Wie had dat gedacht, rekeningrijden gaat in 2030 toch niet gebeuren!
Als een soort jojo danst rekeningrijden door Den Haag. Het ene kabinet ziet er brood in, terwijl het andere kabinet er niets van moet hebben. Al zo’n 20 jaar bestaat het idee, de uitvoering. Not so much.
Het eerste kabinet Rutte voelde niets voor de plannen die ooit bedacht zijn door het laatste kabinet Balkenende. Het laatste kabinet Rutte had het idee voor rekeningrijden opgepakt en in 2030 moest het toch echt gaan gebeuren. Berekeningen werden gemaakt en meerdere scenario’s lagen op tafel. Niets zat kilometerheffing in de weg.
Maar ja, toen klapte het kabinet. En met het kabinet Schoof aan het roer hoeven we geen stap naar rekeningrijden te verwachten. Nu is altijd weer de vraag of dit uitstel van executie is. Het kabinet kan er maximaal vier jaar zitten, of het klapt eerder. Welke poppetjes daarna aan het roer komen en wat de plannen dan weer zijn. Wie zal het zeggen. De jojo die rekeningrijden heet kan dan weer uit de la worden gehaald.
Drie van de vier coalitiepartijen van het kabinet Schoof zien niets in kilometerheffing. Alleen de VVD is voor. Ze moeten wel wat anders verzinnen om geld in het laatje te krijgen. Tegen 2030 rijden er fors meer elektrische auto’s op de weg. Dat betekent effectief minder benzine- en dieselauto’s. Minder liters peut is minder accijnsopbrengsten. Inkomsten die de Rijksoverheid keihard nodig heeft om een gat in de begroting te voorkomen.
Rekening rijden alleen voor EV’s
Overigens denkt onderzoeker Hans Hilbers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat rekeningrijden tussen 2030 en 2040 alsnog realistisch is. Bijvoorbeeld door het enkel in te voeren voor elektrische auto’s. Benzine- en dieselrijders betalen hun extra belastingen via accijns, terwijl EV-rijders extra bijdragen door middel van kilometerheffing. Zou het? (via Nu.nl)
Robert zegt
Ergens is het wel logisch om het rekeningrijden in te voeren voor alleen EV’s, om de simpele redenen dat het heffen van accijns op de afname van elektrische stroom nogal een dingetje is.
mashell zegt
Hoezo? Er zit toch al een flinke mep energiebelasting op, dat is gewoon accijns met een andere naam.
Robert zegt
Ja, maar niet in die percentages zoals die voor benzine, diesel of lpg gewoon zijn.
madmarky zegt
Niet? Volgens mij is de kale prijs van stroom gemiddeld een cent of 6-7, de rest is allemaal belasting totaan de ~25cent die wij betalen. Lijkt me zeker in verhouding tot de belasting en accijns op brandstof.
degrotemuis zegt
Nee, op elektriciteit is de totale belasting procentueel gezien intussen nog iets hoger. Het enige dat de belastingtarieven per km later houdt is een lager energieverbruik.
Allison Burgers zegt
Regelingen die van toepassing zijn op een specifiek type auto zijn per definitie niet logisch. Tientallen jaren van ontwrichting van de markt door allerlei ondoordachte maatregelen hebben dat wel duidelijk gemaakt.
vondick zegt
Kabinet schoof rekeningrijden van tafel.
godfather zegt
EV rijders gewoon een (fors) hogere MRB? Elke leaseauto is praktisch al elektrisch en in 203x is er niets anders meer, dus kun je eigenlijk geen kant meer op (of in een oude auto blijven rijden, maar dat heeft ook niet het eeuwige leven niet).
madmarky zegt
Die tarieven staan nu eindelijk vast totaan 2030. Laten we vooral nog meer onrust veroorzaken door daar weer aan te gaan zagen…
petroldrinker zegt
@godfather precies, ongelovelijk dat ze de EV’s alsnog belastingvrij laten, die horen gewoon meer te betalen dan brandstof auto’s gewoon naar gewicht zoals we het altijd gedaan hebben….
madmarky zegt
Hoe kom je erbij dat EV’s wegenbelastingvrij blijven?
petroldrinker zegt
Zo weinig als ze gaan betalen terwijl ze meer het wegennetwerk belasten, is voor mij nagenoeg belastingvrij wetende dat een ID3 bijv gewoon veel meer dan een GOLF zou moeten betalen aan wegenbelasting, helaas gebeurt dat alleen niet
Richmond zegt
Jij wilt dat ze zwaarder belast worden, omdat jij ze niet op de weg wil hebben.
petroldrinker zegt
@richmond Dat niet alleen, dan word het speelveld voor de diverse types aandrijving eerlijker, dan koop je op wat je wilt ipv wat heeft de meeste belastingvoordeel (om je vervolgens overal voor te doen als groene ridder die het voor millieu doet ipv de portemonee)….
mashell zegt
Op stoom betaal je energiebelasting, accijnzen en BTW. De vorige regering mag dan niks belangrijks voor elkaar gekregen hebben, voorkomen dat ze bij elektrisch rijden er financieel op achteruit gingen hebben ze wel gedaan.
Trojan zegt
Klopt, maar ze willen ook geld zien als je je EV met je zonnepanelen oplaadt. De overheid is immers gewend aan die inkomsten en als dat minder wordt noemen ze dat een ‘begrotingstekort’.
Gele Koplamp zegt
Die subsidies op EV’s mogen anders best terugverdiend worden. Hoeveel voordeel zat daar de afgelopen jaren ook al weer op?
smokin zegt
Op stoom ook al? Moet niet gekker worden..
madmarky zegt
Nooit gehoord van energiebelasting? In 1996 ingevoerd en wordt langzaam ieder jaar opgeschroefd.
crashingduke zegt
Benzine, diesel, elektrisch, waterstof en nu is kokende waterdamp de redding van de planeet? Die had ik even gemist.
madmarky zegt
Den Haag kennende wordt het hete lucht…
Redrum zegt
Ach, en het volgende kabinet beslist weer anders. Rekeningrijden heeft als “doel” wie veel rijdt, betaalt maar ook om de spits duurder te maken dus dat zou willen zeggen dat je met een ICE hieraan zou ontsnappen, nice try.
Trouwens in 2030-2040 kan je nog amper een ICE vinden dus tja…
Johanneke zegt
En terecht. Het heeft echt voordelen, eerlijker enzo, maar het is niet te controleren dit, zonder enorme privacy bezwaren. Plus, je gaat ook betalen voor je kilometers buiten NL, wat natuurlijk debiel is.
okdoei zegt
Vind het jammer want kilometerheffing is ideaal als je meerdere voertuigen hebt – mits je geen stom basisbedrag per maand moet betalen.
pomoek zegt
Eerlijk gezegd, prima dan. Het plan dat er lag, controle van de kilometers bij de apk keuring oid, was volkomen stupide. Dan was er waarschijnlijk een complete industrie aan kilometerteller terugdraaiers ontstaan. Alleen de mensen die zoiets niet aandurven of dat moreel verwerpelijk vinden, wat het is, zouden dan belasting betalen.
Cuprafan123 zegt
@pomoek Ik had een teller draai business wel zien zitten. Niks mis met geld verdienen en op welke manier maakt mij ook weinig uit. En of het moreel verwerpelijk is? Moraal en principes betalen mijn boterhammen en rekeningen niet.
pomoek zegt
slim. Om je plannen hier op het internet te kwakken.
petroldrinker zegt
Das minder, ik zag juist die kmrijden wel zitten, de manier waarop met buitenlandse km’s niet, maar de basis wel, word stuk goedkoper om meerdere veelcilinders met gewicht voor de deur te zetten, niet rijden is immers geen kosten in tegenstelling tot nu….
pomoek zegt
Precies, in basis is het een aardig compromis tussen méér accijns op fossiele brandstoffen en helemaal niets doen. Maar dan zal je echt met tolkastjes moeten werken oid.
petroldrinker zegt
Ben ik helemaal voor, tolportjes bij alle op en afritten naar snelwegen, maar ook de wegen de grote steden in (desnoods via camera’s ipv fysieke poortjes), dan gaan de “toeristen” (en buitenlanders die hier wonen en rijden op bijv PL kentekens) ook eindelijk is gaan mee betalen!
marcomanta zegt
Tegen 2030 fors meer EV’s? Dacht het niet. Wat denk je van de wegenbelasting vanaf 2026….. oja, we gaan ook meer voor stroom betalen en terugleverboete. Droom lekker verder.
mashell zegt
Ze kunnen natuurlijk “vanwege het milieu” vrij gemakkelijk aan de knop brandstof accijns draaien. Ze zorgen er wel voor dat jij elektrisch wil.