Gaan we nu op Noorwegen lijken?
Bij1 kom er maar in, want we hebben weer te maken met een gevalletje discriminatie. Het kabinet wil gemeenten de mogelijkheid geven om parkeertarieven te verlagen voor auto’s met een lage CO2-uitstoot. Dit kan betekenen dat een Porsche 918 Spyder met een uitstoot van 70 gram CO2 per kilometer straks voordelig kan parkeren, terwijl een Bugatti Chiron (met een uitstoot van 516 gr CO2/km) het volle tarief mag betalen.
Nu is deze vergelijking nog theorie, aangezien staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) niet heeft gesproken over de CO2-waarden. Kijk er echter niet gek van op dat dit straks daadwerkelijk zo gaat. De BPM is immers ook een stuk lager op een 918 in vergelijking met een Chiron.
Van Veldhoven hoopt met deze maatregel de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren. Mensen met een ‘vieze’ auto mijden de stad, terwijl schone auto’s juist naar de stad komen. Althans, dat is het hele idee van de staatssecretaris.
Het plan is een aanvulling op het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. In dit programma staan plannen opgesteld om de luchtkwaliteit op korte termijn te verbeteren. Ook meer laadpalen voor elektrische auto’s installeren en kruispunten herinrichten zijn onderdeel van het pakket.
Het aangepaste plan zal morgen overwogen worden. Tot en met 7 mei krijgt men de kans om kritiek of aanvullingen te geven op het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. Nou, bij deze. Verlaag het of voor volledige elektrische auto’s óf laat iedereen hetzelfde betalen zoals nu het geval is.
Foto: een Cayenne S E-Hybrid, nog zo’n schone auto met een uitstoot van 79 g/km. Via @danny32 op Autojunk
E34M5Touring zegt
Goed plan! Die mensen betalen immers al extra BPM en wegenbelasting enz. Tijd dat die ook eens een voordeeltje krijgen.
mvdborn zegt
@e34m5touring: dat klopt niet helemaal. Juist de mensen die al extra BPM en wegenbelasting betalen gaan nog meer betalen (bijvoorbeeld als je een Chiron hebt, geld zat dus). Rijd je al ‘schoon’ dan ben je dus naast de goedkopere BPM en wegenbelasting nóg goedkoper uit bij parkeertarieven.
berlinetta zegt
@mvdborn: Helder licht dat je bent!
E34M5Touring zegt
@mvdborn: Het was ook geen serieuze reactie.
mvdborn zegt
@e34m5touring: oeps, mijn fout. Ik ga maar eens een extra grote kop koffie halen..
E34M5Touring zegt
@mvdborn: Geen probleem joh. Het droop er ook niet vanaf eerlijk gezegd. No worries!
dirkiii zegt
Moet ik mijn chiron toch maar gaan inruilen voor een 918 spyder.
atrak zegt
@dirkiii: Graag zelfs.
ff40 zegt
Ik adem gelijk een stuk beter
spykerboy zegt
Ze zullen ons is niet anaal verkrachten daar in den haag…
robert110 zegt
@spykerboy: Droog in de kakker
racerx zegt
@robert110: met aanloop en zweefmoment
bedirhan zegt
@spykerboy: zonder vaselind
fouadski zegt
@spykerboy: hoezo verkrachten? Het gebeurt allemaal vrijwillig toch?
spykerboy zegt
@fouadski: ik noem de bpm etc niet vrijwillig hoor… door de hoge bpm op bepaalde autos worden wij verplicht om minder leuke autos te kopen… alles behalve vrijwillig dus
robert110 zegt
En parkeren was al zo goedkoop.
berlinetta zegt
Heerlijk hoe de overheid overal een slaatje uit slaat onder het mom van milieukwaliteit. En het enige wat de burgers kan doen, is wat vaseline op zijn anus smeren om de pijn enigszins te verzachten.
esprit84 zegt
@berlinetta: schoon = goedkoper / vies = normale prijs
lekkerlinksrijden zegt
@esprit84: natuurlijk, jij gelooft ook in sprookjes
esprit84 zegt
@lekkerlinksrijden: ik lees gewoon de titel van het artikel natte krant
lekkerlinksrijden zegt
@esprit84: is goed vochtige zakdoek
berlinetta zegt
@esprit84: Ik zou graag willen dat je gelijk hebt, maar bij de overheid zal het waarschijnlijk wel weer op een andere manier worden gecompenseerd. Laten we hopen dat ik er naast zit.
v6ti zegt
@esprit84: ze hebben niet gezegd dat t goedkoper wordt t.o.v. de huidige prijs. Goedkoper dan het nieuwe hogere tarief voor vuile autos is ook goedkoper. En ordinaire prijsverhoging dus. Zie het als administratiekosten op een boete van t cjib.
robicide zegt
@esprit84: * schoon = duurder / vies = nog veel duurder
cloverleaf zegt
@esprit84: dieselolie glijd ook aardig
spykerboy zegt
@esprit84: ik denk dat je bedoeld:
Schoon = normaal, Vies = extraa
ghost zegt
@berlinetta: groen = poen
aikon1694 zegt
Goed plan. Koop je een ‘groene’ auto bespaar je op parkeerkosten… En met die besparing kun je weer eens vaker een biefstukje eten.
bmwm8gc zegt
@aikon1694: biefstunkie?
rainman zegt
En straks zeuren dat er teveel online word gewinkeld en dat de winkelcentra leeg komen te staan :)
Alfarobert zegt
Dus een Tesla die geparkeerd staat vervuilt de lucht minder dan een Amerikaan met V8 uit de jaren ’70? Volgens mij stoot die Amerikaan ook niks uit als hij geparkeerd staat hoor
Gulli zegt
@Alfarobert: het verschil zit hem in het van en naar de betreffende parkeerplaats rijden
Hubert zegt
@gulli:
wauw…
Gulli zegt
@Hubert: ja je verwacht het niet he
Sir_Vmax zegt
@gulli: ja maar die totale co2 foodprint van die v8 amerikaan is na 30 jaar een fractie van een tesla die elke 10 jaar ‘gerecycled’ moet worden. Maar leg dat ze maar eens uit in den haag, dat we beter het huidige wagenpark ‘op’ moeten rijden ipv t op de schroot gooien omdat t direct co2 uitstoot.
TDI-goeroe zegt
geen enkele zinvolle visie, alleen maar geld, geld, geld! https://www.linkedin.com/pulse/hier-het-juiste-verhaal-van-onze-dieselwagens-lieven-bovyn/ lees dit even.
sjonniedeluxe zegt
@TDI-goeroe: nee dat is lekker onderbouwd zeker
TDI-goeroe zegt
@sjonniedeluxe: kom nou, de maatregelen die nu worden aangekondigd, hebben een houdbaarheidsdatum van max. 5 jaar, korte termijn denken.
sjonniedeluxe zegt
@TDI-goeroe: klopt, maar mogelijk is dat voldoende als dan iedereen elektrisch rijdt. Overigens gaat dat stuk er helemaal voorbij dat de accijns op stroom veel minder is dan op diesel, dus om het puur een geldkwestie te noemen is te simpel. Verder mis ik vooral onderbouwing voor “huidige dieselmotoren zijn uitgerust met filters die deze fijne deeltjes op 99,9 % opvangen, dat wil zeggen dat de fijne stofdeeltjes bijna helemaal niet meer worden afgegeven.”
davelepeef zegt
@sjonniedeluxe: *accijns op stroom is momenteel nog minder… Let maar op, als iedereen z’n accu aan de voeding legt over 10 jaar…
postzegel zegt
@davelepeef: nepnieuws? Accijns voor brandstoffen zit inderdaad niet op elektriciteit. Maar denk niet dat de stroom uit je stopcontact thuis vrij is van enige belasting hoor. Aandeel belasting in de energierekening is fors!
davelepeef zegt
@postzegel: geen nieuws, gewoon mijn verwachting. Voor niets gaat alleen de zon op. En voordat die energie volledig benut kan worden om ieders stekkerbolide te voeden zal er vast iemand wel op het idee komen om er een slaatje uit te slaan, net zoals bij de huidige brandstoffen
fanboy zegt
Wat een onzinnig verhaal weer met een die 918.
Als ze dit gaan doen dan wordt het, lijkt mij, gewoon voor volledig elektrische auto’s. Ik neem aan dat we het hybride station nu wel eens over gaan slaan qua voordelen.
hollandbest zegt
@fanboy: Ja idd hybride gaan na 2019 allemaal het land uit
mwodan zegt
@fanboy: aannames maken of speculeren op wat een regering gaat doen. Heeft het je al veel opgebracht ? :)
trustmeiamanengineer zegt
Moet ik m’n Alfa 147 maar inruilen op een Porsche 918 Spyder of de nieuwe Range Rover Hybrid. Die stoten immers ruim 150 gram CO2/km minder uit…..
ff40 zegt
Alle milieu onzin draait alleen om geld!
Is altijd al geweest
Linksigen hebben geen geld en daarom vinden de etters het fantastisch dat het een ander wordt afgepakt!
Gulli zegt
Dat heeft alleen nut als ze de eigenaars van PHEV’s en andere hybriden verplichten op de elektromotor in de milieuzone te rijden. Anders kun je je gorgelende V8 de sporen geven, goedkoop parkeren (en je batterijtje opladen) en vervolgens weer gorgelend de stad uit knallen. Dan heb je qua schone lucht in de binnenstad niets gewonnen
menaz zegt
Parkeren goedkoper voor schone auto’s = Parkeren duurder voor vuile auto’s.
jack_abarth zegt
Om eerlijk te zijn heb ik liever dat ik wat meer moet betalen om te parkeren, dan dat ik de stad helemaal niet in mag.
moveyourmind zegt
En maar schoppen en schelden tegen de overheid…
Ze geven uist de mogelijkheid om parkeren goedkoper te maken…. Weliswaar alleen voor schone auto’s, maar goedkoper = goedkoper.
En van de vele miljoenen extra inkomsten kunnen de gemeentes weer extra uitgaven doen die ten goede komen aan ons allemaal…
Ik zie alleen maar winnaars.
b0z4 zegt
@moveyourmind: ga even langs de dokter
2wheeler zegt
@b0z4: goed beargumenteerd ook
moveyourmind zegt
@b0z4: Misschien best wel een goed idee nu ik mijn reactie terug lees… Damn, het lijkt wel of het de overheid bijna gelukt is om me te hersenspoelen…
v6ti zegt
Gelukkig heb ik altijd een schone auto, ook van binnen. Leuk (kapstok)artikel 5 dat milieudingetje, kunnen ze alles aan op hangen.
Tenck zegt
En oldtimers? Die mogen in Rotterdam ook gewoon de milieuzone in, zijn ze dan ook vrijgesteld van parkeerkosten? :P.
stephane8200 zegt
@Tenck: ik was toevallig net in de Markthalparkeergarage en daar stond al iets over ‘ecoparking’ in het Engels op een bordje voor buitenlandse bezoekers.
Weet alleen niet of Gijs daar naar binnen kan?
Tenck zegt
@stephane8200: Beetje doorduwen.
davelepeef zegt
Ik vind dat lekkere wijven ook korting moeten krijgen, scheelt ook in het aangezicht.
En vooral invaliden en gehandicapten buiten de deur houden want dat ziet er zo droevig uit. Dikke mensen, ook weg… Kale hoofden, weg… Grote voeten, weg… Op naar een mooiere wereld!
ghost zegt
Het beste zou zijn als iedereen in Nederland een maand de auto zou laten staan. Maar ook exht iedereen. Dan is Nederland namelijk failliet!
rhellema zegt
@ghost: en een failliet Nederland is het beste wat je je kunt voorstellen?
ghost zegt
@rhellema: zou wel voordelen hebben, de overheid gaat voortaan eens goed nadenken hoe ze haar geld gaat besteden. De huizenprijzen worden weer normaal, we houden op over milieugebiggel, en de auto is niet langer een melkkoe om belasting uit te winnen.
rhellema zegt
@ghost: ben je een bewoner van Utopia? De auto geen melkkoe als Nederland failliet is??
davelepeef zegt
@ghost: wat heeft de overheid met de prijs van mijn huis te maken?
Dutchdriftking zegt
Straks moeten we nog rechts rijden en een rondje extra wachten bij het stoplicht….
baklava zegt
Juist….dan kan de gewone Nederlander een nieuwe groenere auto gaan kopen, zodat ze optimaal van dit voordeeltje kunnen genieten! Oh wacht….de gewone Nederlander heeft helemaal geen geld om een nieuwe auto te kopen. Dus dit voordeeltje is alleen voor de wat meer vermogende Nederlander. Lekker bezig weer Nederland.
karhengst zegt
Dus toch maar weer aan de diesel, want minder CO2 uitstoot?
Hoe krijgen ze het toch voor mekaar zo een hoge concentratie van incompetentie te vergaren daar in Den Haag?
bertorelli zegt
Krankzinnig beleid.
Gaat weer een hoop geld kosten om alle apparatuur aan te passen.
Een parkeermeter weet niet hoeveel je auto uitstoot. Daar zal iets van een kentekencheck gedaan moeten worden o.i.d.
Auto’s met buitenlandse kentekens ontspringen dan de dans, want die kunnen vaak niet uitgelezen worden of zijn de gegevens niet te achterhalen.
Kortom: Schone auto’s betalen straks iets meer, vuile auto’s véél meer.
mashell zegt
@bertorelli: dat is het mooie van een korting voor schone wagens, alle wagens die niet uitgelezen kunnen worden betalen het normale, hoge, tarief.
davelepeef zegt
@bertorelli: op zich zijn er nu natuurlijk zat parkeermeters waar je je kenteken moet invoeren, dus zo’n drama is dat niet
jorden zegt
Waarom stellen we mensen met een EV niet meteen vrij van enige vorm van belasting?
f1l1p zegt
Lees: Parkeren goedkoper voor welstellende burgers.
retetikker zegt
Simboolpolitiek?
basr32 zegt
ze draven echt door…
evo3 zegt
Als je de lucht schoner wilt maken kun je beter de kinderbijslag afschaffen. Minder mensen op aard is wat echt werkt!