Het kabinet moet het met minder geld doen om de wegen in Nederland aan te pakken.
Samen met provincies en gemeenten kijkt het Rijk waar investeringen voor mobiliteit gedaan moeten worden. Er lag een plan op tafel, maar nu blijkt er minder geld beschikbaar te zijn zodat niet alle investeringen in de Nederlandse wegen gedaan kunnen worden.
Minder geld voor nieuwe projecten
Het Rijk heeft samen met de regio’s afspraken gemaakt hoe te investeren in de zaken rondom weg, water en spoor. Er blijkt meer geld nodig te zijn voor onderhoud en beheer van de wegen. Ook vallen lopende projecten duurder uit dan begroot. De verbreding van de A27 bij Utrecht is zo’n project die duurder uitvalt. Deze zaken moeten met hetzelfde potje bekostigd worden en daardoor moet de overheid in nieuwe projecten snijden.
Dit jaar kan het kabinet wat makkelijker naar adem happen als het gaat om problemen op de weg. Door de coronacrisis werken veel mensen vanuit huis. Extreme files zoals in 2019 zijn vooralsnog uitgebleven. Minister van Nieuwenhuizen denkt echter dat het weer ontzettend druk op de wegen gaat worden als de coronacrisis achter ons ligt. En daarom zijn die investeringen in mobiliteit zo belangrijk.
Lopende projecten
Er is niet genoeg geld om alle knelpunten van de wegen aan te pakken, aldus de minister. Om te voorkomen dat lopende projecten vertraging oplopen ligt hier nu de prioriteit. Onder andere de verbreding van de A2 tussen Vught en Deil en de N35 in de provincie Overijssel zijn van die lopende projecten. Daarnaast gaat er gekeken worden hoe de doorstroming van knooppunt Eemnes en de A28 tussen Amersfoort en Hoogeveen verbeterd kan worden. (via NOS)
Foto: Porsche Cayenne Coupé Turbo S E-hybrid via @toyotafortuner op Autojunk
hanso zegt
Dit kan onze overheid toch niet verkopen na het innen van zulke exorbitante hoeveelheden “wegenbelasting”.
Pascal zegt
@hanso juist, eerst bakken met autobelasting doorboeken naar ‘algemene middelen’, continu de BPM blijven verhogen (want “CO2”) en dan gaan roepen dat er geen geld is om de infrastructuur te verbeteren. Je moet het maar durven…
dutchneon zegt
Zeer achterbaks beleid, feitelijk hetzelfde als ze gedaan hebben met de gasbaten van al die jaren NAM…. gewoon verbrassen en niet denken aan de toekomst. je regeert toch maar 2,5jaar, want formeren kost een jaartje daarna een half jaar voorsorteren voor nieuwe verkiezingen.
Verantwoordelijkheid hoeft er ook niet genomen te worden….
royaledeluxe zegt
Binnenkort kunnen jullie onze bordjes uit België waarop staat: “opgelet slecht wegdek”! leasen aan een voordelig tarief!
mashell zegt
Hoezo? Jij maakt de associatie dat auto gerelateerde belastingen aan auto gebruikers ten goede moeten komen. Maar dat is een denkfout aan jouw kant, het zijn verschillende zaken. Sterker nog een deel van de autobelastingen is juist zo hoog om het autogebruik te ontmoedigen, daarom is het zelfs onlogisch om van dat geld luxe brede wegen aan te leggen.
Pascal zegt
@mashell blijft bijzonder om te zien dat er nog mensen zijn die dat echt geloven… In het besef dat mensen toch wel blijven autorijden, gebruikt de overheid de automobilist om de maximaal mogelijke hoeveelheid belasting binnen te trekken. Als men werkelijk het autorijden wilde ontmoedigen, dan zou men die inkomsten wel gebruiken om het OV goedkoper of zelfs gratis te maken. Maar hee wat een verrassing… ons OV is (vergeleken bij veel andere landen) nog altijd kneiterduur waardoor mensen geen serieus alternatief geboden wordt. Recent verhoogde onze overheid nog de BTW op groente en fruit, dus wie toen nog steeds niet door had dat geld de drijfveer is in plaats van ons welzijn, zit echt niet zo goed op te letten en heeft misschien last van een beetje naïviteit. Welcome to the real world…
mlo zegt
Ah ok, dus daarom zit er EUR 0,- BPM en geen houderschapsbelasting op zware EV’s. Dat doen ze dus om autogebruik te ontmoedigen? Want die auto’s staan natuurlijk stil na aanschaf. Zo had ik er nog niet over nagedacht.
@royaledeluxe: kom maar op met die bordjes
MrSkyline zegt
Volgens mij zijn er mensen hun verstand kwijt in Den Haag. Iedereen werkt thuis, zodra er een vaccin is en de maatregelen verdwijnen gaan er weer heel veel mensen gewoon op kantoor werken. Misschien minder dan voorheen, maar dat betekend niet dat er geen verkeersdrukte meer gaat zijn. Nu is het rustig op de weg dus nu moet je juist gebruik maken van het feit dat je alles kan aanpakken en opknappen zonder dat dit voor overlast en gigantische files zorgt. Dit is het moment om de boel op te knappen. Over een half jaar hopen we weer de normale gang van zaken op te kunnen pakken, als je dan pas weer iets aan de wegen gaat doen wordt het juist een enorme bende.
rogerzz zegt
Er is zelfs een trek uit de grote steden naar buiten als ik het soms zo hoor. Daar ben ik er één van, ik ben verder weg van mijn werk gaan wonen in de tussentijd voor een groter huis met tuin etc, maximaal Vinex. Huis in het centrum goed kunnen verkopen en ik mag na de coronacrisis 1 of 2 dagen blijven thuiswerken. Dus in 3 dagen ga ik dan net zoveel km’ers maken..
Ongelofelijk dat er soms nog 2-baans wegen bestaan. Dat was in 1960 misschien voldoende, maar dat stukje op de A4 bij Zoeterwoude richting Amsterdam, wat een hel is dat. Gewoon een grote trechter waar je van 4 naar 3 naar 2 rijstroken moet. En de ‘sluiproute’ via de A44 is ook al niet te doen, dat is wel opnieuw geasfalteerd kwam ik achter en zijn ze nog bezig, maar nog steeds 2-baans. De fuck zeg, alsof deze verkeersdrukte representatief is voor de komende 10-20 jaar? Nee. Zucht. Facepalm. Zo ongelofelijk kortzichtig. Pak het nu aan voor de komende 10 jaar ipv hopen dat mensen thuis blijven werken. Er zijn genoeg wantrouwige werkgevers die gewoon 5 dagen op kantoor verlangen of waar het simpelweg niet mogelijk is om thuis te werken.
timowouters zegt
@rogerzz: als er een trek uit de steden is, zullen de prijzen daar dalen. Zoals je zelf weet, is het tegenovergestelde waar.
Trek richting de steden is nog altijd zeer groot. Men wil graag hutjemutje wonen in een te klein, te duur appartement.
Esprit_de_Flandre zegt
@MrSkyline: Maar daar is geld voor nodig.
En aangezien er weinig verkocht is dit jaar wegens lock-downs, dus een pak minder BTW en ook BPM binnengehaald, en er jobs verloren gegaan zijn, en er hoge kosten zijn geweest voor ziekenhuizen, en er veel uitkeringen waren door de tijdelijke sluitingen, en een groot aantal bedrijven steun krijgen om niet ten onder te gaan, en wss nog een hoop dingen waar ik nu niet aan denk, vind ik het vrij begrijpelijk dat er even minder geld is voor bepaalde dingen. Besparingen. Of wil je liever de belastingen verhogen… ?
wesp zegt
En intussen druipen miljarden naar het zuiden/oosten. ?
mashell zegt
Nee hoor, de miljarden worden in de randstad gespendeerd (alsof Utrecht niet al genoeg snelweg had…) en het zuiden en oosten krijgen de kruimels. De N35 krijgt geen upgrade naar een echte 2×2 autoweg zoals om gevraagd/om gesmeekt/om gebedeld was maar slechts wat aangepaste kruisingen en een rondweg om Marienheem.
RiKe zegt
@mashell: ik denk niet dat hij dit bedoelde als zijnde binnen de Nederlandse grenzen
pjoes zegt
EV hokken betalen geen MRB. Invoeren met terugwerkende kracht of uiterlijk 01-2021.
Opzouten met lompe zware subsidie vretende containers, kan onderhoud doorgaan?
Pascal zegt
@pjoes de zakelijke EV rijder krijgt precies 0 euro subsidie. Belastingkorting krijgen die trouwens wel, maar da’s uiteraard niet hetzelfde.
mlo zegt
Wat vertel je me nou? Al die 2500kg Tesla’s, Audi’s e-tron’s en overige batterij ellende die allemaal geen wegenbelasting (ja ja houderschapsbelasting) betalen en we komen geld te kort? Wat een verrassing. Belachelijk.
Met 2x een 20 jaar oude benzine auto en 2x 15 jaar oude motorfietsen (alle 4 met kat) draag ik maandelijks wel vele Euro’s bij. Houden ze dan mijn dagelijkse route wel netjes op orde?