Hoe kunnen we wat extra geld in het laatje brengen….Ah ja, de automobilist! Want die heeft het de laatste tijd veel te makkelijk gehad.
De Nederlandse automobilist is een beetje als de Griekse reders die hun vermogen ergens in een belastingparadijs weggestopt hebben: wel genieten van de nationaliteit, maar bijna niks bijdragen aan je land. Van die lousy 20 miljard kan je nauwelijks een paar uitkeringen uitbetalen natuurlijk. Hoog tijd om die profiteurs met hun lichte lasten een beetje uit te wringen, het is geen luilekkerland hier!
Er moet extra geld in het overheidslaatje komen, en een optie hiervoor is verhoging van de BPM en het afschaffen van de MRB-vrijstelling voor ultrazuinige auto’s, aldus RTL Nieuws dat zich baseert op een lijst met beleidsopties die naar de oppositie is verstuurd. De maatregelen zouden 250 miljoen euro elk opleveren.
Als ’tegenprestatie’ zou de geplande accijnsverhoging op diesel en LPG niet door kunnen gaan, wat een derving van zo’n 300 miljoen euro betekent (die lobby sorteert snel effect zeg!). Leuk voor de pomphouders in de grensstreek, maar schuiven met lastenverzwaringen is niet echt solide beleid natuurlijk.
Heeft er iemand betere ideeënn om een paar miljard vrij te maken, zonder hierin eens de automobilist te betrekken? Stuur dan een mailtje naar [email protected]. Hij hoort jullie suggesties ongetwijfeld graag.
Foto: autojunk.nl
jack_abarth zegt
Enerzijds ben ik het er niet mee eens, de automobilist wordt constant genomen.
Anderzijds, kijkende naar mijn eigen situatie dan heb ik dit liever dan dat de brandstof verder omhoog gaat.
Een ultra zuinige wagen heb ik niet, dus MRB betaal ik toch al. En in de nabije toekomst staat er nog steeds geen “nieuwe auto” auto gepland.
Dus ja, voor maar uit…
sls63amg zegt
Waar slaat dit. Op?
wimpster zegt
Overheid snapt niet dat ze eens moeten kappen met het constant schuiven met maatregelen/belastingen en proefballonnetjes. Niemand durft meer grote aankopen te doen (huizen, auto’s), omdat men niet weet waar men nou aan toe is.
Wees eens duidelijk hoe je ons gaat naaien, dan weten we tenminste welk gaatje we alvast moeten lubriceren!
sandniggah zegt
@wimpster: Terug naar het openbare vervoer !
Osca zegt
@sandniggah: als dat nou goedkoper was….
GerbenN zegt
Stoppen met miljarden naar ontwikkelingshulp te doen. JSF… Etc
mashell zegt
@Breitling1993: je weet waarom we aan ontwikkelingshulp doen? 2 redenen: 1] voorkomend dat die arme sloebers hierheen komen 2] zorgen dat er een extra afzetmarkt voor schoolborden, waterpompen etc voor Nederlandse bedrijven ontstaat. Dat is zeker geen liefdadigheid.
berlinetta zegt
@mashell: Nee, dat doen we omdat het moet van Brussel.
amg65 zegt
@mashell: Punt 1 is erg mislukt dan ..
bozewolf zegt
@mashell: Ook al was het dat wel, wat is er mis met liefdadigheid?
racerx zegt
@Breitling1993:
En die JSF’s kopen we omdat onze F-16 airframes van ellende uit elkaar vallen. Freeloaden op de krijgsmacht van een ander land (ook bij expeditionair optreden) gaat echt geen geld in je laatje brengen, in tegendeel zelfs. Na onze exit uit Afghanistan was JP Balkenende niet meer welkom bij de G20 top.
Svda zegt
@Breitling1993: idd stoppen net zoals geld naar Griekenland
faalhaas zegt
Een masker met een zuurstof meter, als je door je krediet heen bent gaat de vlinderklep dicht. Dat zal die belastingbetalers leren!
erikhj zegt
Begin eens met tolheffing voor alle buitenlandse vrachtauto’s. Is heel normaal in EU. Maar hier niet…..
db87 zegt
9/10 zuinige auto’s zijn in de praktijk vaak nog geen 20% zuiniger dus wat dat betreft heeft de overheid absoluut wat te repareren.
Maarja elke verandering die de automobilist voor de kiezen krijgt betekend meer betalen dus wat dat beterft kan de boel maar beter de boel blijven…
sacha zegt
FTFA: “het afschaffen van de MRB-vrijstelling voor ultrazuinige auto’s”
Eindelijk…
mrrallycross zegt
Ja natuurlijk stelletje dieven. Ga maar weer geld vragen. Als ze nou gewoon een bezuinigen in plaats van de belastingen te verhogen!
hetvijfdewiel zegt
Los van het feit dat die MRB-vrijstelling onzin is en moet worden afgeschaft, moeten ze eens kappen met maatregelen bedenken om meer geld in het laatje te krijgen. In plaats daarvan kunnen ze beter eens kijken waar en hoe er minder geld uit het laatje kan verdwijnen.
berlinetta zegt
@hetvijfdewiel: Juist. En eens maatregelen bedenken die de economie op gang brengen. Bezuinigen remt de economie af. Bovendien vind ik het ook krom dat ze het laten lijken alsof de overheid bezuinigt. Die bezuinigen helemaal niks. Het volk bezuinigt.
bsxc2 zegt
Trajectcontroles opheffen!
Resultaat: Iedereen gaat weer harder rijden en de staat ontvangt weer meer geld door de extra bekeuringen.
tridente zegt
Als dit zo doorgaat, vervalt de tegemoetkoming van mijn werkgever voor een milieuvriendelijke voiture. De reden voor het rijden van een milieuvriendelijke wagen moet voortvloeien uit de kwaliteiten die een voiture met zich meebrengt en niet omdat hij puur “milieuvriendelijk” is. een Porsche Panerai electro is hier natuurlijk een goed voorbeeld van hoe je als automerk de overheid in z’n hemd zet. Deze discussie begint steeds meer ethisch te worden, Heerlijk!
fseven zegt
Laat de kentekens met CD en AA de begroting maar recht trekken . De verdienen maar en betalen ho maar
danni zegt
Als die autootjes echt zo zuinig zijn betalen ze zo wie zo al geen drol aan belasting via de brandstof. Dus laat ze maar iets meer betalen.
Tip voor leaserijder met 14% of minder. In het nieuwe rijden staat niets over linkerbaan plakken bumperkleven en afraggen. Dus lees het nog eens na :-)
boxster zegt
Begin eens met flink korten op salarissen van managers in de zorg, onderwijs en overige semi-overheid. Daarnaast niets bijdragende tussenlaag van managers ontslaan.
danni zegt
@boxster: Fatsoenlijk management bij de (semi) overheid scheelt miljarden maar is een stuk moeilijker te realiseren dan overal tarieven verhogen. Plus een politicus is meestal beducht voor zijn ambtenaren. waar is de partij die hier de ballen voor heeft?
mrdrummetvloei zegt
Verdubbel de boetes voor iedereen die in een auto met lagere bijtelling of mrb vrijstelling rijdt; Als je niet zuinig wilt rijden in je muesli-mobiel dan betaal je op die manier maar je voordeel voor het zuinige rijden terug.
mashell zegt
@mrdrummetvloei: is tegen de grondwet. Iedereen dient in gelijke gevallen (verkeersboete voor 10 km/h te snel) gelijk behandeld te worden.
autogek123 zegt
200 miljoen hier, 300 daar. Uhumm: Kinderen (kind nemen is eigen keuze) kost Rijk bakken met geld. Kinderbijslag 3,2 miljard, kinderopvangtoeslag ernaast nog eens 3,5 miljard. Dan heb je ernaast nog kindgebonden budgetten, de gratis kinder ziektekostenverzekering, subdidie op openbaarvervoer voor ze, enz. Hoezo, er is geen ruimte te vinden om ergens anders op te bezuinigen.
Laat ouders maar eens voor hun eigen kroost betalen. Kan je heel wat besparen.
mashell zegt
@autogek123: ehh maar die kinderen zijn de belastingbetaler van morgen. Zonder die kinderen zijn er straks steeds minder Nederlanders, dan moeten wij per persoon steeds meer belasting betalen om onze eigen ouderenzorg te kunnen betalen. Die kinder toeslagen zijn dus een goedkope investering om later heel veel (inkomsten)belasting terug te kunnen ontvangen. Lijkt me dus geen goed idee om hier op te bezuinigen.
autogek123 zegt
@mashell: Dat is allang een bewezen fabeltje. Er komt juist door het merendeel van de bevolking niet veel belasting binnen, maar deze kost juist geld. Slechts 20% betaald meer dan dat ze binnen krijgen via toeslagen en dergelijke. Dus als we nu gelijk stoppen met kinderen subsidieeren scheelt dat nu gelijk zo’n 10 miljard per jaar. En omdat de bevolking dus hierdoor krimpt. Hoeft er later veel minder uit het belastingpotje als toeslagen en subsidies uitgekeert te worden richting deze groep van NETTO ONTVANGERS! :-)
tridente zegt
@autogek123: U bent ook bekend met de gevolgen van een vergrijzende natie?
autogek123 zegt
@tridente: ik heb het net over tijdelijk 10 miljard besparen en daarna nog meer ivm minder kosten aan toeslagen. Daarvan kan je makkelijk de vergrijzing betalen.
amg65 zegt
@autogek123: Stop alle uitkeringen… Je kunt toch gaan werken … Misschien kun je hier ook op besparen..
armandomammoet zegt
Ik zie geen verschil tussen de maffia en de Nederlandse regering
lpg-stinkt zegt
BPM en MRB gaan heffen op fietsen,alle (nw) fietsen hebben toch al een serienummer en veel zijn er opgenomen in bestand van verzekeringen. Fietsers maken gebruik van de weg,zijn er ontzettend veel van en nu milieu vriendelijkheid geen rol meer speelt lijkt me dat een perfecte oplossing. Alles lekker kapot belasten!
xenonlampje zegt
@lpg-stinkt: Of we gaan de voetgangers belasten. Al dat ge-adem en geruft onderweg tast de boompjes aan.
potver7 zegt
Dé oplossing: accijns op alle Apple produkten. Die iPhones en iPads, iMacs en Macbooks zijn net benzine: ze worden toch wel verkocht, dus een paar tientjes accijns is een gegarandeerde inkomstenbron voor de overheid. ;)
toroloco zegt
De overheid wurgt hun eigen landgenoten en economie, er zijn voorbeelden genoeg hoe het niet te doen, Spanje Portugal, Griekenland,… Wie weet komt er hier ooit ook eens een Government Shutdown.
midasracer zegt
Heel goed, omhoog met de belasting op die truttenschudders. Daar zijn er de laatste tijd veel te veel van verkocht. En de dealers verdienen geen stuiver aan dat soort opgevoerde brommers. Het gaat ook al zo enorm goed met de autohandel, de regering zou wel gek zijn als ze daar niet van profiteren. /PVVDA modus uit.
ruudjuh1986 zegt
Dus hiermee gaat de overheid de aanschaf van alternatieve brandstof rijdende/milieuvriendelijke auto’s ontmoedigen. En ontkracht hiermee hun eigen verantwoording van de accijnsverhoging om zo brandstof verbruik terug te dringen want bomen gras CO2blalalala… Als ze nu eens toegeven dat ze geld nodig hebben en dat de automobilist een makkelijk slachtoffer is omdat we een maatschappij door de strot krijgen geduwd waarin een auto onmisbaar is.
alassad zegt
Geen JSF, iets meer belasting op winsten.. Kun je nog de loonbelasting verlagen ook!
Dat leidt weer tot meer consumentenbestedingen, economische groei, meer banen, minder overheidsuitgaven…
Svda zegt
Mrb ben ik voorstander van, je maakt immers gebruik van de weg of voor andere voertuigen goedkoper maken