Goed nieuws voor de automobilist met te weinig ruimte op de A7, A8, en A9 ten noorden van Amsterdam: ook hier gaat de schop in de grond, en krijgen we er extra rijstroken bij. De vraag is alleen, van welk budget gaat dit gebeuren?
Zoals we weten zit geen enkel ministerie momenteel goed in de slappe was, en ondanks de bakken met geld die de automobilist jaarlijks naar de overheid sjouwt (20 miljard, dixit de BOVAG) is het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) onder leiding van Melanie Schultz van Haegen hier geen uitzondering op.
Bovendien is IenM als er bezuinigd moet worden altijd de pisang. Zo ook met het laatste begrotingsakkoord, waardoor IenM onevenredig zwaar getroffen wordt. Maar het moet gezegd worden, deze tante houdt van doorpakken en slaat zich er met de geringe beschikbare middelen prima doorheen.
Op een bijeenkomst in Zaanstad liet Schultz vandaag weten de files op de A7, A8, A9 ten noorden van Amsterdam aan te gaan pakken. Dit moet onder andere door het verbreden en aanpassen van de A7 en A8 tussen de Coentunnel en Purmerend Noord, een project dat zich overigens pas aan het begin van de verkenningsfase begeeft. Hiervoor wordt in het Infrastructuurfonds 300 miljoen euro gereserveerd, waarmee we direct een antwoord op de vraag uit de aanhef hebben. Gelukkig is er nog een lange-termijnpot.
Daarnaast willen de provincie en de Stadsregio Amsterdam samen met de gemeenten in het gebied de A8, die nu ophoudt ter hoogte van Westzaan, doortrekken d.m.v. een nieuwe provinciale weg naar de A9 bij Heemskerk. Hierdoor verdwijnt in Krommenie en Wormerveer het doorgaande verkeer uit de woonkernen. Het bedrag dat dit kost wordt volledig door de provincie en de regio opgehoest.
De A9 tussen Alkmaar en Raasdorp tot slot zal krijgt geen extra asfalt, maar moet beter doorstromen middels ‘slimme en innovatie mobiliteitsmaatregelen’. Hierbij moet je denken aan het spreiden van het verkeer (minder werknemers in de spits) en de toepassing van innovatieve technieken om het verkeer te begeleiden.
In 2016 worden voorafgaand aan de grootschalige plannen spitsstroken aangelegd op de A7 en de A8. Daarmee worden voor de komende jaren de grootste knelpunten opgelost. Een uitvoeringsagenda op kaart ter verduidelijking vindt u HIER.
U wilt groene compensatie? U krijgt groene compensatie. Vandaag werd door onze koning een zeer duurzaam gebouwd mega-overheidskantoor vlakbij Den Haag CS geopend. Allerlei ministeries worden hierin gehuisvest, en de 5.000 werknemers moeten vechten om 200 parkeerplekken.
Update: een reactie van Milieudefensie kon natuurlijk niet uitblijven. Open deuren intrappen in 3..2..1..
rob68 zegt
Kwartje van Kok erbij?
brumax zegt
Ook de A9 meer asfalt a.u.b.!
glashelder zegt
Daar betaal ik dus mooi aan mee, terwijl ik daar nooit rij. Teugen!
lacker zegt
@glashelder: de kans dat je er gaat wonen is 1 op 10. Zoveel mensen trekken tegenwoordig naar de steden..
vondeyck zegt
Mag ik daar als Amsterdammer ook fietsen? :P
lambo4all zegt
Mooi! Rij er niet al te vaak maar het is erg welkom.
retetikker zegt
Verlenging van de A8 is logisch. Maar als het fileprobleem opgelost moet worden kan het kabinet beter investeren in het OV…
potver7 zegt
@retetikker: Volgens mij hebben ze jarenlang miljoenen geinvesteerd in OV (metro/sneltramlijnen, vrije busbanen, spoorverdubbelingen, etc.) en al die tijd bleven de files groeien. Pas sinds serieus wordt geïnvesteerd in extra asfalt en spitsstroken daalt de filedruk.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ze maar moeten stoppen met investeren in OV (en dat zal ook niet gebeuren), maar investeren in het wegennet is net zo hard nodig.
dawwg zegt
@potver7: Het probleem is dat ze juist in die hoek (kop van NH) niet in OV (lees: treinen) geinvesteerd hebben …
alfaromeo13a zegt
Ik dacht dat er juist minder automobilisten kwamen met die belachelijke prijzen in ons kikkerlandje… Het lijkt me tevens een tijdelijke oplossing
potver7 zegt
Sinds wanneer ligt de A9 ten noorden van Amsterdam? Zuid, zuid-west, westen, noord-west… maar noord?
sir_smokalot zegt
De concentratie van de plannen bevindt zich aan de nordkant van Amsterdam. Zie ook het begeleidende kaartje.
daandaan zegt
Ik geloof niet zoveel van die verlenging van de a8. Vijftien jaar geleden zijn er hiervoor al boeren weggekocht en er is tot op de dag van vandaag nog niets aan gebeurd.
Baco zegt
De A7 heeft richting Purmerend al spitstroken.. Die zijn een 2-3 jaar terug aangelegd.. Beetje open deuren intrappen dit..
Ze kunnen beter de A7 aanpassen van Hoorn naar Zaandam, dat staat iedere ochtend als 1 van de eerste vast..