Het kabinet Schoof presenteert vandaag zijn plannen en dit is minister Madlener van plan met de auto!
Eindelijk is het dan zover. Dit zijn de ideeën van het kabinet dat we hebben gekregen naar aanleiding van de verkiezingen van november vorig jaar. Zojuist zijn ze allemaal online gezet en wij duiken meteen even in de plannen die ons het meeste aan het hart gaan. De auto!
Minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener gaat hierover, vandaar zijn gezicht hierboven, en ook de plannen van het ministerie van auto’s en wegen heeft dus zijn onderdeel van het regeerakkoord gepubliceerd.
Actieagenda Auto
Nog dit jaar komt het kabinet met een Actieagenda Auto. Jaja, met twee hoofdletters, dus dat moet wat worden. Het begint meteen met het harder rijden op de snelwegen. Verhogen van de maximum snelheid naar 130 kilometer per uur waar dat kan. Zoals eerder vandaag al op jullie favoriete blog gemeld wordt dit hier verder in uitgewerkt.
Dan de belasting op je heilige koe. Het kabinet zet in op een eerlijke verdeling van de belasting op elektrische auto’s en auto’s op dinosap. Autorijden moet op deze manier betaalbaar blijven en wordt tegelijkertijd het gebruik van de elektrische auto ondersteund.
In de eerste drie maanden van 2025 kunnen we van het kabinet een plan verwachten voor herziening van de autobelastingen en het daarbij behorende mobiliteitsbeleid. We zijn benieuwd welke kant de overheid deze keer op zwalkt.
Milieuzones
Belangrijke plannen ook rondom de milieuzones in de binnensteden waar nogal veel over te doen is. Die binnensteden moeten bereikbaar blijven voor ondernemers en (publieke) dienstverleners.
Zero-emissiezones moeten naar de mening van dit kabinet dus voor de stadslogistiek worden uitgesteld. Bijvoorbeeld door uitzonderingen voor ondernemers landelijk te regelen. Dit moet duidelijk zijn voor het einde van dit kalenderjaar.
Dan nog een paar losse zaken. De termen “rekeningrijden” of “betalen naar gebruik” komen niet voor in de plannen. Wel komt er 2,5 miljard euro extra beschikbaar voor de aanleg van wegen, er wordt gekeken wat er nodig is om de trend van toename van het aantal verkeersslachtoffers te keren en het kabinet blijft er naar streven om de afgesproken klimaat- en energiedoelen te halen.
Wij kijken alvast met bovenmatige nieuwsgierigheid uit naar de Actieagenda Auto en naar Prinsjesdag aanstaande dinsdag. Tot die tijd moeten we het doen met deze algemeenheden. We gaan het zien!
marcomanta zegt
1 ding is zeker, het gaat ons allemaal geld kosten.
racerx zegt
Dat is ook logisch. De vraag is of de lastenverdeling ook enigszins eerlijk wordt, of dat Gerrit en Truus zich met hun stokoude Aygo scheel gaan betalen terwijl Floris-Jan en Annefleur met hun Taycan Turbo vrijuit gaan. Ik denk dat dat laatste in mindere mate het geval gaat zijn maar ik laat me verrassen.
awesome zegt
Die Aygo stoot nu eenmaal meer uit dan die Porsche.
Het is natuurlijk balen dat Gerrit die Porsche niet kan betalen maar het is toch logisch dat de vervuiler betaalt?
GJZ zegt
Een Aygo stoot in zijn leven een stuk minder uit dan de Porsche, fijn stof van de banden, accu productie etc.
Hier in zuid Spanje zie je nauwelijks EV’s, zijn we nou echt zo gek dat we het milieu gaan redden in NL??
mashell zegt
Bij jou in Zuid Spanje is iedereen met geld al lang vertrokken, matige economie, weinig werk, veel te heet.
Er zijn vrij veel onderzoeken over uitstoot van EV’s op de levensduur en inmiddels is wel duidelijk voordat de 50k op de klok staat is de EV schoner. En dat gaat in vergelijking met zo’n Aygo nog iets sneller want de motor van de Aygo heeft niet de hoogste efficiency en beste uitlaatgas reiniging.
p993 zegt
Precies dit. Nemen we de voetafdruk van de productie met accu (‘s) en al ook even mee in het vergelijk, aub?
Hoe langer het ding meegaat, hoe lager zijn belasting op onze planeet.
racerx zegt
Zo werkt het helaas niet: wellicht betaalt de vervuiler, maar wel naar rato. Je zegt het daarnaast goed: lullig dat ze het niet kunnen betalen. Volgens mij is de overheid niet gebaat bij een grote kloof tussen rijk en arm, maar dat werk je zo absoluut wel in de hand/houd je in stand. Daarnaast kun je je begrotingstekort niet dichten met een tweetal AOW’ers die de eindjes aan elkaar moeten knopen. Daarbij heb ik mijn vraagtekens bij je stelling… betaalt de vervuiler eigenlijk wel? Ik heb de afgelopen tijd best wat berichten gelezen over vervuilende bedrijven die alsnog (belasting)voordelen krijgen van de overheid.
harrie zegt
‘…maar het is toch logisch dat de vervuiler betaalt?’
.
Als dat echt zo was hadden we energielabels die gebaseerd zijn op daadwerkelijke verbruik en uitstoot, niet een ‘relatief in zijn klasse’ systeem.
Usdriver zegt
130 waar dat kan. Heerlijk om die 30 kilometer 130 te rijden 🤣
seanxtype zegt
130 is nooit weg geweest. Maar ik gok dat ze overdag bedoelen 🤔
mashell zegt
Die foto van Madlener… nooit geweten dat die arme man zo op Wilders lijkt.
racerx zegt
Toen ik Wilders voor het eerst zag twijfelde ik ook of ik m’n coupe aan moest laten passen… Prachtig. Had jij dat niet dan..?
mashell zegt
Heb kort overwogen een driedelig pak bij de kringloop te kopen, zo’n Louis 14 pruikje uit de attributen kist van André Rieu te stelen en dan de held te zijn op het carnaval. Maar eerlijk gezegd ben ik banger voor de wraak van fans van André dan van de fans van Geert.
DeWitteCondor zegt
Die emissiezones, die gelden nu toch juist voor ondernemers en taxi’s etc? En niet voor particulieren. Als je ondernemers dan juist wil vrijstellen / versoepelen, gaan die zones dan voor particulieren gelden? Want anders kun je het net zo goed afschaffen.
mashell zegt
De “nul emissie zones” gelden in beginsel voor iedereen. Maar als je een lobby groep hebt zoals de ondernemers kun je een uitzondering uit onderhandelen…
Diesel Rocks zegt
Eerlijkere verdeling belastingen? Mooi, dus belasting op EV’s en eindelijk af van die dubbele belasting op dieselauto’s, die zijn namelijk schoner dan benzine auto’s.
retsok zegt
Tsja, als je het aantal verkeersslachtoffers wilt laten dalen dan valt er bij de automobilisten naar mijn mening niet veel winst meer te behalen. De e-bikers daarintegen.. 🤔
audirs3 zegt
Ik hoop vooral dat ze het wegennet gaan verbeteren. De A4 eindelijk eens afmaken (er ontbreekt nog een stukje onder Rotterdam), meer N-wegen upgraden naar 4-baans (zeker in Zeeland), alle bottlenecks aanpakken, etc
duitslaagvliegen zegt
Ha maanden gedoe over deze ‘bruine’ coalitie – en nu een regeerakkoord waarin ze vooral zaken willen terugdraaien. Lekker achter de dijkjes wegkruipen voor de boze buitenwereld.
En wat opvalt, vooral geen enkele visie en plannen hoe men de uitdagingen voor het milieu, energie, maatschappelijke samenhang, onderwijs en de economie (need I go on?) wil aanpakken.
Schoof 1 – wat een slappe bruine hap
hondafiel zegt
Wat je eigenlijk zegt, hoe worden de puinhopen van de kabinetten Rutte opgeruimd.