Het duurde even, maar ook in Den Haag is het kwartje gevallen: de verkoop van hybrides proberen te bevorderen met allerlei gunstige belastingregelingen kost bakken met geld.
Het huidige systeem is heel simpel en in theorie ook niet zo slecht bedacht: koop je een zuinige, schone auto, dan betaal je minder bpm (en bijtelling bij een lease-auto) dan iemand die een nieuwe Porsche 911 of Bugatti Veyron aanschaft. De praktijk wijst echter anders uit, omdat de zogenaamd zo schone hybrides vaak veel meer CO2 uitstoten dan de fabrikanten opgeven.
Kort samengevat komt het erop neer dat de overheid kortingen geeft op auto’s die daar eigenlijk niet voor in aanmerking zouden mogen komen. Sterker nog: het kabinet had de afgelopen zeven jaar 5,2 miljard euro kunnen verdienen zonder alle goedbedoelde regelingen. Het zal dan ook niet lang meer duren voor Den Haag het mes in het huidige systeem zet, zo meldt de NOS vanavond.
Overigens gaat ook de bijtelling op de schop. Ook daarin zal een strenger systeem gehanteerd worden. Wat er precies gaat gebeuren horen we op Prinsjesdag, maar het lijkt er volgens de NOS op dat vervuilende auto’s strenger aangepakt zullen worden. Hoe straks gemeten wordt hoe vervuilend een auto daadwerkelijk is, blijft desondanks nog even de vraag.
Update: De NOS beschikt inmiddels over nieuwe informatie over de plannen van het kabinet. Er gaat eindelijk een streep door het belastingvoordeel voor ‘zuinige’ lease-auto’s, die vaak om hun gunstige bijtelling van 14 procent of minder gekozen worden. Dat kost de overheid veel geld, omdat steeds minder mensen kozen voor een auto met 20 of 25 procent bijtelling. En hoe je het ook wendt of keert: keiharde euro’s blijven doorslaggevend.
towi1989 zegt
‘Sterker nog: het kabinet had de afgelopen zeven jaar 5 miljard euro kunnen verdienen zonder alle goedbedoelde regelingen’
Dat valt onder de categorie ‘jezelf rijk rekenen’. Zonder die regelingen waren er heus niet zo veel van die auto’s verkocht.
Wanneer wordt trouwens die nieuwe testcyclus ingevoerd? Dat zal ook wel behoorlijke gevolgen hebben.
BJ zegt
@towi1989: Dat valt denk ik wel mee. In mindere mate voor particulieren met BPM, maar zeker voor de bijtellingsregels (“auto’s van de zaak”), waren die auto’s er hoe dan ook wel gekomen. Degene die er eentje uitzoekt kiest alleen degene met lage bijtelling. Mogelijk waren er iets minder “dure” auto’s verkocht, maar nooit zoveel goedkoper dat het op kan tegen de hogere bijtelling die dan had moeten worden afgerekend.
Ram-G-maN zegt
Nu zal Afrojack zich moeten haasten.
Gemiste kans @JordyS om een link naar Afrojack te maken. Daarom doe ik het nu voor jullie. ;-)
kareladmiraalszoon zegt
Wel beetje origineel die auto, konden ze niets beters verzinnen?
JordyS zegt
@kareladmiraalszoon: roep maar wat je wilt zien dan ;)
supersim200 zegt
@JordyS: Een zwartrokende diesel pickup ;)
JordyS zegt
@supersim200: Die kun je hier zien :)
http://www.autojunk.nl/2013/10/treinhoorn-op-je-diesel-pickup
uselessblogger zegt
@JordyS: Porsche 918 spyder
Tonnie zegt
@kareladmiraalszoon: nouja, plug-in hybrid maar wel 300 pk waarvan 200+ pk uit ’t blokkie getrokken. Zal ook wel niet zo zuinig zijn als de fabrieksopgave he;)
chimaera zegt
Want ja, als je inkomen mist van de ene groep ga je het inderdaad bij een andere onschuldige groep vandaan halen!
bierbuik zegt
@chimaera: precies dat!
Terwijl ik zuinig rij in mn ouwe ‘vervuilende’ autootje betaal ik dan meer, terwijl andere volgas doorkarren met hun ‘schone’ hybrides die ze nooit opladen..
TimoBac zegt
@chimaera: weet je wat hilarisch is? Een 3-serie uit ’99 kopen met extreem weinig km’s (uit duitsland halen dus) en die zakelijk en privé gaan rijden. Betaal je 35% over de dagwaarde! Goedkoper rijden kan bijna niet!
jrk68 zegt
@chimaera:
Tja, ze moeten nog ergens €660 miljoen vinden.
Dat had €260 miljoen kunnen zijn als de dames van de PvdA niet zo nodig voor voor Sinterklaas moesten spelen en weer extra geld voor de bodemloze ontwikkelingsput hadden geëist….
moveyourmind zegt
Al dit soort regelingen hadden al veel eerder op de schop gemoeten. In theorie allemaal leuk en aardig, maar waar het om zou moeten gaan is om de daadwerkelijke uitstoot terug te dringen. In het huidige stelsel kan iemand die een ‘schone’ auto leased maar 50 kilometer van de zaak woont veel minder bijtelling betalen dan iemand die een iets minder schone auto rijdt, maar slechts 20 kilometer van de zaak woont. En dan hebben we natuurlijk ook nog het rijgedrag, wat één van de belangrijkste factoren is m.b.t. uitstoot.
utr1984 zegt
@moveyourmind: probleem is: hoe controleer je al die zaken? Ik vind wel dat bijtelling bij plugins enkel van toepassing is als je veelvuldig laadt. Auto’s als de Tesla Model S zouden wat mij betreft nog steeds gunstig moeten zijn: want wel altijd elektrisch.
moveyourmind zegt
@utr1984: Controle is lastig inderdaad, dan kom je al snel terecht op bijvoorbeeld een heffing verwerkt in de brandstofprijs. En dat is natuurlijk wel het laatste waar we op zitten te wachten.
mashell zegt
@moveyourmind: en waarom zou bijtelling (de belasting over het genoten voordeel van het prive gebruik van de zakelijke auto) afhankelijk zijn van hoever je van de zaak woont? Het is nu al vreemd dat het gaat over de cataloguswaarde van de auto. De enige faire manier is de hoeveelheid echte gemaakte privé kilometers te tellen. Dat is echter al eens geprobeerd en bleek te duur en fraude gevoelig.
moveyourmind zegt
@mashell: De afstand woon-werkverkeer had ik alleen aangehaald als voorbeeld om duidelijk te maken dat vervuiling afhankelijk is van het aantal gereden kilometers. Uiteraard geld dat ook voor zakelijke kilometers. Hoe dan ook, de huidige regeling is verre van ideaal, maar ik hoop wel dat een alternatieve regeling geen lastenverzwaring voor het bedrijfsleven en de zakelijke rijder met zich mee brengt. Anders krabbelen we er nooit bovenop.
Gregor zegt
Ze hebben jaren lang de autosector een boost gegeven door de bijtelling op ”zuinige” auto’s’te verlagen, terwijl iedereen die er een beetje verstand van had wist dat er in de praktijk niets klopte van het opgegeven verbruik.
Nu gaan ze hun eigen test ontwikkelen of iets dergelijks, hopelijk geeft dit een betere representatie van het werkelijke verbruik weer, anders snijden ze zichzelf wederom in de vingers door deze groep auto’s die onterecht een lagere uitstoot heeft dan in de werkelijkheid het geval is.
Verder lijkt het mij ook beter als Nederland de nieuwe verbruiktest in Europees verband gaat regelen.
ascari15 zegt
Het hele bpm vervuilings systeem is eigenlijk bullshit. Iemand die een Bugatti koopt rijd misschien hooguit 5000 kilometer per jaar met zo’n ding. Iemand met een prius van de zaak rijd zo’n 40.000 km per jaar. Die Bugatti is niks bij die prius kwa uitstoot. En bovendien worden hybrides door de verkeerde mensen gereden. Want door wie word je altijd voorbij geblazen op de snelweg… ja precies door een prius. Het kabinet moet eens stoppen met dat voordeel voor iedereen. De zakelijke rijder moet gewoon meer gaan betalen voor zijn hybride. Het is allang duidelijk dat de hybrides door de verkeerde mensen worden gereden en de overheid doet niks. Als ze wakker waren geweest hadden ze er allang wat aan gedaan.
En verder is dat hele verbruiksmeten door fabrikanten complete bullshit en oplichterij. Heb zelf zo’n verbruiksmeting gedaan volgens de officiële richtlijnen op een rollerbank. Klopt geen zak van met de werkelijkheid. En als ik toen hoorde wat fabrikanten allemaal doen om de test gunstiger te laten uitpakken… echt te slecht voor woorden
itest zegt
@ascari15
Ik weet niet wat jij rijdt maar voorbij geblazen door een prius is mij nog nooit overkomen. Die wollesokdragende figuren rijden altijd met een slakkegangetje… rijd je nog op een fiets ofzo?
draadloos zegt
@itest: ik moest idd ook lachen bij prius en voorbij geblazen
ascari15 zegt
@itest: Misschien houd ik me aan de maximum snelheid????? En nee ik ben geen 15 meer en ja ik heb me rijbewijs ;)
michaelb zegt
Studies van NASA tonen al lang dat CO2 vrijwel niets te maken heeft met de opwarming van de aarde, maar dat het een cyclus van de melkeg. Maarja, het blijft een goed verdien model dat CO2.
ihrte zegt
@michaelb: juist! We worden met z’n allen keihard voor het lapje gehouden. Belachelijk, want overheden grijpen dit aan om zo extra belastingen te heffen.
super zegt
@michaelb:
Jij bent kennelijk nooit op de website van de nasa geweest want daar staat allesbehalve wat jij beweert dat er zou moeten staan…
http://climate.nasa.gov
wimbers zegt
een vuile auto is al duur, co2 heffing, brandstofaccijns….
het probleem is de uitgaven, niet de inkomsten….
BJ zegt
Eén ding zal niet veranderen; eeuwige staatsschuld en begrotingstekorten (enkel uitzonderingsjaar daargelaten) zal gefinancierd moeten worden dus het zal er voor het collectief niet goedkoper op worden…
hjhj zegt
misschien dat zo het “verlies”op de oldtimerregeling gecompenseerd gaat worden? http://www.autoblog.nl/nieuws/oldtimerregeling-faalt-jammerlijk-69709#post-69709
het zal er in ieder geval (nooit) niet beter op worden..
laten we dan gewoon net als in duitsland, tol gaan heffen..dan betalen ook andere buitenlanders gewoon mee…
str8six zegt
Ach ja, nog meer roofbelasting kan er nog wel bij met dank aan GroenLinks, Greenpeace en wat al niet meer voor milieuterroristen.
Robert zegt
@str8six: ik denk dat je eerder de schuld neer moet leggen bij de afgelopen kabinetten. Alle plannen om meer geld binnen te harken onder het kopje ‘verkeer en meer’ hebben gefaald:
– in weerwil van wat Wiebes beweert, de accijnsverhogingen op diesel en lpg kosten ons meer dan dat ze opleveren.
– de versoberde oldtimerregeling levert net een kwart op van wat er oorspronkelijk was begroot en dan zijn de overige opbrengsten (omzetbelasting en btw op verkoop, onderhoud en restauratie) nog niet meegerekend
– het ‘schoner maken’ van het Nederlandse wagenpark mislukt doordat zo’n beetje driekwart van de Priussen en Civic Hybrids, en ook al die (ex-)14% spaardieseltjes ná hun (zwaar over-)gesubsidieerde leasecontract linea recta naar het buitenland zijn/worden geëxporteerd.
Het meest trieste is: al deze constateringen zijn voorspeld door de getroffenen, hun brancheverenigingen en hun belangenbehartigers. Maar de politiek is doof voor redenatie en argumentatie vanuit de praktijk en de maatschappij. Want dat strookt niet met hun ideale wereld je (lees: hun totaal misvormde en verwrongen wereldbeeld)
mashell zegt
@str8six: was het je niet opgevallen dat autopartij VVD al jarenlang de regering runt? Daarom zijn auto’s voor zakelijke rijders (veel VVD stemmers blijkbaar) zo goedkoop geworden en prive rijden (door accijnsverhogingen) zo duur. Als het Groenlinks beleid was geweest was het voor iedereen duurder geworden en voor de zakelijke rijders nog wat meer.
gerjan zegt
En hoe zit dat in Spanje en Griekenland Portugal enzo? Iedereen wil toch 1 Europa laten we dan ook beginnen met de zelfde regels voor auto’s. Ik krijg steeds meer zin om oude lada’s en oude mercedes diesel rond te rijden in den haag. Gaat echt nergens meer over.
supersim200 zegt
De regering ligt weer eens te slapen. Net zoals de gemiddelde gemeente, mijn ouders zijn al 9 jaar bezig met een vergunning voor een nieuw huis maar telkens word je genaaid. De regering doet hetzelfde maar dan bij het volk, tuurlijk ze doen ook dingen goed maar die dingen wegen niet op tegen de fouten die ze maken.
Zo ik heb mijn zegje ook weer even gedaan
cthijs zegt
Superslim schijf je met l
bennyyy zegt
Dat kan een instabiele markt ook heel goed gebruiken nog meer verandering… NOT!
cthijs zegt
Een zuinige schone auto bestaat niet.
jrk68 zegt
@cthijs:
Oh, deze is anders superschoon, veel “sportiever”wordt autorijden trouwens ook niet….
gtwillem zegt
Ik heb nu zoveel zin om een ’67 Chevy Nova SS te kopen…
mrrallycross zegt
Dit zijn nou echt weer die niet nadenkende politici in den haag. Vervuilende auto’s gaan we meer laten betalen! Hoe wilt u dit dan gaan meten… Ehhh ja dat weten we nog niet. Er komt dus weer uit dat er weer een nieuwe nutteloze en niet realistische manier van meten wordt bedacht die hetzelfde probleem met zich meebrengt als dat het huidige systeem heeft.
bennyisbeter zegt
De oplossing is eenvoudig: kilometerheffing!
Evt gecorrigeerd voor soort auto.
De gebruiker betaalt en Den Haag bepaalt, dat wel.
spiderman zegt
Lekker dan, komen ze nu eindelijk mee, als half Nederland inmiddels in zo’n spuuglelijke Metsubsidie Foutlander rondrijdt. Wat doen we over 4 jaar met al die krengen, als ze massaal weer worden gedumpt omdat het gratis geld-feestje voorbij is?
mashell zegt
Men zou de bijtelling afhankelijk kunnen maken van het gewicht van de auto. Een Outlander zeecontainer, 5 serie, etc betalen dan meer dan een Up! of Clio. Het zijn gegevens die nu al onafhankelijk worden vastgesteld, het stimuleert de fabrikanten nog steeds zuiniger auto’s te maken en gewicht is 1 van de belangrijkste parameters als het op verbuik aankomt.
Hubert zegt
Oplossing is rekeningrijden.
En daarnaast de brandstofprijs aanpassen aan de omringende landen.
Iemand die veel rijdt in een onzuinige auto is flink de sjaak en iemand in een zuinige zuto die er ook bewust mee omgaat (=minder km’s) kan veel besparen.
BJ zegt
@Hubert: Pfff…. komt weer iemand met rekening rijden… Een veel te duur systeem en waarschijnlijk een veel te ingewikkeld manier om kosten te bepalen (afhankelijk van tijdstip, auto, locatie, etc) en aantasting van de privacy…
Het meest voor de hand liggend om echt zuinig auto gebruik te stimuleren (dat is namelijk waar het om gaat, niet de potentiële zuinigheid van een auto) is via doodsimpele accijns verhoging. Maar omdat die al zo debiel hoog zijn zoeken we naar andere methoden om het duur te maken zodat in ieder geval de schijn wordt opgehouden dat het allemaal heel eerlijk en reeël is. If you can’t convince them, confuse them. Met zo veel mogelijk regeltjes en belastingen die je kan bedenken.
Hubert zegt
@BJ:
Te ingewikkeld, dus cancellen…
Ja, zo komen we er wel.
De enige eerlijke manier is om per kilometer te laten betalen.
Helaas is het niet mogelijk om alle kosten in de brandstofprijs te verwerken, want dan gaan ze nog vanuit Amsterdam in Duitsland tanken.
Dus is KM-registratie de enige oplissing.
Het is technisch geen probleem om het aantal gereden km’s vast te leggen. Dit hoeft helemaal niet ten koste te gaan van privacy. Want de afstand wordt vastgelegd, niet waar je wanneer geweest bent.
BJ zegt
@Hubert: Het is ONNODIG ingewikkeld, dus cancellen. Ten eerste gaat het niet eens zo zeer om de kosten, het gaat erom onzuinig auto gebruik te ontmoedigen. Ten tweede, als je dat zou doen en de kosten worden te hoog, dan geeft het vooral aan dat we veel te veel kosten onnodig aan auto’s toe willen rekenen. Het punt is namelijk dat het niet om de daadwerkelijke kosten gaat, maar om zoveel mogelijk geld binnen te harken om de begroting sluitend te krijgen. En dan op zo’n manier dat het ongeveer hoog over te verantwoorden is, in dit geval milieu en onzuinig auto gebruik. De laatste keer dat ik checkte betaalden we in NL veel meer aan accijns en auto-gerelateerde belastingen dan de kosten die je redelijkerwijs kan toewijzen aan het gebruik van auto’s en infrastructuur.
Hubert zegt
@BJ:
Hahahaha…
Wat een angst voor rekeningrijden.
parker zegt
Ze moeten de kleine autootjes veel zwaarder belasten, die zorgen voor congestie op de wegen (omdat er zo veel van zijn) en betalen veuls te wenug belasting. Schande.
Joost zegt
Ik ben benieuwd of de nieuwe regelingen alleen voor nieuwe auto’s gaan gelden of meteen voor iedereen.
Ik wil best een zgn “schone”auto kopen. Volvo V40 D4 vind ik al OK, een nieuwe XC90 T8 lijkt me ook niet verkeerd. En een Tesla zou ik ook geen nee tegen zeggen.
Alleen heb ik de cash net even niet liggen om deze meteen af te tikken bij de dealer. Dus dan maar in mijn V70 T5 blijven rijden en meer belasting gaan betalen.
parker zegt
@iJoost: alleen voor nieuwe en pas vanaf 1 jan. 2016. De huidige bijtellingstermijnen liggen bij wet vast, halverwege de 5 jaar x procent bijtelling aanpassen kan wettelijk gewoon NIET.
Joost zegt
@parker: ik had het meer over MRB dan bijtelling..
En wat vast ligt in de wet, daar heb ik niet zoveel mee. Dezelfde mensen die de wet hebben gemaakt, verzinnen nu weer iets mbt MRB en bijtelling. En zij kunnen de wet ook aanpassen.
Kijk maar naar wat er met de oldtimers is gebeurd, of PC-prive projecten bijvoorbeeld.
parker zegt
@iJoost: oldtimers en pc prive was geen individuele termijn aan gekoppeld. De bijtellingspercentages wél.
Hupke zegt
“Hoe straks gemeten wordt hoe vervuilend een auto daadwerkelijk is, blijft desondanks nog even de vraag.”
Wel we kunnen er wel zeker van zijn dat het weer compleet arbitrair zal zijn, gemakkelijk te omzijlen en dat het bepaalde merken onevenredig veel zal bevoordelen.
Zimon zegt
Vanuit betrouwbare bronnen uit de autobranche heb ik vernomen dat er vanaf 1 januari 2015 maar 1 bijtellingscategorie wordt toegepast, namelijk 20%. Dit zal voor veel merken positief zijn en voor een ander deel negatief.
parker zegt
@Zimon: dan zijn ze verkeerd geïnformeerd, want de startdatum van de nieuwe maatregelen is al bekend gemaakt: 1 jan 2016 en niet 2015. Geldt alleen voor vanaf dan verkochte nieuwe auto’s.
Zimon zegt
@parker: De datum van ingaan van nieuwe maatregelen kan fout zijn ja, maar klopt het dan wel dat alle auto’s 20% bijtelling worden?
JordyS zegt
@Zimon: Zie de update voor meer informatie. De 14%-categorie wordt in ieder geval geschrapt.