Keiharde karma voor Sebbie.
Het ging afgelopen weekend weer helemaal mis voor Max in de Grand Prix van Singapore. De meesten zijn het er wel over eens dat het een ongelukkig race incident betrof. De drie brokkenpiloten in kwestie hadden allen misschien iets kunnen doen om het ongeluk te voorkomen, maar uitwijken en ‘na u’ zeggen zit nou eenmaal niet in het systeem van de betere coureur. Áls er een coureur aangewezen moest worden die meer blaam trof dan de anderen, was dat toch wel Vettel. De Duitser maakte de meest agressieve move om Max af te knijpen voor de eerste bocht. Dat was eigenlijk helemaal niet nodig en ook ‘een beetje dom’ gezien Vettel’s positie in het kampioenschap en in de race. Enfin, bekijk het voorval gewoon nog een keer, dit keer op goede muziek:
De stewards lieten het hele voorval onbestraft, maar karma dacht er kennelijk anders over. Tijdens de race zagen we al dat er achter uit de Ferrari van Vettel een boel geel spul spoot dat je waarschijnlijk niet op moet drinken. De straten van Singapore vervuilen, je moet het maar durven. Voor zover we weten heeft Ferrari hier geen boete gekregen van de notoir strenge Singaporese hermandad, maar het tikkie dat het achtersteven van Seb’s SF70H opliep blijft desalniettemin niet zonder gevolgen.
Kwaliteitspublicatie La Repubblica bericht dat Vettel’s motor bij het akkefietje beschadigd is en dit waarschijnlijk tot een gedwongen wissel leidt voor de volgende race in Maleisië. Vettel krijgt dan nog niet per se meteen een gridstraf, maar het wordt voor hem wel (nog) lastiger om het jaar uit te zingen zonder die in de resterende races te incasseren. Daarbij speelt nog het verhaal rondom het olieverbruik. Als Vettel in Maleisië zijn laatste nieuwe krachtbron inzet, mag hij daarmee niet zoveel olie verbranden als met de oudere krachtbronnen. De FIA heeft vanaf de Grand Prix van Italië immers de regels verscherpt. Op de lange rechte stukken van Sepang zou dat weleens in het nadeel van de Germaan kunnen spreken.
Kortom, in allerlei opzichten heeft Vettel zich geen dienst bewezen met zijn agro-move. Velen (waaronder ondergetekende) menen dan ook dat hij zijn laatste kans het Hamilton lastig te maken in de strijd om de titel verspeeld heeft. Maar goed, het blijft de F1. Laten we niet vergeten dat HAM vorig jaar in Maleisië de titel met een hand vast leek te pakken, toen opeens zijn eigen motor plofte. Je weet nooit wat er gaat gebeuren, waardoor je moet blijven gluren.
UPDATE: wellicht valt het mee met de schade aan Seb’s motor. Bronnen van @hondainsider melden dat Ferrari inmiddels goede hoop heeft dat de krachtbron nog even meekan. Enfin, in Maleisië zullen we het zien.
allesmetturbo zegt
Karma is a (vul maar in)
Corrado16v zegt
@allesmetturbo: gridstraf?
HZW zegt
@allesmetturbo: Bitch.
wouter68 zegt
@allesmetturbo: Fisker
bmwfreak038 zegt
@wouter68: ??????
Truus zegt
Motorsport.com vertelt een ander verhaal: https://it.motorsport.com/f1/news/ferrari-il-motore-3-e-salvo-e-ha-risparmiato-la-vita-di-un-gp-955521/
560pk zegt
@hondainsider: há, há, kijk even naar de landenindicatie achter de punt: IT ! (volgens mij is dat Italië ;))
peug206 zegt
@560pk: lijkt mij dat die toch eerder met Ferrari kunnen spreken dan de Nederlandse media. Ik ben benieuwd, we zien het op sepang.
Rice09 zegt
@560pk: ook de Nederlandse versie van motorsport wist vanmiddag al te melden dat de motor niet stuk is. Enorme stemmingmakkerij weer van Autoblog die een oud artikel van gisteren publiceert Terwijl het nieuws vandaag al is ingehaald. Dit alleen maar zodat de Max fans weer even kunnen lachen. Bovendien staat er nog een grote fout in want de motor die er in Singapore in lag was in Monza geïntroduceerd en zit dus al op de 0,9 liter olie per 100 km.
Daarnaast was Ferrari toch al van plan om in Maleisie de 4e motor bij Vettel te plaatsen dus niet aan de hand.
En om nog maar even een nieuwtje erin te gooien, Hamilton mocht in Singapore in de kwalificatie zijn kwalificatie boost knop niet gebruiken omdat men bij Mercedes bang was voor de betrouwbaarheid van de motor. Die motor ligt er namelijk al sinds Spa in.
Erik zegt
@Rice09: de motor die Hamilton heeft gebruikt was niet de Spec 4 motor van Spa maar een Spec 3.6 motor van vóór Spa. Vanwege de ouderdom van deze Spec 3.6 motor werd de ‘boost’ niet gebruikt. De race werd gereden met de Spec 3.6.
Omdat het geen Mercedes circuit was een men al tegen verwachte op zondag heeft men volgens Niki Lauda gekozen voor een oudere motor om de Spec 4 (de 4e motor) die in Spa en Monza is gebruikt, te bewaren voor de snellere circuits die nog gaan komen.
Erik zegt
@erik2907: tegen = regen.
caraddict7 zegt
@erik2907: leuke info, bedankt! Mag ik vragen waar je dat vandaan hebt?
Erik zegt
@caraddict7: auto-motor-und-sport.de
dawwg zegt
@erik2907: motorsport had het bericht ook, Hamilton gebruikte dus motor #2 ipv #3 in Singapore.
Erik zegt
@dawwg: klopt, motor #2 is ook een Spec(ificatie) 3.6
woudloper zegt
@erik2907: kijk. Echte freaks die Coole dingen meegeven. Daarvoor zit ik hier.
Thanks
trustmeiamanengineer zegt
Geen wonder, nog honderden meters doorrijden terwijl de koelvloeistof er aan alle kanten uitspuit…
Het was toch wel echt een waanzinnig ondoordachte on-Duitse en meervoudig WK-winnaar onwaardige move. En hij zal dit moment zich nog lang heugen denk ik.
Maar ik vind het eigenlijk vooral jammer dat de WK strijd nu zo goed als over is… Als Hamilton z’n flow nog 2 a 3 races volhoudt is nummer 4 in de pocket.
Edge zegt
@trustmeiamanengineer: Realistisch gezien heeft Hamilton nog twee overwinningen nodig om hem in zijn zak te hebben. Als hij Maleisië zou winnen en Vettel tweede wordt, is het verschil tussen de beide heren 35 punten met nog vijf races te gaan. Als Vettel dan de resterende vijf races op zijn naam schrijft en Hamilton tweede wordt, eindigen met een gelijk aantal punten. Op dat moment hebben ze ook allebei 9 overwinningen op naam staan, en zou een countback plaatsvinden op basis van het aantal tweede plaatsen. Vettel zou op dat moment zes keer tweede zijn geworden, tegenover zeven keer voor Lewis.
tl;dr; Als Hamilton de komende race wint, mag hij de resterende races direct achter Vettel finishen en is de titel sowieso van hem. Twee overwinningen en hij heeft hem vrijwel zeker in de pocket
560pk zegt
@Edge: Hamilton heeft de flow, en als ik naar de show keek die hij in Singapore neer zette (Ik was er bij, hij controleerde de race soeverein), dan kan hem de 4e titel niet ontgaan, zeker omdat er nu een aantal snelle (lees: saaie Tilke) circuits volgen
Erik zegt
@Edge: je berekening klopt niet. Als Hamilton de komende race wint en de volgende races achter Vettel eindigt komt Hamilton op 8 overwinningen en Vettel op 9. De punten zijn wel gelijk!
HAMILTON VETTEL
Australië 18 – 25
China 25 – 18
Bahrein 18 – 25
Rusland 12 – 18
Spanje 25 – 18
Monaco 6 – 25
Canada 25 – 12
Azerbeidzjan 10 – 12
Oostenrijk 12 – 18
Engeland 25 – 6
Hongarije 12 – 25
België 25 – 18
Italië 25 – 15
Singapore 25 – 0
Voorbeeld:
Maleisië 25 – 18
Japan 18 – 25
Amerika 18 – 25
Mexico 18 – 25
Brazilië 18 – 25
Abu Dhabi 18 – 25
Totaal: 378 – 378
Overwinningen 8 – 9
Edge zegt
We moeten niet vergeten dat Ferrari in het begin van het seizoen problemen had met de betrouwbaarheid van de turbocharger en daardoor al vrij vroeg de vierde turbo’s op de blokken van Seb en Kimi heeft moeten schroeven. Als het volledige blok vervangen wordt, zal hij dus sowieso een straf van 10 plaatsen krijgen voor het inzetten van de vijfde turbo van het seizoen.
Helaas zijn de berichten wat tegenstrijdig rondom de levensvatbaarheid van de motoren die in Singapore mee gecrasht zijn. La Repubblica meldt inderdaad dat het blok afgeschreven kan worden, maar Motorsport.com meldt juist dat het blok wel te redden valt. Belangrijk punt hierbij is wat zij onder de motor verstaan, het geheel van de verschillende onderdelen of enkel de verbrandingsmotor. Ook is het belangrijk om te weten in hoeverre het blok te redden was. Is deze krachtbron goed genoeg om races mee te rijden, of is ‘ie door de crash zodanig beschadigd dat de betrouwbaarheid op het spel staat en hij alleen voor vrije trainingen geschikt is?
Hoe dan ook, de kans dat Vettel nog een gridstraf moet incasseren in het restant van het seizoen is vrij groot. Hij was Monaco (race 6 van de 20) al bezig aan zijn vierde turbo. Als die het nog zes races zou volhouden, zou dat gerust een wonder genoemd mogen worden.
Rice09 zegt
@edge: over de turbos van Ferrari is veel geschreven maar alle vervangen turbo’s zijn niet stuk, ze zijn enkel en alleen vervangen omdat er een betere en krachtigere versie ontwikkeld was. Vettel kan dus terugvallen op alle oude turbo’s en zo rouleren. Dit doen ze dan ook vaak op de vrijdag waar ze met de oudere motor en turbo rijden om de nieuwste versie te sparen. Kortom niets aan de hand dus. Bij Mercedes staan ze overigens ook op scherp omdat Mercedes al sinds Spa bezig is met hun 4e motor en Hamilton in Singapore zn kwalificatieboost niet mocht gebruiken vanwege de betrouwbaarheis van de motor. Daar verwacht ik ook nog wel een penalty.
bmwfe zegt
Schmidts F1-Blog
Vettels Singapur-Crash in der Analyse
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/schmidts-f1-blog-vettel-singapur-crash-analyse-12628276.html
Onze oosterburen zijn het er niet mee eens dat Vettel de schuldige is. Zie bovenstaand bericht.
Edge zegt
@bmwfe: De Italiaanse versie van Motorsport heeft een vergelijkbaar artikel op hun website staan. Maar ja, het is natuurlijk ook een beetje prediken voor eigen parochie. Natuurlijk zijn de Duitsers op de hand van de Duitse coureur, natuurlijk zijn de Italianen op hand van het Italiaanse team en natuurlijk is de Nederlandse media op de hand van Verstappen. Zo gaat dat nou eenmaal.
aarsgewei zegt
@bmwfe: De poll zegt iets anders, namelijk 37% vindt dat Vettel de schuldige is.
Erik zegt
@bmwfe: in eerste instantie heeft AMS (dhr. Schmidt) geschreven dat Vettel WEL schuldig was. Nadat dhr. Schmidt van AMS nogmaals met Charlie Whiting heeft gesproken en alle beelden teruggekeken en geanalyseerd heeft met hem kon AMS niets anders dan hun eerdere beschuldigingen richting Vettel rectificeren. Zoals Charlie Whiting het al vastgesteld had met de sport commissarissen, het was een race ongeval.
Dus ….. het heeft niets te maken met ‘onze oosterburen’ maar met gezond boeren verstand!
Erik zegt
Ook bij Mercedes zullen ze met de specificatie 4 die in Spa en Monza is ingezet nog minimaal 4-6 races op zaterdag de kwalificatie en zondag de race moeten rijden
drf76 zegt
Is het niet zo dat je “gratis” mag vervangen na een crash?
Erik zegt
@drf76: nee, je hebt er 4 en daar zult u het mee moeten doen.
amersfoorter zegt
Op de boardradio riep zn team herhaaldelijk; stop ze car, stop ze car. Vervolgens draait ie om en rijdt hij een heel stuk door. Met idd vloeistof wat er aan alle kanten uitspoot.
Gulli zegt
Good riddance
ben4dover zegt
Ik snap dat men als Nederlander misschien iets te fanatiek word wanneer het over max gaat. Maar om zo ver te gaan om te zeggen dat het karma is voor iets wat een race incident is (wat door iedereen had voorkomen kunnen worden) gaat misschien een beetje ver.
Het is een sport en iedereen heeft zijn eigen voorkeur, maar ik moet zeggen dat de meesten Nederlanders niemand iets gunnen behalve max. Feiten worden zelfs volledig buiten beschouwing gehaald puur omdat Max, wordt/is een beetje belachelijk.
bmwfreak038 zegt
@ben4dover: tja op elkaar insturen een race incident noemen vind ik ook vreemd..
ben4dover zegt
@bmwfreak038: kijk, over dit soort dingen heb ik het. Kijk nog eens naar wat er gebeurt is en kijk naar wat wie doet. Vettel is er slechter vanaf gekomen dan max (kampioenschap). Kimi deed het ook niet voor zijn lol, het is erg balen voor Ferrari wat er gebeurt is. Maar elke Nederlander ziet alleen maar wat hij/zij wil zien door die oranje bril.
bmwfreak038 zegt
@ben4dover: Kimi had hier misschien het minst schuld aan en Max kon geen kant op.. wat valt er nog meer te zeggen? dat heeft niks met een roze of oranje bril te maken.
ben4dover zegt
@bmwfreak038: ik weet dat het tegen een coureurs instinkt gaat en dat men altijd voor het maximum gaat, maar er was een momentje waarop hij had kunnen remmen. Het blijft natuurlijk makkelijk spreken vanaf de woonkamer.
Hoe dan ook lijkt het er op alsof bijna elke Nederlander niet meer rationeel kan denken wanneer het over max gaat, wat ik zelf heel jammer vind als trotse Nederlander.
rhellema zegt
@ben4dover: ik weet niet of je weet wat een F1 wagen doet zodra je het gas loslaat? Als Verstappen ook maar een klein beetje geremd had dan was er een andere coureur bij hem in de achterzijde gevlogen.
Maar even een andere vraag, als je zo makkelijk over Verstappen zegt dat hij beter had kunnen remmen dan zou je over Vettel ook kunnen zeggen dat hij niet zo ver naar links had moeten sturen, of je had ook kunnen zeggen dat Raikkonen niet zo heftig van start had moeten gaan, maar nee, Verstappen had moeten remmen om dit te voorkomen? Dit was gewoon een race-incident wat een samenloop was van de start die de 3 verschillende coureurs gemaakt hebben, niets meer en niets minder.
ben4dover zegt
@rhellema: ik kijk al ruim 12 jaar formule 1, ik weet wat er gebeurt. Maar ik weet ook dat die jonge talent heeft en met een beetje anticipatie had kunnen voorspellen dat er geen ruimte voor 3 is, vooral niet met een bocht naar links (Ookal was deze nog een stukje verder).
Maar je kunt mij niet vertellen dat voll gas rechtuit rijden de beste optie was wanneer je gesandwicht wordt.
Hoe dan ook, ik leg de schuld zeker niet bij hem neer, gaat er in dit geval puur over dat alle Nederlanders gewoon niet meer rationeel denken en iedereen anders het beste gewoon uitvalt zodat Max wint. Deze houding is gewoon belachelijk en verpest veel van de sport, men kan niet eens meer normaal de voor of na beschouwing kijken. Alles gaat over die jonge, zonde van de sport. Verder niets.
rhellema zegt
@ben4dover: alsof de mening van een handvol Nederlanders omtrent Verstappen de sport niet leuker maken. Je denkt dat je de schuld niet bij Verstappen neer legt maar dat doe je wel door te zeggen dat volgas rechtdoor in deze situatie niet gewenst is. Remmen in deze situatie is ook niet gewenst want dan hadden er nog meer auto’s beschadigd geweest. Dit soort beslissingen moeten in een milliseconde genomen worden en dan kunnen dit soort dingen gebeuren. Waarom zeg je niet dat Raikkonen niet zo’n waanzinnige start had mogen maken in de regen? Omdat je weet dat het een onzinnige uitspraak is. En dat is het ook om te zeggen dat Verstappen had moeten remmen om dit te voorkomen. Nogmaals, dit was gewoon een samenloop van omstandigheden oftewel…een race-incident. En dit heeft helemaal niets met een roze bril te maken, dit is gewoon een stukje nuchter nadenken.
ben4dover zegt
@rhellema: Ik ben het volledig met jou eens dat het een race incident is en daarom zeg ik ook niet wie het schuld geweest is.
Iedereen die er bij betrokken geweest is had het kunnen voorkomen, Kimi had zichzelf ook gewoon de muur in kunnen rijden om Max en Vettel te redden. Vettel had ook niet zijn positie kunnen verdedigen, Max had kunnen loslaten/remmen (er was genoeg ruimte achter hem).
Ik legde de schuld bij niemand neer, zei ik ook. Maar voor mij was iedereens reactie logisch behalve die van Max, dit betekent niet dat ik zeg dat het zijn schuld is. Hoe dan ook, dit gedrag van de Nederland om constant Max te verdedigen en alles te rechtvaardigen wat hij doet. Belachelijk!!
Hij kan rijden en het is een “gevaarlijke” sport met veel kwetsbare onderdelen, maar soms is ook gewoon de fout van de coureur.
ben4dover zegt
@ben4dover: Again, ik zeg niet dat het Max fout was IN DIT GEVAL.
bmwfreak038 zegt
@ben4dover: en op vettel na is er met Duitsland niks mis, beter vreten, betere auto’s, goedkoper.. moet ik doorgaan??
ikschrijfookoverautos zegt
@ben4dover: Ik heb het gevoel dat wij de enigen zijn die een beetje redelijk nadenken hier… Het is gewoon letterlijk een race incident, zeker gezien de omstandigheden.
Roef zegt
@ben4dover: Ik schrok ervan dat ik zo lang moest scrollen naar een redelijke comment. “Justice”, wat een belachelijke onprofessionele titel zeg.
koeckenbacker zegt
Justice… sorry,
Kijk maar eens een paar willekeurige starts van gp’s, en je ziet dat mensen gaan verdedigen door te drukken naar de zijlijn. Niks raars aan, en toevallig omdat het nu onze racegod max ( die zelf ook altijd zo agressief aan het verdedigen en aanvallen is) betreft, moet er weer een schuldige zijn? Echt de maatschappij tegenwoordig, hij moet straf want blabla.
Dit is een race ongeluk, kan gewoon gebeuren als iemand zijn lijn verdedigt. Als kimi niet zo snel wegwas, was er ruimte genoeg gelaten voor max.
Maarja, vettel en ferrari is zo’n makkelijk doelwit natuurlijk, want ze hebben wel eens commentaar gehad op max.
En op je rem staan bij de start? In deze fractie van een seconde? Jemig, als je dat voor elkaar krijgt ben je buitenaards bezig. Iedere coureur duikt in een gat wat hij ziet, ook bij de start.
Op naar maleisie maar, en vergeet deze ellende.