Maar worden we nog warm van de productieversie?
Die arme Japanners. Ze doen hun best om net zo apart en eigenzinnig te zijn als wat we gewend zijn van de merken. In 2019 mogen we genieten van bijvoorbeeld een nieuwe Supra. Eindelijk weer eens een dikke sportwagen in het assortiment bij Toyota, maar de kieskeurige fans vinden het een blamage. Hoe durf je een BMW Z4 met een Toyota-bodykit als Supra te verkopen, etc. Een beetje het Nederlandse GP-syndroom, jarenlang zeuren dat de GP terugkomt en dan is hij er eindelijk, en dan is het logistiek ruk, had het op Assen moeten zijn, noem het maar op. Geniet eens van wat er wel is! Een GP van Zandvoort én je kan een nieuwe Supra kopen! Niks te klagen, toch?
Honda heeft last van hetzelfde probleem. Een aantal jaar terug werden we meer dan blij gemaakt met een guitige concept. De Urban EV Concept laat zien dat elektrisch rijden ook leuk kan zijn. Sterker nog: zo veel mensen zagen de UEVC zitten dat Honda hem gewoon gaat maken! Om de fans van het autootje blij te maken, gebruikte Honda de autoshow van Genève dit jaar om te laten zien hoe het ding in productie gaat. Onder de naam Honda e en met een aantal aanzienlijke uiterlijke wijzigingen is het echter geen pretje. Weer zijn de fans teleurgesteld. Waar de UEVC veel weg had van de eerste generatie Civic en met zijn grote wielen een heel funky en eigenzinnig ontwerp had, is de Honda e gewoon weer je run of the mill elektro-autootje. Jammer.
Boven: wat Honda had moeten bouwen vs. onder: wat Honda gaat bouwen.
Voor wie niet snapt waar iedereen zo boos over is en de Honda e gewoon een leuk wagentje vindt, is er good news! In het VK (andere landen volgen snel) kun je alvast een aanbetaling doen. Een trend waar Tesla mee begon, overgenomen door diverse merken waaronder Volkswagen. Merken doen dit met voornamelijk elektrische auto’s om de hype op te bouwen, bovendien happen de early adopters dan vaak toe. Je kan een aanbetaling doen van 800 pond (ongeveer 1.000 euro) om de Honda e zo snel mogelijk te bezitten. Tot dusver kun je niet heel veel kiezen, alleen de kleur. Een frisse limoenkleur of een zeer diepe kleur blauw: kies maar. Verdere prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet onthuld door Honda.
De specs van de Honda e zijn tot nu toe niet baanbrekend. Ongeveer 200 km rijbereik, de helft van de ondertussen gevestigde orde als de Kona Electric, maar ook de Audi e-tron, Mercedes EQC en een derde van de nieuwste Tesla’s. Zolang Honda het ding ook prijst als een stadsrakker, is er niks aan de hand. Verder is de auto klaar voor snelladen, waardoor je binnen een halfuurtje zo’n 80 procent van de batterijlading kunt bijtappen. Kijk, dat hebben ze wel begrepen. Al deze stappen betekenen dat het merk in theorie klaar is om de Honda e op de markt te brengen. Dat zal medio of tegen het einde van 2019 gebeuren.
topgear250 zegt
Lijkt wel alsof ze alle elementen die hem leuk maken hebben verwijderd, nice! Maar waarom eigenlijk? Kosten?
mikje90 zegt
@topgear250: ik snap er ook echt niks van, dat het ontwerp wat mensen zo enthousiast maakt zo gaat aanpassen dat het een lief autotje wordt i.p.v een stoere kleine hatchback.
flutterby zegt
@mikje90: het productiemodel was al getekend toen ze aan de concept begonnen.
royaledeluxe zegt
@mikje90: Tja dat heb je als je van een 3-deurs concept naar een 5-deurs productie model gaat… Had Subaru niet hetzelfde voor met hun concept van de WRC en nadien van het productie model… het eerste had veel meer mensen gekocht, denk ik maar.
rolov zegt
@royaledeluxe: de 22b was gewoon in productie.
gasskaas zegt
@topgear250: die daklijn misschien ivm aerodynamica?
galverink zegt
@topgear250: vooral omdat de kooiconstructie heel moet blijven bij een ongeval.
notsobig zegt
@galverink: Je was me net voor…
vroaaar zegt
@galverink: kooiconstructie? Het is geen rallyauto!
notsobig zegt
@topgear250: Kijk eens naar de A en B stijlen van het concept en vraag jezelf af, zouden die sterk genoeg zijn voor de hedendaagse veiligheideisen?
vroaaar zegt
@notsobig: hangt helemaal van de gebruikte materialen en de uiteindelijke vorm(geving) af. Dikker is niet altijd beter.
notsobig zegt
@vroaaar: Ben benieuwd wat voor exotische materialen jij in gedachte hebt, wat zulke dunne spijltjes stevig genoeg maakt…
Loek zegt
@notsobig: verhard beton! Dat is pas revolutionair!
Crosscabouter zegt
@notsobig: die begrijp ik inderdaad ook wel, maar wat is er mis met de vormgeving vd neus van het concept? Dat is toch veel gaver dan die lieve snoet van het productiemodel?
vroaaar zegt
@topgear250: Honda maakt dit soort auto’s niet voor de “design liefhebber” maar voor de gemiddelde massa. Zullen genoeg clinics met potentiële doelgroep zijn gehouden om de “scherpe kantjes” er vanaf te halen.
mpc007 zegt
@vroaaar: prima, maar daardoor zijn er ook genoeg liefhebbers die afhaken. zoals ik, en nog vele anderen.
boris9397 zegt
@topgear250: Veiligheidseisen. Motorkap en daklijn moeten een bepaalde vorm hebben voor het geval je iemand aanrijdt.
mpc007 zegt
@topgear250: inderdaad, ik was eerst ook zeer enthousiast maar nu niet meer. Honda had gewoon dit productiemodel moeten laten zien, dan waren alle reacties ‘meh’ geweest en was er geen valse hoop / hype / haast geweest. Of natuurlijk gewoon wat harder je best doen, wat meer ballen tonen, en het concept model in ieder geval qua lijnvoering (met hoeken in plaats van een soort obees ei) in productie moeten nemen.
lekkerlinksrijden zegt
De hamvraag: wat kost dat?
chills zegt
Leuk feitje: de concept is pas ontworpen nadat het ontwerp van de definitieve versie klaar was. Zie dit filmpje: https://youtu.be/MfD67KCFxqI
rolov zegt
@chills: das gek dan. Om het origineel later uit te brengen dan.
chills zegt
@rolov: correct. Op 28 minuten in het filmpje wordt het uitgelegd.
Ram-G-maN zegt
@chills: *27 minuten
Bedankt voor de link! Toffe video.
rolov zegt
Zo zonde dat ze de 3 deurs niet maken. Ik was instant verliefd erop . En dat gebeurt niet vaak.
suzikubelona zegt
@rolov: Die achterportieren zijn wel echt klein. Ik heb nog nergens foto’s gezien van hoe ze openen.
suzikubelona zegt
@720s: medio of tegen het einde van 2019? We zitten toch al in 2019, of moet dat 2020 zijn?
suzikubelona zegt
@suzikubelona: https://www.groen7.nl/levering-van-elektrische-honda-e-start-in-2020/
schreute01 zegt
@suzikubelona: we zitten nu vlak voor het einde van het begin van medio 2019.
Loek zegt
@suzikubelona: eind 2019/begin 2020 is realistischer idd. Maar medio 2019 is halverwege 2019, dus rond juni/juli/augustus.
Robert zegt
Denk nog eens aan de tijd van tien, vijftien jaar geleden: quinoa-kauwers, wereldverbeteraars en de leasende onderklasse hadden de keuze uit de Toyota Prius en verder alleen… Honda. De Civic Hybrid, later ook de Insight en natuurlijk de CR-Z. Plus hybrides van nog een handvol reguliere modellen.
En toch… verbazingwekkend hoe Honda in Europa de markt door de vingers heeft laten glippen. De eersten zullen de laatsten zijn. Laten we maar hopen dat dit -nog steeds- guitige karretje in Europa een keerpunt weet te bewerkstelligen.
baklava zegt
@RRRobert: Europeanen kopen nou eenmaal geen Honda, want niet priemijum
Loek zegt
@baklava: dat is dus juist de valkuil. Honda is hartstikke premium. Ze maken mooie en gewaagde auto’s met redelijke prestaties, maar het prijskaartje valt wellicht wat tegen.
Dat terwijl Honda wordt geassocieerd met de middenklasse der auto’s. Waardoor men ze gigantisch duur vindt, want dat zijn ze ook.
Toen mijn ouders in de markt waren voor de auto die ze nu hebben (Hyundai Kona) stond de HR-V op het lijstje. Het probleem is dat de auto’s volgens de normale mens vergelijkbaar zijn. Toch tuur je in een Honda niet tegen een plastic interieur aan, maar ziet het er iets vrolijker uit. Ik vind het Hyundai-interieur echt tof, maar qua materiaalgebruik is het vlees noch vis daarbinnen.
Bovendien was de Kona met een dik optiepakket 25 ruggen. De HR-V start zonder opties bij 28.765 euro. En dan is dit hoe die eruit ziet:
Dus ja, ik snap mensen die Honda ’te duur’ vinden. Want je krijgt er echt wel het een en ander voor terug. Alleen niet wat men meestal denkt dat je krijgt.
utregcity zegt
@RRRobert: Honda heeft last van een heel heel heel slechte marketing afdeling. Hebben ze die überhaupt wel? Neem Hybrid, zij waren eerder en wie gaat er met de eer vandoor? Zelfde met waterstof, compacte SUV, etc.
moveyourmind zegt
Het had zo mooi kunnen zijn.
De concept was gewoon een enorm gaaf karretje. En een heel mooie futuristische interpretatie van de eerste generatie Civic.
Gelukkig Peugeot met de electrische 208 wel een heel sterk nummer in huis. Met de subtiele goed doordachte verwijzingen naar de 205 is dat wel een geslaagde vertaling van een icoon in mijn jeugdjaren.
BaRa zegt
@moveyourmind: beetje jammer van die crossover-esque wielkappen op de Peugeot…
mpc007 zegt
@moveyourmind: exact. mijn hoop is nu ook op de e-208 gevestigd. de e-Mini kan ook nog, maar de BMW groep kennende willen ze daar weer een belachelijk godsvermogen voor hebben, want hip, retro, mini, even snel als de cooper s, blablabla. en waarschijnlijk met een scharrige i3 actieradius. een bijzonder slechte deal dus, op papier.
baklava zegt
Eindelijk een mooie elektrische auto.
rolov zegt
Met die concept en een goede prijs hadden ze een prachtig hype karretje kunnen creëren. Soort van kever idee. Klein, goedkoop, erg leuk. 200 kliks is echt niet slecht voor een jongere of stadsauto. Zo’n auto die ouders voor hun kinderen erbij kopen.
jvthof zegt
So What…. haha… als ze alleen het “echte” model hadden getoond en niet de concept dan hadden we nog lyrisch geweest want het is nog een guitig karretje!
mpc007 zegt
@jvthof: nou, ik niet.
volvo480gtt zegt
Als hij nou iets vierkanter was zoals het concept was hij gelijk een stuk stoerder.
skid zegt
@volvo480gtt: Exact dat. De “grille” op de concept was rechthoekig en daarmee stoerder. Zeker met de koplampen wat dieper in de carrosserie. Nu deze helemaal naar de zijkant geplaatst zijn van het afgeronde vlak lijkt het zo soft. En het effect vabn dat zwarte vlak op de “motor”kap is ook afgezwakt door de afronding naar voren toe. Jammer.
BaRa zegt
Ik begrijp het gezeur niet echt. Als je kijkt naar het conceptmodel, dan zie je meteen wat het niet zal halen in de definitieve versie. De veel te grote banden en velgen, en de daardoor veel te grote uitsparingen in het koetswerk. De ruimte, of het gebrek eraan, tussen band en koetswerk. De drie deuren, terwijl de markt om vijf deuren vraagt. De dikte van de A- en B-stijl, en de dikte van het dak, die bij een crashveilige constructie veel groter moet zijn. En het LED-scherm vooraan op de neus, wat bij wet in veel landen verboden is (want het wordt bekeken als dynamische reclame, wat slecht zou zijn voor de aandacht in het verkeer). Tel dat bij elkaar op, en het enige dat niet voorspelbaar was qua aanpassingen, is de lichte vormwijziging van de voor- en achterlichten. Much complaining about nothing much, dit autootje zal een bijzonder leuke toevoeging zijn aan het wagenpark op de weg.
Robert zegt
@bara: amen.
rolov zegt
@BaRa: de uitsparingen die de escort Mexico ook had? Wat het autootje een stoerder indruk geeft? De banden kunnen kleiner maar 3 deurs is top. Het had er veel meer op kunnen lijken.
BaRa zegt
@rolov: Bij de Ford Mexico kon dat soort van spatbordvorm, omdat het koetswerk naar buiten kwam boven de voorwielen (of de wielen naar binnen stonden, ’t is maar hoe je het bekijkt).
Dat is vandaag, met de “stoere stance” van autokoetswerken, een no-go. In hedendaags autodesign komt het koetswerk slechts zelden echt “naar buiten” t.o.v. het buitenvlak van de band. Je hebt dus minder speelruimte “onder” het koetswerk voor een gedraaid voorwiel in ingeveerde toestand (tenzij je de veerweg reduceert, maar dan sloop je het comfort). De Escort was, btw, lang niet de enige met zo’n vormgeving, je zag het ook bij pak-em-beet de Opel Ascona A, de Opel Manta A, Ford Capri, etc.
rolov zegt
@BaRa: de escort was leverbaar met en zonder die wielkasten. Net als de holden monero in Australië. Het laat de auto er beter uit zien.
competition102 zegt
@BaRa: helemaal mee eens!
emping zegt
@BaRa: inderdaad alleen wel jammer van de koplampen.
utregcity zegt
@BaRa: halleluja! Als ie hier te reserveren is, ben ik de eerste die dat gaat doen. ?
wceend zegt
Jammer dat ze daklijn ronder hebben gemaakt, maar verder hebben ze hem wat mij betreft dicht bij het concept gehouden.
Ik zie het probleem niet, Honda is een commercieel bedrijf wat een auto voor het grote publiek maakt. Zal heus wel een sportievere versie van komen voor de liefhebbers
Dutchdriftking zegt
Verlagen en grote wielen terug, dan is hij weer net zo dik. Als hij daadwerkelijk goedkoop is dan kan dit wel eens de elektrische auto voor de massa worden.
suzikubelona zegt
@dutchdriftking: Ga er maar vanuit dat de wielen op de concept al de maximale grote hebben, en de productieversie nog kleinere exemplaren krijgt.
flutterby zegt
Als je echt iets wilt weten kan je beter op YouTube zoeken naar de special van Fully Charged van twee maanden geleden. Daar wordt ook gesproken met de designers en spoiler alert: de concept is getekend na het productiemodel.
supertjeduc zegt
Ik heb nog nooit een goedkope Honda gezien
mashell zegt
@supertjeduc: Dat kunnen we oplossen: https://www.autowereld.nl/honda/civic/aero-deck-1-5i-vtec-e-30636816/details.html
jack_abarth zegt
Stel: 200km range, volladen in 15-20 minuten, sportieve prestaties en een prijs van ca. € 20.000,-. Dan mogen ze ‘m als 2e auto hier meteen op de oprit zetten en gaat de V70 eruit. Ik vind het nog steeds een leuk ding om te zien, en heeft echt een “die moet ik hebben” factor!
rolov zegt
@jack_abarth: ja voor 20k hebben ze goud in handen. Voor 30k wordt het niks.
steelfighter zegt
Ik vind die velgen heel mooi, enig idee of die al op de markt zijn voor andere auto’s?
Jantje_555 zegt
ipv 3 minuten tanken is het nu 30 minuten tanken, en dat lijkt dan weinig maar sta maar eens 30 min ergens te wachten…wat een tijdverlies
rolov zegt
@Jantje_555: dan tank je voor je weggaat.