En omdat jullie niet opletten als jullie achter het stuur zitten, gebeuren er steeds meer verkeersongelukken.
Allereerst even een disclaimer. Waar ik zei ‘Jullie letten niet op als je achter het stuur zit’, bedoelde ik natuurlijk niet specifiek JOU. Ik bedoelde iedereen, behalve jij. Want jij let wel op als je achter het stuur zit. Het zijn juist alle anderen die niet opletten. Maar jij wel natuurlijk. Dan is dat de wereld uit.
Maar feit is wel dat er iets aan de hand is. Dat heel veel mensen blijkbaar echt niet opletten als ze achter het stuur zitten. Er gebeurden namelijk vorig jaar veel meer verkeersongelukken dan een jaar eerder, het ging ruim 10% vaker mis… En da’s niet de bedoeling.
In Brabant letten ze ineens heel weinig op
Verzekeringen vergelijkingssite Independer heeft onderzoek gedaan en kwam tot deze conclusie. In 2021 werden er in heel Nederland 114.000 verkeersongelukken gemeld, tegen ruim 100.000 een jaar eerder. En zoals overal, geldt ook voor deze statistiek dat de regionale verschillen groot zijn.
Zo ging het in Brabant relatief het vaakst mis ten opzichte van de vorige meting. In 2021 werden 17.000 verkeersongevallen gemeld, in 2020 ging het nog om ruim 14.000 ongelukken op de Brabantse wegen. Een stijging van bijna 20% dus.
Maar nog frappanter wordt het als we per gemeente gaan kijken waar de grootste stijging voorkwam.
- Geertruidenberg, Noord-Brabant: 58,8% meer verkeersongevallen
- Wageningen, Gelderland: 53,8% meer verkeersongevallen
- Dongen, Noord-Brabant: 51,7% meer verkeersongevallen
- Bunnik, Utrecht: 49,5% meer verkeersongevallen
- Oisterwijk, Noord-Brabant: 49% meer verkeersongevallen
In sommige plaatsen werd er dus ruim een verdubbeling gemeld wat betreft het aantal verkeersongelukken. Wat natuurlijk niet een helemaal eerlijk beeld weergeeft, als er in Geertruidenberg in 2020 2 ongelukken waren en in 2021 3, dan zit je al bijna aan die stijging. Maar dat terzijde.
Waar moet je goed op je hoede zijn?
Dan wil je natuurlijk ook graag weten waar in absolute getallen de meeste verkeersongelukken gebeurden. Nou, da’s niet geheel ontoevallig in de woonplaats van onze chief-tyresmoker @wouter. In Rotterdam werden 6280 ongelukken gemeld in 2021. Amsterdam is een goede tweede met 5018 crashes en op 3 staat Den Haag met 4480 keer een klapper.
Over het Gelderste Harskamp is trouwens niet zoveel bekend, terwijl daar toch écht weleens schade wordt gereden… Dat zal wel komen omdat dat vrij recent is gebeurd. Oh ja, hoe het eraan toegaat in je eigen gemeente kun je HIER bekijken.
De oorzaak is volgens Independer duidelijk; de groei van het aantal ongelukken komt waarschijnlijk door het toegenomen verkeer door het einde van de zware corona lockdowns. Over het wederom toegenomen gebruik van de smartphone achter het stuur wordt met geen woord gerept…
Kortom, let nou gewoon op als je achter het stuur zit.
crashingduke zegt
Maak autorijden weer gevaarlijk. Dan ga ik weer opletten 😆
moveyourmind zegt
Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar ik let juist heel erg goed op als ik achter het stuur zit.
Zo zal het mij in de auto nooit gebeuren dat ik een appje mis, mails over het hoofd zie en zit ik echt bovenop het laatste Autoblognieuws omdat ik in de auto juist zo scherp ben.
Brol zegt
Ik zie dagelijks tal van mensen met hun gsm prutsen al rijdend.
Dat daar niet meer aandacht aan gegeven wordt ontgaat mij.
Zonder zware en frequente beboeting komt daar nooit een einde aan.
lekkerlinksrijden zegt
Simpel, onderbezetting bij de politie, dus geen prioriteit
joki zegt
Ik dacht dat het de schuld was van overdreven snelheid… Nu rijden we allemaal trager maar minder geconcentreerd?
Roskampies zegt
Das ook het probleem… te traag dus gaan we wat anders doen…
alcantara zegt
Ik zit ook vaak op m’n telefoon te kijken als het verkeer met 90 vooruit sukkelt op de snelweg.
Terwijl ik met 130 gewoon bij de les blijf. Het verkeer is ook gewoon geestdodend traag en saai geworden.
CYBRTRK zegt
Sorry maar dan ben je je rijbewijs ook niet waard
alcantara zegt
Ik rij super geconcentreerd als de vaart er goed in zit.
Maar in sukkeldraf schakel ik zelf ook over in relaxmodus.
Nog nooit geen ongelukken gemaakt.
RobTWo zegt
Nooit geen ongelukken = altijd wel ongelukken
redbeams zegt
@RobTWo Precies mijn gedachte!
CYBRTRK zegt
“Ik heb toch nog nooit een ongeluk gemaakt?” Dat soort mensen snappen het ook gewoon echt niet. Het gaat goed tot dat het fout gaat…
baardmijt zegt
90 km/u is inderdaad niet altijd fijn, maar het is geen sukkeldraf. Ook bij die snelheid moet je gewoon op blijven letten. Als je dat te moeilijk vindt moet je het OV nemen. Dan kun je naar hartelust op je telefoon kijken, je eindbestemming voorbij rijden is dan ongeveer het ergste wat er kan gebeuren.
dawwg zegt
Ja ja, klinkt allemaal leuk in de theorie die propaganda … maar als je een beetje premium auto hebt, is 80 of 100 sukkelen op een traject-controle meuk echt slaap-verwekkend in de praktijk; het voelt & klinkt allemaal alsnog je nog geen 50 rijdt. Zeker als je die weg dag in en dag uit rijdt. Zeg niet dat het een valide excuus is, maar wel dat het de realiteit is; 80km is dan zo slaapverwekkend dat de concentratie erbij houden moeilijker is dan bij 130km/u, of bij 80km/u in m’n (zeer lawaaige) semi-trackday hobby auto….
redbeams zegt
Zit ie in een houder en kijk je op je telefoon = ok.
Telefoon niet in een houder en moet je ‘m beetpakken om erop te kunnen kijken = niet ok.
Dat laatste leidt juist meer af ipv als het in een houder zit en je kijkt er snel even naar.
werf76 zegt
Wat een drogreden. 90km/u is nog altijd 25m per seconde. Je zit zo bovenop je voorganger. Voordat jij datgene wat je ziet omzet in een reactie is het al klaar. Lekker op je telefoon blijven kijken. Sneue verslaafde gedrag.
omarrs6 zegt
Afgelopen week nog een 7 serie tegengekomen die ik wilde inhalen. Kwam opeens schuin mijn baan op. Je raadt het al…zat op zijn telefoon. Niet dat hij m dan neerlegt, nee meneertje gaat vrolijk door met…
Als je dan toch bezig bent, zet je lane assist dan aan, scheelt al een beetje.
RobTWo zegt
Lane assist, is zeker ook afhankelijk van het abonnementje bij BMW.
potver7 zegt
Uhm, zijn dat niet toevallig allemaal plaatsen waar Wouter videotjes voor AB heeft gedraaid?
schuurfonds zegt
50% stijging is geen verdubbeling.
En zo te lezen gaat het om absolute aantallen ongelukken en niet gecorrigeerd voor gereden kilometers. In 2020 werd er beduidend minder gereden.
drtim zegt
De schoot van veel mensen is tegenwoordig interessanter dan het verkeer voor hun neus.
Ik denk trouwens dat het huidige touchscreen infotainment in auto’s en het bijkomende gebrek aan fysieke knoppen ook best bij zou kunnen dragen aan de onveiligheid.
mashell zegt
[sarcamse]Ik let juist steeds meer op, naast het verkeer nu ook op whatsapp, facebook, instagram, tik tok, flitsmeister, de beursberichten, crypto munten etc, etc… [/sarcamse]
dailydriver zegt
Wleke wageningen A12 poortwachter of A50 beide komen ze langs wageningen
wernerv8 zegt
Tsja dat het gemiddelde dashboard van moderne auto’s 1 grote smartphone is word zeker ook niet meegerekend.