Wat hebben Justin Bieber, Nicolas Cage en Kim Kardashian gemeen? Ze staan allemaal op de zwarte lijst van Ferrari.
Ferrari is een van de meest geliefde automerken, maar dat is niet omdat het zo’n sympathiek merk is. Het succes is Ferrari naar het hoofd gestegen en daarom zijn ze buitengewoon arrogant geworden. En omdat ze hun auto’s toch wel verkocht krijgen hoeven ze hun klanten niet te vriend te houden. Zelfs niet als het een celebrity is.
Daar komt ook Justin Bieber achter. Hij is naar verluidt uit de gratie gevallen bij Ferrari. Volgens de Italiaanse krant ‘Il Giornale’ is hij door Ferrari op de zwarte lijst gezet. Dat betekent dat hij geen Ferrari meer mag kopen.
Wat voor zonden heeft Justin Bieber dan begaan? Nou, hij heeft zijn Ferrari 458 Italia laten aanpakken door West Coast Customs. De popidool heeft zijn auto matblauw laten wrappen en laten voorzien van een Liberty Walk-bodykit. Maar het ergste is nog: hij heeft ook de logo’s aan laten passen. Het logo op het stuur is bijvoorbeeld blauw gemaakt. Dat is natuurlijk je reinste heiligschennis.
Justin Bieber heeft nog meer dingen gedaan die Ferrari niet gunstig stemden. Zo heeft hij zijn 458 ‘verwaarloosd’ door de auto twee weken op een parkeerplaats van een club te laten staan. Tot overmaat van ramp heeft hij de auto ook nog geveild. Daar houdt Ferrari ook niet van.
Wat nu precies het grootste probleem was voor Ferrari is niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk zat het ‘m vooral in het logo. DJ Deadmau5 kreeg ook al eens advocaat op zich af nadat hij de logo’s van zijn ‘Purrari’ 458 had aangepast.
Blijkbaar is Justin Bieber nu dus op de zwarte lijst beland en mag hij nooit en te nimmer meer een Ferrari kopen. Gelukkig staan er nog genoeg mooie tweedehands Ferrari’s te koop. En als je de auto toch gaat wrappen maakt de uitvoering ook niet uit.
Justin Bieber is trouwens niet de eerste celebrity die door Ferrari genadeloos op de zwarte lijst is gezet. Naar verluidt staan op diezelfde zwarte lijst ook namen als Nicolas Cage, Kim Kardashian en 50 Cent.
Foto’s: Barret-Jackson
joost1234 zegt
Tja, staat Ferrari vrij hun spullen aan te bieden aan wie ze willen.
Papageno zegt
Ja, de vrije markt werkt 2 kanten op. Al zijn er veel amerikanen die dat niet snappen.
Donstil zegt
Het is natuurlijk makkelijk om dat weer op de Amerikanen af te schuiven maar ook hier heeft een groot gedeelte geen idee dat het zo werkt.
maarteno zegt
Plus het feit dat Justin een Canadees is en ja ik weet dat technisch gezien dat ook Amerikanen zijn…maar dat wordt er doorgaans niet mee bedoelt….
Pascal zegt
Precies, ik weiger soms ook klanten als ik denk dat er geen goede match is, alleen maar goed.
christian85 zegt
@Pascal: in goede tijden kan dat, in slechte tijden is iedere klant mooi meegenomen
Pascal zegt
@christian85 Ik snap de gedachte, maar de klanten die altijd voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, je hele arm nemen zodra je ze een vinger geeft, ‘die externen’ behandelt alsof ze hun slaaf zijn of het gewoon niet snappen, kosten ook in slechte tijden zo ontzettend veel geld en energie dat je er maar beter alsnog met een boog omheen kan lopen.
Volvo_440_turbo zegt
@christian85 zelfs in mijn allerslechtste tijden heb ik klanten geweigerd of de deur gewezen, eentje ervan heeft ons eerst verbaal en dan fysiek aangevallen, deze nochtans zeer hoogbegaafde man mag nergens meer binnen in de winkels in de buurt trouwens. Een andere klant zijn computer zat overvol stof, alle componenten zaten los, een skelet van een muis in gevonden en dan was het zogezegd onze fout dat de computer kapot was. Waarom breng je het ding van voor herstelling binnen vraag je je af?
Dieseltor zegt
Wat verkoop jij dan? Dieren?
Pascal zegt
Consultancy. Als je dozen schuift maakt het niet al teveel uit wie je klant is, maar als je voor langere tijd samen een project gaat doen is ‘t wel belangrijk dat je op dezelfde golflengte zit.
jaapiyo zegt
Een spannende avond in goed gezelschap.
Pascal zegt
Is dat zo @jaapiyo, je bent een man met vele kanten!
mashell zegt
Of je nou prostituee bent of autoverkoper, je mag klanten weigeren vanwege vaagheden als “geen match” maar niet omdat je hun religie of huidskleur niet aan staat. Die roodverbrande types zijn bijvoorbeeld vreselijk roekeloos, die laat ik er echt niet in, daar heb ik gewoon geen match mee…
Pascal zegt
Het gaat hierboven niet over kleurtjes of welk sprookjesfiguur iemand aanhangt, maar over belangrijke factoren die bepalen of een samenwerking voor beide partijen een goed idee is. Als je denkt dat dat maar ‘vaag’ is, dan moet je vooral eens een bedrijf starten en klakkeloos zomaar elke klant aannemen. Dan spreek ik je graag een paar jaar later over je ervaringen; als je dan nog niet failliet bent.
mashell zegt
Daar heb je eens totaal totaal niet begrepen wat ik bedoel. Dus zal ik het uitleggen, “geen match”, “geen goed gevoel bij”, “voel geen klik” zijn allemaal bijzonder vage totaal niet kwantificeerbare termen maar wel een valide reden om geen samenwerking aan te gaan terwijl concrete termen als “jouw religie staat me niet aan” een net zo valide reden kan zijn maar je die niet mag specificeren. Dus als jij niet met een hindoe wilt samenwerken omdat jij vindt dat heilige koeien beter in heilige stallen kunnen staan dan door de winkelstraat kunnen lopen dan ben je beter af door dat te omschrijven als “geen match” dan eerlijk te zijn. Dat is nuchter beschouwd best raar maar wel de realiteit.
Pascal zegt
@mashell ah dat begreep ik inderdaad anders, geheel eens met die toelichting. Soms is ‘geen goed gevoel’ inderdaad lastig te plaatsen en dan alsnog goed om er wel naar te luisteren. Ik heb echter ook meegemaakt dat ik in een 1e gesprek tegenover een hork van een vent zit, die iedereen continu onderbreekt, z’n eigen medewerkers afvalt waar wij bij zitten, alles beter weet en opzichtig met z’n telefoon zit te spelen terwijl er mensen tegen ‘m praten. Ook toen heb ik maar gecommuniceerd dat ik denk dat er ‘geen match’ is, al waren de redenen daarvoor best wel concreet.
Willson zegt
@joost1234: bieber ook
osmo zegt
Ik denk niet dat hij er wakker van zal liggen. Genoeg leuke merken die zijn centjes met open armen willen ontvangen.
Misschien moet Ferrari enkel nog maar maandelijkse abonnementjes gaan aanbieden zodat een gebruiker nooit echt eigenaar wordt…
JanJansen zegt
Je kunt altijd een auto door een ander laten kopen. Ik zie het probleem niet.
flyerbunch zegt
Ferrari zegt eigenlijk dat je toestemming moet vragen als je iets wilt wijzigen aan je auto. Doet me denken aan de rechtszaak 10j terug met Hotz vs Sony PlayStation die je niet mocht jailbreaken. Sony zei dat het nog steeds hun eigendom was en dat je het ding enkel mocht gebruiken waar het voor diende.
Donstil zegt
Nah dat zit wel wat anders. Op software neem je een licentie, dat is nooit eigendom.
Hotz pakte het OS aan en dat mag onder die licentie simpelweg niet.
flyerbunch zegt
@Donstil: is uiteraard niet hetzelfde, maar het deed me gewoon er aan denken waarbij een fabrikant opeens de regels ging uitleggen hoe je je spullen thuis mag gebruiken. Het was niet alleen Hotz die werd aangepakt. Ook modders (kleine bedrijfjes) en hackers die illegaal spul wilden draaien. Bij Apple waren ze in 2010 daar ivm jailbreaking niet in geslaagd destijds. Cydia klaagde grappig genoeg Apple in 2020 aan, maar zag begin dit jaar ook geen resultaat ivm de AppStore. Het kwam er gewoon op neer dat ondanks dat je het hebt aangekocht dat je er toch niet je eigen ding mee mocht doen.. Ferrari zegt gewoon hetzelfde en maakt duidelijk dat het niet toelaat om met z’n auto’s te knoeien. Ze hebben ook de regel dat je de auto niet in het eerste jaar mag verkopen om carflipping tegen te gaan. De vraag is dus eigenlijk.. mag Ferrari dit allemaal wel verlangen en bepalen wat je met je eigen auto doet? Niet juridisch, maar meer moreel-ethisch gezien. Er is geen enkele andere autofabrikant die zo extreem is.
harrie zegt
Is een guilty pleasure van me.
Die 458 Liberty Walk bedoel ik, niet Bieber.
ericc zegt
Is wel oud nieuws dat hij zijn auto liet wrappen bij WCC. Maar waarom Nicolas Cage? Heeft meerdere Ferrari’s gehad. Zijn wagens deden ook mee in zijn films.
mashell zegt
Meneer Cage verheerlijkte autodiefstal in een film en portreteerde daarin een oude Ford Mustang als meest begeerlijke. Ik snap Ferrari wel dat ze zich van zo iemand distantiëren.
Rick-dos zegt
Ferrari doet me denken aan de Soup Nazi. Jerry Seinfeld adepten weten wel waar ik op doel.
“No Ferrari for you!”
joostdetaalnazi zegt
@Rick-dos: No more soup for you!
PunicaOase zegt
Dan maar ‘tweedehandsjes’ met 10 km op de teller.. Wel een gaaf kleurtje trouwens, maar jammer van die bodykit :-(
pindakoning zegt
Wellicht mede door dit soort acties vind ik Ferrari wel een merk met meer allure dan Lamborghini. Dat merk vind ik er verkwanseld door al die jonge Youtubers
Volvo_440_turbo zegt
Begrijpelijk eigenlijk wel als je ziet hoe hij de auto aangepast heeft, qua smaak lijkt het een beetje op zijn muziek. ( ja, ik moest de eerste zijn die dit flauwe grapje maakt ;) )
rensso zegt
Ik snap Ferrari maar dit is natuurlijk zinloos. Er zijn meer wegen die naar Rome, eh, Maranello leiden
kas_par zegt
Goed recht van Ferrari, maar vind het toch een raar verhaal. Wat kan het een bedrijf nou schelen wat je met het product doet nadat je het hebt gekocht? Dat ene Bieber er een bodykit onder schroeft die, laten we zeggen smaakgevoelig is, daar kijkt niemand Ferrari toch op aan? En dat het logootje wat verandert is? Who cares?
Dus tuurlijk mogen ze dit doen, maar vind het vooral onsympathiek en uit de hoogte.
jeppie zegt
Dat WestCoast Custom keek ik vroeger altijd op Discovery channel
eron zegt
Ferrari heeft gelijk zo iets doe je niet met een Ferrari
AstonMartinDriver zegt
Dit zou voor mij een reden zijn: 2014 Gistermiddag was Justin Bieber betrokken bij een auto-ongeluk nadat een paparazzo tegen de achterkant van zijn Ferrari 458 Italia was gereden. Justin Bieber zou zijn achtervolgd door een fotograaf en daar was hij niet van gediend waarna hij besloot op de rem te gaan staan. Het gevolg was een aanrijding. Hij kan niet rijden 🤪
Gulli zegt
Wanneer gaat de internationale muziekbond (is die er?) beslissen dat Bieber geen muziek meer mag maken?
flyerbunch zegt
Update: Marca heeft onderzocht of Bieber inderdaad op de zwarte lijst staat zoals verschillende andere celebs en het is niet zo zwart wit als het blijkt. Blijkbaar is het nog we mogelijk voor hen om een reguliere Ferrari te kopen, maar geen special edition zoals een SP3 ofzo.
https://carbuzz.com/news/the-truth-behind-ferraris-celebrity-blacklists