Dat een Toyota Supra lekker te tunen is net zoals Nissan Skylines, was mij niet onbekend. Geheel volgens onze lijfspreuk: “Meer pk’s is altijd beter” doken de Japanse tuners van Jun een hok in om een Supra te voorzien van wat accessoires. De basis vormde een JZ80 Supra die er al een zwaar leven op had zitten. Een rolkooi werd ingebouwd en het gehele interieur gestript. Aan de buitenkant moeten diverse aerodynamische aanpassingen zorgen voor meer stabiliteit op hoge snelheden en tegelijkertijd genoeg frisse lucht naar de motor sturen.
Die motor vormt uiteraard het hart van alle aanpassingen, de standaard zuigers mochten plaatsmaken voor exemplaren van Jun. Mede hierdoor is de cylinderinhoud op 3.2 liter uitgekomen. Twee nieuwe turbo’s en een nieuwe intercooler zorgen voor de noodzakelijke overboost. Maar dan moet er ook genoeg benzine naar de motor, dus zijn er vijf Bosch brandstofpompen en twaalf JUN 890cc injectoren gemonteerd.
Uiteraard werd ook de electronica, uitlaat en tal van andere zaken aangepast. Een totaalvermogen van 1200 pk wordt daarmee bereikbaar en de top van de Supra-on-steroids ligt boven de 400 km/u. Uiteindelijk is er in 2001 mee geracet op de zoutvlakte van Bonneville en heeft deze Supra de officieuze titel van snelste Toyota op zak (via buscatuning.com).
stef van belgie zegt
vet gaaf maar de velgen vind ik niet echt mooi
Frits zegt
Wouter het kan altijd stouter!
!¿!Mats!¿! zegt
Veyron killer! 8)
Vortex zegt
Veyron killer?… Dit ding is alleen voor topsnelheid gebouwd hoor! Op alle andere fronten zal hoogstwaarschijnlijk de Veyron zegevieren. Met twee aangedreven wielen is die volle 1200 pk geeneens bruikbaar bij een sprintje naar de 100. Veyron is hem zeker de baas met AWD.
En na iedere remactie moet je zo te zien ook je parachute weer opvouwen:-)
silasse zegt
kei nijg
beschuitfluiter zegt
En toch zou ik hem eens willen zien tegen een veyron hoor :)
Sander zegt
dese is ckr snellr dan de veyron hij is sowieso lichter en hij heeft al meer pk
dese zal mischien in 2.5 seconde sprinten van o naar 100 en dat is ytog wel even wat sneller
RenJie zegt
@ Sander
je weet duidelijk niet waar je het over hebt, Vortex heeft gelijk, je kijkt alleen maaar naar het gewicht en de pk. Terwijl de aandrijving een grote rol speelt in de acceleratie
Noisemaker zegt
Op de dragstrip is deze Supra de veyron absoluut de baas…geen twijfel mogelijk.
Alleen op ’n bochtig circuit zal de veyron wel zegevieren…maar ’n sprint op ’n recht stukje zal de veyron ’t verliezen.
Zelfs de Jun Skyline wint ’t v/d veyron op ’n recht stuk.
shivan zegt
ik denk ook dat de skyline wint van de veyron met bochten werk staan ze bekend om
TwoWayTwinTurbo zegt
haha, dit beest is een alles killer, de supra is uitgekomen in ’93 tot ’98 in usa, en is doorgeproduceert in Japan tot 2002, en vanaf 1999 werd de vvti techniek gebruikt op de 2jz-GTE , maar goed dit is geen 2jz-gte vvti twin turbo.
Zeg eerlijk een auto van ’93 die een ”Enzo”, cararra gt, ford gt, … kan pakken is een echt monster. Het is een oude bak, grof om te zeggen maar het is realiteit, maar al de exotics kunnen nog eens goed af kijken want dit beest pers er zomaar 1200 pk uit, ferrari kon de fxx nog niet eens straat legaal maken en hij tipt nog nie aan het pk gehalte van deze supra. Er rijden nog andere beestjes rond, de snelste die ik ooit gezien heb was een witte supra van Sound Performance’s die perste er zomaar 1520 pk’tjes uit.
Wie weet hoeveel meer kan de 6 pitter nog verdragen, we hebben nog niet alles gezien van de supra…
w0o0dy zegt
@TwoWayTwinTurbo dat is wel heel erg appels en peren vergelijken nietwaar? Ferrari gebruikt geen turbo(s) en toch pompt de Fxx ruim 800pk uit 6262cc….
De turbo motoren uit de F1 in de jaren 80 haalden in de qualificatie (volgens de geruchten) wel 1500pk uit 1500cc !!
Begrijp me niet verkeerd…. 1200pk geeft wel aan dat het supra blk erg goed is voor een productie-motor, maar ga geen echte supersportswagens vergelijken met een Supra. En merken als Ferrari en Porsche maken heus betere supersportwagens dan de Supra, trust me.
TwoWayTwinTurbo zegt
w0o0dy: idd dat klopt, maar de supra is wel een echte sportwagen van jappanse origine, maar ik wou gewoon duidelijk maken dat het ongelofelijk is om dat pk gehalte uit een 6 in lijn te halen. en 1500 pk uit 1500 cc , ik denk het niet de viper heeft 8300 cc nodig om goed mee te kunne, maaer goed het is een amerikaan. en turbo of geen turbo. er bestaan non turbo, single, en twin supra’s, de non en single’s halen soms ook wel 800-1000-… met de nodige aanpassingen hoor. trust me 2 ;)
Davidov zegt
sodeju, Veyron-killer idd =) =|
nardo zegt
single turbo supra’s zijn niet uitgebracht, die zijn geconverteerd. single turbo’s zijn eerder non turbo’s of TT’s geweest, maar de eigenaar vond het vermogente weinig, er werdt dus een grote single turbo geplaatst waardoor de pk’s aanzienlijk omhoog gingen.
naar mijn weten is de supra van soundperformances idd degene met de meeste pk’s 1529 om precies te zijn.
een ferrari die hetzelfde vermogen krijgt met een kleine 4000cc meer? noem dat maar veel beter. De supra is een sportwagen pur sang, waarbij een ferrari een alledaags geziene auto wordt. er zijn 8 supra’s verkocht geloof ik in nederland en een handjevol imports. daar houdt het wel op, ferrari’s zie je op elke straathoek. (bij wijze van spreken voor de commentaarjagers)
BasaBas zegt
Op het moment dat je opgevoerde Supra blokken gaat vergelijken met (massa)productie motoren, krijg je het bekende appels Vs. peren verhaal. Waarom dacht je dat er geen 1000 pk/l blokken uit de showrooms van ferrari komen rijden? (Afgezien van het feit dat er tegenwoordig geen turbo’s meer aanhangen.) Omdat ze dan 2 dagen later kapot terug worden gerold….betrouwbaarheid is de beperkende factor