Binnenkort gaan bezitters een elektrische auto wegenbelasting betalen. Dat zit niet iedereen lekker.
Nederlanders rijden niet in een elektrische auto omdat ze zo begaan zijn met het milieu. Ze zijn voornamelijk begaan met hun portemonnee. De keuze voor de (zakelijke) auto heeft voor een groot deel te maken met wat fiscaal gezien het aantrekkelijkste is.
Lange tijd was het een no brainer om een elektrische auto te kiezen als leaseauto bijvoorbeeld. Door de lage bijtelling kon je in een fraaie bak rijden voor een prima maandbedrag. Door de oplopende bijtelling zijn echter veel EV’s hetzelfde geprijsd als een benzineauto tegenwoordig. Daardoor zie je dat leaserijders toch weer geneigd zijn om voor een auto op benzine te kiezen in plaats van elektrisch. Want tanken met een tankpas is nu eenmaal minder gedoe dan minutenlang bij de laadpaal staan.
Voor particulieren is er ook nog geen concrete motivatie om de benzineauto te laten staan. Ja, we hebben subsidie op een elektrische auto in Nederland. Die paar duizend euro korting op een nieuwe elektrische gezinsauto van 35.000 tot 40.000 euro trekt particulieren niet over de streep. Het potje met subsidie loopt dan ook niet erg hard in 2023.
Elektrische auto aan de wegenbelasting
Er komt straks nóg een financiële motivatie om gewoon weer lekker met benzine (of diesel) te tuffen. Elektrisch rijden gaat namelijk per 2025 duurder worden. Nu zijn elektrische auto’s nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Daar komt straks verandering in. Per 2025 betalen ook EV-rijders MRB. Weliswaar met een korting van 75%, maar doordat elektrische auto’s doorgaans zwaarder zijn door de accu’s kan de wegenbelasting toch nog fors aantikken.
Rob Jetten (minister voor Klimaat en Energie) heeft al aangegeven dat het kabinet hier niets mee gaat doen. Dat heeft de minister gezegd in een antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) over de Voorjaarsbesluitvorming Klimaat. Tot en met de invoering van betalen naar gebruik blijft de situatie zoals die is. Dat betekent dat EV-rijders van 2025 tot en met tenminste 2030 gewoon MRB moeten gaan betalen.
Elektrisch vs benzine
In een TCO-berekening komt naar voren dat je met de EV, ondanks de korting, duurder uit bent. Een Volkswagen ID.3 gaat vanaf 2026 een dikke 1.112 euro MRB kosten op jaarbasis in de provincie Utrecht. Terwijl een Volkswagen Golf op benzine met 624 euro bijna de helft goedkoper is. Idem dito voor een Renault Zoë, met een jaarbedrag van 916 euro. Een Renault Clio is met 524 euro fors goedkoper.
Wanneer een particulier geconfronteerd wordt met deze kosten is de keuze voor een benzineauto gauw gemaakt. Zeker wanneer geen sprake is van een eigen laadpaal in combinatie met zonnepanelen. Een groot deel van de Nederlanders heeft nu eenmaal geen eigen oprit thuis en is daardoor aangewezen op (dure) publieke laadpunten.
Marina van Helvoort, directeur van de Vereniging Elektrische Rijders (VER), zegt tegenover de Telegraaf dat door deze ontwikkelingen een deel van de EV-rijders inderdaad overweegt weer een benzineauto te gaan rijden. Het kabinet hoopt ook op autogebied de strenge klimaatdoelen te kunnen halen, maar met dit beleid ga je de automobilist niet massaal in een EV krijgen.
dalmore zegt
Hoe toevallig, gisteren de EV te koop gezet om deze rede
rikus zegt
Zal wel even kunnen duren voordat ie verkocht is, om deze reden.
AudiRS zegt
Als je met je eigen zonnepanelen kunt laden is het nog steeds interessant. Salderen gaat er ook af.
Wel jammer dat stroom zelf toch veel te duur is. Ook bij openbare laadpalen.
jeroentje2 zegt
Precies want dan kan de auto waarmee je naar je werk gaat overdag thuis laden…. Oh nee dat kan dus niet!
hondafiel zegt
Wel als je thuiswerkt
shalomleon zegt
Dan heb je ook geen auto nodig voor het werk toch
rulefollower zegt
salderen kan nog en wordt in stappen afgebouwd.
Bucksy zegt
Ik snap hier werkelijk niets van. Ik rijd een e-Niro en heb een hybride Niro gereden. Verschil wegenbelasting vanaf 2026 (!) is €30 per maand. Daar ga je een auto toch niet voor inruilen? Voor de Golf vs ID3 is het €50 per maand, ook geen wereld van verschil.
Als je een atuo inruilt moet er atlijd (fors) geld bij. Wij blijven lekker in de e-Niro rijden, óók na 2025!
flatsix010 zegt
Dit gaat ook de leasebedragen verhogen. Heb nog een EV in bestelling dit jaar, vanaf volgend jaar is het bijtelling technisch al niet meer echt voordeliger in het segment dat ik koop tov ICE. De eerste en laatste EV voor mij dus de komende jaren.
dree16v zegt
Tja het potje moet toch vol, hoe meer MRB vrije auto’s hoe lastiger dit wordt. Hoe los je het dan op? Wel MRB heffen op die zware EV loeders is dan logischer dan MRB op benzine/diesel verhogen, dat ligt ook nog eens gevoelig. Ik vind het terecht dat EV eigenaren wegenbelasting gaan betalen omdat ze de wegen ook aanzienlijk belasten met hun gewicht. Subsidie zal dus toch op de aanschafprijs moeten blijven maar dan wat hoger om mensen over te krijgen. Valt me sowieso al op de laatste tijd dat je weer steeds meer nieuwe leaseauto’s ziet met brandstof motoren al dan niet hybride. En ik snap de leaserijders ook wel zeker als je elk jaar met de sleurhut op vakantie moet/wilt.
mashell zegt
Houdt toch eens op met die onzin! Wegenbelasting is de belasting op het gebruik van de wegen niet de belasting op de fysieke belasting van de wegen. Want als dat zo zou zijn zouden vrachtwagens de hoofdprijs (eigenlijk zijn het alleen vrachtwagens die schade aan de wegen veroorzaken) betalen en die betalen een schijntje.
Dat de regering geen gedifferentieerd tarief voor EV’s invoert zoals ze wel voor diesel en benzine doen is gewoon onbehoorlijk bestuur.
kniesoor zegt
En die belasting gaat voor personenoto’s naar gewicht. Dus het verhaal klopt wel degelijk.
p.s.: Dat jij vervelend vindt, dat EV’s dadelijk ook moeten gaan dokken maakt het nog geen onbehoorlijk bestuur. Je krijgt trouwens in eerste instantie nog een flinke korting.
mashell zegt
Klimaatdoelen niet halen is onbehoorlijk bestuur. Of je dat nou leuk vindt of niet.
acavs zegt
Lekker agressief, maar jij kraamt natuurlijk ook onzin uit. Het is natuurlijk een belasting op gebruik én wegbelasting én milieubelasting én nog een hele rits aan andere politieke overwegingen (zoals helaas geldt voor ons hele fiscale stelsel). Waarom zou het gebruik van wegen duurder moeten zijn voor een diesel- dan een benzine-gedreven auto? Waarom zouden oldtimers gratis gebruik mogen maken van de wegen? En, inderdaad, waarom zouden we vrachtvervoer subsidieren?
AudiRS zegt
Het gewicht op de weg is onzin.
Weet je wat je voor een vrachtauto per maand betaalt?
Je betaalt voor een golfje diesel meer dan met een truck. Gewicht is dus onzin.
waterisnat zegt
Belastingen op bedrijven bestaan dan ook echter weer geheel niet (in de realiteit). Dit is enkel een bezigheidstherapie voor bureaucraten (i.e. roofpraktijk). Mensen betalen belastingen, bedrijven zien belastingen enkel als kostenpost om in het (uiteindelijke) eindproduct te verdisconteren. Belastingen op vrachtautos is dus al onzin, als we denken daar iets als samenleving te winnen. Enkel bureaucraten winnen iets bij tax op bedrijven (en boekhouders/accountants als pseudo-bureacraten). Tegelijk zijn er zoveel onzinnige en op oneigenlijke/inconsistente gronden bestaande belastingen, dat we daar natuurlijk nog eeuwig op door kunnen ouwehoeren.
godfather zegt
Ho Hu, de INvoering van betalen naar gebruik (lees: rekeningrijden)???? Wanneer is het besloten dat dit ridicule plan zeker doorgang vindt??
mashell zegt
In het regeerakkoord stond dat de er onderzoek zou worden gedaan naar de bouw van een kerncentrale. In plaats van een onderzoek (waaruit zou blijken dat het economisch niet haalbaar is want niet te verzekeren, gevaarlijk vanwege stijgende zeespiegel en dat opslag van de uitgebrande brandstaven in de parkeerkelder van de V&D in Almelo niet veilig is) hebben ze gewoon Borsele als locatie aangewezen.
Deze regering lost geen problemen op (toeslag affaire, stikstof) maar drukt er wel van alles ondoordacht door.
kniesoor zegt
Inmiddels is er in Brussel een lichtje gaan branden ( . . . ) en wordt kernenergie als ‘groen’ aangemerkt. Vandaar.
maarteno zegt
hehe, eindelijk iemand wakker geworden….Kernenergie is en blijft de enige manier om CO2 drastisch te verminderen….zeker als je dat kan koppelen aan cobalt en lithium vrije accu’s en dan dus EV’s.
bmwadept zegt
Ik ben geen tegenstander van kernenergie. Maar het bouwen van kerncentrales gaat altijd gepaard met zware kostenoverschrijdingen en vertragingen. Vraag de Finnen en de Britten maar.Voordat een centrale operationeel is. Zijn wij jaren verder.
Komt er nog bij dat zowat alleen de Fransen in Europa nog iets beschikken over know how voor het bouwen van kerncentrales. Maar die zullen het druk hebben om in hun eigen land centrales te bouwen.
Tenzij wij bij de Chinezen aankloppen. Die hebben een centrale, zelfde design als die van Finland, wel binnen gestelde termijn en budget gebouwd.
Geld kan beter worden besteed aan groene energie.
katoenboer zegt
Het was zeker comfortabel onder de steen?
alfa147ti zegt
Ik hoop alleen dat niet iedereen dan een Giulia gaat kopen, want dan heb ik geen aparte auto meer, dit was toch te verwachten van uit Den Haag alles heeft een bedoeling.( gaat alleen om de knikkers)
rollingstoned zegt
Denk het niet, daarvoor geilen teveel mensen op Duitse premium badges ;-)
Boeman zegt
Volgens mij kloppen de bedragen niet. Een id3 77kwh weegt 1828 kg, mrb voor benzine auto van 1828 kg in provincie autrecht is 302 euro per kwartaal. 75% korting voor EV betekent dan toch 302 euro per jaar?
1000bochten zegt
Eens. De korting is alleen in 2025 en vervalt in 2026. Is onduidelijk in het artikel.
Paul58 zegt
Ik snap die bedragen ook niet met een korting van 75%. Nu lijkt het eerder een korting van 25% op een BEV.
reactief zegt
Het klopt zeker niet….
Ik heb even een 150pk Golf erbij gepakt en op jaarbasis betaal je dan €720,-
Een ID.3 komt uit op €1.112,- op jaarbasis bij voltarief. Dit betaal je echter niet, want 75% korting, dus dan kom je uit op €278,-
Ruim de helft goedkoper dus…..
Maar wedden dat ze het artikel niet aanpassen…. clicks zijn namelijk belangrijker dan een correct artikel schrijven.
michaelras zegt
wedden? waarom wedden we? “Vanaf 2026 betaalt men als bezitter van een elektrische auto de volledige mrb” dat betekent dat er vanaf 2026 vooralsnog dus geen korting meer is voorzien op het tarief. Daar hebben we het over!
reactief zegt
Dan zou dat even vermeld kunnen worden, dat het om 2026 gaat wanneer er voltarief betaald moet worden.
Dan nog is de prijs van de Golf van een lichtere versie dan vergelijkbaar met de ID.3. Op jaarbasis zijn deze kosten trouwens verwaarloosbaar als je het hebt over de TCO.
1000bochten zegt
@RubenPriest: ter verduidelijking in 2025 krijg je 75% korting en ben je dus nog fors goedkoper uit met EV. Vanaf 2026 is er geen korting meer en betaal je dus de door jou genoemde hogere tarieven agv het hogere gewicht. Er wordt nu niet gesproken over een gedifferentieerd tarief, zoals bij benzine / diesel / LPG. Als we dat allemaal belachelijk vinden, dan gaat de overheid dat vast nog wel verbeteren. Zou toch gek zijn als je voor een vergelijkbare EV meer belasting moet betalen als voor de benzine variant.
bermtoerist zegt
Met alleen die foto van een giulia jaag je me ook wel de ev uit. Is geen belasting maatregel voor nodig.
ukbob zegt
Nu alfa nog..
De zakelijk meest interessante optie is na de laatste facelift verdwenen: de 200pk met alleen achterwielaandrijving!
Volgend jaar tijd voor een nieuwe daily, hopelijk hebben de Italianen voor die tijd het licht gezien! 💡
wimof zegt
Waarom zou een EV geen wegenbelasting moeten betalen, geen accijnzen op brandstof en 100% aftrekbaar zijn?
3246cm252kw zegt
Omdat het dan nog steeds niet aantrekkelijk is
pramm zegt
De accijnzen op benzine ligt rond de 45%. Maar hoezo geen accijnzen op elektriciteit. Even de hoge huidige prijzen daargelaten. Een normale prijs voor elektriciteit ligt tussen de 4 en 6 cent, gemiddeld 5 cent. Maar uiteindelijk staat er ca. 22 cent per kWh op de rekening (inclusief BTW). Met andere woorden meer dan 300% aan accijnzen op elektriciteit.
bmwadept zegt
Want mensen die willen deugen en groen willen zijn, moeten ook beloond worden.
cdlop01 zegt
Oh wordt een EV gekozen vanwege het fiscale voordeel????? Ik dacht om de planeet te redden?
MarcoM zegt
Haha
Hawkeye72 zegt
Als een bestuurder zo zwalkend rijdt als dit beleid ontnemen ze je rijbewijs.
pomoek zegt
Het blijft een lastig verhaal. Het punt is ook een beetje dat de kosten die we maken met het elektrificeren van auto’s op zich wel de uitstoot van klimaatgassen omlaag brengt maar dat deze kosten relatief hoog zijn. Het geld kan efficiënter besteed worden aan het verduurzamen van woningen bijvoorbeeld.
Het invoeren van MRB voor EV’s vind ik echter niet logisch. Je belast zo het bezit en niet het gebruik. De enige logische oplossing is het verhogen van de kosten van fossiele brandstoffen. Daarbij zou je “grijze stroom” wat mij betreft ook best als fossiele brandstof kunnen aanmerken.
Maar dat zit er met de huidige regering niet in.
harrie zegt
Joh hoe kan dat nou!
‘Visie als een olifant is die het zicht belemmert’.
‘Visie? Dan moet je naar de oogarts.’
dare2think zegt
Eén mogelijkheid van onze vindingrijke overheid als het gaat over innen: de MRB van fossiele auto’s in de komende tijd fors verhogen zodat je voor een ID3 van >1800 kg toch net minder betaalt dan voor een Golf. Het is een belasting gebaseerd op slechts het gewicht, zonder verder iets fysieks, feiten, gecontroleerd door een extern iets, dus het graaigedrag zal alleen maar verder gaan zonder (politieke) consequenties. De elastieken ruggengraat van de VVD helpt zeker niet mee.
Echt een disruptieve maatregel, zoals het opheffen van de BPM, zou weleens een veel groter effect kunnen hebben op het milieu dan al die subsidies voor elektrische auto’s. Het gros van de Nederlanders buiten de Haagse bubbel rijdt in een veel te oude auto rond. Daar kom je achter als je eens in het buitenland bent. Uit een 340i met Nederlands kenteken stapt een ander sociaaleconomisch volksdeel dan uit een 340i met Duits kenteken.
flyerbunch zegt
Wat gaan de buurlanden hiermee doen? EU zal weer lekker verdeeld zijn..
Vehicle zegt
LOL: dacht even te berekenen wat een EV nu zou doen qua MRB, krijg ik de volgende tekst op de website van de Belastingdienst “Uw Personenauto valt in een hogere gewichtsklasse. Voor het juiste tarief belt u de BelastingTelefoon Auto” ………… iets met leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker ???
MarcoM zegt
Het gaat niet om het milieu, het gaat om de kas te spekken, althans dat hoopt Jetten. Hij snapt blijkbaar niet hoe de gewone mens denkt, die denkt aan de portemonnee, dus een EV met straks torenhoge MRB blijft bij de dealer staan.
gregorius zegt
Of deze wegenbelasting het verschil gaat maken? Dat weet ik niet.
Maar het is simpelweg wel zo dat als NL echt wil dat men dus gaat minderen op uitstoot, en als enige alternatief (voor de massa) er een EV is; dan werkt dit niet mee.
En Zeker niet omdat we over een paar jaar in tijden komen waar veel ‘redelijk goede’ EVs 3-5 jaar oud worden: zo’n beetje de leeftijd waarop ‘normale’ mensen hun 2e hands auto kopen.
Wil je dat NL een 2e hands EV koopt, zorg dan dat het aanschaffen en hebben van zo’n ding voordeliger is. En in 2026 eigenaren dus meer wegenbelasting te laten betalen voor de EV tov de vergelijkbare brandstof auto; da’s gewoon tegen je beleid in gaan!
Dutchdriftking zegt
Op de piek van de brandstofprijzen een diesel gekocht, jullie begrijpen dat ik nu wel een beetje moet grinniken. Succes met stekkeren.
Gulli zegt
Ik heb de gouden oplossing voor het kabinet. Maak benzine/dieselrijden gewoon NOG VEEL DUURDER dan in een EV rijden! Dan stapt iedereen wel over. Iedereen die het kan betalen dan.
Ik blijf het herhalen; de EV is momenteel in aanschaf nog steeds veel te duur vergeleken met een ICE van dezelfde categorie. De enige manier om de keuze voor EV interessant te houden is dus door deze zó enorm te sponsoren dat het op jaarbasis goedkoper wordt. De regering heeft ooit bedacht dat de EV inmiddels goedkoper zou zijn geworden en dat de subsidiekraan en voordelen wel teruggedraaid konden worden. Die stappen worden dus nu wel gezet, maar de auto’s zijn niet goedkoper geworden (Bedankt Rusland, bedankt China!). Dus wat verwachten ze dan?
Tel daarbij op dat je met een ICE een stuk praktischer uit bent op langere ritten (niet iedereen kan een Taycan of EV6 betalen) en het is momenteel gewoon heel moeilijk te verkopen dat je een nieuwe EV wil. Tenzij je het écht écht écht voor het milieu wil doen, maar dan ben je inmiddels een weldoener en geen rationeel denkend mens.
Was getekend; een EV rijder die net een ICE heeft besteld.
MarcoM zegt
Ga jij maar lekker saai doen.
Pino zegt
“Want tanken met een tankpas is nu eenmaal minder gedoe dan minutenlang bij de laadpaal staan”. Onzin. Tenminste als je thuis punt laden. Dan kost dat op jaarbasis namelijk minder tijd dan tanken.
berlinetta zegt
Ja en lees het artikel nu nog eens.
Pino zegt
Dat elektriciteit even fors duurder was is maar tijdelijk. Elektriciteit wordt de komende jaren namelijk alleen maar goedkoper. Zie https://decorrespondent.nl/14477/zelfs-optimisten-zijn-te-pessimistisch-schone-energie-wordt-spotgoedkoop/7207da32-0828-04b1-2c67-69741dee4163
Gulli zegt
Interessant artikel, bedankt voor het delen
bmwadept zegt
Herhaling van de jaren 10. Toen aanschaf van hybride auto’s werden gesubsidieerd. Na afschaffing van de subsidies stortte het verkoop in en verdwenen alle hybride occasions naar het buitenland. Ditmaal zal het ook gelden voor EV occasions. Daar gaat het streven van de overheid om een ruime aanbod van EV occasions te creëren.
MarcoM zegt
Toen werd zelfs een Alfa Mito diesel gepromoot, kun je nagaan.
karhengst zegt
Ja maar een hybride zou privé, zeker voor degenen die al de nodige panelen op het dak hebben liggen, echt geen verkeerd idee zijn. Een lagere prijs doet de vraag stijgen, maar dat effect wordt structureel ondermijnd door de export.
Die diesel truttenschudders waren inderdaad een nog grotere faal qua regelgeving. Maar dat was vooral ontstaan uit puur actionisme omdat ze zo lekker weinig CO2 uitstoten. Je zou er bijna nostalgisch naar worden, die goeie ouwe tijd toen NO2 nog niet bestond.
Aon zegt
Schone rook en uitlaatgeluiden. Zou bijna pils willen zeggen, maar dat doe ik maar even niet.
waterisnat zegt
Minutenlang???
Directeur Vereniging van EV rijders???
Zoveel vragen naar aanleiding van dit stukje ;-)
audirs3 zegt
Gewoon accijns op benzine en diesel verdubbelen, klaar is kees.
kniesoor zegt
Dan gaat ‘heel’ Nederland over de grens tanken. Niet zo goed voor de staatskas.
maotje zegt
Dat klinkt makkelijk. Maar is onmogelijk.
Wel een beetje nadenken he.
Wat denk je dat er gebeurd met tankend nederland wanneer de accijns op benzine en diesel verdubbeld zal worden?
schuimbekje3 zegt
het juist die achterlijk hoge bijtelling die betaald moet worden over auto’s met achterlijk hoge bpm en btw, waardoor je in 3 jaar zoveel belasting betaalt dat je de auto zou kunnen kopen. na 18 maanden als je auto in duitsland zou kopen.
dat is de oorzaak dat we 3 liter diesels hadden die enkele maanden na goed-voor-het-millieu korting ineens niet meer de stad in mochten omdat ze het as van het kwaad waren. en toen de hybrids, en toen de pehv’s… kwas aan het kijken naar een land cruiser en zag dat daar 71.000 euro aan bpm op zit, terwijl de auto maar 52.000 kost… vroeger was dat alleen bij de wrx, nu ook bij de VN huisauto…
dus wil je geen 2600 euro aan bijtelling betalen ga je kijken naar alternatieven, zeker als je een echte auto nodig hebt.. met de huidige regelingen krijg je nu vooral mensen die geen auto nodig hebben een EV erbij pakken voor de 16% korting tot 30.000 euro.
minimoke1984 zegt
Onze overheid die gewoon geen simpele oplossing kan bedenken.. Hoe simpel kan t zijn door wegenbelasting te heffen naar waarde van de auto?? Ofwel iemand met een Rolls Royce of ander gek dure auto betaald wat meer dan iemand met een Dacia bijvoorbeeld.. Lijkt mij toch een eerlijker systeem..
madmarky zegt
We hebben thuis een tweedehands EV voor dagelijks 100km woon-werk verkeer. Kost maar 7 cent per kilometer en dan komt de stroom nog niet eens van m’n eigen panelen. Geen wegenbelasting en bijna geen onderhoud. Kom je met een benzine absoluut niet bij in de buurt.