpaal bij je in de buurt is dan kun je een verzoek bij je gemeente indienen om een laadpaal te plaatsen.
Henkie zegt
Het gaat niet omdat elek huis een tankstation heeft. Je kan namelijk met 5 minuten weer opweg zijn. En dat lukt nu eenmaal niet met een ev. Dat is het probleem.
En als ik alle netbeheerders mag geloven is het aanvragen van een laadpaal nu een probleem. Omdat het net het niet aan kan.
bernoulli zegt
Dat ligt wat genuanceerder. In een groot aantal buurten kan het in 2025 een probleem zijn als er geen maatregelen worden genomen.
https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10479347/geen-plek-voor-nieuwe-laadpalen-door-overvol-stroomnet
Rick-dos zegt
Zoals ik al schreef men doet net alsof het laden thuis de enige moment is om te laden. Je kan het op zoveel andere momenten doen. En met een snellaadstation heb je in een redelijke termijn weer een goede actieradius. En je hoeft echt niet elke dag bij die laadpaal te staan zeker niet met de auto’s van tegenwoordig.
Pordon zegt
Hahaha… Ik woon in een redelijk moderne wijk met een aantal laadpalen hier en daar verspreid maar de elektrische rijders zitten nu al in een appgroep om met elkaar af te spreken wie wanneer mag laden. Als er niet snel meer laadpalen bij gaan komen is dit niet meer te overzien straks.
bernoulli zegt
Ik ben echt benieuwd hoe lang het duurt tot er een keer een vreemde wagen bij mij op de oprit staat te laden omdat ie anders niet meer weg komt.
rutgerg zegt
Haha hier hetzelfde, ik heb de laadpaal met vaste kabel als plug & charge gezet. De installateur zei, zou je dat wel doen, dan kan iedereen laden. Als ik het zie zet ik mijn auto er achter en laat ik hem een paar dagen staan. Mag de beste man naar huis lopen.
2scan zegt
Wat een onzin, je kan in de (online) applicatie behorende bij je laadpaal gewoon aangeven of andere mogen laden bij jouw paal of niet…als jij je pasje er tegen aan houdt doet ie het wel, als een ander z’n pasje er tegen aan houdt doet ie het niet…
rutgerg zegt
@2scan nee plug&charge betekend dat je helemaal geen pas ertegenaan hoeft te houden. Stekker in de auto en hij gaat laden.
petroldrinker zegt
Lekker blokkeren tot ie 10,000 eur aftikt, althans dat zou ik doen, hij zou echt nie weg komen zonder flink te betalen
Rick-dos zegt
Hahahaha ja want in je woonwijk is echt alleen het enige moment dat je je auto kunt en moet laden. Het is vooral gemak maar niet noodzakelijk. En ik woon ook in een redelijk moderne wijk en ik zie die plekken vaak genoeg leeg staan. We kunnen onszelf ook een probleem aanpraten. Daar zijn we goed in want dan kunnen we weer klagen.
Pordon zegt
Ja die plekken zijn overdag regelmatig leeg. Maar ik heb op de meeste dagen moeite om ergens tussendoor te kunnen laden tenzij ik ergens een half uur aan de snellader ga hangen. Daar heb ik simpelweg te tijd niet voor. Bij klanten voor de deur of binnen 500 meter van mijn klanten is er in 90% van de bezoeken geen laadpaal. Je kan een probleem ook blijven ontkennen en denken dat het wel los loopt.
Richmond zegt
Of gewoon anders plannen waar je rekening houdt met laadtijden.
deeeef zegt
heb ook zon paaltje paar jaar terug voor de deur laten plaatsen (gemeente), mijn autootje 100% ev helaas staat de halve buurt hier tegenwoordig ook te laden, met een hybrid… gooi tegenwoordig 220V kabeltje uit t raam. gedoe
Rick-dos zegt
Moet je met je buurt afspreken dat er meer laadpunten komen.
hansdevries zegt
Doe dan voortaan een 230V kabeltje, dat sluit beter aan met de spanning op je stopcontact
banderas zegt
Ik laad 2x per week, alsof ik elke dag aan een lader hang..
Rick-dos zegt
Begrijp je. Dat bedoel ik nou. En net alsof voor je huis echt het enige moment is om je auto op te laden. Het is gemakkelijk maar met een beetje fantasie en moeite ben je echt niet afhankelijk van die laadpaal voor je deur.
Henkie zegt
En weer geeft dit problemen voor de occasion markt.
Al zal het in 2027 wanneer de eerste lease auto’s aan het eind van het contract zit wel sneller een nieuwe eigenaar in dit land vinden dan te worden geëxporteerd. Maar ik voorzie weer een aardige verstoring in aanbod en vraag.
ukbob zegt
Dat! Het werkt prima om de zakelijke markt te dwingen te kiezen voor elektrisch, maar daarna geven we dus alle subsidie geld weg over de grens…
Én kan de privé rijder nog altijd geen elektrische auto kopen.
fanboy zegt
@ukbob: Het is tegenstrijdig wat je zegt. Verplichten van lease EVs zorgt dus voor veel meer 2e hands EVs 4 jaar later, en dat is juist wat de particulier wil, een aanbod van 2e hands EVs (niet die nieuwe dingen van 45K ofzo).
Dat is echt wel anders dan die 14% auto’s destijds, met onnodig veel diesel of van die kleine motoren.
Henkie zegt
Men wilt betaalbare auto’s die ook betrouwbaar zijn. Helaas is de algemene gedachte oude accu’s zijn slecht, accu’s gaan vaak kapot. Ik weet dat dit niet altijd zo is. Maar velen gebruiken het mobieltje of de e-bike als voorbeeld.
En dat doet een tweedehandse ev niet veel goeds.
En zal men eerder nog een brandstof auto kopen
Jasper zegt
Precies en de schrijver van het artikel riidt zelf niet electrisch is te merken. Zo sta je met een lease auto dus vaak bij een kantoor daar kunnen ook laadplekken geregeld worden
berlinetta zegt
Sommige bedrijven zijn zelf al zover. Mijn eigen werkgever verplicht iedere leaser om een EV te rijden. Lijkt me alleen maar een goede ontwikkeling. Wil je geen EV? Dan krijg je een NS-businesscard, kilometervergoeding en kun je deelnemen aan het fietsplan. Ook goed.
petroldrinker zegt
Ik zou dus lekker door solliciteren elders :)
berlinetta zegt
Ik kom toch niet in aanmerking voor een leaseauto dus ik hoef de keuze sowieso niet te maken.
Johanneke zegt
Of je nu in een ID3 of een golf met downsize motor zit, beiden weinig aan, doe dan maar de ID3 voor de extra ruimte en fijne acceleratie. Rij je er zelf gewoon een mooie alfa of cabrio naast in de vrije tijd toch? Echt leuke auto’s kon je sowieso al niet leasen.
petroldrinker zegt
Daar denk ik anders over, ik wil dan liever de golf, acceleratie boeiend, gaat mij om het geheel, daarbij word ik helemaal leip vd stilte in zo een EV, ik wil een motor horen gaan, al is het een 0.9 2cil fiat motor, liever dat dan een rimac zelfs voor mij, ik kan absoluut niet tegen stilte namelijk.
Daarom heb ik prive altijd als daily een M3 met straightpipes gehad of iets in die trend
b088y zegt
Een mobiliteitsbudget en een reiskostenvergoeding zijn 2 compleet andere dingen.
Mobiliteits budget is vaak ipv van lease auto en is 100% belast en bedoeld ter compensatie van je zakelijke km’s.
Reiskostenvergoeding is bedoeld voor met name woon-werk verkeer (ik weet dat deze ook gebruikt word voor overige zakelijke km’s). Voor woon-werk word vaak het maximale belastingvrije vergoeding betaald, voor overige km’s (afhankelijk van werkgever) word soms een hogere vergoeding betaald (maar dus niet helemaal belasting vrij)
cdlop01 zegt
Eindelijk een goed plan, maar beter is de leaseauto sterk in te dammen want veel kantoormedewerkers rijden ook kease, volstrekte onzin.
Rudy zegt
Mensen een auto afpakken is qua regels best lastig. Ze zien dit als een verworven recht….
b088y zegt
Is het toch ook? Uiteindelijk betaald de leaset zelf zijn auto. Auto inleveren prima, maar dan wel compenseren.
Als je arbeidsvoorwaarden onderhandeld kijk je toch niet alleen naar je loon, maar ook naar aantal uren werken/arbeidstijden, aantal vakantie dagen, bonusregeling, pensioen, mobiliteitsbudget/lease auto, mogelijkheid tot thuis werken, etc.
berlinetta zegt
De leaserijder betaalt de auto niet zelf. De leaserijder betaalt loonbelasting in de vorm van bijtelling, omdat een leaseauto een vorm van loon is.
mashell zegt
Nou, eigenlijk betaal je die leaseauto als leaser wel zelf. Als je van een baan met een leaseauto naar een vergelijkbare baan zonder lease auto gaat krijg je zo €500 meer in bruto salaris.
berlinetta zegt
Nou van 500 euro bruto loon per maand kun je privé geen vergelijkbare auto rijden hoor, want daar blijft netto niet zoveel van over. Of het moet al een tweedehands B-segmenter zijn. Met onderhoud, afschrijving, belasting, verzekering en vooral brandstof zit je al makkelijk op een paar 100 euro in de maand.
Maar voor de vraag of een leaseauto een verworven recht is en moet worden gezien als arbeidsvoorwaarde is niet van belang of de leaserijder zijn auto al dan niet zelf betaalt. Het gaat alleen maar om de vraag of het als loon moet worden gezien en dat is ook het geval. Daarom betaalt hij namelijk loonbelasting erover.
redbeams zegt
Voor 500 bruto kan je prive geen vergelijkbare auto rijden…reken de “mrb” en “brandstof” maar eens mee…oh ja en de verzekering natuurlijk.
mashell zegt
Klopt. En dat maakt de leaseauto tot een prettige arbeidsvoorwaarde. Voor de werkgever is het voordeel dat deze over het leasebudget geen sociale- en pensioenpremies hoeft te betalen.
b088y zegt
Inderdaad, mijn ervaring is dat het een stuk meer is dan 500. Ik kon destijds kiezen of leaseauto of leasebudget als loon (uiteraard geen recht op reiskosten vergoeding).
berlinetta zegt
Dat kan prima. Je zal de werknemers er alleen voor moeten compenseren. Het is immers een vorm van loon en een werkgever kan het loon niet zomaar verminderen. Hij kan wel besluiten om het loon anders in te richten.
berlinetta zegt
Dat is ook wel een trend die sinds de coronacrisis gaande is. Steeds meer bedrijven die hun leasevloot verkleinen omdat ze in zien dat veel medewerkers eigenlijk geen leaseauto nodig hebben, terwijl de leasevloot wel veel geld kost. Zo is bij mijn werkgever de leasevloot met 1/3 verkleind en hebben alleen de medewerkers die echt veel moeten reizen recht op een leaseauto. De rest wordt gestimuleerd om met het OV of de bedrijfsfiets te komen.
dawwg zegt
Eens; bij een grote bank waar ik zat, hadden mensen die op 300m van ‘kantoor’ woonden een dikke lease-bak en een parkeerplek terwijl ze nooit naar een klant toe hoefde te gaan; totale onzin. Geef die mensen gewoon financiële compensatie en iedereen is (redelijk) blij.
jortie zegt
Welke trend volg jij? Ik zie juist dat er waarschijnlijk door de krapte op de arbeidsmarkt bij steeds meer functies een lease auto bij zit om mensen te lokken
berlinetta zegt
Wellicht dat het nu door de grote krapte op de arbeidsmarkt weer wat bij trekt, maar ten tijde van corona zag je dat bedrijven steeds minder leaseauto’s gingen aanbieden. En het is toch ook niet meer van deze tijd mo iedereen in de auto te krijgen. Het land slibt dicht en we moeten met z’n allen minder kilometers maken, niet meer.
petroldrinker zegt
Wat een onzin dat het niet vd tijd is, juist toch, lekker individueel, niemand om je heen etc, is toch juist wat we willen…
berlinetta zegt
Ja daarom hebben we ook zo weinig files op de snelweg.
Gulli zegt
Ik ben ook een kantoormedewerker, maar wel op detacheringsbasis. Als ik ineens een opdracht 100km verderop krijg wil mijn werkgever wel dat ik een fatsoenlijke auto onder de kont heb.
berlinetta zegt
Maar jij hebt dus gewoon een auto nodig voor je functie. Dan is het niet raar dat je een leaseauto krijgt toch?
DeGoudenRaket zegt
Nog los van de vraag of je er voor of tegen bent, krijg altijd al de kriebels als ik aan de uitvoering van dit soort plannen denk. Net zoals het genoemde voorbeeld blijkt het achteraf allemaal gigantisch veel geld te hebben gekost terwijl het effect minimaal is, en is er een bererkte groep mensen die er bovenmatig veel van heeft geprofiteerd… (Niets persoonlijks tegen die mensen overigens, als je ergens een voordeel ziet, moet je het pakken natuurlijk)
Elja zegt
Hulde!
Dit is wat mij betreft een top plan.
Bedrijven betalen, dus niks te zeuren over afdwingen van maatregelen voor mensen met een kleinere beurs.
Zorgt er ook voor dat er een mooi aanbod aan tweedehands elektrische auto’s komt tegen 2030. En dat de laadinfrastructuur (nog) meer aandacht gaat krijgen.
Los daarvan is het eigenlijk nu al vreemd dat er nog nieuwe auto’s verkocht worden die niet elektrisch zijn…
cloverleaf zegt
Ja want alle zakelijke ex- PHEV’s en BEV’s kwamen inderdaad allemaal op de Nederlandse tweedehands markt! Oh wacht.
petroldrinker zegt
Het is vreemd dat jij hier bent als je zo een gedachtegang hebt….
Wolflow zegt
Het zijn niet de bedrijven die dit betalen, die kunnen lease kosten hetzelfde houden.
De lease rijders zijn de pineut: krijgen hoger bijtellingsbedrag en moeten voor straf ook nog in een electrisch hok rond rijden
berlinetta zegt
De leaserijders zijn niet de pineut, want leasen is nog altijd een keuze. Niemand houdt een pistool tegen je hoofd en zegt dat je moet leasen.
rutgerg zegt
Ik vraag me af hoe ze dit gaan doen…. geldt dit alleen voor auto’s die geregistreerd staan bij een leasemaatschappij? Dan kan een b.v. dus zelf wel een auto met verbrandingsmotor aanschaffen. En als ze het verbieden om als bedrijf een auto met verbandingsmotor aan te schaffen? Dat gaat niet want er zijn genoeg bedrijven die bijv. een Dodge Ram of dikke bus nodig hebben om zwaar materieel per aanhanger te vervoeren. Natuurlijk is dat een ander soort auto dan menig leaserijder berijdt maartoch…
Rudy zegt
Bemoeienis van de overheid slaat enorm door de laatste tijd. Ze gaan elektrische auto’s verplichten terwijl de netten het op veel plaatsen nu al niet aankunnen. Even losstaand van de problemen in woonwijken (vooral bij mensen zonder eigen oprit… the horror).
Ja elektrificatie is een goede oplossing denk ik, ben er alleen bang voor dat door dit soort regels we ons enorm klem gaan zetten door al onze zelf opgelegde verplichtingen. Geef het wat tijd en dit komt vanzelf goed.
scrmeagle zegt
Gaat dit ook voor private lease gelden? Als je als bedrijf zelf auto’s koopt voor je werknemers? De politiek wordt steeds onbetrouwbaarder. Afdwingen werkt in opvoeding ook niet.
harrie zegt
Aan de ene kant EV’s willen stimuleren en aan de andere kant de bijtelling voor EV’s stapsgewijs verhogen.
Wat wil je nou.
dawwg zegt
De rechtsongelijkheid van een gefaalde maatregel afbouwen, maar de vergroening alsnog proberen te forceren.
bernoulli zegt
Ik zie mijn schoonvader nog aankomen met zijn nieuw gekochte Chevrolet Aveo 1.3 diesel. Wegenbelastingvrij en lekker gestimuleerd door het rijk. Paar jaar later: voltarief, aan de straatstenen niet meer te slijten. Gaan je spaarcentjes.
Overheid = onbetrouwbaar.
pier zegt
Dat wist je toen al zo goed als zeker van tevoren, bij een test van deze Aveo in januari 2012 meldde Topgear al dat je niet verrast moest zijn als je binnenkort toch belasting zou gaan betalen. Dat werd januari 2014. Als dit puur alleen de reden was voor aanschaf dan heb je niet de juiste afweging gemaakt.
pomoek zegt
Het probleem is dat, zelfs als we allemaal in een elektrisch gebakje rijden, we de CO2 reductie doelen niet gaan halen. Mobiliteit, gebouwde omgeving en landbouw blijven achter in reductie doelstellingen. Meer inzetten op OV en thuis werken gaat meer zoden aan de dijk zetten.
Of we gaan letterlijk meer zoden aan de dijk zetten.
kniesoor zegt
Dat laatste zou sowieso een zegen zijn voor de planeet.
e36thuglife zegt
Lekker voor Floris-Roderik en Diederik-Boudewijn allemaal in een Renault Zoe en niet meer stoer doen met je neppe lease waggie laat dat maar aan echte mannen over die gwn hard werken om een echte waggie te kopen.
mashell zegt
Je klinkt als een jaloerse John of Kevin…
e36thuglife zegt
Niks jaloers a mattie en noem me geen John of Kevin me naam is Meneer E36 Thuglife voor jou.
pier zegt
Me naam… me is geen bezittelijk voornaamwoord hè mattie.
Jeroen zegt
Als ze maar niet de fout maken zoals bij de plugin hybrids. De overheid stimuleert de lease, zodat na afloop van de leasetermijn de auto’s op de 2e hands markt komen. Alleen vergat de overheid de 2e hands markt te subsidiëren, waardoor alle hybrids direct geëxporteerd werden omdat ze voor de Nederlandse markt te duur waren. Kortom: Nederland nam de torenhoge eerste afschrijving voor zijn rekening en het buitenland profiteerde daarvan.
De overheid moet dus niet alleen de leasemarkt stimuleren, maar ook de privé markt.
Ik rij zelf al een paar jaar EV en het bevalt mij prima. Ik heb echter wel een goede EV onder mijn kont met voldoende actieradius, een eigen oprit en voldoende laadpalen op het werk. Ik hoop dat in 2025 de markt zo ver is dat dit voor iedereen bereikbaar is. En dat betwijfel ik, met name de laad mogelijkheden op openbaar terrein voor mensen zonder oprit.
Hopelijk slaagt het plan wel en kan ik daarnaast gewoon in mijn 60 jaar oude Healey blijven toeren. Dat is echt auto rijden. De EV is de perfecte daily driver, maar voor de fun is een oude auto onverslaanbaar. 😉
petroldrinker zegt
Nou fijn zeg… moet ik straks verplicht zo een klote paal aan mn huis die ik absoluut niet wil, mn werkgever hoord de elektrische kosten voor de auto te dragen, alsof ze dan alles gaan vergoeden als je niet kan bijhouden welk verbruik auto is en welk niet….
Ook handig dit als de electrischiteits bedrijven al aangeven geen aansluitingen meer te kunnen leveren om dan zo een achterlijke regel als dit in te voeren, echt we worden geregeerd door de grootste mogolen die op deze aardkloot rondlopen
Ik begin steeds vaker aan emigratie te denken uit dit pleuris land met hun achterlijke manier van doen voor een niet bestaand probleem
avocado zegt
Heb je al getwijfeld over België?
rutgerg zegt
Uhm, de paal houdt dat gewoon prima bij hoor. Je krijgt afhankelijk van je abonnement, iedere maand een mooi overzichtje dat je of kan declareren of door de provider vd paal automatisch uitbetaald wat je opgeladen hebt waarna zij de werkgever weer een factuur sturen. Het hoeft je zelf niets te kosten, afgezien van een stukje muur ;-)
ar75track zegt
Hoop dat tegen die tijd er genoeg EV’s zijn die minimaal 1800 kg aanhanger mogen trekken. Nog afgezien van de broodnodige verbetering van laadnetwerk.
dawwg zegt
Ja, en dan meer dan 200km range overhouden met 1800kg erachter hangend. En zoals anderen al eerder opmerkten (en ik zelf vorige week ookal meldde); in Amsterdam, Rotterdam, Noord-Brabant en Limburg geeft de ‘netbeheerder’ aan dat het elektriciteitsnet de komende 6 jaar volzit; dus als de regering dit doorzet, wordt dat – niet vlotjes op te lossen volgens zowel de beheerder alswel de politiek; dat belooft dus niet veel goeds; waar geen wil is, is geen weg – een enorm probleem waarbij zowel bedrijven als werknemers de dupe van zijn met enorme financiele / economische schade tot gevolg !
Wolflow zegt
Al mogen die hokken zo veel trekken, veel Nederlanders hebben slechts een B rijbewijs en hebben daar dus niets aan
e36thuglife zegt
Leuk allemaal voor lease kakkers maar donder op met je kaolo groenlinks laadpalen straks mag je nergens meer een echte waggie parkeren.
Jeroen zegt
Mag ik jou heel stoer vinden met je taalgebruik? Lekker inhoudelijk en ter zaken doende ook.
ukbob zegt
Huidige lease loopt dus nét op tijd af.. :)
Aan de andere kant, de lease kar is voornamelijk voor de snelweg kilometers, zo nu en dan in de file en vooral op lange stukken. Dan is een leuke E-auto wat mij betreft helemaal prima!
Gaan we in het weekend wel op pad in een lekkere en leukere auto :)
bernoulli zegt
Kabinet pas in 2022. Mijn werkgever al in 2021. :(
bernoulli zegt
*2025
mashell zegt
Hoezo verplichten? We zijn toch geen dictatuur? Als de overheid wil dat (vrijwel) alle leasers elektrisch gaan rijden is dat heel gemakkelijk: zet de bijtelling op 0%.
berlinetta zegt
De overheid verplicht je iedere dag allerlei dingen te doen. Waarom zou dit dan niet kunnen? Heeft niks met dictatuur te maken.
mashell zegt
Je bent verplicht je aan de wet te houden en je belasting te betalen maar verder ben je niets verplicht. Zelfs tandenpoetsen of stemmen bij verkiezingen zijn niet verplicht.
Maar hier wordt een werkgever verplicht mensen een beperking op te leggen. Dat zou ok zijn als het zou zijn omdat er vanaf 2030 toch geen andere wagens dan EVs meer te koop zijn, maar niet correct als het voor 2025 alleen leasewagens betreft.
berlinetta zegt
De overheid zal dit ook in de vorm van een wet laten gelden, dus dan ben je toch verplicht om je eraan te houden? Dat niet iedereen het leuk vindt, is wat anders. Maar dat geldt voor zoveel wetten. En ik denk dat we eraan moeten wennen. We zitten met steeds meer mensen op een heel klein stukje aarde dus er zijn ook steeds meer wetten nodig om alles een beetje in goede banen te leiden. Gezelliger zal het er niet op worden.
lecomte zegt
Ik ben benieuwd welke leasemaatschappij dan een redelijk aanbod doet met een EV als personeel meer als 100K per jaar rijden. Dat lukte ze in het verleden niet en nu niet met diesels. Daarom koop ik de auto’s op de zaak en dat zal na 2025 voorlopig ook wel zo zijn. De bemoeienis van de overheid slaat wel erg door zo.
padoempats zegt
Geldt dit alleen voor leaseuatos? Niet voor aangeschafte zakelijke autos? Of geld lenen voor een auto ipv financial lease, dan wel of niet? Of wordt zoals gewoonlijke lease en het begrip ‘auto vd zaak’ verward?
En geldt dit dan ook voor pickups, busjes etc?
En geldt dit ook voor de eenmanszaak die een auto op eigen naam registreert, maar boekhoudkundig wel zakelijk rijdt of ontglippen die de maatregel?
En 2e hands lease wel ok?
Zoveel vragen ;) Misschien eerst het werkelijke voorstel afwachten
T A X M E N zegt
Ik ben zo’n doorgewinterde bijtellingssloerie. Als ze het aantrekkelijk maken, dan blijf ik ook dan gewoon, net als nu, elektrisch rijden. En ach… zonder wrijving geen glans, als je het doel van een schoner NL wil bereiken, dan moet je soms wat drastische maatregelen nemen. Wel toegegeven, als je afhankelijk bent van publieke laadpalen, dan wordt het nu lastig. Dus dat moet dan wel aangepakt worden. Als het stroomnet het houdt… maw: leuk plan, ik moet het nog zien gebeuren
redbeams zegt
Auto vd zaak gewoon afschaffen of geen prive gebruik meer…eens zien hoeveel ev moraalridders er dan nog zo goed over denken.
mashell zegt
Of we laten particulieren ook bijtelling over de cataloguswaarde betalen. Dat zou wel zo eerlijk zijn.
berlinetta zegt
Waarom zou dat eerlijk zijn? Dat zou namelijk betekenen dat een particulier loonbelasting over zijn eigendom moet betalen. Dat kan natuurlijk niet. Het is daarentegen niet raar dat een leaserijder loonbelasting betaalt over loon in natura, namelijk in de vorm van een auto waarin hij mag rijden.
redbeams zegt
Je bent er wel heel happig op.
Iets particulier gekocht en wat jouw eigendom is en daar nog bijtelling over betalen…heb jij ze wel op ’n rijtje…denk het niet.
sabrerator zegt
Nou, ik was toch al van plan de kilometervergoeding te blijven pakken. Bij mijn werkgever wel redelijk fatsoenlijk, de eerste 25.000km €0,35 bruto (0,27 netto). Daarna €0,19.
Dat wordt dus een tikje meer netto als het meer wordt als €0,19 onbelast.
Kan overigens nog steeds bij lange na niet uit, maar de hobby mag wat geld kosten.
tipgeverp zegt
Dan zal mijn leasebudget ook omhoog moeten want momenteel valt met mijn geen EV te kiezen.
Ben Doorn zegt
Wat ik denk is dat er eerst goed naar de wetenschap geluisterd moet worden. Nu loopt de commercie voor de fanfare uit. Wat gebeurt er als er in de Koentunnel een kettingbotsing ontstaat met elektrische auto’s. Elektrische auto’s gaan alleen werken als deze met brandstofcellen en waterstof worden uitgevoerd. Waterstof kan even goed worden beveiligd als LPG. De grondstoffen voor accu’s zijn eindig bovendien kost dit veel elektriciteit dat ook weer moet worden opgewekt door centrales, wat voor centrales worden dat dan? Dit kost uiteindelijk weer meer energie en we willen naar Duurzaam. Het maken van waterstof heeft een laag rendement maar zolang we dit met wind doen is dat niet erg. Windenergie kan dus opgeslagen worden in waterstof. De life-cycle-management van een elektrische auto met accu is vele malen vervuilender dan van een benzineauto, die uiteindelijk ook nog een hoger rendement heeft. Afvoeren en recycle van accu’s is kostbaar en tijdrovend. Bekijk dus de elektrische auto vanaf het moment dat er brandstof wordt gebruikt om elektriciteit te maken voor de elektrische auto op accu’s, en reken dan het hele plaatje door tot het recyclen van deze auto’s, en dan komt het risico nog bij een ongeluk!!
kas_par zegt
“De life-cycle-management van een elektrische auto met accu is vele malen vervuilender dan van een benzineauto, die uiteindelijk ook nog een hoger rendement heeft. Afvoeren en recycle van accu’s is kostbaar en tijdrovend. ”
Dit is allemaal gewoon onjuist…
kas_par zegt
Leaserijder hier. Ik zie geen probleem. Laden kan ook op het werk ipv om 18.00 uur bij thuiskomst. Een enkele keer de snellader is ook een prima optie. Rij al een tijd elektrisch en woon in een wijk met heel veel elektrische wagens. Nooit echt een probleem geweest.