Op onze site zijn genoeg vaudjes te bespeuren, maar je zou toch verwachten dat Justitie haar zaakjes beter voor elkaar heeft. Echter, de online spreekstoel van onze bilmaatjes bij het Bureau Verkeershandhaving (BVOM) berichtte jarenlang dat je in Nederland pas geflitst wordt als je meer dan 7 km/h te hard rijdt. En dat is onzin.
Ruud Agterberg uit Maarssen werd twee jaar geleden bekeurd omdat hij op de A12 met z’n caravan 87 km/h (vóór correctie) had gereden, terwijl 80 is toegestaan. Hij stelt dat hij volgens de informatie die het BVOM verstrekt pas vanaf 88 km/h beboet zou mogen worden. Nou heeft Ruud met z’n sleurhut natuurlijk gewoon te hard gereden en moet ie ook niet zeuren dat ie daar een boete voor krijgt, maar waarschijnlijk vindt hij het gewoon leuk om de overheid op haar fouten te wijzen. En daar kunnen wij dan wel weer inkomen.
De kantonrechter in Utrecht kon dat ook, want die verklaarde het beroep vorige maand gegrond. De snoesjes bij het BVOM pasten meteen hun website aan, maar ze zijn nog niet van Ruud af. Die werd namelijk vorige zomer een tweede keer bekeurd voor 7 km/h te hard, en staat deze vrijdag daarom nogmaals voor de rechter. Het moet vreemd lopen als hij niet opnieuw in het gelijk wordt gesteld. Lekker voor het BVOM. (via AD geld & recht)
Dus heb je nog een oude boete (pre-3/3/08) voor 7 km/h te hard vóór correctie, allemaal bezwaar aantekenen!
Rick zegt
Hoe kan je dat checken? Op mijn boetes staat alleen de snelheid NA de correctie..
IlCuoreSportivo zegt
7 bijtellen hé
Ik heb een alfa 147 en die loopt ook effectief altijd 6-8 (afhankelijk snelheid) te rap op teller,
das bij iedere auto bijna zo denk ik,
dus… Waar reed die kerel waarschijnlijk 14 te hard.
Dus
boete terecht eigenlijk.
Wize zegt
Ik heb ook een Alfa en kreeg er vorige week 1 binnen voor 85 waar 80 is toegestaan (ring a10). Schade, 17 euro.
Waar gaat het over …
Dat betekent dat ik over een stuk van een paar kilometer (!!!) maar 5km/u te hard heb gereden ..
Allervreemdste is bovendien nog dat ik daar altijd cruisecontrol aanzet juist om dit te voorkomen. Rij het stuk voor 4 jaar zo’n iedere dag en nog nooit boetes gehad.
floryn zegt
er zijn drie dingen bekend bij mij waar je op de snelweg vaak wel iets aan hebt:
-elke kilometerteller in de auto heeft een wettelijk verplichte afwijking van ik geloof 5% (hou je tom tom maar eens naast je kilometerteller)
– en ook krijg je altijd een correctie van ik geloof 3% op de meting
– vanaf drie km/h te hard krijg je een boete
zo kan je waar je 120 km/h mag rijden volgens mij toch wel 130 km/h op de teller rijden…
zijn er meer mensen die hier iets over weten?
JeffreyG zegt
Inderdaad ik hoor voor het eerst van een vaste waarde van 7km/h. Volgens mij gaat het altijd nog om een percentage van de toegestane snelheid zoals floryn hier boven mij zegt. Of het BVOM weet niet meer wat ze nu moeten doen of iemand heeft hier verkeerde informatie gegeven.
Wize zegt
@floryn
In ieder geval klopt je enerlaatste zin.
Ik rij op de a4 (A’dam -> DH = trajectcontrole 120km/u) op de teller altijd 130 km/u.
Hiervoor nog nooit beboet…
floryn zegt
@ wize volgens mij moet je met trajectcontroles juist weer oppassen aangezien ze je gemiddelde meten over een lange tijd. Hierdoor vind de politie de 3% korting volgens mij niet nodig…
he hadden we hier maar een echte expert
Laus zegt
Je wordt op de snelweg geflitst vanaf 127 echte km’s. Dat is meestal wel ruim 130 op de teller. Als je dus je tomtom/navi op 127 gps km’s houd gaat het doorgaans wel goed. Maar waar hebben we het dan over.
Zolang je goed oplet voor VROS auto (snelle auto’s met meer personen zijn gelijk verdacht) en goed de RDS van je radio in de gaten houd gaat het allemaal best goed.
floryn zegt
kunnen we hier op autoblog niet een guide maken zodat iedereen hier weet hoe we het hardst kunnen gaan? haha
2cv13 zegt
Ik rij op mijn teller altijd 10% te hard, gaat perfect, nog nooit een boete met mn eigen auto gehad.
mcx zegt
Op de snelweg altijd binnen de grens van 50km te hard = afwijking blabla 170 op de teller en altijd de radio aan voor mobiele flitscontroles. Afgelopen 2 jaar 1 boete voor fout parkeren
Markus zegt
@ floryn: een wettelijk verplichte afwijking? Daar heb ik nog nooit van gehoord… afwijking wel ja, maar niet dat die wettelijk verplicht is. Lijkt me ook vrij onzinnig. Tellers wijken gewoon altijd wat af, hoe dat precies komt weet ik ook niet – een verkeerde velgenmaat vergroot het probleem, maar volgens mij heeft bijna elke auto met standaardvelgen ook een afwijking.
Phoxx zegt
Tis helemaal niet aangepast op de website. Zie http://www.verkeershandhaving.nl/ en dan Vragen, Snelheid, Correctie
Baztrd zegt
Ik snap het geloof ik niet helemaal…
Je wordt geflitst als je 7 km óf meer te hard rijd… dus wordt je waar je 80 mag vanaf 87 geflitst, daar gaat dan correctie af en dan krijg je een boete voor wat er over blijft, toch?
Tenzij de correctie ook precies 7 km is, dan zou de boete van genoemd persoon onterecht zijn, maar de correctie is dacht ik een percentage, of iig afhankelijk van de snelheid….
Oh, en dit soort gezeik over regeltjes als je zelf begonnen bent met overtreden en daar terecht op gewezen bent is een beetje kinderachtig, maar goed, ieder z’n ding.
coen zegt
Boekhouding ff nagekeken…. en er gaan er toch een stuk of 10 brieven verzonden worden… ;-)
Baztrd zegt
Even gekeken op hun site: http://www.verkeershandhaving.nl/?s=36&gw=bvom, hier staat duidelijk hoe het werkt: Onder de 100 is bij max snelheid +7 een boete, boete wordt berekend door gemeten snelheid – 3km te doen.
Dus in dit voorbeeld: Man rijd met 87 langs een flitser, flitst dus terecht, krijgt daarna een bekeuring voor 4 km te hard.
Op basis waarvan heeft de rechter hem nou gelijk gegeven, want ik zie het niet :P
Als het is omdat het eerst niet duidelijk genoeg op de site stond is dat ronduit belachelijk. Laat hem maar aantonen dat hij dat uberhaupt ooit gelezen had… En dan nog, dan zou hij dus bewust de marges aan het misbruiken zijn, hierin falen en dan BVOM de schuld geven dat zij hem niet duidelijk genoeg hebben uitgelegd hoeveel hij de regels mag overtreden… umm…
pieter zegt
Snelheidsmeters van auto’s geven standaard inderdaad een iets hogere snelheid dan werkelijk aan (5 a 10%). Dit om zeker te weten dat je nooit te hard rijdt en als marge voor andere variabelen (bandenslijtage bijvoorbeeld).
Daarom is het ook zo irritant als mensen precies 75 op de teller gaan rijden op provinciale wegen – want je weet het maar nooit met al die flitskasten.
JJ zegt
Wat ik nou bijzonder jammer en onterecht vind, is dat de correctie door de handhavende dienders altijd gezien wordt als tegemoetkoming voor de hardrijder. Mijns inziens is de correctie nodig omdat de meetapparatuur gewoon niet zodanig geijkt is dat deze de exacte snelheid kan meten. Dus, als er 127 gemeten wordt, rijd je eigenlijk tussen de 120 en 134 km/u, toch? Als ze stellen dat je pas vanaf 7 km/u te hard bekeurd wordt, kan dat pas gebeuren bij een meting van 134 km/u. (= max toegestane snelheid + minimale overschrijding + correctie). Het kan namelijk voorkomen dat ik 120 rijd, en er 127 gemeten wordt. Stel ik rijdt 123 (nog geen boete), er wordt vervolgens 130 gemeten, en ik krijg een ‘gratis’ correctie van 7 km/u. Dan krijg ik alsnog een boete voor 3 km/u te hard, wat volgens BVOM geen boete op zal leveren. Die correctie is er natuurlijk niet voor niks, en is geen tegemoetkoming voor de burger, maar een broodnodige correctie voor de tekortschietende meetmethodes.
Jan C. zegt
of is het 3,5 kilometer per uur naar boven en beneden, JJ?
Juppe zegt
Lezen is ook een kunst, en dat kon die kerel met de caravan wel.
Eerst stond er op de site van de BVOM dat er beboet werd bij een gemeten snelheid van ‘meer dan 7 km te hard’. Dat is nu veranderd in ‘7 km of meer’. (Dit alles
Juppe zegt
Lezen is ook een kunst, en dat kon die kerel met de caravan wel.
Eerst stond er op de site van de BVOM dat er beboet werd bij een gemeten snelheid van ‘meer dan 7 km te hard’. Dat is nu veranderd in ‘7 km of meer’. (Dit alles tot 100km/h, 8 km bij 100km/h of meer).
En zoals JJ als schrijft, is het geen tegemoetkoming maar een correctie. Oftewel een fouttolerantie in de meting.
Juppe zegt
Sorry voor de dubbelpost, iets met een kleiner-dan teken.
roberto zegt
en hoe zit dat met trajectcontrole’s? ik heb daarvan een boete binnengekregen van 5 km/u te hard:S
frakske4711 zegt
flauwe modus aan:
Zorg dat er niet gediscuteerd hoeft te worden over een paar km/h te hard, zorg dat je veel te hard rijdt!
“serieuze vraag”
Weet iemand of er al afspraken met de landen onderling zijn?
Ik bedoel: als nederlander te hard in Belgie of Duitsland rijden en geflitst worden. Krijg je dan een boete?
Het was een paar jaar geleden zo, dat als ik in Duitsland geflitst werd, er zeker geen boete kwam. Je wordt van voren “genomen” dus in D is er geen twijfel over, je weet het heel zeker dat je op de prent staat.
Hoe dan ook; ik zal het antwoord wel eens krijgen als het zover is!
Verder viel de opmerking mij op: meer dan 1 persoon in een snelle auto-> kans op agenten in burger……
Denk daar maar eens over na i.c.m. de stijgende brandstofprijzen.
Desalniettemin; ik rij ong. 65.000 km per jaar alleen in een auto. Dat om meer geld te verdienen. Het milieu is naar mijn mening dus de dupe van het kapatilisme!!!! Nog iemand?
Kijk naar de sjeiks, het oosten van europa, azie enz.
Intussen ga ik door met de wereld te vervuilen; belasting te betalen enz.
Nog een tip voor alle “groenen”
Save the planet; kill yourself
& neem geen kinderen…
45 Fingers zegt
Nog een aandachtspunt: De snelheid die men rijdt op de kilometerteller, is ook afhankelijk van, de maat wielen die er orgineel onder de auto zitten en welke maat wielen er daadwerkelijk onder de auto zitten, deze afwijking geeft, of een groter verschil bij een kleinere wielmaat, of een kleiner verschil bij een grotere wielmaat, dit is weer te controleren, door een GPS/GPRS systeem naast je kilometerteller aan te houden. Dit kun ook laten controleren op een rollenbank en eventueel laten corrigeren.
frederik zegt
Ik dacht dat die marge voornamelijk bedoeld was voor de fout van opstellingshoek. Agenten moeten hun camera onder een bepaalde hoek langs de weg zetten. Nu is deze hoek niet helemaal precies, bovendien is ook een geijkt apparaat niet 100% correct. Een foutmarge van +-2km/h is mogelijk, zelfs op een geijkt apparaat. Als je daar dan via goniometrie de foutmarge door een verkeerde plaasting bijrekent dan kom je wss aan ongeveer 6 à 7 km/h.
Verder klopt het dat de snelheidsmeters in de wagens zelf iets hoger staan ingesteld, of daar wettelijke regels voor zijn weet ik niet, maar het lijkt me niet leuk als automerk als je oppeens allemaal boetes van je klanten moet betalen omdat je snelheidsmeters wat tragere snelheden weergeven.
Bert zegt
Traject controle A4…. legaal 240 rijden en dan lekker een happie eten bij La Place :)
Misschien een rare vergelijking, maar op Schiphol worden alle drugskoeriers met minder dan 1 KILO COKE… niet vervolgd…
Vind ik op geen enkele manier in verhouding staan met 7 km per uur te hard.
Zouden ze ook een plafond moeten hebben, alles wat harder dan 200 km/per uurrijdt krijgt ook geen boete.
CasperH zegt
Pff, geneuzel. BVOM zou hier überhaupt geen mededeling over moeten doen op zijn / haar website. Typisch voorbeeld van de regeltjesdrift bij de overheid. En doordat er een regeltje is wat het BVOM verplicht één en ander op haar website uit te leggen wordt een ander regeltje ineens discutabel.
In de basis vind ik dat meneer zijn boete moet betalen, maar ik vind het prima dat hij langs deze weg probeert de overheid een beetje scherp te houden.
GoldenSample zegt
er zijn drie dingen bekend bij mij waar je op de snelweg vaak wel iets aan hebt:
-elke kilometerteller in de auto heeft een wettelijk verplichte afwijking van ik geloof 5% (hou je tom tom maar eens naast je kilometerteller)
– en ook krijg je altijd een correctie van ik geloof 3% op de meting
– vanaf drie km/h te hard krijg je een boete
zo kan je waar je 120 km/h mag rijden volgens mij toch wel 130 km/h op de teller rijden…
zijn er meer mensen die hier iets over weten?
bullshit, je teller mag niet tekort aan geven meen ik.
de laatste Mitsubishi Galant met Optionele 15 inch lichtmetalen velgen rijd op de teller 100 en op elk navigatie systeem ook
SR zegt
dit is niet meer dan logisch. er zijn trouwens vaak een heleboel fouten te bespeuren. heb hier ooit een artikel over gelezen maar heb het spijtig genoeg niet bijgehouden :s
JesperF zegt
Heb 4 maanden geleden een boete van 16 euro gehad, is denk ik duurder om uit te schrijven dan om te incasseren.
jopie zegt
@GoldenSample: een snelheidsmeter heeft altijd een afwijking, maar die afwijking is niet wettelijk verplicht en ook niet vastgesteld op 5%. Als dat zo zou zijn, zou er sprake zijn van een geijkte teller.
Ik heb een keer met de motor een bekeuring gekregen voor 111 km/h, 104 na correctie, maar ik reed op de teller hooguit 105. Die teller bleek de andere kant op af te wijken. Daar is de correctie ook voor bedoeld. Had ik keurig 100 gereden op de teller, had ik geen boete gehad.
Meestal worden de meters zo gemaakt dat ze iets meer aangeven dan werkelijk gereden wordt.
Juppe zegt
De afwijking van de teller is idd niet wettelijk, maar ingesteld door de fabrikant omdat ie anders aansprakelijk gesteld kan worden als een ongeval veroorzaakt wordt door te hard rijden.
Mischa zegt
In de 80km zone op de A20 in Rotterdam rijd ik meestal 90/91 km/u op de teller (cruise control) en nog geen enkele keer een attentie van het CJIB gehad… Bij traject controle rijd ik standaard 10 a 12 km te hard.
Sjonnie zegt
Mwaah ik rij altijd toch wel 80 kilometer te hard..
Heb ook afgelopen jaar 7 boetes binnen gehad maar wel alle 7 voor bellen tijdens het rijden..
RenesisHP zegt
De geluidsopname van de rx8 hp die ik gisteren gepost heb, is opgenomen in de Westerschelde-tunnel. Dat filmpje gaat ons geld kosten. We hebben wel geprobeerd het gemiddelde laag te houden. We waren alleen niet op de hoogte van de twee meetsectoren. Ik dacht dat het er 1 was. Bij het betreden van de tunnel en bij het verlaten van de tunnel. Helaas, in het midden schijnt er ook een metingspunt te zijn. Nu maar duimen draaien dat we nie hoeven voor te komen. :oops:
Maar het geluid was leuk. ;)
Trabbi zegt
Volgens de europese regelgeving moet de snelheidsmeter in een voertuig de werkelijke snelheid aangeven of hoger.
firefly zegt
5% verplichte afwijking voor je teller is echt onzin. Mijn teller heeft tot 140km/u een afwijking van max 2 km/u als ik hem vergelijk met de GPS. En ik heb standaard, niet eens lichtmetalen, velgen onder mijn auto.
911 zegt
LOL maak er net één open voor 7km te hard voor correctie waar 50 is toegestaan..
ik voel een bezwaartje
Juppe zegt
@911,
Das jammer voor je. Het is namelijk ‘7km of meer’.
911 zegt
@Juppe
Jah nu, maar er stond dus: bij een gemeten snelheid van ‘meer dan 7 km te hard’ toch?
En als de overtreding eerder gemaakt is dan dat het op de site is aangepast zou het onterecht zijn toch?
m5 zegt
hmm heb er hier eentje liggen van 90kmh op een 80kmh weg de sanctie is gebaseerd op een snelheid van 87kmh ivm correctie koste me wel 24 euro dus ik kan fluiten naar m’n centjes ;)
Birger zegt
Mijn gebuur is geflitst op de autostrade hier in België, 121 waar hij 120 mag. 50 euro boete!!
Zijn teller van zijn wagen zal waarschijnelijk op dat moment wel 128-130 getoond hebben maar op een werkelijke snelheid van 121km/u?? beboet worden!! belachelijk…
2SLOW4ME zegt
ik vrees dat 150 waar 120 was toegestaan niet meer te corrigeren is:(…
RubenBaeten zegt
@Juppe en 911: Het moet inderdaad een oudere boete zijn dan, van vóór 3 maart 2008 (toen deed de rechter uitspraak en is de website gewijzigd). Ik heb het er maar even bijgezet, mocht iemand er echt werk van willen maken. ;-)
Juppe zegt
@911,
Ah ja, wilde net zeggen dat je dan ff de datum van wijziging moet zien uit te zoeken, maar Ruben B heeft je huiswerk al gedaan. Als ie ouder is, ben ik wel benieuwd of je het voor elkaar krijgt. Iig suc6 dan!
911 zegt
@ Juppe en Ruben Beaten
thnx! Ze zijn voor de verandering is snel bij het centraal justitieel incasso bureau, kreeg hem gister en “overtreding” is van 3 april, dus dat gaat hem niet worden ;p
Had ergens gelezen dat 1/2 weken geleden pas was aangepast, maar blijkbaar niet, dat wordt dan toch 19e afdragen aan de staat ^^ is te overleven
Sorcerer zegt
Laus: VROS gaat je echt niet aanhouden voor 10 te hard. Vanaf 20 te hard moet je gaan uitkijken lijkt me :P
Gewoon sociaal en veilig rijden en uitkijken voor flitsers (flitsservice) en VROS. Dan gaat het idd prima. De meeste mensen zijn echter vaak bezig met andere dingen dan rijden, zelfs tijdens het te hard rijden, dus er blijft genoeg werk voor het VROS over…
Hans zegt
Vollgens TOMTOM is de aangegeven snelheid op je Tomtom de exacte en als je je cruisecontrole op 126 instelt zal je zien dat de navigatie 120 aangeeft, met 106 exact 100 km en 54 exact 50 km. Probleem opgelost een centjes mooi in de knip kunnen houden
Wim zegt
We hebben het over minimumsnelheden..Je mag dus ook langzamer
waarheid. zegt
ik had tachtig gereden terwijl je tachtig mag rijden kreeg ik drie kilometer bij op geteld 80 euro boete.
slaat nergens op en gewoon onsportieve lui die mensen zitten pesten om boete te betalen die vinden het leuk om ons boos te maken.
groet van waarheid.
mike zegt
ik heb gehoord dat die mobiele flitspalen beginnen met flitsen als je 15km of harder rijdt.
was laatst ook aangehouden met 30 te hard en kreeg er alleen een waarschuwing.
bmw zegt
wat maakt die paar euro nou uit. Als je te hard rijd moet je gewoon betalen, doe ik ook en dat zonder te zeuren. Je weet toch gewoon dat je fout zit…!
joene zegt
lekkere worst v/d hema!!!!
rina zegt
@ markus km tellers hebben altijd een afwijking.
dit om te voorkomen dat defabriek aansprakelijk gestelt kan worden voor eventuele boetes.
Dat is een marge die ze standaart in de teller zetten.
H zegt
Heb op de a4 greden met 295 k/u met cayenne, wel plaat afgedekt, en ’s nachts. nu rijd ik weer normaal. haha
Zusje zegt
Ten aanzien van enkele onduidelijkheden in bovenstaande reacties:
– elke auto heeft een afwijking op de teller, de ene iets meer dan de andere, de meeste echter een afwijking naar boven
– een navigatiesysteem geeft een preciezere snelheid, omdat die berekeningen worden gemaakt op basis van afgelegde afstand en niet op basis van wielomwentelingen oid.
– de wettelijke correcties zijn 3 km/u als je 0-100 km/u rijdt, 4 km/u als je 101-130 km/u rijdt, 5 km/u als je 131-165 km/u rijdt, 6 km/u als je 166-200 km/u rijdt
– Nederland heeft met Duitsland en België een verdrag, wat betekent dat je uit Duitsland of België ook zomaar een acceptgiro kan krijgen (je hoeft hier niet eens voor aan de kant gezet te zijn)
– Ook uit andere Europese landen is het mogelijk een snelheidsboete te krijgen, echter zal dit alleen worden gedaan bij (veel) hogere snelheden, omdat er een rechtshulpverzoek gedaan moet worden
Tuna zegt
Wegen waar je tot 100 km/p mag rijden wordt je geflitst vanaf 7 km te snel.. Bij wegen boven de 100 km/p wordt je geflitst vanaf 8 km te snel.. Een vb: Je mag max 80 km/p en je rijdt 87 krijg je een bekeuring, dus niet bij 86 km/u, een andere vb op de snelweg: Je rijdt 107 krijg je geen bekeuring, maar wel bij 108 km/p !!
Maarten zegt
@IlCoureSportivo: Jij bent in de war met de tellerafwijking en de meetcorrectie. Iemand die voor correctie 7 km/u te hard reed, had misschien een groter getal op zijn teller staan, maar dat heeft natuurlijk niets te maken met hoe hard hij reed. Hij zal in 99% van de gevallen tussen de 4 en 7 km/u te hard hebben gereden en niet 14 zoals jij denkt.
Arnoud vos zegt
Niet schelden op onze autochtone medelanders, maar samen met hen onze veelvrate overheid te slim af zijn is de oplossing. Gewoon je auto op naam van een medelander laten zetten die binnenkort ons prachtige landje verlaat, veel turkse jongeren zien allang in dat je in turkije veel meer mogelijkheden en kansen hebt dan in ons dichtgereguleerde ambtenaren paradijs.
Wel netjes de wegenbelasting en verzekering betalen anders wordt daarvoor beslag op je auto gelegd, bekeuringen zijn aan de persoon gekoppeld en daar zul je dan geen last meer van hebben. Kun je je weer op veilig rijden consentreren in plaats van op flitkasten en je kilometer teller.
peter zegt
Ik heb een bekeuring hier liggen , en mag ik 120 km/p h, gemeten snelheid 130 km/p h, en sanctie na verplichte correctie is de snelheid dus 126 km/p h?????????? 6 km te hard dus? wat moet ik nu doen?
Groeten,
Peter.
peter zegt
Vorig jaar aangehouden, en bekeuring gehad , 2 aganten met politie golf hadden mij zien rijden en op hun teller geconstrateerd dat ik te hard reed! ik vroeg of zij lazer ogen hadden, omdat hun zagen op de teller van hun auto dat ik te hard reed! ik reed denk 10 km te hard! maar volgens hun zeker 30 km te hard! ik het zaakje laten voor komen, en gewonnen!. de heren wilde hun eed niet afleggen toen de rechter dit vroeg voor het geconstateerde fijt!
Ik vraag ook altijd fotos op van de overtreding, en betaal ook altijd 10 cent meer! jajajaja krijg je weer een brief! moeten ze de 10 cent weer terugstorten jajajajajjjjjjjjaaaaaaaa
Groeten,
Peter
jhinjhy zegt
Dit klopt niet helemaal Wim
Wim schrijft (19 April 2008 om 11:25 ):
We hebben het over minimumsnelheden..Je mag dus ook langzamer
Als er een minimum snelheid is mag je dus wel harder maar niet zachter
En als het leger je klokt op een bepaalde snelheid dan gaat er dus geen correctie af.
56km/u waar je 50 mag is dus gewoon een boete voor 6km/u te hard
Wim zegt
Sorry..er hoort te staan : We hebben het niet over minimumsnelheden..Je mag dus ook langzamer.
Derk Bus zegt
De correctie wordt NIET doorgevoerd vanwege afwijkingen op de km. tellerin de auto, maar vanwege afwijkingen op de meting van de flitsapparatuur! Stel de correctie is terecht en er is gconstateerd dat je wel 7 km te hard reed, dan heb je dus in feite slechts 4 km te hard gereden. Justitie telt het er gemakshalve (verkooptechnisch) gewoon bij op. (U reed wel 10 km te hard, foei!) In werkelijkheid draait de incassomachine op volle toeren en heeft een automobilist een veel grotere kans op een boete dan bv een verkeersdeelnemer op de fiets die door rood rijdt. Het gaat om de centen, laat je toch niets wijsmaken. In Duitsland, waar op sommige stukken geen snelheidsbeperking geldt, zijn de ongeval statistieken lager dan bij ons. Of rijden ze daar gewoon beter? Verkeersveiligheid is een ander verkooppraatje van meneer Spee. De politie is een verlengstuk van de belastingen geworden, daar waar het belasting op automobilisten betreft.
kor zegt
Kijk war je een boete mee kan voorkomen is veel belangrijker vind ik. Hier komen een paar tips: Optijd van huis gaan.
Gewoon aan de snelheid houden .
Houd afstand van je voorganger.
Weet je verantwoordelijheid op de weg.
Dit zijn een paar tips zodat je niet beroep hoeft te gaan tegen je boete want dat kost veel tijd en ergenis.
Ik zit dagelijks op de weg als vrachtwagenchauffeur en kan mij overal aan ergeren maar nee dat doe ik niet want dat is slecht voor mijn hart.
Ik kan elke dag wel een boeten ontvangen , maar doe dat bewust niet omdat ik daar niet voor mijn werk doe .De schatkist is behoorlijk aangevuld de laatste jaren door al die hardrijders, maar als we met zijn alles nou eens een tikkie terug gaan met hardrijden , een beetje ri=ustig aan de verkersregels gaan houden dan scheelt het de schatkist enorm veel geld .
Ja ik hoor menig mens zeggen”dan plukken ze ons aan de andere kant wel weer”nou neem van mij maar aan dat zo is maar dan weet je ook waar je het geld aan uit geeft .
Nou ik ben benieuwd of er veel mensen morgen de weg op gaan met dit in hun achterhoofd.
Rijd met je verstand en je hart.
albert m zegt
Nou hoe kan dat nou???? rijd ik netjes 230 aan de rechterkant van de weg geef netjes richting aan doe niet aan bumperkleven heb ook nog licht aan overdag apk is in orde goede banden met veel profiel betaal mijn wegenbelasting netjes op tijd.BEN IK INEENS MIJN RIJBEWIJS EN MIJN AUTO KWIJT IK SNAP DE WERELD NIET MEER!!!!!!nu rij ik thuis nog f1 op playstation3 das ook niks hoor.greetz .
RenesisHP zegt
Ehh, medebloggers, vraagje. :?:
Eergisteren zijn wij met 104 op de teller geflitst op een 100 weg. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Is het de teller die maar minimaal afwijkt, of is het een overijverige flitser.
Dit gebeurde s’nachts en we reden alleen. Ik weet dus zeker dat de flitser voor ons was bedoeld.
Vreemd, als wij echt te hard rijden, hebben we nooit boetes. Als we normaal rijden, is het vaak raak met flitsers, alleen komen de boetes nooit aan. :D
scania667 zegt
nou snap ik waarom wij met de vracht wagen altijd achter die sleurhutten aan moeten kruipen,die tellers kloppen dus niet,rij dan s normaal wat de vrachtwagens ook rijden dan zijn er ook minder problemen onze tellers zijn wettelijk geeikt met plus of min 2%
wotevajjjj zegt
hier deperfecte manier om geen boetes te krijgen :
Agent : Goeiedag, mag ik uw rijbewijs even?
Jij : Heb ik niet meer. Het werd ingetrokken na mijn vijfde boete.
Agent : Toon me dan maar even het registratiebewijs van de wagen.
Jij : Het is mijn wagen niet. Ik heb hem net gestolen.
Agent : Je hebt deze wagen gestolen?
Jij : Inderdaad. Maar nu ik er aan denk… Ik dacht dat ik het registratiebewijs gezien heb toen ik mijn pistool in het handschoenkastje stopte.
Agent : Er zit een pistool in het handschoenkastje?
Jij : Ja, dat heb ik daar gelegd nadat ik de vorige eigenaar neergeschoten had en zijn lijk in de koffer gestoken heb.
Agent : Er zit een lijk in de koffer?
Jij : Ja mijnheer.
De agent zal dan versterking laten aanrukken en binnen de kortste keren
staat er vast wel een officier aan je wagen.
Officier : Mag ik uw rijbewijs even?
Jij : Natuurlijk, hierzo… Nog volledig in orde.
Officier : Van wie is deze wagen?
Jij : Van mij natuurlijk. Hier heeft u het registratiebewijs.
Officier : Kan u zeer langzaam het handschoenkastje even open maken? Ik wil graag zien of er een pistool in ligt.
Jij : Natuurlijk, maar er ligt geen pistool hoor.
Officier : Maakt u ook even uw koffer open. Er werd mij gezegd dat er een lijk in ligt.
Jij : Een lijk? Nee hoor, kijk maar.
Officier : Ik begrijp het niet. De agent die u tegen hield beweerde dat u geen rijbewijs had, dat u deze wagen gestolen had, dat er een pistool in het handschoenkastje lag en dat er een lijk in de koffer zat.
Jij : Jaja… En die onnozelaar heeft u vast ook verteld dat ik te snel reed
zeker?
Pim Brussee zegt
De snelheidsmeter van een auto geeft standaard te veel aan. Dus wat is het probleem. Staat de wijzer op 120 waar je 120 mag rijden, krijg je dus nooit een bon. Waarom rijden mensen te snel met een auto…. omdat het kan!
Granturismo HD zegt
Voorbeeld verhaaltje;
Ik rijdt altijd 130km/h op cruise control in me pa’s Mercedes E-Klasse, en heb al verschillende keer langs mobiele flitsers gereden maar gelukkig nog niks gehoord:) Mijn theorie:
Autosnelweg max : 120 km/h
Auto snelheidsmeter
(pa’s auto) : 130 km/h (wijkt 3 km/h uit)
Navigatie (bv TomTom) : 127 km/h (gemeten snelheid)
Verplichte correctie 4km/h : 127 – 4 km/h = 123 km/h
vanaf 101km/h
CJIB rekent pas vanaf : 123 km/h = 3 km/h te hard (geen boete)
4km/h te hard
Autoweg max : 100 km/h
Auto snelheidsmeter
(pa’s auto) : 110 km/h (wijkt 3 km/h uit)
Navigatie (bv TomTom) : 107 km/h (gemeten snelheid)
Verplichte correctie 4km/h : 107 – 4 km/h = 103 km/h
vanaf 101km/h
CJIB rekent pas vanaf : 103 km/h = 3 km/h te hard (geen boete)
4km/h te hard
—————————————————————————————-
Autoweg max : 100 km/h
Auto snelheidsmeter
(pa’s auto) : 110 km/h (wijkt 3 km/h uit)
Navigatie (bv TomTom) : 107 km/h (gemeten snelheid)
Verplichte correctie 4km/h : 107 – 4 km/h = 103 km/h
vanaf 101km/h
CJIB rekent pas vanaf : 103 km/h = 3 km/h te hard (geen boete)
4km/h te hard
—————————————————————————————-
Buiten bebouwde kom
Provinciale weg max : 80 km/h
Auto snelheidsmeter
(pa’s auto) : 89 km/h (wijkt 3 km/h uit)
Navigatie (bv TomTom) : 86 km/h (gemeten snelheid)
Verplichte correctie 3km/h : 86 – 3 km/h = 83 km/h
vanaf 0 – 100km/h
CJIB rekent pas vanaf : 83 km/h = 3 km/h te hard (geen boete)
4km/h te hard
Bronnen;
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer_(bvom)/thema's/boetetarieven/nieuwe_tarieven/
Tip 1: ga ook naar…
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer_(bvom)/overtredingen/snelheid/bereken/
om je boete te berekenen.
Tip 2: Jouw navigatie bijvoorbeeld een TomTom is behoorlijk nauwkeurig, maar is niet zo precies geijkt als de meet apparatuur van de politie. Dus wil je echt geen boete? Maak bijvoorbeeld van 127km/h er 126 km/h van op je Navigatie.
Tip3: Trajectmeetingen is ook opassen geblazen (met name heuveltjes af) bij voorbeeld waar je 80 mag kan je theoretisch gemiddeld 86 km/h rijden op TomTom, maar wil je echt geen boete rijdt dan met cruis control 84 km/h op TomTom en je krijgt geen boete (zelf uitgegeprobeert).
Hoop dat hier mensen wat aan hebben.
Gr Granturismo HD :)