Kom op, bestel nog even een Supra en Z4!
Het is eigenlijk van de zotte dat automerken een modelgamma met een hele hoop crossovers hebben, maar nauwelijks sportwagens. Zeker de merken met een sportieve inslag hebben voornamelijk (iets sportiever getinte) crossovers of – en dit vinden we heel erg om te zeggen – crossover coupés.
Het ontwikkelen van een sportwagen kost relatief veel geld, terwijl de afzet niet enorm hoog is. Bij een crossover coupé is dat precies andersom. Dus je kan het de fabrikanten ook niet kwalijk nemen dat ze precies maken daar waar de markt om vraagt.
Toyota heeft er een oplossing voor bedacht: samenwerking met een andere fabrikant. Zo hebben ze samen met Subaru de GR86 en BRZ. Een segmentje hoger werkt Toyota Samen met BMW. De BMW Z4 was mogelijk door de Toyota Supra. Toyota mocht van BMW gebruik maken van het platform en aandrijflijn, als BMW een kijkje in de keuken nemen in het waterstofproject van Toyota voor de BMW iX5.
Einde Supra en Z4 in zicht
Ondanks dat de iX5 al een tijdje geleden is aangekondigd, ziet het er nog steeds niet naar uit dat je ‘m binnenkort kan bestellen. Wellicht gaat BMW dus geen profijt hebben van de samenwerking, want we hebben verschrikkelijk nieuws voor jullie: het einde van de Supra en Z4 is in zicht! Dat meldt Automobilwoche.
Er zijn meerdere redenen waarom de Supra en Z4 eruit gaan. In eerste instantie heeft het te maken met de fabriek in Graz (waar de Supra en Z4 van de band lopen). Daar hebben ze 500 man moeten ontslaan omdat een lading auto’s daar niet meer gebouwd zullen gaan worden. Denk aan de Fisker Ocean, Jaguar E-Pace (en I-Pace) en BMW 5 Serie (de G30 werd daar gebouwd).
Koop dan!
De Supra en Z4 zijn geen absolute faal in commercieel opzicht, maar het is ook geen razend succes. Bij BMW en Toyota staan er geen opvolgers gepland voor de sportieve modellen. Wel staat er een datum in de agenda: 2026. Dat is het laatste jaar dat de Supra en Z4 van de band rollen. Daarna is het over en uit. In de meeste gevallen – als een model binnen twee jaar vervangen wordt – zijn de plannen voor een opvolger al bekend. Die zijn er voor vooralsnog niet.
Overigens hoeft het niet 100% het definitief het einde te zijn. De vorige generatie (de E89) ging in de zomer van 2016 uit productie en toen moesten we een paar jaar wachten op de G29-generatie. Dus als jullie even als een malle Supra’s en Z4’s gaan kopen, kunnen de fabrikanten misschien van gedachten veranderen.
Meer lezen? Net als Joost Klein werden deze 9 topauto’s gecanceld!
Roskampies zegt
Es war einmal. Verder sinds kort de eerste gen z4 in bezit. En dat is leuk rijden! Simpel, snel, licht. Elke dag een grijns op het gezicht.
Kan het iedereen aanraden!
kevindb zegt
Afgelopen zaterdag voor het eerst een rondje kunnen doen in een 3.0 Supra. Ze staan altijd hoog op mijn lijstje en hij viel mij absoluut niet tegen! In eigenlijk alle opzichten fijner als mijn Porsche 997 Turbo. Dus de opvolger wordt een Supra voor mij!
mashell zegt
Zeg je nu dat een BMW beter rijdt dan een Porsche?
Dutchdriftking zegt
Als het financieel mogelijk wordt gemaakt wil ik er anders graag eentje hebben hoor, een gele Supra graag. Maar er zijn toch bizar weinig particulieren die er eentje kunnen aanschaffen.
petroldrinker zegt
Vind ze gewoon weg te duur voor wat het is in Europa. Zo een GR Supra 3.0 is leuk als ze nieuw zeg 50-60K kosten (USD) en gebruikt ergens rond de 20-30K (USD) mark zitten, net zoals in de states, niet als ze 100K+ (euro) kosten zoals ze hier doen. om dan gebruikt nog 40K (euro) te vragen voor de goedkoopste 4cilinder versie in europa als ik snel ff kijk….
Trojan zegt
Yep dat is het. Voor 50-60k zijn dit soort auto’s nog geinig en zou ik ’t ook nog overwegen. In de 100k-prijsklasse is er veel teveel ander serieus (en ook leuk) spul te koop zoals bijv. een M440i xDrive.
petroldrinker zegt
@trojan voor 100K koop je gewoon heeeel erg veel verschillende mooie autos als voorbeeld: gebruikte Ferrari’s (360’s 599’s 612’s etc), Porsche GT3’s, Lamborghini’s, Maseratis etc, veel specialer dan een Toyota of Bmw voor het geld als het een auto erbij is,
Trojan zegt
Da’s waar maar ik vind het nooit eerlijk om een occasionprijs te vergelijken die van een nieuwe auto.
petroldrinker zegt
@trojan ik snap wat je zegt en met dagelijks vervoer zeker eens. maar voor een auto erbij/hobby auto kijk je naar wat je het leukste/speciaalse vind in je budget lijkt mij ipv wat het nieuwste is?
Trojan zegt
Jazeker, maar bij de beantwoording of een Supra/Z4 duur is vergeleken met andere auto’s moet ik appels met appels vergelijken (nieuw met nieuw of occasion met occasion).
Mike zegt
Had wel interessant geweest als jullie de totale verkopen van NL en mondiaal hadden toegevoegd aan het artikel.
Gulli zegt
Sorry.
Ik ben mijn leven al aan het beteren, de cross-over gaat eruit en er staat bij de dealer al een hatchback op me te wachten die ik over 3 weken mag ophalen (spann0nd!)
Ik had met liefde een Z4/Supra/MX5desnoods willen bestellen maar aangezien mijn auto de ‘hoofdauto’ van het gezin is en die van mijn vrouw eentje voor erbij moest ik wel een beetje een praktische auto houden. Ja je kunt prima op vakantie met een Z4, een tandenborstel en een creditcard maar het blijft toch onhandig.
Gelukkig is mijn vrouw liefhebber van dikke stations, dus die probeer ik langzaam naar een 3-serie Touring of een A4 Avant te bewegen. Zodra ze die heeft ben ik vrij om wat leuks te kiezen, en is de Z4/Supra/waarschijnlijkookdeMX5 inmiddels niet meer leverbaar :D
Oh ja, de staat helpt ook niet echt mee. Op een kale Z4 sDrive20i, dus witte unilak en nog net geen wieldoppen, betaal je 41k cataloguswaarde, 21% BTW maakt bijna 9k erbij, en als klap op de vuurpijl nog bijna 14k aan BPM. En dan moet je nog beginnen met je configuratie. Dat is gewoon niet grappig meer.
Tony EV zegt
Bestel nog even een Supra en Z4!
“En”
Amehoela, ik dacht het niet. Ik ben mijn Rolex nog aan het afbetalen…
Gulli zegt
En mede daarom hoor je geen berichten met ‘jullie kopen te weinig Oyster Perpetuals!’ Een betere wereld begint bij jezelf! :D
burninrubber zegt
Je bent je Rolex nog aan het afbetalen… Kan dat tegenwoordig? Haha dit verklaart meteen waarom ik iedere 20 jarige tegenwoordig met een Rolex zie.